Surf & Snow! Inspiratie en tips gezocht!

Surf & Snow! Inspiratie en tips gezocht!

De afgelopen winters was ik iedere keer op een ander continent te vinden. Ik heb daardoor mooie dingen gezien en vaak ook hele fijne poeder gereden. Vreemde culturen en landen lieten me zien hoeveel er nog te ontdekken is. Ver weg, maar zo besefte ik ook om de hoek. In Europe ontdek ik keer op keer nieuwe dingen in de Alpen en Pyreneeën. En dan heb ik het nog niet gehad over de Abruzzo, de Appenijnen of de Picos. Na de vele overzeese reizen van de afgelopen jaren wil ik dit jaar weer nieuwe avonturen beleven in Europa. En wel het liefst een combinatie van twee passies: golven en sneeuw.

Poeder en golven combineren
Poeder en golven combineren

De plannen voor een snow- en surftrip zijn gesmeed. Nu nog inspiratie en tips. Natuurlijk is het weer een leidende factor, want het heeft geen zin om aan het water te verschijnen als het helemaal vlak is. En het heeft overigens ook geen zin om er te staan als het maxed out is. Hollandse surfers als we zijn is een beetje overhead in de regel wel de max. Zeker als een stormdepressie long distance swell richting de kust pushed. Nu zijn er op wePowder heel wat mensen die naast een poederbochtje ook wel eens een golfje pakken en iedere tip is welkom. Onderstaand wat bestemmingen/regio’s waar we aan denken. Aan jou de vraag om je kennis en tips met ons te delen.

** Frans/Spaans Baskenland met als achterland de Pyreneeën**
Voor velen van ons waarschijnlijk bekend terrein. De breaks van San Sebastiaan tot aan Bilbao en van Biarritz tot Hossegor spreken tot de verbeelding en met de rifbreaks is er nog voldoende te doen als het (te) hoog wordt. Daarnaast zijn de skigebieden in de Pyreneeën niet al te ver weg. Een vertrouwde bestemming met veel en vooral ook goede weerdata. Voorlopig staat deze bij ons op nummer 1. Vooral vanwege de swellzekerheid en het mooie achterland.

Een boardshort zal het niet worden, maar zulke golven hopen we wel te scoren
Een boardshort zal het niet worden, maar zulke golven hopen we wel te scoren

** Cantabrie met als achterland de Picos de Europa**
Tussen Llanes en San Vincente de la Barquerra ligt een scala aan surfspots met op een uurtje rijden (of veel meer) de gebieden van de Picos de Europa. De regio kent een 5 tal skigeieden en ook wel wat berghutten. Voordeel is dat het echt wel van de gebaande paden is. Nadeel is dat het veel verder rijden is en de weerdata slechter voorhanden zijn. Daarnaast kan het weer er nogal wisselend zijn en veel wind. Toch hebben de gesprekken met locals ons er van doen overtuigen dat deze trip ooit gemaakt moet worden.

** De Alpes Maretimes & zuidelijke Piemonte met de surfbreaks in de Golf van Genua**
Minder swellzekerheid, maar vooral ook minder bekend. De surfspots in de Golf van Genua komen juist in de winter op stoom, terwijl een zuidelijke winter voldoende sneeuw naar de aanpalende skigebieden van de Alpes Maretimes en zuidelijke Piemonte brengt. Minder ver rijden dan de Picos en voor veel surfers en poederaars toch nog een beetje off the beaten track. Een geheimtip?

Wie is er al eens op surf & snow trip geweest? Wie heeft er nog tips voor bestemmingen? Welke regio’s zouden we nog meer moeten opnemen in onze shortlist? Tips voor als we er eenmaal zijn? Maar ook tips en suggesties hoe we zo economisch mogelijk de auto vol laden en niet met een overschot aan gear in de auto zitten? Met een camper of juist niet? Alle tips zijn welkom!

meteomorris

Reacties

Toerist
RidetheGlobeAuteur28 september 2016 · 10:38

IJSLAND!

Ik heb er een klein verhaaltje over geschreven, https://lonedrifters.com/en/surfing-and-skiing-in-iceland/

Toerist
RidetheGlobeAuteur28 september 2016 · 10:40

En ik denk er over mn surfboard deze winter mee naar Japan te slepen… Iemand ervaring, tips!?

