Poeder mobiel

• pauldob
    Advanced
    pauldob op 15 september 2010 · 12:13
    Na jaren trouw dienst is m'n Peugeot Partner aan vervanging toe.
    Met het oog op de wintrer en poedertripje wil ik iets met meer vermogen en 4 wielaandrijving.
    Wensen: diesel, geen SUV, niet meer dan 5 jaar oud, budget tot 20-25000
    Nu heb ik wat op het net gesurft en kom ik tot de volgende shortlist:
    - Volkswagen Passat combi 4tronic
    - Skoda Octavia Scout
    - Volvo CX 70
    Alleen de Volvo is in Nederland redelijk voorhanden, maar import uit Duitsland is ook geen probleem.

Heeft iemand van jullie ervaringen of tips??
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 september 2010 · 12:46 May the powder be with you.
  • Thijzel
    Tourist
    Thijzel op 15 september 2010 · 13:22
    Suche bij mobile.de:
    http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/miniSearch.html?isSearchRequest=true...

allradantrieb
    Combi (station)
    Diesel
    15-20k (3-4k importheffingen)
    http://www.snowcountry.nl
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 15 september 2010 · 13:25
    Mooie auto's voor mooie bedragen, maar vergeet niet dat je bij invoer van een auto nog even BPM mag lappen 😃

@Thijzel riep er ook al zijdelings iets over.
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 15 september 2010 · 16:06
    http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Audi/A6/2T49D/algemeen.htm?sorteri...

Een Audi A6 Avant Quattro natuurlijk (hierboven het 1e voorbeeld dat ik zo snel ff kon vinden)
    180 pk uit 2006. 169.000km.
    Enorme kofferruimte. Met neergeklapte bank past mijn 171cm snowboard er gemakkelijk in (recht, hoeft niet diagonaal). Ski's tot 2m moet bijna wel lukken denk ik.

Enige commentaar dat in de reacties hierna komt is uiteraard de km-stand.

Ik rij een A6 Avant uit 2005. 5 maanden geleden gekocht met 175.000 op de teller. Rijdt prima.
    Auto's als deze rijden lachend 300.000 en meer.

Ben benieuwd wat je gaat kiezen!
    Dromen zijn er om te realiseren
  • woutertichelaar
    Advanced
    woutertichelaar op 15 september 2010 · 18:22
    LPG een optie? XC70 2.5t op gas... Incl. wepowder sticker 😉
    one way to go down
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 14 januari 2012 · 00:06
    THANK GOD SUMMER IS OVER!!!If it's too steep, you're too old!
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 14 januari 2012 · 00:10
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 14 januari 2012 · 12:40
    Ik ben wel geïmponeerd door die AWD prestaties van de Subaru Forester en Legacy😮 8) Omdat mijn vriendin geen vertrouwen meer heeft in onze Twingo om langere afstanden mee te rijden :'( 😉, is het wat urgenter om iets degelijkers aan te schaffen. Zo'n Forester zie ik aan één kant wel zitten, maar ik vind hem toch wat groot en niet zuinig genoeg denk ik. Nou zie ik net dat er ook de kleinere Justy is met AWD.
    Weet iemand of dat een AWD systeem is met vergelijkbare eigenschappen (symmetrical AWD)? En of dat verder ook zo'n degelijk Subaru karretje is?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 14 januari 2012 · 14:10
    Volgens mij komt Subaru altijd heel goed uit gebruikers tevredenheidstesten. daarnaast is zeker in sneeuw Subaru sterk te verkiezen voor Volvo.
    Toch zou ik zelf uitkijken naar een Audi A6 Quattro

niet sneeuw maar toch:
    #
    Toerisski
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 14 januari 2012 · 14:15

Toch zou ik zelf uitkijken naar een Audi A6 Quattro

😀
  • Easy
    Advanced
    Easy op 14 januari 2012 · 19:00

Zo'n Forester zie ik aan één kant wel zitten, maar ik vind hem toch wat groot en niet zuinig genoeg denk ik. Nou zie ik net dat er ook de kleinere Justy is met AWD. Weet iemand of dat een AWD systeem is met vergelijkbare eigenschappen (symmetrical AWD)? En of dat verder ook zo'n degelijk Subaru karretje is?

De Justy is zeker een degelijk karretje, maar heeft (voor zover ik weet) geen symmetrical AWD. (groot => klein) Forester, Outback, Legacy & Impreza zijn qua platform gelijk/zeer vergelijkbaar. De meeste onderdelen (aandrijfassen, draagarmen, et cetera) zijn tussen vergelijkbare jaartallen van deze auto's uitwisselbaar (dat geldt iig voor de youngtimers '90 tot '00 productiejaar).

