PA#2: Bonneval Sur Arc

PA#2: Bonneval Sur Arc

### Save the secrets
Retour d’est is niet voor niets een Franse term! Dus terwijl ieders ogen gericht waren op de Piemonte (en dan met name Sestrière) besloten wij om tijdens PA2 een andere keuze te maken en weer een gebiedje uit dé gids af te strepen! Bonneval Sur Arc ligt helemaal aan het einde van het Mauriennedal op de grens met Italië. Je passeert onderweg een flinke lijst met Franse skistations waar het in de vakantie vast weer prima aansluiten is bij de liften, maar waar het goed zoeken is naar een gesloten sneeuwdek onder de 2000 meter. In Bonneval hebben ze het echter goed voor elkaar en hier ligt wellicht de beste base van heel Frankrijk op dit moment. Door de inneralpine ligging blijft het er goed koud waardoor de sneeuw hier langer goed blijft en het koelende effect van de gletsjer naast het gebied schijnt hier volgens de locals nog extra aan mee te helpen. Met een instap op 1850 meter en de mogelijkheid om tot 3000 meter te stijgen zou je denken dat het ze hier voor de wind gaat, maar toch is Bonneval Sur Arc een van die kleine pareltjes van de Alpen waar het elk jaar weer schrapen is door de commune om de begroting van het skigebied rond te krijgen.

Rust

Op het moment dat je Val Cenis achter je laat en de weg richting de in de winter gesloten Col d’Iséran vervolgt dunt het verkeer uit en verdwijnt de rush van het massa tourisme. Aangekomen in Bonneval vind je geen grote Franse complexen, hoogbouw of onterecht tot werelderfgoed gebombardeerde bunkers (Flaine…), maar overnacht je in een van de oude stenen huizen van het oude dorp. Een zelfde gevoel van rust ontstaat bij de lift. Hier geen getouwtrek bij de gondels, maar gewoon een vierpersoons stoeltje. We waren hier doordeweeks en er waren slechts een handjevol andere freeriders. Pas op dag twee hoorden we dat het in Frankrijk al vakantie was, maar daar was weinig van te merken!

Mogelijkheden

Maar goed, je gaat niet naar Bonneval om er als freerider een hele week door te brengen, je te vergrijpen aan de Génépy, de kaas en de tartiflette. Nee je gaat naar Bonneval voor het terrein! Vier liften brengen je tot op 3000m (naja bijna, ook hier zijn ze de marketing niet helemaal verleerd) en dan liggen er legio opties voor je open. Maar Bonneval is geen plek om het freeriden eens rustig te ontdekken. Het terrein is hier serieus en uitdagend en pushed je tot het uiterste. Ken je de weg niet dan is het* game over* en kom je onherroepelijk in de problemen. Zeker op de westflanken kom je al snel uit boven terrein waar je zonder de juiste kennis in de problemen komt.

Sprays & Bluebird
Sprays & Bluebird
De hele Mauriennevallei aan je voeten
De hele Mauriennevallei aan je voeten
Floris werkt aan zijn stijl
Floris werkt aan zijn stijl

Gids

Voorafgaand aan de retour d’est was het wekenlang droog in de Alpen en daardoor was er op veel hellingen rijpvorming waar te nemen. Daarnaast waait het in de regio harder aan de Franse kant van de Alpenhoofdkam. Kortom best wat flags om rekening mee te houden!
We wilden op safe spelen en daarnaast alles uit het gebied halen en dus gingen we op pad met Laurent Boniface uit Bessans, het gebied net onder Bonneval. Op die manier konden we routes rijden waar we zelf alleen maar van konden dromen! Laurent heeft een echte freeride mentaliteit en houdt van opschieten, hij heeft een haat-liefde verhouding met snowboarders en kent het terrein als z’n broekzak. Bepaalde routes waren voor het eerst te rijden dit jaar en dan is het fijn als er iemand elke steen en triggerpoint kent als z’n broekzak.

Lines

Op dag één konden we flink wat van de routes afstrepen en daarbij genieten van soms super losse poeder en soms poeder die lichtelijk beroerd was door de wind. Na een intense ochtend met de North Face van de Col d’Andange sloten we de dag af met een mellow variant aan de westzijde waarbij je met een dalende zon recht de Maurienne vallei in skiede, de sneeuw was hier wat beroerd door de wind, maar het uitzicht sprookjesachtig! Dan de vellen onder en terug richting de traverse, het is per slot van rekening pas december, dus de tricky afdaling naar Bessans is nog verre van in goede conditie en sowieso zonder een gids een redelijke kansloze missie.

