After Season Alert #2

After Season Alert #2
Chamonix woensdagmiddag
Chamonix woensdagmiddag

Wel eens van

gehoord? Winter '12-'13 is hard op weg om een endless winter te worden en dwingt ons keer op keer terug te keren naar de sneeuw. Zijn dit de laatste stuiptrekkingen van een winter die maar niet wil stoppen of volgt er nog meer?

Een interessante vraag die me de laatste tijd vaak is gesteld. Net als de vraag of een lange winter ook garant staat voor een koude zomer. Wees gerust. Er is geen correlatie tussen een lange winter en een koude zomer. Net als er geen correlatie is tussen een lange koude winter en een lange warme zomer. Het weer is het weer. Iedere dag weer anders, iedere dag weer nieuw. Nieuw is ook dit 2e after season alert. De overgrote meerderheid van de liften is al dicht, velen zitten met hun gedachten bij de zomer, maar de realiteit is een andere.

In Les Gets is de opening van het Bike Park uitgesteld omdat, hou je vast, er nog te veel sneeuw ligt. In Annecy vind komend weekend de Maxi Race plaats. Een groots event voor trailrunners. Maar net als de Giro afgelopen weekend zijn zij genoodzaakt aanpassingen te doen in het parcours. Suite aux chutes de pluie et de neige en grandes quantités depuis 3 mois, certains chemins sont impraticables, nous avons donc travaillé et entériné deux changements en pleine concertation avec les équipes des secours en montagne, guides haute montagne, médecins, sécurité civile et les communes concernées.

Toen we afgelopen vrijdag in Annecy waren werden we dan ook overspoeld met verhalen over de uitzonderlijke condities rond de Mt. Blanc. Veel lijnen liggen er fantastisch bij en het seizoen is daar nog lang niet voorbij. En types als Andreas Fransson rijden er lijn na lijn na lijn. Onderstaand een kijkje in de keuken van Chamonix.

Goed, terug naar after season alert #2. Er zijn nog steeds liften open. De lift naar deAiguille du Midi draait dagelijks. De liften in Zermatt draaien, net als die van de meeste gletsjergebieden in Oostenrijk. Maar dit zijn allemaal hoog alpine gletsjer gebieden waar je off-piste afdaalt over gletjsers en er nog meer alpine gevaren op je wachten. Je moet dus wel over de nodige kennis beschikken.

En dan is er ook nog Engelberg. Komend weekend sluit men daar definitief de liften. OP het moment van schrijven ligt er sneeuw tot aan Trubsee op 1800 meter en naar verwachting valt daar de komende dagen nog verse sneeuw bij, waarbij de sneeuwgrens daalt richting de 1000 meter. In de noordstau van de Zwitserse Alpennordhang is 30-50 cm vers mogelijk boven de 1800 meter. Hetzelfde geldt voor de Oostenrijks Alpenhoofdkam waar het met name rond Hintertux en de Grossglockner tot veel verse sneeuw komt.

Vrijdag en zaterdag zijn uitgesproken koel, waarbij er af en toe nog wat sneeuw kan vallen. Het ziet er naar uit dat er in de nacht van zaterdag op zondag een nieuw front passeert met wederom 30-50 cm vers voor de gebieden in de Alpenhoofdkam. Deze winter is zeker nog niet voorbij. Enjoy powder!

Stay stoked!

Morris

meteomorris

Replies

Advanced
AryenAuthor23 May 2013 · 08:10

Is er nog iemand bij wie het jeukt om bijvoorbeeld naar Engelberg af te reizen?

Ik zit wel in de drukte van examenwerk nakijken, maar ehh …

Advanced
Willem2kAuthor23 May 2013 · 09:52

Ik zou graag met je mee gaan Emmer, maar heb helaas al andere verplichtingen dit weekend. Volgend seizoen weer? … Of misschien in juni als het blijft sneeuwen :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
HaagjeAuthor23 May 2013 · 15:08

Dacht dat het seizoen klaar was dus ik had lekker een trip naar Azie geboekt. :)

Advanced
MimosaAuthor23 May 2013 · 19:04

Ik zou wel willen, maar ik ben net terug uit Hintertux. Ik dacht dat dat mijn laatste tripje van het seizoen was. Hmmm, misschien toch nog rekening houden met een poedertripje…

Powder makes me happy!
Reply
Never miss a PowderAlert!

Get updates on the latest news, PowderAlerts and more!