In reactie op de filmpjes van Dirksy: Subaru is echt "king" als het gaat om de mechanische lay-out van het AWD systeem icm de boxermotoren (licht, compact en geven een laag zwaartepunt in het voertuig). Alleen full-lock differentiëlen (zoals je die op terreinwagens veel ziet) zullen meer tractie bieden, maar die zijn uitsluitend geschikt voor zwaar offroad werk (en helpen je dus niet als het op de snelweg begint te sneeuwen o.i.d.).
    Built for Speed
  • Haas
    Expert
    Haas op 14 januari 2012 · 20:08

Wensen: diesel, geen SUV, niet meer dan 5 jaar oud, budget tot 20-25000

budget zit wel goed...
    zelf zou ik van ca. de helft v/h budget vrije tijd kopen om de alpen mee in te rijden 😉

Wel eens aan een Lada Niva gedacht? Dan kun je er een seizoenstrip van maken

Ride now...
    Drive later...
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 januari 2012 · 21:16

Alleen full-lock differentiëlen (zoals je die op terreinwagens veel ziet) zullen meer tractie bieden, maar die zijn uitsluitend geschikt voor zwaar offroad werk (en helpen je dus niet als het op de snelweg begint te sneeuwen o.i.d.).

Zolang je geen heftig bochtenwerk tegenkomt kun je met een lock op de centrale sper rijden...  Maar goed, wie gaat er met een lock rijden boven de 70 km/h ?.. Die lock gaat er alleen op als de sneeuw heel diep is. En dan sta je met je Subaru al vast vanwege de sneeuw die tegen de bumper aan drukt  😋

Maar uiteindelijk zijn goede banden veel belangrijker..
    Vorig jaar deed autobild allrad de jaarlijkse sneeuwtest (glansrijk gewonnen overigens door de landcruiser 150). De subura eindigde achterop, maar vooral omdat Subaru er wat oudere winterbanden op had liggen.

Het begint met banden en de bestuurder, daarna volgt 4wd met alle mogelijke opties.
    May the powder be with you.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 januari 2012 · 21:31
    Maar deze winter wordt een interessante test..
    Mijn nieuwe voiture

En mijn trouwe techno blauwe syncro gaat naar Haas

Ik ben vooral benieuwd wat al dat gewicht gaan doen tijdens het dalen..
    In ieder geval er gister funkelnagelneue winterbanden op laten leggen.
    Komende week gaat de discussie tussen Haas en mij over de vraag of we komend weekend achter PA#12 aanrijden met de syncro of met de LC100.....
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 14 januari 2012 · 21:43
    Zo'n synchro staat op mijn verlanglijst. Hopelijk volgend jaar.
    Kom je vlot mee op je bestemming. Met AWD sta je niet gauw vast en je kan erin pitten.

@Morris; waarom ben je overgestapt van synchro naar LC?
  • Easy
    Advanced
    Easy op 14 januari 2012 · 22:05
    @ morris: Een "gewone" awd subaru heeft een 50-50 centraal "viscous limited slip diff" (zonder traction control of andere elektronica). Het verschil in tractie t.o.v. een mechanisch "lock diff" is vrij beperkt, omdat de LSD van subaru nauwelijks van de 50-50 verdeling afwijkt.

Voor maximale offroad prestaties moet je zowel centraal als op de voor en achter as lock of limited slip diff's hebben. Die vindt je eigenlijk alleen op SUV's/terreinwagens. Subaru's presteren minder in het echte offroad werk - waar Toyota en Landrover heersen - omdat de forester (net als vele andere SUV's) vanuit een straatgebruik gedachte is ontwikkeld. Dat de motor bij Subaru voor de vooras ligt, is ook een punt wat het lastiger maakt om een grote vrijloophoek te creëren (belangrijk bij offroad), maar het kan wel ... (rise kit bijv.)

wie gaat er met een lock rijden boven de 70 km/h ?.. Die lock gaat er alleen op als de sneeuw heel diep is.

Exact mijn punt! Het is dus niet geschikt voor permanent gebruik. m.a.w. voor richting de sneeuw is een permanente AWD negen vd tien keer geschikter.

Het begint met banden en de bestuurder, daarna volgt 4wd met alle mogelijke opties.

Bij aanschaf van een nieuwe auto zijn de eerste 2 aspecten niet echt doorslaggevend? Banden en bestuurder mogen echter zeker niet vergeten worden!
    Built for Speed
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 14 januari 2012 · 22:44

@Morris; waarom ben je overgestapt van synchro naar LC?