Hieronder een paar ingetekende lijnen die we hebben kunnen rijden, Sommige van deze lijnen kwamen echt alleen binnen handbereik door lokale kennis. We delen ze graag om je extra inzicht te geven naast de ingetekende routes op de lines, maar je kan deze condities niet één op één doorvertalen naar jouw mogelijke bezoek aan de regio. Bij twijfel huur je beter een gids (via de ESF in het dorp) of kies je voor andere opties.

Rustig opwarmen, foto een dag later genomen
Rustig opwarmen, foto een dag later genomen
Entree naar de Face Nord d'Andagne vanaf de toplift
Entree naar de Face Nord d’Andagne vanaf de toplift
De route zelf, exit via een klein couloir wat hier niet op de foto staat
De route zelf, exit via een klein couloir wat hier niet op de foto staat
Guy trapt 'm op z'n staart
Guy trapt 'm op z’n staart

Tour 'd Andagne

Op dag twee stond er maar één dagvullende run op het programma: een rondje tegen de klok in om de Col d’Andange. Vanaf de toplift een lange traverse om daarna de vellen onder te gooien en naar het zadel achter de col te lopen. Je waant je hier al snel alleen op de wereld met prachtige vergezichten allom. De afdaling (over NO) begon mellow om je daarna via een aaneenschakeling van couloirs weer terug naar het gebied te brengen. Hier laat Bonneval z’n ware gezicht zien! Wat een terrein: dit is Franse freeride pur sang.

Solitude
Solitude
Wie o wie spot er La Meije op deze foto?
Wie o wie spot er La Meije op deze foto?
Mellow
Mellow
Dit verwacht je niet zo vroeg in het seizoen
Dit verwacht je niet zo vroeg in het seizoen
Terugblik vanuit het dal
Terugblik vanuit het dal
Back home
Back home
Vinnie

Reacties

Gevorderd
FreeArnoAuteur28 december 2016 · 14:45

Oef lekker weer @@Vinnie. Mooie trip!
Maarreh… geen Gènèpy? You’re missing out! ;-)

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
xs2arjan.Auteur28 december 2016 · 15:31

@@Vinnie , mooi PA# alert en trip!!! Thnx voor de tips ;-)

xs2arjan
Gevorderd
Willem2kAuteur28 december 2016 · 15:36

Lekker hoor!

… Maar die genepi en tartiflette horen er wat mij betreft toch echt wel bij, na een dag poederhappen in Frankrijk. :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
NielsAuteur28 december 2016 · 17:54

Tof mannen! Bonneval is te gek!

Beginner
HavanaAuteur28 december 2016 · 19:14

Leuke trip, mooi report !

Gevorderd
Ee1coproAuteur28 december 2016 · 20:12

Weer een mooie trip Vinnie. Bedankt voor het verslag!

Gevorderd
BobvanitersonAuteur28 december 2016 · 20:39

geweldige trip! laat die tripreports maar komen, vind het zelf altijd leuk om ze te maken, maar ook altijd leuk om te lezen.

helaas heeft team syncro door werkverplichtigingen tijdens eerdere PA’s, een ehbbo cursus en blessures dit jaar nog niet van zich kunnen laten horen, na onze roadtrip in Canada later dit seizoen zal ik weer van ons laten horen.

Gevorderd
VinnieAuteur28 december 2016 · 21:26

Leuk @@bobvaniterson waar gaan jullie geen in Canada? en gaat de Syncro mee ;)

Wat mij betreft mogen er nog meer TRs gepost worden en dan liefst ook inhoudelijk ingaan op de inhoud!

Ben benieuwd wie er ook in Bonneval geweest is en wat jullie gereden hebben!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
dorfkeAuteur29 december 2016 · 00:01

@@Vinnie wanneer was dit? Ik vertrek zaterdag naar daar voor een familietripje en vroeg mij af of er nog wat te vinden zou zijn

Gevorderd
VinnieAuteur29 december 2016 · 00:21

Afgelopen donderdag en vrijdag! Have fun @@dorfke

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
xs2arjan.Auteur29 december 2016 · 08:23

@@vinnie Canada is tot heden een vlucht op Calgary! Syncro mee was te duur, dus we huren daar een 4x4 om te roadtrippen. Hopelijk is @@Bobvaniterson op tijd fit om daar 100% te kunnen genieten!

Jij/jullie nog plannen voor PA#3? Pm. Me anders ff ;-)

xs2arjan
Expert
ieismAuteur29 december 2016 · 08:53

Lovely, leuk tripreport!

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ArjenproadminAuteur29 december 2016 · 09:19

@@bobvaniterson Wanneer zijn jullie in Canada?

