Tot 1 meter vers in de Piemonte. Wanneer komt de eerste Noordstau?

Tot 1 meter vers in de Piemonte. Wanneer komt de eerste Noordstau?

De afgelopen 60 uur viel er lokaal meer dan een meter verse sneeuw in de Piemonte. Ondertussen vraagt de rest van de Alpen zich af wanneer er eindelijk weer echte sneeuw hun kant op komt. Gister stelde ik mezelf de vraag ‘Wanneer komt de eerste Noordstau?’ en besloot er een heuse contest van te maken. De randvoorwaarden zijn simpel. Vertel mij hier de dag waarop het weer eens echt begint te sneeuwen in het Kleinwalsertal, waarbij die dump minimaal 35 centimeter verse sneeuw gaat brengen. Nog geen 12 uur later kwamen de Amerikanen met deze weerkaart:

26 mm in het Kleinwalsertal
26 mm in het Kleinwalsertal

Ik ga zometeen verder in op bovenstaande, maar ik begin met de sneeuwval in de Piemonte en de aangrenzende gebieden. Maar ben je genetisch een echte Noordstauer dan scroll je het beste direct even naar beneden voor alle details. In dit bericht:

  • Veel poeder in de Piemonte en het zuidoosten van Frankrijk
  • Lokaal GROOT lawinegevaar
  • Advies voor de komende dagen
  • En dan… komt de Noordstau?

Veel poeder in de Piemonte en het zuidoosten van Frankrijk

Sinds maandag is er 50-120 cm verse sneeuw gevallen in de Italiaanse Piemonte, het oosten van de Aosta en de grensgebieden van de Franse Zuidalpen en de Haute Maurienne. De meeste (en beste) sneeuw viel in de Piemonte waar de wind zwakker was in vergelijking tot de veelal krachtige tot stormachtige wind in de Franse gebieden.

Lokaal GROOT lawinegevaar

Vanwege de vele sneeuw, de temperatuur, de wind, de oude rijplaag, versuikerde sneeuwlaag of juist harde toplaag hecht de nieuwe sneeuwlaag maar moeilijk met de oude. Het lawinegevaar is de laatste 60 uur gestegen van gering naar aanzienlijk of groot. Daarom publiceerden we gister nog een extra artikel over het actuele lawinegevaar en hoe daar mee om te gaan. Lees het even goed en pas er je plannen op aan.

Wij wensen je een veilige kerst: 30% korting op de wePowder Academy

Ga je de komende dagen niet weg, maar wil je wel later dit seizoen richting de sneeeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort. Start je nu direct dan krijg je met de code SAFEXMAS2016 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Waarheen te gaan?

Gister heb ik je al een lijstje gegeven. Vandaag is dat lijstje wat verder uitgebreid. Onderstaand wat tips:

  • Via Lattea, Sestriere/Pragelato: De oostkant van Sestriere heeft in de regel minder wind
  • Via Lattea, Sauze d’Oulx de noordkant heeft heel wat bomen die tot 2300 meter gaan. Tot 1900 meter ligt hier een base en kun je wat treeruns maken.
  • Prali: geen base onder de 1800 meter, dalafdaling over de piste (maar al wel 40 cm vers in het dorp)
  • Bardonecchia, Jafferau/Bardonecchia 2000: boven de 2000 meter goed, vaak wel wind, maar het wordt er nooit echt te steil
  • Bardonecchia, Melezet: boven Chesal is het prima poederen
  • Monte Rosa, Alagna/Gressoney: super base boven de 2000 meter.
  • Limone Piemonte: let op, er ligt geen base
  • Prato Nevose: let op, er ligt geen base
  • Montgenevre: goede base boven de 1800 meter, maar veel wind gehad
  • Valfrejus: goede base boven de 2000 meter, maar veel wind gehad
  • Isola 2000: goede base boven de 2000 meter, maar veel wind gehad
  • Bonneval sur Arc: goede base boven de 2000 meter, maar veel wind gehad
  • Val Cenis: goede base boven de 2000 meter, maar veel wind gehad
  • Abries: goede base boven de 2000 meter, maar veel wind gehad

Dan zijn er nog wat gebieden die pas op vrijdag 23 december open gaan

  • Champorcher: super base en heel veel verse sneeuw

Belangrijk aandachtspunt is de warmere lucht die vandaag binnenstroomt. Gelukkig klaart het in de nacht naar donderdag op waardoor het sneeuwdek kan uitstralen en het donderdag en vrijdag prima poederrijden wordt op schaduwrijke hellingen boven de 2000 meter.

Wanneer komt de Noordstau?

Nogmaals het kaartje dat ik hierboven al liet zien. Het is een run van het Amerikaanse model die wat hoopt biedt. Met name de noordkant van Oostenrijk zou in deze run goede kansen maken.

Noordstau op de kaarten
Noordstau op de kaarten

De oorzaak van deze positieve kaart zit in een kleine verandering in de weerkaarten. Ten opzichte van gister is het Alpenhoog (het hogedrukgebied dat grote delen van de Alpen al weken droog houdt) iets naar het westen verschoven. Hierdoor ontstaat er ruimte voor een stroming uit het noorden om zo rond de kerstdagen voor sneeuw te zorgen aan de noordkant van de Alpen. Het is nog allemaal glazen bol staren, maar het biedt perspectief.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RemmieAuteur21 december 2016 · 15:32

Ciao pais in sauze d’oulx , super tof hotel midden in het bos hoog op de piste. Mocht je nog op zoek zijn

Gevorderd
atlasemielAuteur21 december 2016 · 16:30

Vette bult sneeuw in Prali. Heb ik het nu goed dat er onder de 2000m er nergens in de alpen een goede basis behalve in de zuidwest Alpen?

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Gevorderd
barttoorn2Auteur21 december 2016 · 17:59

We zitten nog steeds heerlijk in Limone Piemonte, vandaag nog steeds bijna niks open. Druk doende met prepareren. Lawine gevaar 4 hier, regen in dorp, hoger wel sneeuw, maar duidelijk warmer vandaag. Hopelijk helder vannacht en dan morgen eerste paar uur nog even genieten voor het echt 5-10 graden wordt met zon. Als het goed is morgen hele gebied open, is ons verteld. Stay safe and ride Pow

Expert
meteomorrisAuteur21 december 2016 · 19:51

Vette bult sneeuw in Prali. Heb ik het nu goed dat er onder de 2000m er nergens in de alpen een goede basis behalve in de zuidwest Alpen?

atlasemiel op 21 dec 2016 16:30

@@atlasemiel, ja dat klopt.

powfinder.com
Gevorderd
atlasemielAuteur23 december 2016 · 14:29

check!

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!