Omdat ik al 15 jaar in zo'n ding wil rijden.. en ik dacht.. nu mag het nog en is het nog betaalbaar..
    http://vorige.nrc.nl/opinie/article1857442.ece/Minder_vlees_moet... en http://www.nrc.nl/klimaat/2009/10/26/liever-een-suv-dan-een-hond/... is mijn CO2 emissie toch al tot een dieptepunt teruggevallen ten opzicht van menig prius rijder die hybride rijdt vanwege Den Haag..  :😃

Toen Haas aangaf m'n syncro te willen kopen was de stap makkelijk gemaakt. De idee dat de blauwe bus in de poederfamilie blijft is een fijne gedachte. Al was het maar omdat ik dan zeker nog een paar keer per jaar in de syncro richting de Alpen cruise...

Syncro is verder echt een aanrader. Die van mij (2.5 tdi) is gechipt naar 130 pk en heeft daarmee meer koppel dan een vergelijkbare T5 met 130 pk. Altijd gereden met een iets 'vollere' band (205/70/r15) voor net dat centimetertje meer boven de sneeuw  😋 en in de zomer met zomerwielen. Bochtligging is top. Je moet ze eens zien kijken als je met 125 over een klaverbladje scheurt. Als op rails. Verbruik is goed te doen. Ik deed gemiddeld 1 op 11, soms iets meer, maar als je boven de 140 komt wordt het toch wel een drinker. Reken dan op 650 kilometer op een tank van 80 liter. Maar wel een uurtje meer plezier in de poeder.. Dat mag wat kosten.

Door de korte eerste versnelling geen stoplichtsprinter, maar met het betere schakelwerk kom je nog een heel eind. Maar die 1 red je wel als je ff net dat korte verzet nodig hebt. Overigens heb ik de zeldzame AXL motor die identiek is aan de 151 pk. In Duitsland is er iemand die zijn Syncro dan ook heeft omgezet naar 151 pk. Soms (op de autobahn) mis ik die langere 5e versnelling, maar als het op tractie aankomt is die korte 1e erg fijn. Ik zal 'm missen, hoewel ik na 48 uur LC100 helemaal verkocht ben. 

• dirksy
    Advanced
    dirksy op 14 januari 2012 · 23:32
    Lijkt me een heerlijke bak die LC100! En idd, nu kan het nog!
    Geniet!
  • Dio
    Advanced
    Dio op 15 januari 2012 · 10:57
    Omdat je toch naar 2e handsjes kijkt, een wat oudere praktijktest AWD.

Life is what happens the moment you put your phone away.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 januari 2012 · 11:37
    @dio, goede toevoeging..

Ff opletten bij het filmpje:
    Nieuw model xc70 met haldex koppeling (wordt vanaf 2003 hiermee geleverd). Koop je een ouder model dan moet het profiel van alle 4 de banden gelijk zijn! Anders sloop de je de visco.

Patrol rijdt op AT banden en niet op winterbanden.

Mocht je op zoek gaan naar een quattro in diesel. De oudere 2.5 tdi bij aankoop direct van een nieuwe d-riem laten voorzien. Veel auto's zijn op een gebroken riem gestrand (kapitale motorschade). Riem moet om de 65000-75000 kilometer vervangen worden. Kost je circa 700 euro. Verder een topauto.
  • poling
    Beginner
    poling op 15 januari 2012 · 12:43
    d riem elke 65000 75000?? dat lijkt me erg veel, v70 is het elke 160000..., laat ook gelijk de waterpomp doen!
    die lc100 is echt gaaf!
  • dirksy
    Advanced
    dirksy op 15 januari 2012 · 12:51

Mocht je op zoek gaan naar een quattro in diesel. De oudere 2.5 tdi bij aankoop direct van een nieuwe d-riem laten voorzien. Veel auto's zijn op een gebroken riem gestrand (kapitale motorschade). Riem moet om de 65000-75000 kilometer vervangen worden. Kost je circa 700 euro. Verder een topauto.

Laat dat doen door een dealer die weet dat bij deze motor 1 vd moeren met ENORM veel kracht aangetrokken moet worden en dat het hier een moer betreft (trekmoer?) die slechts 1x gebruikt mag worden. In de Volvo S80 en in VW busjes vind je dezelfde Audi motor en daar geldt hetzelfde voor. Dat is de reden dat er bij ons nu een wisselmotor in ligt...
  • poling
    Beginner
    poling op 15 januari 2012 · 18:52
    das idd dezelfde moyor als ook in de v70, d riem echt pas om de 160000. overigens heeft volvo sinds 2002 of zo zn eigen diesel d5 wel gebaseerd op diezelfde motor
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 januari 2012 · 08:19

das idd dezelfde moyor als ook in de v70, d riem echt pas om de 160000. overigens heeft volvo sinds 2002 of zo zn eigen diesel d5 wel gebaseerd op diezelfde motor

Advies van volvo, audi en bmw was in beginsel 125k, dat is later naar beneden bijgesteld tot 90k. In de praktijk wisselen veel (goede) monteurs tussen de 65 en 90k en zullen iedere beurt de timing en de staat van de riem onderzoeken.