Toerist
JaapvRAuteur28 september 2016 · 10:58

Lofoten… brrrr…

Gevorderd
jefdeschutterAuteur28 september 2016 · 11:36

Is juist niet meer in Europa, maar is Marokko geen optie?

Toerist
AnoniemAuteur28 september 2016 · 12:22

@@ridetheglobe, in de baai tussen otaru & sapporo vaak mensen in het water zien liggen.
En het was januari rond het vriespunt, dus er zullen wel goede golven te pakken zijn veronderstel ik :)

Gevorderd
SteefAuteur28 september 2016 · 13:07

Portugal! Skiën in http://www.skiserradaestrela.com/. Niet zo epic maar voor total epicness rij je in een kleine 3 uur door naar Nazaré. Misschien heb je geluk en kan je meedoen met de Big Wave Tour. Wil je iets minder dan triple overhead dan pak je een ander strandje tussen Peniche en Vigo in…

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Beginner
Tim3Auteur28 september 2016 · 13:08

Ik hoorde toevallig vanmiddag op Low Pressure Podcast (sowieso trouwens echt een aanrader voor wie van zowel podcasts als skiën houdt) dat Nieuw-Zeeland de shit is wat betreft het op dezelfde dag sneeuw en surf pakken. Echter geen enkele ervaring mee, maar hoorde t voorbij komen.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
Willem2kAuteur28 september 2016 · 14:22

Lofoten was die ene dag dat ik er in het water gelegen heb prima te doen. En ik heb het snel koud! :)

Marokko stond vorig jaar op de planning maar ging niet door wegens 0 sneeuw in de Atlas. Vanuit de Atlas naar de kust is trouwens nog best een eindje rijden, dus los van dat het buiten Europa is wat mij betreft niet écht wat je zoekt hier.

Piemonte / Golf v Genua klinkt wel leuk. Van Limone naar San Remo is maar 2u rijden volgens Google maps… :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
victorAuteur28 september 2016 · 14:28

Tijd geleden hier al eens iets over gelezen.
Ze hadden het toen over libanon geloof ik, oke niet in Europa maar we gaaf!
'S ochtends lekker knallen op je latten en 's middags/'s avond kanllen op je board met +25 graden

Expert
ieismAuteur28 september 2016 · 15:26

Corsica had ik al eens opgezocht. We kwamen een keer een paar Corsicaanse splitboarders tegen op de Stelvio. Die vonden dat we zeker een keer langs moesten komen.


Maar ik ben geen surfer, dus voor mij voegt het niet zo veel toe, behalve dat het eten er wel lekker is.

Ik heb bij Ventimiglia ook wel eens tegen een paar toeters van golven aan zitten kijken, ze hadden er zelfs een shop. Maar volgens de locals ging het meer om een paar dagen per jaar dat het echt los ging, normaal is het daar totaal plat. @@meteomorris is het nou zo dat er bij een retour d’est ook meteen swell is, dat zou mooi uitkomen…

Libanon ben ik wel eens in het skigebiedje geweest. Dat is best wel hoog hoor, je kan de zee zien vanuit het skigebied. Maar de hoeveelheid sneeuw is voor freeriders veel te weinig. Er valt soms wel wat, maar bijna nooit genoeg denk ik.

Pyreneeën lijkt me de beste optie. Mag je ook mee als je gewoon op het strand wil hangen, cocktails drinken? Hoge golven vind ik een beetje eng.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur28 september 2016 · 15:38

In Europa? Noorwegen, dank ik, of inderdaad, IJsland! Buiten wat al in het artikel genoemd werd zou ik niet zo gauw andere plekken weten. Schotland zou kunnen, als je tenminste van windkoek sneeuw houdt. Dan lijkt me Corsica of Cantabrie een betere optie…

Anders ZEKER Japan. De golven kunnen episch zijn daar, en ik verwacht ook veel goeds op al die eilandjes die in een soort ketting vanaf Hokkaido naar het noorden en noordoosten lopen. Je komt dan waarschijnlijk vanzelf uit in…

Maar dan moet je in de winter wel een 6 of 7 millimeter meenemen denk ik?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur28 september 2016 · 15:40

PS: Ik wil ook zo’n truck als in die film!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
SportGillieproAuteur28 september 2016 · 16:58

@@meteomorris, ik ga hoe dan ook mee!!! :)

Live to ride, ride to live
Gevorderd
ArjenproadminAuteur28 september 2016 · 17:51

@@Dutchess Dat filmpje over Rusland is wel één grote commercial om eens te gaan surfen in Kamchatska ;-)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
ArjenproadminAuteur28 september 2016 · 17:51

@@SportGillie Dan is het al snel twee Gillies overhead :-)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
sannoAuteur28 september 2016 · 21:11

Heb het filmpje van Rusland niet bekeken, maar wel afgelopen winter een artikel gelezen van surfen tussen de ijsschotsen in Kamchatka. Schijnt de beste tijd te zijn qua golven! en toevallig ook qua sneeuw.

