Oefenen met het lawinebericht: deel I Tirol

Oefenen met het lawinebericht: deel I Tirol

De komende weken veel aandacht voor het lawinebericht op wepowder. Om de zoveel dagen pikken we een passage uit het lawinebericht en stellen we je wat vragen. Vandaag deel I. In het lawinebericht van Tirol van deze dagen is onderstaande tekst te lezen:

Für die Jahreszeit liegt unverändert zu wenig Schnee. In besonnten Hängen ist es bis weit hinauf häufig schneefrei. Wintersportaktivitäten außerhalb der beschneiten Pisten sind stark eingeschränkt und halbwegs sinnvoll nur im hochalpinen Gelände möglich. Dies hat auch damit zu tun, weil die Schneedecke während der langen Schönwetterphase - dort wo diese nicht abgeschmolzen ist - massiv aufbauend umgewandelt wurde. Früher noch tragfähige Schmelz- bzw. Windkrusten wurden dadurch immer dünner. Die Folge ist, dass man unterhalb etwa 2800m verhältnismäßig häufig bis zum Boden durchbricht. Bezeichnend für den Schneedeckenaufbau ist derzeit eine Abfolge von kantigen Kristallen, Schwimmschnee, zum Teil auch Oberflächenreif mit meist dünnen Krusten. Sobald darauf Triebschnee abgelagert wird, muss von einer hohen Störanfälligkeit ausgegangen werden. Dies macht sich auch durch vermehrte Rissbildungen und Setzungsgeräusche bemerkbar. (bron: Tirol)

  • Wat betekent dit voor nu?
  • Voor de korte termijn?
  • Voor de lange termijn?

Hieronder kun je je antwoorden kwijt. Probeer zo duidelijk en uitgebreid mogelijk te zijn. En weet je iets niet zeker? Vragen stellen mag.

Geen idee waar ik het over heb? Wellicht is de Safety Academy iets voor je. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort. Start je nu direct dan krijg je met de code SAFEXMAS2016 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Haas

Reacties

Gevorderd
japser_beAuteur25 december 2016 · 11:12

Wat betekent dit voor nu?

Alle sneeuw van is weggesmolten. Enkel nog sneeuw van betekenins te vinden in het echte hooggebergte (2800m+) Hieronder zak je gewoon door de sneeuw tot aan de bodem.
De sneeuw die er ligt is getransformeerd tot dunne overblijvende wind en smeltkorsten. Hierop liggen dan nog eens rijpkristallen als het een schaduwhelling is. En tegen de bodem worden er bekerkristallen gevormd.

Voor de korte termijn?

Voor de korte termijn ? Blijf lekker op de piste bij familie en vrienden in tirol ! Of ga touren in het hooggebergte.
Houd rekening als er triebschnee ligt dat deze echt lawine gevoelig is. Dit kan je merken door de scheuren en de whoem geluiden …

Voor de lange termijn?

Onder 2500 ligt er geen base, vanaf 2800 ligt er een dunne slechte korst. De eerstvolgende dump gaat een hele dikke mogen zijn zodat we 1 de sharks niet wakker maken en 2 die slechte oude korst snel kunnen vergeten. Anders gaat het hooggebergte even een lawine gevaarlijke zone worden tot deze oude laag ver weg gestopt zit.

De beste dump die er nu kan volgen is er een die veel sneeuw brengt. En eerst een warmtefront gevolgd tot een paar lekkere koufronten !