Google maar eens op dit type diesel en motorschade. De d5 is volledig door volvo zelf ontwikkeld, daarvoor kochten ze diesels in bij audi/vw. Zo is de oude 2.4 4-cilinder in de 740/940 ook afkomstig van vw.
  • poling
    Beginner
    poling op 16 januari 2012 · 08:36

[quote author=poling link=topic=1622.msg48914#msg48914 date=1326649964]

Advies van volvo, audi en bmw was in beginsel 125k, dat is later naar beneden bijgesteld tot 90k. In de praktijk wisselen veel (goede) monteurs tussen de 65 en 90k en zullen iedere beurt de timing en de staat van de riem onderzoeken.

Google maar eens op dit type diesel en motorschade. De d5 is volledig door volvo zelf ontwikkeld, daarvoor kochten ze diesels in bij audi/vw. Zo is de oude 2.4 4-cilinder in de 740/940 ook afkomstig van vw.
    [/quote]

zal het onderhoudsboekje op na slaan maar ben toch zeker dat er 160.000 staat.  Dus 90k lijkt me erg weinig. En 125k km....ik zal het nog eens na zoeken (voor de 2,5D in de v70, niet de d5). Zelfs bij de v40 (renault motor) staat er 120.000 km voor....
    De diesel motoren van de andere types zijn inderdaad volkswagen motors die ook in oa de audi 100 werd gebruikt, maar ook de transporter. Zover ik weet is de d5 op die motor gebaseerd maar ontwikkeld door volvo zelf.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 16 januari 2012 · 09:50
    Bij de Alfa was het 60K.
    Het gaat erom hoeveel risico de producent wilt nemen. Beter te vroeg vervangen dan te laat.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 16 januari 2012 · 10:00
    Distributie-riemen kunnen best wat hebben, het komt echter regelmatig voor dat de riem niet vervangen wordt en wel op de rekening staat ... Tenminste dat heb ik vernomen van een betrouwbare freelance monteur, die (te) goedkoop/eerlijk is, hij vertelde dat hij dit veel aantrof. Als een D-riem dubbele km's maakt en misschien wel belangrijker 2x zoveel jaren dienst moet doen, vind ik het niet gek dat zo'n ding faalt. Dat garages klooien met je vloeistoffen is 1 ding, maar D-riem onderhoud is toch wel erg essentieel. >😞

Terugkomend op de intervallen, als je rijstijl en gemiddeld toerental tijdens gebruik meerekent is het logisch dat de D-riem van een Volvo een langere interval heeft dan die van een Alfa. Daarnaast is de positie van de D-riem t.o.v. van andere componenten van invloed, meer blootstelling aan warmte (of andere invloeden) betekent waarschijnlijk ook een kortere levensduur.

Nu is mijn vertrouwen in de garage-branche laag (zoals ook uit andere posts van mij valt op te merken), maar dit komt wel voort uit praktijk verhalen die ik gehoord heb. Daarnaast heb ik al 2x een probleem gediagnosticeerd/opgelost bij kennissen, waar hun garages niet uit kwamen  :-\
    Built for Speed
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 16 januari 2012 · 10:00

Ik ben wel geïmponeerd door die AWD prestaties van de Subaru Forester en Legacy😮 8) Omdat mijn vriendin geen vertrouwen meer heeft in onze Twingo om langere afstanden mee te rijden :'( 😉, is het wat urgenter om iets degelijkers aan te schaffen. Zo'n Forester zie ik aan één kant wel zitten, maar ik vind hem toch wat groot en niet zuinig genoeg denk ik. Nou zie ik net dat er ook de kleinere Justy is met AWD.
    Weet iemand of dat een AWD systeem is met vergelijkbare eigenschappen (symmetrical AWD)? En of dat verder ook zo'n degelijk Subaru karretje is?

Volgens mijn 'mannetje' zijn Subaru's heel betrouwbare auto's. Ik heb zelf een Legacy (sedan) gekocht en ben er tot nu toe heel erg tevreden over. Het enige nadeel is is dat de achterbank niet plat kan. Echt zuinig zijn ze niet, maar mijn oude Mazda 323 reed ook al niet zo voordelig meer.

Ik kan eens vragen of hij nog een Justy op de kop kan tikken. Het AWD systeem is overigens voor elke Subaru hetzelfde.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 januari 2012 · 12:30

Ik kan eens vragen of hij nog een Justy op de kop kan tikken. Het AWD systeem is overigens voor elke Subaru hetzelfde.

Als je dat wilt doen, graag. Die Justy is een serieuze kandidaat. De Suzuki SX4 ziet er overigens ook interessant uit. Is dat AWD systeem in die kleine Subaru's idd hetzelfde als in de grote?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro