#PA1: Start your engines!

#PA1: Start your engines!

Het is 14 oktober 2015 en vandaag lanceer ik het 1e poederalert van winter 2015-2016. De Diavolezza staat op het punt om open te gaan, de gelstjers in Oostenrijk zijn zich aan het prepareren voor de herfstvakantie en in Saas Fee lijkt het al winter. Een memorabele start van een nieuwe winter.
Engadin, St. Moritz

Diavolezza, St. Moritz
Diavolezza, St. Moritz
Pitztaler Gletsjer
Pitztaler Gletsjer

En wat te denken van gebieden als Davos of Gargellen?Relatief laaggelegen gebieden die er vandaag zo uit zien.

Davos
Davos
Gargellen
Gargellen

Afgelopen nacht viel er al zo’n 10-30 centimeter vers boven de 2000 meter en zakte de sneeuwgrens lokaal door de 1500 meter grens.

27 cm vers in Davos
27 cm vers in Davos

En dan zit er nog meer aan te komen. Onze sneeuwkaarten laten mooi zien waar de komende dagen het zwaartepunt ligt. En een blik op de lijstjes doet vermoeden dat het winter is. De sneeuwgrens schommelt de komende dagen tussen de 1000 en 1700 meter en vooral vandaag en morgen komt het weer tot intense sneeuwval.

Veel kleuren op de sneeuwkaart
Veel kleuren op de sneeuwkaart

Dit is Hurricane Powder
Al vorige week dinsdag aangekondigd en eindelijk komt alles bij elkaar. Het koste ex Hurricane Joaquin de nodige tijd om vanuit de oostkust van de VS de oversteek te maken, maar het resultaat mag er zijn. Inmiddels is Joaquin opgegaan in een krachtenbundeling van meerdere stormdepressies in de Middellandse Zee. De nieuwe naam? Steffan.

Storm Steffan #PA1
Storm Steffan #PA1

Tot en met zaterdag domineert Steffan het weer in de Alpen. Eerst sneeuw in de Dolomieten en de Oostenrijkse Alpenhoofdkam om daarna als een heuse retour d’est zijn fronten via de Gotthard regio richting de Mont Viso te drukken. Vrijdag nog wat laatste sneeuw en zaterdag ruimte voor opklaringen.

Voor zondag ligt er dan alweer een nieuwe storm klaar die (bij aanvang) met een hoge sneeuwgrens binnentrekt, maar het heeft er al schijn van dat deze later weer dieper wegzakt. Omdat het traject van deze 2e storm nog niet helemaal duidelijk is wacht ik tot morgen met mijn where to go advies.

In ieder geval kun je als je de komende week tijd hebt al je eerste bochten in de poeder gaan trekken. Maar een safety waarschuwing is meer dan op zijn plaats zo vroeg in het seizoen. Want het zijn enkel de hooggelegen gebieden en in ruime meerderheid de gletsjergebieden die open zijn. En dus geldt:

  • De stenen en rotsen (sharks) liggen niet diep en dus is de kans op schade aan jezelf en je materiaal groot
  • De zomer was warm en de gletsjers zijn voorzien van spleten of zelfs deels verdwenen.
  • De winter is nog lang en blessures, breuken etc. nu kunnen de rest van je winter verzieken
  • Hier en daar ligt er al een basislaag(je) en dus zijn de 1e lawines van het seizoen niet uitgesloten.

Prop dat in je achterhoofd voordat je naar beneden knalt. Morgen wat tips op maat. Tot die tijd…

Stay stoked!
Morris

meteomorris

Replies

Advanced
RPAuthor14 October 2015 · 10:48

Haha, w’ell do…

Explore the Outdoor!
Beginner
WhistlerAuthor14 October 2015 · 11:02

Have FUN RP!

Advanced
FrankvDeldenAuthor14 October 2015 · 11:05

Ich bin dabei! Donderdag avond richting Pitztal, wakker worden op de parkeerplaats van de lift for first ride =D
Vanavond wax en slijp avond.

Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
Advanced
DutchessAuthor14 October 2015 · 11:23

Het eerste alert van deze winter! Jawel! We zijn vertrokken! Gefeliciteerd!
Jullie dan, want ik sla deze nog effe over. Maar oh, niet lang meer, niet lang meer…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuthor14 October 2015 · 11:49
powfinder.com
Advanced
pulverdudeAuthor14 October 2015 · 12:01

Ok @@meteomorris, dan haal Alpenlandsepp weer van stal ;-)

Let the riding do the talking and you've said enough
Advanced
EmileHendrixAuthor14 October 2015 · 14:12
Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Tourist
thomasAuthor15 October 2015 · 02:27

het dumpt hier… en ik ben helemaal niet, zegmaar stoked… echt niet, waarom ook eigenlijk… WHAAAAAAAAAA20CM VERS OP 1200METER HOOGTEENHETDUMPTALSEENGEK!!!

Advanced
AryenAuthor15 October 2015 · 07:58

:D Klinkt goed @@thomas.

Zinin :)

Expert
ieismAuthor15 October 2015 · 08:19
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Advanced
49Author15 October 2015 · 08:52

@@meteomorris, waar ligt “jullie” meetpunt voor Monte Rosa?

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuthor15 October 2015 · 09:03

@@49, scherp gezien van je. We zijn bezig met een optimalisatie slag waarbij we meer meetpunten aan een gebied gaan koppelen. Dat geeft een eerlijker beeld. Geef ons nog even een paar weken en ook dat is gefixed. En heb jij een eerlijk beeld van ‘jouw’ resort ;).

powfinder.com
Advanced
49Author15 October 2015 · 09:31

@@meteomorris
ok, thanks voor info.
Ik ga er stiekem vanuit dat jullie een nauwkeuriger beeld willen geven dan gebruikelijk is en er meer gebieden zijn waar grote interne verschillen bestaan.

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuthor15 October 2015 · 10:04

@@49, precies. Daarom zijn we bezig met de update. Sterker nog… daar werk ik nu aan.

powfinder.com
Reply
Never miss a PowderAlert!

Get updates on the latest news, PowderAlerts and more!