Beginner
michaelproostAuteur25 december 2016 · 11:13

Er ligt te weinig sneeuw rond deze tijd, zeker op de zonkant. Off piste is voor nu alleen zinvol in het hoog gebergte. Door de steeds dunner wordende laag door het zonnig weer beneden de 2800m betekent dat je met je skies tot op de bodem zakt. Voor op het korte termijn moet er onder de 2800m rekening gehouden worden met triebschnee, (letten op: komen er dagen met veel wind aan ). De lagen gevallen lagen sneeuw zijn door diepterijp en oppervlakte rijp zeer kwetsbaar. Dit is tevens hoorbaar door het kraken. ( slechte basis) Voor het lange termijn lijkt mij dat er gekeken moet worden naar de plaatsen waar triebschnee komt te liggen en waar bv nieuwe sneeuw overheen komt. (hoog risico)
Waar nu nog geen sneeuw (laag gebergte) ligt en nieuw sneeuw zal vallen zal het een eerste laag zijn en lijken mij de risico’s minder groot.

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur25 december 2016 · 11:18

Wat betekent dit voor nu?\

  • opletten op triebschnee.
    tevens sprake van diepte + oppervlakte rijp.

Voor de korte termijn?
Sprake van oppervlakte rijp. Bij nieuwe sneeuwval prima glijlaag

Voor de lange termijn?
Nare glijlaag / basis

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Beginner
AlexanderHurkAuteur25 december 2016 · 11:23

Nu: er is erg weinig sneeuw, erg gevaarlijk (sharks, bamski enz…). Op hoger alpine terrein ligt wel sneeuw maar ook hier dun sneeuwdek. Daarnaast zijn er windkrusten (het harde broertje van de sneeuwduin? kom even niet op het woord…) waar je doorheen zakt. Weet niet precies of dit gevaarlijk is maar het rijdt in ieder geval voor geen meter lijkt me.

Korte termijn: enkel belangrijk voor hoger alpine terrein want daaronder ligt geen sneeuw: er is een opbouw van schwimmschnee en oppervlakte rijp. Als daar triebschnee overheen geblazen wordt zorgt dit voor een zeer onstabiel sneeuwdek.

Lange termijn: het oppervlakte rijp en schwimmschnee zorgen voor een glijlaag wat voor een altschnee probleem kan zorgen. Als er een nieuwe laag sneeuw overheen valt kan deze laag nog steeds gevaarlijk blijven. Liefst valt er in 1 klap erg veel sneeuw zodat deze laag “afgedekt” wordt. Ik zou zelf de lawine berichten (natuurlijk) in de gaten blijven houden voor deze glijlaag.

Thanks voor het uploaden, erg leuke rubriek!
Ben benieuwd naar de andere reacties :)

Riding on the edge!
Gevorderd
MarkieAuteur25 december 2016 · 11:56

Thanks @@Haas voor de oefening!

Nu: De weinige sneeuw is van enige tijd terug en waar het door opwarming nog niet gesmolten is zal het veelal een dun getransformeerd sneeuwdek zijn. Er op schaduwzijdes triebschnee te vinden waar bij op steile gedeeltes de kans bestaat deze los te trappen van de suikersneeuwlaag die op de bodem van het sneeuwdek zit. Ook kun je ondergrond/stenen etc raken doordat het sneeuwdek dun is.

Korte termijn met nieuwe sneeuwval: Een dun oud sneeuwdek met suikersneeuw, oppervlakterijp, en/of smeltkorst aan de oppervlakte die allen een makkelijk te raken potentiële glijlaag zijn. Dunne base met kans op raken ondergrond.

Lange termijn: Geheel afhankelijk van wat de temperaturen en sneeuwval of regen doen. Als het koud blijft en het blijft sneeuwen zal deze zwakke onderlaag lang voor problemen kunnen zorgen. Beter even lekker warm/regen zodat deze ellende uit het sneeuwdek verdwijnt.

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Gevorderd
Ee1coproAuteur25 december 2016 · 16:22

Nuttig @@Haas!

Voor nu:

Er is nu niet veel te doen in Tirol. Voor het jaargetijde ligt er weinig sneeuw. Qua sneeuw moeten we het doen met pistes met kunstsneeuw of wat er nog aan sneeuw ligt in hoog alpine terrein. Daar waar de sneeuw niet weggesmolten is wordt deze door dooi en wind steeds dunner waardoor er risico bestaat dat deze bij belasting tot de bodem kan breken op hellingen onder de 2800m.

Voor de korte termijn:

Er ligt geen fatsoenlijke base. Mocht het gaan sneeuwen wordt het vooral op plekken waar er nog oude sneeuw ligt gevaarlijk. Hier hebben zich beker kristallen en oppervlakte rijp gevormd. Wanneer hier bij sneeuwval met wind (zoals nu voorspeld wordt) triebschnee vormt kan dit zeer gemakkelijk een lawine getriggerd worden.

Bij de eerste dump die komen gaat zijn er volgens mij er vooral kansen om op lager gelegen alpenweiden poeder te rijden. Hoger gelegen terrein kun je beter even laten voor wat het is.

Voor de lange termijn:

Waar de huidige oppervlakte laag met beker kristallen en oppervlakte rijp ingesneeuwd raakt dan dit op lange termijn nog problemen opleveren. Het zal flink moeten dumpen eer dit voldoende ingesneeuwd raakt.

Expert
HaasAuteur25 december 2016 · 22:23

Jullie zijn al behoorlijk goed bezig!
Ik lees echter nix over stenen, rotsen en / of sharks terug in de passage van het lawinebericht… ;-)

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Beginner
martijnrproAuteur26 december 2016 · 11:40

Alle gevaren zijn volgens mij aardig in beeld.
Gekeken naar kansen:
Voor nu: Voldoende oppervlakte rijp, op de juiste helling, kan fantastisch skiën. Rekening houden met een mogelijk oude sneeuw (suikersneeuw) probleem.
Voor korte termijn: Nu checken waar geen sneeuw ligt, zodat je bij de eerste dump kan genieten van poeder zonder glijlaag. Daarbij wel checken in hoeverre het risico speelt van bijv. gras als glijlaag.

martijnr
Beginner
AlexanderHurkAuteur26 december 2016 · 13:18

@@martijnr @@Haas hoe gevaarlijk is gras als glijlaag eigenlijk? Ik ging er vanuit dat dit een goede en ongevaarlijke base zou zijn. Enkel laat in het seizoen als er zware natte sneeuw is, dacht ik dat dit een probleem kon vormen. En daarbij, hoe schat je in of de ene graslaag wel een glijlaag is en de andere niet?

Riding on the edge!
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur26 december 2016 · 13:25

@@AlexanderHurk,

Als ik module 1 goed heb gelezen. Is gras met name een glijlaag bij de zogeheete Gleitschneelawine.
Als De ondergrond warm en vochtig is kan dit al bij 20 graden gaan glijden. Deze kunnen zonder externe trigger afgaan.

Inschatting kan een fishmaul zijn.

@@Haas, klopt dit?

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
japser_beAuteur26 december 2016 · 13:42

Dit is alleen bij natte sneeuw lawines.

Beginner
AlexanderHurkAuteur26 december 2016 · 13:46

Ah oke! Had ik het toch aardig bij het rechte eind. Thanks!

Riding on the edge!
Beginner
martijnrproAuteur26 december 2016 · 13:50

Goede vraag @@AlexanderHurk. Ik denk dat @@Haas ons uit de brand kan helpen?
Mijn poging: Bij opwarming/ natte sneeuw kan het gaan glijden, dat geldt dus ook aan het begin van het seizoen. Enige tijd geleden poste @@meteomorris een bericht met een foto van Saalbach, waar een berg kunstsneeuw door de opwarming weer over het gras naar beneden gleed. Ik check naast de alarmtekenen (Fischmaul) met name het lawinebericht. Daar lees je aan het begin van het seizoen nog wel eens dat een extreem steile grashang kan gaan glijden.

