Poeder? Pasen is beter dan kerst.

Poeder? Pasen is beter dan kerst.

Denk je aan de Kerst, dan denk je aan de winter. Maar denk je aan Pasen, dan denk je aan een ontluikende lente. Maar denk je aan poeder, dan is Pasen beter dan de Kerst. Een vervelende boodschap, maar de statistieken bevestigen dit beeld.

Ik snap het ook allemaal wel. Tijdens de donkere dagen van kerst word je liever ‘verlicht’ door het reflecterend wit van een sneeuwdek dan door de grauwe Hollandse en Belgische luchten aan te staren. En in de regel is er met kerst altijd wel wat sneeuw te vinden. Met de uitvinding van de sneeuwkanon is de dalafdaling gegarandeerd en op gletsjers en in het hooggebergte is zeker wel ergens wat natuurlijke sneeuw te vinden. Maar vooral als de kerst de enige week is dat je richting de sneeuw gaat dan zou ik nog eens serieus op je bolletje krabben en je kerstgewoonte heroverwegen.

Maar dat laat onverlet dat de winter dan nog pril is. Natuurlijk zijn er die onvergetelijke kerstweken waarin de poeder oneindig leek en het dag in dag uit sneeuwde. Maar aan de andere kant kennen we niet voor niets een gezegde als ‘Weihnachtswetter, Tauwetter’. Kerstweken zijn eclectisch van aard. Soms is het diepwinters, dan weer lente achtig en regelmatig ronduit herfstachtig. Kijken we naar de sneeuwstatistieken dan zien we dat de sneeuwopbouw in de regel pas echt op gang komt in februari. Waarom dan die drang om met kerst te gaan? Misschien wel omdat het lichaam zegt dat het winter is. Het is vroeg donker en de dagen kunnen in schaduwrijke dalen gruwelijk koud zijn. Maar hoe vaak heb ik niet panisch de dagen afgeteld naar kerst? Komt de sneeuw nog? En komt de sneeuw naar mijn bestemming? Na een decenium van hoop en vrees ben ik ermee gestopt. Ik heb de kerst in principe uit mijn hoofd gezet als weekje poederen met familie. Mocht de winter dan toch komen, dan kan ik alsnog last minute besluiten te gaan. Natuurlijk heb ik dan niet dat vurig gewenste onderkomen, maar what the…? Ik heb er minder stress door, bespaar in de regel een bak geld omdat de kerst vaker slecht dan goed is. Vooral omdat ik poeder wil rijden en liever niet te veel piste.

Begrijp me niet verkeerd. Wil je een weekje piste rijden dan is kerst vaak niet verkeerd. Skigebieden zijn er als geen ander in geslaagd de ideale kerst tot kunst te verheven. Pistes zijn wit. Natuursneeuw of niet. Maar voor een mooie poederweek is het vaak te pril. Het sneeuwdek is regematig nog dun, de rotsen niet ver weg, maar de drang om een poederbocht te draaien aanwezig. Nee, dan is Pasen veel beter. Het sneeuwdel boven de 1500 tot 2000 meter is dan op zijn dikst, de grote winterstormen voorbij, de dagen alweer veel langer en de zon een stuk intenser. Natuurlijk zijn er ook dagen met slush en teveel warmte, maar statistisch gezien brengt Pasen in zijn totaliteit meer poederdagen dan de Kerst.

Wat kies jij? Kerst of Pasen? En waarom?

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur6 december 2015 · 12:52

Eind Januari

Gevorderd
MickoAuteur6 december 2015 · 13:21

Helaas bestaat de paasvakantie op basisscholen niet meer, want leek mij een ideale week om voor het eerst met de kids weg te gaan. Voor poedertrips vermijd ik liever beide :-)

Gevorderd
dejongarnoAuteur6 december 2015 · 14:05

Dit jaar valt pasen eind maart en dus bijzonder vroeg, maar doorgaans pas halverwege april. Dan is het hier in alle gebieden van de Haute Savoie (lees: tot 2500m) al volop lente. Een mooie koude poederdag wil nog wel eens voorkomen, maar volle dagen freeriden…? Touren is wel aantrekkelijk in deze periode. Kerst is vaak ook onzeker en kan inderdaad alle kanten op. Mijn advies in de Haute Savoie: januari tot dat de vakanties beginnen en eerste 2 weken van maart.

Expert
RogieradminAuteur7 december 2015 · 11:34

@@dejongarno Dan heb je het over het middengebergte. Want eerlijk gezegd hoef ik niet naar Chamonix voor half maart / begin april. Dan begint het daar pas net leuk te worden. Dus ‘alle gebieden’ in de Haute Savoie is wat kort door de bocht ;-)
Verder is het hier in de Zuid Alpen zeker waar dat je in maart en april echt geweldig kunt poederen… en ben ik het volkomen eens met @morris!

Toerist
wittelijnenAuteur7 december 2015 · 11:49

Dikke eens.

December/Kerst is pistes krassen. Rond pasen is hoog alpine feest. Sneeuwdek is compleet gevuld. De korte verstoringen zorgen dan voor de aangename topping. Lenteweer doet de rest.

In de paasperiode is het standaard er op uit boven de 2000 meter.

FB.com/koenbakkers.skier
Gevorderd
dejongarnoAuteur7 december 2015 · 16:59

Maar als je het hebt over freeriden dan vind je in de hele Haute Savoie maar 2 liften die je boven de 2500m brengen, inderdaad in Chamonix; de Aiguille du Midi en de Grands Montets. Maar het (gletsjer en alpine) terrein daar is niet voor iedereen weggelegd om lekker te vrijrijden, toch @@Rogier ?

Expert
RogieradminAuteur8 december 2015 · 11:50

@dejonarno Daar zeg je zowat. Dat wist ik niet van die liften. Gelukkig is er meer dan alleen de Haute Savoie ;-) Maar ook in de Aravis heb ik een aantal maal geweldig gepoederd (hele dagen lang) aan het eind van het seizoen. Maar ik kan er niets anders van maken: mijn top ski dagen heb ik net als @@wittelijnen aan het einde van het seizoen.

Elite
kanskiAuteur8 december 2015 · 12:16

Tegen die tijd zal er toch wel wat sneeuw gevallen zijn…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
telemikeyAuteur8 december 2015 · 14:49

Best freeriden: na half januari (maar begin februari mag ook) tot ergens april, imho.
Daarvoor: geluk hebben; daarna: beter timen.

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
NielsAuteur11 december 2015 · 21:59

Ik zou vooral lekker met kerst blijven gaan, met Pasen is er niets te beleven in de Alpen.

http://wepowder.nl/forum/topic/184846

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!