NOORDSTAU op de kaarten!!

NOORDSTAU op de kaarten!!

Een witte kerst aan de noordkant van de Alpen? Niets lijkt deze winter meer onmogelijk. Sinds een paar dagen staat er iets van een Noordstau op de kaarten en sinds vandaag ook prominent op onze sneeuwkaarten. Dat betekent dat het moment dat het zou moeten gebeuren dichterbij komt en de betrouwbaarheid dus is toegenomen. Maar het hogedrukgebied ligt nog steeds op de loer en met een kleine move richting het oosten kan alles zomaar weer van de kaarten verdwenen zijn. Maar ik heb hele goede hoop. Vanwege het actieve hogedrukgebied in het westen staat de meeste sneeuw ingetekend voor het oosten van de Alpen.

Ondertussen wordt vandaag een fantastische, maar ook gevaarlijke dag in het zuidwesten van de Alpen. Het wordt vandaag namelijk de eerste mooie dag na sneeuwval en dan doet een mens gemiddeld dommere dingen. Laten we hopen dat er niets ernstigs gebeurd vandaag. Ga je vandaag off-piste, wees dan alert. Het seizoen is nog pril en er komen nog heel veel mooie dagen.

In dit bericht:

  • Sneeuw in de Piemonte, tips voor de komende dagen
  • Attentie lawines: instabiel sneeuwdek
  • Noordstau op de kaarten
  • Lange termijn nog meer sneeuw uit het noorden?

Sneeuw in de Piemonte, tips voor de komende dagen

De hoeveelheid verse sneeuw in de Piemonte en de grensgebieden in Frankrijk behoeft geen toelichting meer lijkt. De laatste dagen heb ik er al zoveel over geschreven. Mocht je toch ergens in een winterslaap hebben gelegen check dan even deze beelden, het verslag van Sandra vanuit Sauze d’Oulx of anders mijn weerbericht van gister.

Veel sneeuw dus. Hieronder wat tips waarheen te gaan:

  • Via Lattea, Sestriere/Pragelato: De oostkant van Sestriere heeft in de regel minder wind
  • Via Lattea, Sauze d’Oulx de noordkant heeft heel wat bomen die tot 2300 meter gaan. Tot 1900 meter ligt hier een base en kun je wat treeruns maken.
  • Prali: geen base onder de 1800 meter, dalafdaling over de piste (maar al wel 40 cm vers in het dorp)
  • Bardonecchia, Jafferau/Bardonecchia 2000: boven de 2000 meter goed, vaak wel wind, maar het wordt er nooit echt te steil
  • Bardonecchia, Melezet: boven Chesal is het prima poederen
  • Monte Rosa, Alagna/Gressoney: super base boven de 2000 meter.
  • Limone Piemonte: let op, er ligt geen base
  • Prato Nevose: let op, er ligt geen base
  • Montgenevre: goede base boven de 1800 meter, maar veel wind gehad
  • Valfrejus: goede base boven de 2000 meter, maar veel wind gehad
  • Isola 2000: goede base boven de 2000 meter, maar veel wind gehad
  • Bonneval sur Arc: goede base boven de 2000 meter, maar veel wind gehad
  • Val Cenis: goede base boven de 2000 meter, maar veel wind gehad
  • Abries: goede base boven de 2000 meter, maar veel wind gehad

Dan zijn er nog wat gebieden die pas op vrijdag 23 december open gaan

  • Champorcher: super base en heel veel verse sneeuw
Hier gaan vrijdag de liften open
Hier gaan vrijdag de liften open
Vanochtend vroeg in de Piemonte
Vanochtend vroeg in de Piemonte

Vandaag wordt de eerste dag met mooi weer. Het wacht afgelopen nacht helder en koud en het sneeuwdek kon wat van de warmte en vocht kwijt van gistermiddag. Het zal druk worden in de poeder. De combinatie van mooi weer en poederstress zorgt statistisch gezien voor nare berichten. Daarom de volgende waarschuwing!

Lokaal GROOT lawinegevaar

Vanwege de vele sneeuw, de temperatuur, de wind, de oude rijplaag, versuikerde sneeuwlaag of juist harde toplaag hecht de nieuwe sneeuwlaag maar moeilijk met de oude. Het lawinegevaar is de gestegen van gering naar aanzienlijk of groot. Check dit artikel over het actuele lawinegevaar en hoe daar mee om te gaan.

Wij wensen je een veilige kerst: 30% korting op de wePowder Academy

Ga je de komende dagen niet weg, maar wil je wel later dit seizoen richting de sneeeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort. Start je nu direct dan krijg je met de code SAFEXMAS2016 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Noordstau op de kaarten

Dan het belangrijkste nieuws voor de thuisblijvers; er staat een Noordstau op de kaarten. Zowel WRF, GFS als ECMWF zijn het erover eens dat de Noordstau gaat komen.

