Poeder in Japan: budget tips

Poeder in Japan: budget tips

Sinds wePowder live is, is het aantal mensen dat in Japan is geweest voor een poedertrip minimaal vertienvoudigd. De verhalen en beelden die hier gedeeld zijn hebben het vuur aangewakkerd. Bij velen staat Japan inmiddels op de Bucket list, maar hoe er te geraken zonder leeg te lopen op je euro’s? Wel, Japan hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Sterker nog, heel veel zaken zijn er inmiddels goedkoper dan in de Alpen en als je ervoor kiest om minimaal 2 a 3 weken te gaan, dan drukken de kosten van de vlucht ook niet zo hard op je totaal budget. Het hangt allemaal af van de luxe die je ter plekke verwacht en de offers die je bereid bent te maken.

Vliegen

Japan is ver en hoe je ook wendt of keert, een vliegtuig is de enige realistische optie. Klote voor het milieu, maar de 10.000 kilometer van Europa tot aan Japan zijn het meest efficient en het snelste te overbruggen met een vliegtuig. Reken op minimaal een half etmaal in een vliegtuig, maar er zijn ook aanbiedingen te vinden waarbij je tenminste 2 volle dagen aan het reizen bent. Maar ondanks de enorme afstand zijn de prijzen goed te doen. Goed zoeken levert prijzen op rond de 600 euro voor een retourticket, waarbij je in de regel nog wat extra euro’s moet aftikken voor de extra gear die je meeneemt.

Vervoer ter plekke

Wil je Japan echt gaan ontdekken dan is een auto de beste optie. Een weekje een auto huren kan je al vanaf zo’n 350 euro, maar wil je meer ruimte, power, 4x4 etc dan loopt dat al snel op tot zo’n 1000 euro. Ga je 3 weken dan heb je al voor zo’n 1000 euro een prima Japanse MPV/Van onder je kont. Houd er wel rekening mee dat Japanners kleiner zijn dan de gemiddelde Europeaan. Een busje bij hen is bij ons al snel een mini MPV. Het kan geen kwaad om vooraf al het type te chceken. Winterbanden zijn geen issue. In het noorden is men bekend met sneeuw en liggen deze in de regel standaard op je wagen. Tanken is een verademing. Een liter kost ongeveer een euro. Dus ook dat is goed te doen. Vergeet niet de kosten voor de tolwegen mee te rekenen.

Het openbaar vervoer zou ook een mooie optie zijn, ware het niet dat het netwerk onvoldoende dekkend is om in de vele kleine en fijne gebieden te geraken. Je bent dan al snel aangewezen op (particulier) bus- en taxivervoer. Wat onverlet laat dat je zeker 1 keer in een zogenaamde Japanse bullit train (de Shinkansen) moet stappen. Perfect georganiseerd vervoer tegen zeer schappelijke prijzen (vergeet niet te reserveren voor de drukkere trajecten). Ik ben zo vanuit Hokkaido naar Tokyo geknald om hartje stad te arriveren en daar verder te reizen met het sublieme metro stelsel.

Al met al zijn de kosten van vervoer gelijk aan of zelfs soms nog iets goedkoper dan in Europa waarbij de auto de voorkeur heeft voor iedereen die flexibel wil zijn en niet bang is voor een stuur aan de rechterkant.

Poedermaatje Arjen in Japan

Onderdak

Je kunt natuurlijk zoals Yannick en vrienden in bovenstaand filmpje ervoor kiezen om een busje te huren en deze om te bouwen tot een camper. By far het goedkoopste alternatief en combineer je dit met het regelmatige gebruik van een Onsen dan ben je ook warm en schoon onderweg. Maar vergeet niet dat het (heel) koud kan worden in Japan. Vooral op het noordelijke eiland Hokkaido kan het letterlijk Siberisch koud aanvoelen. Onderdak in een lekker warm bed is dan een pre en online in de regel goed last minute te boeken. Onderdak in Niseko, wat toch wel het Sankt Anton van Japan is, is vaak wat duurder, maar kies je voor de weide omgeving dan wordt het al snel weer wat goedkoper. Reken tussen de 30 en 100 euro per nacht per persoon afhankelijk van je wensen en je zit gebakken.