martijnr
Beginner
AlexanderHurkAuteur26 december 2016 · 14:02

Mmmm ja. Het is sowieso uitkijken als het “te warm is”. Natte schreeuw rijdt niet fijn en je komt sneller vast te zitten… ik blijf met dat soort condities sowieso liever op de piste:) oplossing zou wel een noord-schaduw-helling kunnen zijn. Al beperk ik me dan alleen tot stukken die ik vanaf de piste of liften kan zien, omdat ik het lastig vindt om dit vanaf een kaart in te schatten. Ik snap de theorie wel, maar toch met de draaiende zon kan ik net die subtiliteit niet goed toepassen. Gebruiken hier mensen trucjes voor of is dit gewoon veel doen en “next level lawinekunde”?

Riding on the edge!
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur26 december 2016 · 14:53

Dat kan een oplossing zijn. Wat ik wel weet is dat bij een gleitschnee geval. De bovenste laag mooi droog en koud en zacht kan zijn, maar de onderkant ( kant van het gras) juist warm en nat is. Dit omdat de lucht temperatuur maar een paar dm diep kan gaan. Dit is een koude gleitschnee,

Bij een warme gleitschnee is ook de bovenkant warm en nat

maar wat nu het verschil is tussen een natte sneeuw lawine en een gleitschnee durf ik niet met zekerheid te zeggen. ik vermoed de glijlaag. Maar daar kan @@Haas, wel iets meer over vertellen

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Expert
ieismAuteur26 december 2016 · 14:56

Offtopic …in principe kan ook een noordhelling kan bij hele warme temperatuur of regen gaan glijden tot op de bodem. Gelukkig vrij makkelijk te herkennen, daar hoef je niet op fishmaule te wachten. Als je er diep inzakt omdat het zo nat is, of het regent dan weet je dat je naar de après ski kan.

Wat vind je precies lastig aan een noordhelling inschatten? Dit is zelfs als beginnend freerider vrij nuttig namelijk.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
robbertAuteur26 december 2016 · 15:27

Voor nu:
Niet zo veel mogelijk buiten de piste . Toeren boven 2800 mogelijk, daarbij opletten voor verse triebschnee, deze is zeer storingsgevoelig. Boven 2800m vaak gletsjers aanwezig. Let op spleten deze zijn waarschijnlijk nog niet dicht gesneeuwd en sneeuwbruggen zijn waarschijnlijk nog niet sterk genoeg

Voor korte termijn:
Geen sneeuwval voorspeld. Dus hoofdlijn gelijk aan “Voor nu” Let wel er zal voldoende wind aanwezig zijn om triebschnee te vormen. Vermoed dat triebschnee verzamelingen zullen toenemen en ook op meerde exposities aanwezig zullen zijn. Dus een verdere inperking van de mogelijkheden

Voor Lange termijn:
@@Haas vanaf welke hoogte is er een gesloten sneeuwdek?

Beginner
AlexanderHurkAuteur26 december 2016 · 16:07

Thanks! Duidelijke noord hangen zijn makkelijk te herkennen. Maar als er wat meer verandering in zit vind ik het lastig inschatten, zeker rekening houdend met de zon. Maar misschien moet ik gewoon wat meer oefenen:p

Riding on the edge!
Expert
HaasAuteur27 december 2016 · 14:16

Für die Jahreszeit liegt unverändert zu wenig Schnee. In besonnten Hängen ist es bis weit hinauf häufig schneefrei.

Voor de tijd van het jaar ligt er nog steeds te weinig sneeuw. Op hellingen waar de zon op schijnt ligt er tot op grote hoogte veelal geen sneeuw

Wintersportaktivitäten außerhalb der beschneiten Pisten sind stark eingeschränkt und halbwegs sinnvoll nur im hochalpinen Gelände möglich.

Wintersport activiteiten buiten de, van kunstsneeuw voorziene, pistes zijn erg beperkt en enigszins zinvol in het hoog alpine terrein.