Sneeuw op onze kaarten
Sneeuw op onze kaarten
Sneeuw op de Amerikaanse kaarten
Sneeuw op de Amerikaanse kaarten

Tussen een lagedrukgebied boven Scandinavië en een hogedrukgebied boven de Britse Eilanden komt een noordwestelijke stroming op gang. Deze stroming is voorlopige vooral gericht op het noorden van Oostenrijk en zou daar tussen de 10 en 30 cm verse sneeuw moeten brengen. Maar mocht het hoog nog verder doorschuiven richting het westen dan stijgen ook de kansen op sneeuw voor Zwitserland.

Noordwestelijke stroming
Noordwestelijke stroming

Voor sneeuw in de Franse Noordalpen moet het hoog overigens nog heel veel verder doorschuiven naar het westen. Maar ik acht niets meer onmogelijk deze winter. Sinds ik het topic ‘wanneer komt de eerste Noordstau’ ben gestart zijn de kaarten een stuk optimistischer geworden. Natuurlijk is dat niet meer dan toeval, maar hoop doet leven.

In ieder geval zijn de kansen op een witte kerst in het noorden van Oostenrijk flink gestegen. Maar dat gaat wel kwakkelend. Tussen kerstavond en 1e kerstdag valt de eerste sneeuw, waarna de temperatuur weer stijgt en het wit weer snel uit de dalen verdwijnt. Tegen het einde van 2e kerstdag zou dan een nieuw en ietwat intenser koufront moeten volgen met nog meer sneeuw. Na de 27e keert de zon weer terug en ligt er in ieder geval een mooi laagje vers op de kunstsneeuw pistes. Enkel in het oosten van de Alpen zal het boven de 2000 meter genoeg zijn voor een voorzichtig bochtje buiten de pistes. Voor het betere werk moeten we wachten op 2017.

Lange termijn nog meer sneeuw uit het noorden?

Als de kaarten gelijk krijgen dan gaat begin januari echt het roer om en volgt er een krachtigere noordstau. Goed, je snapt dat dit een hoog speculatiegehalte heeft, maar ik wil je de kaarten niet onthouden.

Noordstau
Noordstau
= sneeuw
= sneeuw

Morgen meer details over de noordstau.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
RutgerAuteur22 december 2016 · 09:52

Noord stau = kleinwalsertal. ,

The object in life is not to be on the side of the majority,
Toerist
AnoniemAuteur22 december 2016 · 11:47

En wanneer is de quatre vallees aan de beurt? :-(

Expert
meteomorrisAuteur22 december 2016 · 12:02
powfinder.com
Beginner
Tim3Auteur22 december 2016 · 12:08

Ik zei het toch! 4 januari. Face shots voor iedereen!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
IleksoAuteur22 december 2016 · 12:40

Okay @@meteomorris nu ga ik dat boek bestellen!!!

Bones heal and chicks digg scars
Gevorderd
Haas™Auteur22 december 2016 · 13:13

Yeehaaw!

Rex Monte - Amor Nix
Expert
meteomorrisAuteur22 december 2016 · 13:20

Okay @@meteomorris nu ga ik dat boek bestellen!!!

Ilekso op 22 dec 2016 12:40

LOL…

powfinder.com
Gevorderd
CheizzAuteur22 december 2016 · 17:23

Okay @@meteomorris nu ga ik dat boek bestellen!!!

Ilekso op 22 dec 2016 12:40

Dat boek? Ik wil die glazen bol…

gigiski.com
Beginner
Timsen91Auteur22 december 2016 · 17:40

Morris ik hoop dat je bevindingen aan het langste eind worden getrokken; 6 januari richting Mayrhofen / Hintertux :)

Gevorderd
evanAuteur22 december 2016 · 17:56

Redelijk stabiele condities inmiddels in Via Lattea. Dit is de enige lawine die ik vandaag heb gezien. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19721.jpg?width=800

Toerist
MetsadahAuteur23 december 2016 · 10:22

aaand it’s gone (die nordstau dan ;).

Gelukkig zien de kaarten er voor de langere termijn weer wat beter uit. Mag ook wel, want ik ga 1 januari naar Adelboden…

Gevorderd
xs2arjan.Auteur23 december 2016 · 11:10

"Als de kaarten gelijk krijgen dan gaat begin januari echt het roer om en volgt er een krachtigere noordstau. "

Dan houd ik me hieraan maar vast… 2 t/m 8 geblokked in de agenda :-)

xs2arjan
Expert
meteomorrisAuteur23 december 2016 · 11:21
powfinder.com
Gevorderd
xs2arjan.Auteur23 december 2016 · 11:34

@@meteomorris , Syncro langzaam warm laten draaien, misschien moet ie wel naar het zuiden ;-)

xs2arjan
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!