Internet

Internet is wel handig als je gaat roadtrippen. Nog lang niet overal is gratis wifi voorhanden en dan is lokale hotspot wel prettig. Zeker als je on the fly je onderdak boekt. Al vanaf 40 euro per week heb je je eigen Pocket Wifi hotspot. Ik zelf had de mazzel dat ik een super Red business abonnement heb bij Vodafone waardoor ik onbeperkt kon bellen en sms-en in Japan en 1 Gb data tot mijn beschikking had. Ik heb zelf geen goed beeld hoe het bij de andere aanbieders is gesteld, maar als jij tips en suggesties hebt, dan deel ze met ons.

Snow is only frozen water

Liftpassen

De prijzen van skipassen zijn vergelijkbaar met Europa, waarbij met name de kleine gebieden in de regel zelfs (flink) goedkoper zijn. Reken voor een dagpas tussen de 20 en 45 euro. Waarbij je in bijvoorbeeld Hakuba zo’n 35 eure betaald en Niseko met 50 euro een uitschieter is, maar daarvoor mag je ook 's avonds de berg op en dat is bij een dikke dump een aanrader.

Eten

Over het eten kunnen we kort zijn. Lekker en heel vaak spotgoedkoop. Waarbij geldt dat des te goedkoper het is, des te lastiger het vaak is te communiceren met diegene die je bedient en je geen idee hebt wat je eet.

Kortom

Reis je met 2 personen dan moet je voor 2 weken Japan rekenen op een vanafprijs vanaf zo’n 2000 euro per persoon die je apart moet leggen. Dan zit je aan de onderkant van het budget, maar heb je wel een retourvlucht, een huurauto, wat benzine, iedere dag onderdak, eten en een liftpas. Ga je touren en slaap je in je eigen bus dan wordt het nog goedkoper. Wil je meer luxe, duurdere gebieden, meer reizen, grotere auto’s etc… dan wordt het duurder en heb je minder zorgen. Budgetteer je 3000 euro dan ben je al een hele koning.

Maar goed. Ik ben niet de enige die in Japan is geweest. Ik ben benieuwd naar de tips van de andere Japan reizigers. Volgende week vrijdag ga ik dieper in op het weer in Japan.

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur11 september 2015 · 13:05

@@Juulski @@Niels @@Guy. @@yannickdb @@koen_djfistel @@Arjen @@sanno @@Dutchess jullie nog tips?

powfinder.com
Gevorderd
larselzorroAuteur11 september 2015 · 13:10

Tips komen zeker van pas bij het plannen van onze trip komende winter, thanks!
Trouwens echt goede deals voor vluchten nu. Retour Brussel-Tokyo voor 450 euro met Turkish Airlines ( ‘slechts’ 1 stopover in Istanbul) en vooral ski/snowboard baggage is gratis!

Expert
meteomorrisAuteur11 september 2015 · 13:22

@larselzorro, dat is een scherpe prijs zeg. Volgende week vrijdag meer over het waarom van de sneeuw en de rol van El Nino. Plus wat links die je gaan helpen het weer te voorspellen in Japan.

powfinder.com
Gevorderd
wanobiAuteur11 september 2015 · 13:24

Dit topic komt mooi op tijd : ) Gisteren is gekeken wat de kosten zouden zijn en ik kom ook op een 3000 euro uit voor 2 weken…

Gevorderd
BobvanitersonAuteur11 september 2015 · 14:18

@@xs2arjan en ik zitten in februari 18 dagen in Japan, wij hebben 3500€ p.p. begroot, maar dat is aan de ruime kant. Aangezien wij tijdens onze trips in de alpen al zo low budget mogelijk reizen in een campertje met een koelkast vol zelfgemaakte maaltijden en biertjes hebben wij besloten om in Japan juist lekker lui luxe te gaan doen.
Voor ons deze keer dus hotels en een dikke 4x4. Heel veel zin in!