Dies hat auch damit zu tun, weil die Schneedecke während der langen Schönwetterphase - dort wo diese nicht abgeschmolzen ist - massiv aufbauend umgewandelt wurde.

Dit komt ook doordat de sneeuwdeken door de lange mooi weer periode daar waar die niet gesmolten is grotendeels opbouwend getransformeerd is. (Schimmschnee / suikersneeuw)

Früher noch tragfähige Schmelz- bzw. Windkrusten wurden dadurch immer dünner. Die Folge ist, dass man unterhalb etwa 2800m verhältnismäßig häufig bis zum Boden durchbricht.

De eerder nog draagkrachtige toplaag die door smelten en opvriezen (thermische invloed) of door wind (mechanische invloed) zijn daardoor steeds dunner geworden. Het gevolg daarvan is dat men onder een hoogte van 2800 meter verhoudingsgewijs vaak tot op de bodem door de sneeuw zakt.

Bezeichnend für den Schneedeckenaufbau ist derzeit eine Abfolge von kantigen Kristallen, Schwimmschnee, zum Teil auch Oberflächenreif mit meist dünnen Krusten. Sobald darauf Triebschnee abgelagert wird, muss von einer hohen Störanfälligkeit ausgegangen werden. Dies macht sich auch durch vermehrte Rissbildungen und Setzungsgeräusche bemerkbar. (bron: Tirol)

De sneeuwdeken opbouw kenmerkt zich op dit moment door kantige kristallen / Schwimmschnee (suikersneeuw,)
voor een deel ook met oppervlakterijp met dunne korstvormige toplagen. Wanneer daar door de wind verplaatste sneeuw (Triebschnee) op wordt gedropt moet er rekening worden gehouden met een verhoging van de kwetsbaarheid van de sneeuwdeken. (het risico een lawine te initiëren)
Dit zal ook door een toenemende mate van scheuren in de sneeuwdeken en geluiden die gepaard gaan met het zetten van de sneeuwdeken waarneembaar zijn. (bron: Tirol)

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
HaasAuteur27 december 2016 · 14:36

@@AlexanderHurk,

Als ik module 1 goed heb gelezen. Is gras met name een glijlaag bij de zogeheete Gleitschneelawine.
Als De ondergrond warm en vochtig is kan dit al bij 20 graden gaan glijden. Deze kunnen zonder externe trigger afgaan.

Inschatting kan een fishmaul zijn.

@@Haas, klopt dit?

martijnuiterwijk op 26 dec 2016 13:25

Schneebrett lawinen ( de zogenaamde skiër/boarder lawines) zijn de lawines waarin ruim 90% van de lawine slachtoffers te betreuren zijn. We spreken van ‘lawine gevaarlijk terrein’ vanaf een hellingshoek vanaf 30 graden.

Gleitschnee lawines / natte sneeuwlawines vormen op deze hellingshoek inderdaad een uitzondering vanaf ca. 20 graden mogelijk. Gleitschnee lawines ontstaan door een natte sneeuwlaag op de bodem. en komen dus veelal voor op het moment dat de sneeuwdeken nat wordt. dit kan door verschillende oorzaken gebeuren. vroeg in het seizoen heeft de helling door de thermische capaciteit nog warmte opgeslagen de eerste sneeuw kan dan op de helling gaan smelten waardoor er een natte sneeuwlaag ontstaat en de boel kan gaan glijden.
Ook kan regenval de sneeuwdeken doen veranderen in een natte spons het water sijpelt door naar de bodem en kan vloeit daar dan weer naar het laagste punt waarbij het de sneeuwdeken mee kan nemen.
De zon kan er ook wat van! Vooral in het voorjaar is de zon, die dan steeds hoger komt en een grotere invloed op de besneeuwde hellingen krijgt, in staat sneeuw te doen laten smelten. dit smeltwater heeft nagenoeg hetzelfde effect op de sneeuwdeken als het regenwater boven beschreven.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
HaasAuteur27 december 2016 · 14:37