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
ThoomasAuteur29 december 2016 · 11:21

Leuk om te lezen! Thanks

Gevorderd
BobvanitersonAuteur29 december 2016 · 16:50

@@Arjen

22 Feb t/m 5 maart, roadtrippen vanuit Calgary, mits Mn schouder het toelaat, die is 3 dagen terug uit de kom geknald na een valpartij op de piste

Ik ga uit van het goede,
Zijn er nog meer wp’ers daar in die periode?

Beginner
JanWillem1965Auteur29 december 2016 · 17:17

@@Vinnie wanneer was dit? Ik vertrek zaterdag naar daar voor een familietripje en vroeg mij af of er nog wat te vinden zou zijn

dorfke op 29 dec 2016 00:01

Mooi rapport.

Ben vanaf zaterdage een week in Valfrejus.
Kan met de ESKI-MO pas + bus woensdag 4 Januari een dagje naar Bonneval.
Door mijn kennis/ervaring/kunde zal het vlakbij de pistes blijven.

Beginner
dimsumproAuteur29 december 2016 · 18:49

@@Vinnie wanneer was dit? Ik vertrek zaterdag naar daar voor een familietripje en vroeg mij af of er nog wat te vinden zou zijn

dorfke op 29 dec 2016 00:01

@@dorfke ik vertrek morgenavond naar bonneval voor familieweekje. Moesten de condities nog de moeite lonen mss interessant om te pm’en :-)

Expert
meteomorrisAuteur29 december 2016 · 18:54

@@JanWillem1965 huur een dagje Yves Bayle in Valfrejus (http://valfreeride.businesscatalyst.com) dan ga je zeker nog wat poeder vinden.

powfinder.com
Gevorderd
laVacheAuteur29 december 2016 · 21:42

Heel leuk om te lezen Vinnie! Van 4 tot 11 februari ga ik zelf een week naar de Haute-Maurienne, en ga daar elke dag op stap met een gids van Upguides (http://www.offpistmaurienne.com/en/off-piste-skiing-maurienne). We logeren in Lanslebourg, maar ik denk dat we zeker een dagje of twee naar Bonneval gaan afzakken!

Expert
HaasAuteur29 december 2016 · 22:24

Nice nice! Goede keuze. Mooi verslag. En goed dat jullie voor een gids zijn gegaan! Goed ook te horen dat ze daar still going strong gaan. Het moet alweer een jaar of tien geleden zijn dat ik er voor heg laatst ben geweest. Toen al leken ze moeite te hebben de boel draaiende te houden. Nodig weer eens naar toe!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur31 december 2016 · 20:45

tegekken trip !!! zaaalig ; wat verlang ik hiernaar ; komt wel goe zeker ?

sbs roelz
Toerist
Kallie210Auteur1 januari 2017 · 20:44

Cool verslag. Erg vermakelijk om te lezen en herkenbaar, lang lang geleden op een freeridetrip met oa @@meteomorris en @@haas daar geweest, was super.

Expert
meteomorrisAuteur1 januari 2017 · 21:00

@@Kallie210 … In a Galaxy far far away…

powfinder.com
Expert
HaasAuteur2 januari 2017 · 21:20

Seems like yesterday…

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Beginner
barenddelangeAuteur8 januari 2017 · 00:09

Vandaag terug uit bonneval gekomen, het was er koud (-17 op 3000 meter met windkracht 6) maar heel heel mooi! pistes waren donderdag en vrijdag haast verlaten, om 9:45 had ik de eerste lift richting 3000, pistes mooi geprepareerd en je kan heel mooi een lange afdaling maken.

Van 3000 meter (kost je van basis 3 stoeltjes liften t en 1 sleeplift) dan kan je in een keer terug naar bonneval op 1850 meter. een mooie 5,5 Km waar je serieus mooi bochten kan draaien en snelheid kan maken!

Offpiste niet gedaan, te kort ervoor en te weinig ervaring. maar is prachtig gebied tussen de bergen ingeklemd.

aanrader als je een keer met je familie een 50/50 vakantie wil doen, of een paar dagen hebt, omgeving en rust is erg mooi en geen woord gelogen in de start-topic.

Beginner
JanWillem1965Auteur8 januari 2017 · 19:31

Ook net terug van familie week Valfrejus, daar nog wat poeder gevonden in de luwte vanaf daldaling 29 . Verder alles (wat ik zag) off piste compleet verwaaid en met een 1.5 cm dikke korst… lijkt me gevaarlijk als daar weer flink poeder op valt. De eskimo dag is Aussios geworden daar ook heerlijk lange pistes geknald in de zon en goede espresso 1.50. Plan voor volgend jaar is om de eskimo seizoenspas te kopen als er in November weer base ligt. Dus afgelopen week weinig poeder maar heerlijk rustig. Die crustlaag niet vergeten als het weer gaat poederen.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!