Libanon is al genoemd, maar de Bekaa vallei lijkt mij niet meteen een prettige locatie op dit moment. Israel idem dito. Er komt nogal eens wat terecht op de Golan tegenwoordig. Daarnaast moet je wel net een goede swell hebben.

uiteindelijk in Europa:
Over Corsica las ik onlangs nog eens het verslag van Ronald Naar van heel lang geleden en dan schieten meteen foto’s door mijn hoofd van Bruno Campagnet van iets minder lang geleden. Episch!
Of nog zuidelijker: van de Etna zo het water in.

Als het allemaal niet lukt kan je altijd nog Zoetermeer en Scheveningen combineren ;)

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Gevorderd
DutchessAuteur29 september 2016 · 11:54

@@Arjen Het begin zeker wel, ja, maar tegen het einde wordt het toch een tikkie grimmig. Er duikt een heel ander gevaar op dan beren…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
KendoAuteur29 september 2016 · 15:52

Ook wel inspiratie dan, filmpje van Eoft paar jaar geleden:

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Expert
meteomorrisAuteur29 september 2016 · 16:02

@@Kendo @@Dutchess @@ridetheglobe dat was ik nog vergeten te zeggen… ik houd helemaal niet van kou. Ik draag in de winter vaak meerdere layers als ik in de sneeuw sta (als in veel meer dan de rest om me heen) en stap alleen op de hele mooie dagen van de winter de noordzee golven in… Liever dus iets waar een golfstroom de watertemperatuur niet onder de 10 graden laat komen.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur29 september 2016 · 16:28
powfinder.com
Expert
tellie-GAuteur29 september 2016 · 16:28

haha @@meteomorris ik wilde je net vancouver island aanraden maar laat maar dan ;)

(gravity) I fought the law but the law won...
Toerist
JaapvRAuteur29 september 2016 · 18:06

Chili? Of als je van logistiek houdt, Antarctisch schiereiland…

Gevorderd
DutchessAuteur29 september 2016 · 19:09

@@meteomorris Ah, okee. Laat Kamchatka maar zitten dan. En Noorwegen. Nou, wie weet dat de opwarming dat probleem dan in ieder geval op gaat lossen?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
KendoAuteur29 september 2016 · 20:23

Ai @@meteomorris, dat is wel een dingetje

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Beginner
KendoAuteur29 september 2016 · 20:24

Toch maar een mix van Tarifa en de Sierra Nevada dan?

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
telemikeyAuteur29 september 2016 · 22:26

SCHOTLAND
En Marocco is bijna Europa, toch? ;-)

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
atlasemielAuteur11 oktober 2016 · 17:53

Toch maar een mix van Tarifa en de Sierra Nevada dan?

Kendo op 29 sep 2016 20:24

Ben ooit een maandje (januari) wezen windsurfen in Tarifa en omstreken. Toen ik een gat in mijn kop opliep en een paar hechtingen moest (overigens gratis) mocht ik een week niet het water op. Ik ben toen met iemand naar de siërra nevada gereden en heb daar een paar dagen in mijn spijkerbroek geskied. Ritje was goed te doen.

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Expert
meteomorrisAuteur11 oktober 2016 · 18:23

@@atlasemiel Thanks. Dat is ook nog een goede. De swell van Los Caños de Meca en de witte toppen van de Siërra Nevada. Nu ben ik nooit in de Siërra Nevada geweest. Hoe is het daar?

powfinder.com
Gevorderd
atlasemielAuteur3 november 2016 · 18:24

@@meteomorris Ja was toen nog geen poederboarder. En heb een beetje in de slush lopen Carven, dat was toen net HOT. Caños Rules!! ook voor windsurfers…tijdje terug allemaal…

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!