Voor Lange termijn:
@@Haas vanaf welke hoogte is er een gesloten sneeuwdek?

robbert op 26 dec 2016 15:27


Dat wilde ik jou nou net vragen :-)

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
HaasAuteur27 december 2016 · 14:51

De Fischmaul ofwel de visbek is een verschijnsel dat veelal in zonbeschenen hellingen in het begin maar vooral aan het eind van het seizoen te zien is. In de Eerste versie van Werner Munters 3x3 Lawinen, die ik sinds een jaar of vijftien (misschien al wel twintig) in bezit heb valt te lezen dat de Fischmaul een teken is van een ontspannen sneeuwdeken. wij sprongen met deze kennis op zak dan ook gretig over de gaps van de soms reusachtig grote fischmaulen en hadden daarbij Riesen spass!
Inmiddels zijn we het erover eens dat de kennis van toen achterhaald is en de aanwezigheid van Fischmäulen eerder gezien moet worden als een waarschuwing voor een natte sneeuwlawine die ieder moment af kan gaan.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur27 december 2016 · 15:19

Gleitschnee lawines / natte sneeuwlawines vormen op deze hellingshoek inderdaad een uitzondering vanaf ca. 20 graden mogelijk. Gleitschnee lawines ontstaan door een natte sneeuwlaag op de bodem. en komen dus veelal voor op het moment dat de sneeuwdeken nat wordt. dit kan door verschillende oorzaken gebeuren. vroeg in het seizoen heeft de helling door de thermische capaciteit nog warmte opgeslagen de eerste sneeuw kan dan op de helling gaan smelten waardoor er een natte sneeuwlaag ontstaat en de boel kan gaan glijden.
Ook kan regenval de sneeuwdeken doen veranderen in een natte spons het water sijpelt door naar de bodem en kan vloeit daar dan weer naar het laagste punt waarbij het de sneeuwdeken mee kan nemen.
De zon kan er ook wat van! Vooral in het voorjaar is de zon, die dan steeds hoger komt en een grotere invloed op de besneeuwde hellingen krijgt, in staat sneeuw te doen laten smelten. dit smeltwater heeft nagenoeg hetzelfde effect op de sneeuwdeken als het regenwater boven beschreven.\

Haas op 27 dec 2016 14:36

@@Haas, wat is nu het precieze verschil tussen natte sneeuw en gleitschnee? Dit omdat in WP module 1 dit 2 aparte hoofdstukken zijn. Of wekt het daardoor de indruk dat het 2 verschillende soorten lawines zijn?

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Expert
HaasAuteur27 december 2016 · 15:51

[quote]

@@Haas, wat is nu het precieze verschil tussen natte sneeuw en gleitschnee? Dit omdat in WP module 1 dit 2 aparte hoofdstukken zijn. Of wekt het daardoor de indruk dat het 2 verschillende soorten lawines zijn?

martijnuiterwijk op 27 dec 2016 15:19

Gleitschnee (natte) lawines hebben de bodem als glijlaag. (nat gras als glijlaag )

Natte sneeuwlawines (een algemenere noemer voor lawines van natte sneeuw) kunnen op verschillende zwakke lagen loskomen.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Expert
HaasAuteur27 december 2016 · 15:52

@@Haas, wat is nu het precieze verschil tussen natte sneeuw en gleitschnee? Dit omdat in WP module 1 dit 2 aparte hoofdstukken zijn. Of wekt het daardoor de indruk dat het 2 verschillende soorten lawines zijn?

Gleitschnee (natte) lawines hebben de bodem als glijlaag. (nat gras als glijlaag )

Natte sneeuwlawines (een algemenere noemer voor lawines van natte sneeuw) kunnen op verschillende zwakke lagen loskomen.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur27 december 2016 · 15:54

Ah top, Dan zat ik toch redelijk in de buurt :)

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!