Toerist
sannoAuteur11 september 2015 · 14:33

Na afgelopen jaar weer eens terug geweest te zijn in Japan moet ik tot de conclusie komen dat in 10 jaar tijd Japan een behoorlijke verandering ondergaan heeft.
Wat ik nog wel wil benadrukken is dat er meer is dan de Japanse Alpen (Hakuba, Nozawa etc) en Hokkaido. Heel Kyushu is 1 grote berg gordel en overal zijn wel skigebieden. Uit dat aanbod springen voor mij vooral Hakkoda, Zoa en Appi Kogen eruit. Voor de wat meer avontuurlijk ingestelde Japan ganger zeer goede bestemmingen. Je kan ook denken over een trip vanuit Tokyo naar Sapporo dan km je zeker langs deze gebieden.

1 tip: ik ken een paar mensen die couchsurfend door Japan gereisd zijn. Als het lukt erg goedkoop en je hebt gelijk iemand die kan uitleggen wat je eet in de tentje waar Morris het over heeft.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Gevorderd
JuulskiAuteur11 september 2015 · 14:38

Tips zat, na 2x vier weken Japan dus die deel ik graag! Ik zal dit weekend even een overview maken met specifieke tips voor gidsen / resorts / accomodatie. Heb hier eerder over geblogd, dus ik ga even zoeken voor jullie.

Mijn grootste tip voor nu: ik zou altijd in januari gaan. Dan valt de meeste sneeuw en in februari kan het namelijk weleens regenen… (was de afgelopen jaren steeds het geval). Dus onthoud, Japanuary!

Gevorderd
Guy.Auteur11 september 2015 · 16:57

This pretty much sums it up…

Enige tip die ik verder kan geven is dat de Seico mart veruit de beste kombini is!

Gevorderd
hooge048Auteur11 september 2015 · 17:23

Anderhalf jaar geleden drie weken op Honshu geskied voor in totaal ongeveer €2400 pp. Niet echt goedkoop gedaan, maar wel veel getoerd dus niet veel liftpassen hoeven kopen. Slapen was gemiddeld 30-50 euro per nacht, dus daar zou je op kunnen besparen door in je auto te slapen of een goedkope dorm te nemen.

Vlucht was met Turkish, voor iets van €550 (Amsterdam-Tokyo). Ski’s waren gratis inderdaad. ABS patroon deden ze erg moeilijk over, mocht uiteindelijk niet aan boord…

Onze poederbak was een Toyota Probox 4x4, ong. 800e voor 15 dagen (ofzoiets), topauto! Je kunt er gemakkelijk achterin slapen en ski’s passen dus ook makkelijk.

Gevorderd
MarcoAuteur11 september 2015 · 21:09

Dit zijn berichten!
We zijn nu onze plannen aan het maken en @@Sanno Hakkoda, Zao Onsen, maar ook Geto Kogen staan ook op het lijstje om wellicht te bezoeken als we van Honshu naar Hokkaido gaan (of vice versa).
Verder proberen we Niseko beetje te vermijden en willen we verder naar Centraal Hokkaido gaan.

VOor de freeriders die een auto gehuurd hebben: Via welke site hebben jullie gehuurd en hoe was de ervaring daarmee?

Gevorderd
NielsAuteur12 september 2015 · 20:19

Toyota Rent a Car heeft monthly deals. 1 maand huren, 2 weken betalen. Je hoeft m niet per se een maand te houden, eerder terug brengen mag ook.

In Tokyo eo zijn winterbanden niet altijd standaard.

Als je iets met n (goede) gids wilt doen, regel je dat het beste ver van tevoren. Last minute iets regelen kan, maar dan zit je in de echte toeristengroepen.

Supermarkt sushi is ook beter dan onze all you can eats.

Kaarten zijn moeilijk te krijgen, het beste probeer je n boekwinkel in de grotere dorpen. Als je ze hebt, zijn ze niet heel makkelijk, er staat geen woord in ons schrift op.

Als je in jeugdherbergen gaat slapen kan het nog n stuk goedkoper.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur13 september 2015 · 01:19

énkel noedels eten in treinstations, gewoon de gewone bus nemen, toeristenburo’s in stations (na je noedel) binnenstappen en on-japans zeggen dat je een nog-goedkopere overnachting zoekt dan ze je aanbieden, enkel gratis onsens in een bos doen, skipassen voor een halve dag pakken en dan liften vermijden, niet telefoneren, énkel japans gestookte lokale booz drinken, altijd heel vriendelijk zijn (krijg je overal veel mee gedaan :-)), je baard laten groeien :-) , …

sbs roelz
Gevorderd
yannickdbAuteur13 september 2015 · 12:14

@@meteomorris Bedankt om ons filmpje nog eens boven te halen, kan er nog steeds naar blijven kijken ;-)

@@Niels: Wij huurden ons busje via de Black Diamond Lodge in Niseko (http://www.bdlodge.com/#!car-and-gear-rentals/c1f02). De Lodge leek ons een te vermijden oord wegens te duur, maar die auto was een echte meevaller. Ik herinner me dat we er ongeveer €70 per dag voor betaalde, maar omdat we er ook met 3 in konden slapen was dat eigenlijk erg goedkoop.
Mocht je slapen in de wagen is er maar één ding waar je zeker op moet letten: zorg dat je wagen een POWERHEATER heeft. Dit kennen we in Europa niet, maar onze Toyota had een knopje waarmee we van zodra we de wagen starten hete lucht naar binnen kregen. Ideaal als het buiten -20 is. Even 5 min. de powerheater op, en dan waren we klaar om uit onze slaapzak te kruipen ;-)

Verder hebben we denk ik het meeste geld bespaard door een halve dag passen te kopen en dan boven te blijven. Vaak moet je enkel op de eerste liften je pasje bovenhalen. We hebben ook wel wat gefoefeld door meerdere dagen te skieën met dezelfde liftpas (bad karma). Japanners volgen de regeltjes bijna automatisch, dus mensen die al eens valsspelen daar zijn ze precies niet echt mee bezig.

Ontbijten deden we ook met noedels en rijst. Brood, bananen ed. zijn echt duur. En die noedels waren ook gewoon absurd lekker ;-)

Wij hebben ook steeds miserie gehad om onze ABS op het vliegtuig mee te krijgen (same old story), maar na veel dicussiëren mochten de patronen steeds mee.

Veel plezier aan iedereen die deze winter naar daar trekt!

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Gevorderd
Guy.Auteur13 september 2015 · 12:25

Nog een handige tip mbt de reis naar Sapporo; zorg er voor dat je bagage helemaal naar Sapporo is doorgelabeld. Met sommige maatschappijen, bv. KLM, vlieg je naar Japan, om daar vervolgens met een andere maatschappij, BV ANA of JAL de binnenlandse vluvht naar Sapporo te maken.

In dat geval moet je vaak je baggage weer van de band halen en via domestic weer inchecken. Soms is dit echt een hel omdat je maar 1.5 uur heb en je van luchthaven soms moet wisselen ( in dat geval kan het nog erger als je van Tokyo Narita naar Tokyo Haneda moet!!).

Ook krijg je weer problemen met je ABS patroon. Helemaal in Japan schieten die mensen helemaal in de stress en komen er 12 boekjes met regels boven water en 45 luchthavenmedewerkers langs om te helpen, terwijl je je vlucht nog moet halen en de nacht heb doorgetrokken…

Dus de tip is om met een en de zelfde luchtvaartmaatschappij alles te doen, of te informeren of je dus je bagage weer van de band moet halen…

Qua ABS gaat het veel gezeik opleveren. Zelf zit ik er over na te denken mijn patroon alvast op te sturen naar een adres in Sapporo.

Gevorderd
DutchessAuteur13 september 2015 · 19:16

n veel resorts in Japan doen ze nog aan ouderwetse puntenkaartjes. (Vroeger hadden ze die in Frankrijk, weet je nog?) Dan kan je dus een paar punten opmaken aan de lift naarboven, vanwaaruit je gaat toeren. Is niet voor elke dag geschikt (Het weer slaat daar, zo dicht aan de kust, snel om) maar kan weer een paar knaken schelen.

Toyota rent a car is de goedkoopste autoverhuur die ik kon vinden, vooral die vier weken mee voor twee betalen waar Niels het over heeft is echt een aanrader als je langer gaat dan twee weken.
https://rent.toyota.co.jp/eng/index.html\
Gewoon even bellen, ze hebben een engelse afdeling. (Nummer staat vermeld op de site) Is bij mij altijd goed gegaan.

Neem tourmateriaal mee! (Je wil toch een vulkaan opvellen als het effe kan, niet?) Zeker naar Hokkaido.
Ik heb meerdere campers gezien op Hokkaido, met een standkacheltje en goede (Nadruk op GOEDE) slaapzak moet dat te doen zijn. Tip: op de parkeerplaats bij Fukiage onsen in Daisetzuan park (heel erg goede onsen) mag je als je van de onsen gebruikmaakt (ongeveer 6€ pp) ook wel gebruik maken van hun hostel keuken. Ze hebben ook stapelbedden. Een andere optie is Ryounkaku, ofwel het hotel zelf (oud, verwacht geen luxe) ofwel op de parkeerplaats.
http://ryounkakuonsen.wix.com/ryounkaku\
http://www.navi-kita.net/shisetsu/hakugin/

Via Guy kwam ik hier terecht: http://www.goryo.info/guesthouse/en/\
Prima plek, leuke mensen (Hij is ook poedergek) maar je moet wel een auto hebben.

Een roadtrip zoals sanno noemt van Midden Honshu naar Sapporo, en dan onderweg al die noordelijke resortjes aandoen, tjees, wat zou ik dat graag nog willen doen.

Als je met de trein gaat heeft het zin in het vliegveld naar de infobalie van de treinmaatschappij te stappen, dan vogelen ze voor je uit wat het goedkoopst is. Er bestaan namelijk verschillende treinkaarten/abonnementen, die wel duur zijn, maar als je van plan bent veel te treinen heb je het er zo uit. (Alleen voor de Shinkansen betaal je altijd een toeslag erbovenop)
Informatie over de Japan rail pass: http://www.japanrailpass.net/en/

Andere nuttige links:
http://www.steepdeepjapan.com/\
http://www.jma.go.jp/jma/indexe.html\
(Inclusief vulkaan waarschuwingen. Kennelijk zijn de vulkanen onrustig dit jaar…) Kijk zowiezo altijd naar het weer. Een berg verderop kan zo een meter meer ontvangen al naar gelang onder welke hoek het front Japan binnenkwam…

En ja, ik kreeg mijn patronen nevernooitniet mee in het vliegtuig. Zolang je met KLM ofzo vliegt waarschijnlijk geen probleem, maar de lokale prijspakkers (vanilla air Tokyo-Hokkaido) doen erg moeilijk, evenals de amerikaanse en chinese maatschappijen.

Alhoewel ik ook moet zeggen dat ik me in het Japanse terrein beter voelde met mijn ouwe trouwe avalung omdat ik me meer over treewells dan over lawines zorgen maakte.

Aan iedereen die gaat: Heb een supertrip!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
razAuteur13 september 2015 · 20:35

Wat voor ons goed werkte was zakenhotels in de stad nemen via aanbiedingen van booking.com
Vooral in Sapporo werkte dat goed en je was s’ochtends toch nog redelijk snel in het resort!

Gevorderd
JuulskiAuteur13 september 2015 · 22:40

Hierbij zoals beloofd nog wat concrete tips over resorts, gidsen en nog meer moois! Deze winter al eens opgeschreven voor Wepowder:
Honshu: Myoko, Nozawa Onsen, Hakuba, Madarao, Tenjidake: http://wepowder.nl/forum/topic/185419\
Hakuba: http://wepowder.nl/forum/topic/185382 & http://wepowder.nl/forum/topic/185326\
Myoko & Nozawa: http://wepowder.nl/forum/topic/185247\
Hokkaido (Niseko, Rusutsu, Furano, Asahidake & Tokachidake) en Honshu (Nozawa, Myoko, Hakuba)
http://wepowder.nl/forum/topic/183914\
Als je nog gerichte vragen hebt, let me know!

Gevorderd
WWWilcoAuteur15 september 2015 · 12:40

Thnx all voor de tips.
Nu nog ff sparen…

Expert
martijnmvfAuteur15 september 2015 · 13:45

met betrekking tot ABS hebben wij totaal geen problemen mee gehad. Niet met KLM, Aeroflot of JAL. Wel zorgen dat je het papierwerk voor elkaar hebt en voordat je vertrekt even aangeven dat je patronen bij je hebt. Ze waren op de terugweg wel nieuwsgierig maar voor de rest geen enkel probleem.

Expert
martijnmvfAuteur15 september 2015 · 13:51

Als je een top guide wil hebben in de omgeving van Myoko /Hakuba dan raadt ik Yuske aan. Geweldige dagen mee gehad en niet heel duur.

Tao of Pow
JMGA Mountain Guide
CAA Professional Member
81-90-4012-5212
www.yuske.net/

Toerist
AnoniemAuteur15 september 2015 · 22:15

ivm autohuur, hoe zit dat met het rijbewijs? Blijkbaar moet dit vertaald worden en kan dit enkel ter plaatse in Japan?

Expert
martijnmvfAuteur15 september 2015 · 22:18

@@sdb je moet alleen ff langs de anwb voor een internationaal rijbewijs hier in NL. Dat is voldoende, teminste 2 jaar geleden.

Gevorderd
DutchessAuteur15 september 2015 · 22:27

Dat is nog steeds zo. Hier internationaal rijbewijs halen is voldoende.

Links rijden vond ik persoonlijk niet heel erg problematisch. Alleen zette ik telkens als ik richting aan wilde geven de ruitenwissers aan, en vice versa… :D

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
ThijsLAuteur16 september 2015 · 01:31

Heel fijn topic met dito tips! nog 4 maanden…

Gevorderd
djmjAuteur16 september 2015 · 08:30

Dat is nog steeds zo. Hier internationaal rijbewijs halen is voldoende. \

Dutchess op 15 sep 2015 22:27

Hangt er van af wat voor rijbewijs je hebt; voor NL is dit inderdaad voldoende, maar voor onze zuiderburen niet.
O.a. een Belgisch, Duits of Zwitsers rijbewijs moet je laten vertalen…
http://www.japan-guide.com/e/e2022.html

Toerist
AnoniemAuteur16 september 2015 · 12:20

Verdomme, dus er zijn toch nadelen aan in België wonen (dat en geen goede pindakaas).
Iemand ervaring met het laten vertalen? Online staat dat het 1 tot 14 dagen duurt, en 3000Yen is ook niet niets natuurlijk.
http://www.jaf.or.jp/inter/translation/index_e.htm

Gevorderd
ArjenproadminAuteur16 september 2015 · 13:24

@@sdb Of je gaat met 'n 'Ollander op pad ;-)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Expert
meteomorrisAuteur16 september 2015 · 13:33

Dat is nog steeds zo. Hier internationaal rijbewijs halen is voldoende. \

Dutchess op 15 sep 2015 22:27

Hangt er van af wat voor rijbewijs je hebt; voor NL is dit inderdaad voldoende, maar voor onze zuiderburen niet.
O.a. een Belgisch, Duits of Zwitsers rijbewijs moet je laten vertalen…
http://www.japan-guide.com/e/e2022.html

djmj op 16 sep 2015 08:30

@@yannickdb hoe heb jij dat toen gedaan?

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur16 september 2015 · 14:23

Dat is nog steeds zo. Hier internationaal rijbewijs halen is voldoende. \

Dutchess op 15 sep 2015 22:27

Hangt er van af wat voor rijbewijs je hebt; voor NL is dit inderdaad voldoende, maar voor onze zuiderburen niet.
O.a. een Belgisch, Duits of Zwitsers rijbewijs moet je laten vertalen…
http://www.japan-guide.com/e/e2022.html

djmj op 16 sep 2015 08:30

@@yannickdb hoe heb jij dat toen gedaan?

meteomorris op 16 sep 2015 13:33

gefoefeld ? :-)

Gevorderd
yannickdbAuteur16 september 2015 · 19:05

Ja, klopt. @@BelgKoen heeft ergens in Sapporo als ik me niet vergis een soort van vertaling laten doen van zijn Internationaal rijbewijs. Was redelijk spannend qua timing, maar was op een uurtje toch geregeld. Ik vraag de details nog even na.

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!