PA#4: het sneeuwt! Ook goed nieuws voor Frankrijk?

PA#4: het sneeuwt! Ook goed nieuws voor Frankrijk?

Het sneeuwt lokaal al aan de noordkant van de Alpen en daarbij staat er een stevige wind. Die wind zal op nadering van het koufront later deze dag nog verder aantrekken. Eerst aan de noordkant van de Alpen, maar in de nacht naar donderdag vooral ook aan de zuidkant van en in de Franse Alpen. Tegelijkertijd neemt de wind dan af in de vooralpen van Oostenrijk en Zwitserland en blijft het daar lekker doorsneeuwen. Het is dus nog even wachten, maar vanaf donderdag gaan de condities sterk verbeteren aan de noordkant van de Alpen. Goed nieuws voor hen, maar hoe zit het met de Franse Alpen en de gebieden ten zuiden van de Alpenhoofdkam? In dit bericht:

  • het sneeuw aan de noordkant van de Alpen
  • maar ook veel wind
  • donderdag, vrijdag en zaterdag worden poederdagen
  • nog steeds onzekerheid over het weekend
  • goede perspectieven voor Frankrijk

Het sneeuw aan de noordkant van de Alpen

Een oclussiefront heeft nu de Alpen bereikt. Als gevolg daarvan sneeuwt het lokaal al aan de noordkant van de Alpen.

Sneeuwval in Lofer
Sneeuwval in Lofer
Maar ook in Loser
Maar ook in Loser

Een blik op de meetstationnetjes leert me dat het nu al sneeuwt, maar de grote dump volgt pas later op de dag. Dat laten onze sneeuwkaarten niet zo duidelijk zien, maar geloof me dat het vanaf vanmiddag vanavond pas echt goed begint te sneeuwen aan de noordkant van de Alpen.

Het beste kijk je voor de verwachte sneeuwval in dit geval ook naar de ‘sneeuwval rond 2000 meter’ lijst. Het geeft je een eerlijker beeld van de sneeuwval.

Sneeuwval rond de 2000 meter de komende 5 dagen
Sneeuwval rond de 2000 meter de komende 5 dagen

Tot en met donderdagochtend valt er zo’n 40-80 centimeter aan de noordkant van de Alpen. In de lagere delen en vooral tussen de bomen als losse poeder, maar op de hoge toppen in eerste instantie vooral als flink verwaaide sneeuw. Het overgrote deel van de Franse Alpen, maar ook de skigebieden in het noorden van Italië houden het daarbij droog.

Veel wind

Voor en tijdens de passage van het koufront waait het vandaag stevig aan de noordkant van de Alpen (maar ook ten zuiden van de Franse Ecrins). Dat zorgt er in oostenrijk en Zwitserland voor dat sneeuw vooral horizontaal valt (ofwel aan je voorbij waait). Als in de avond het koufront is gepasseerd dan komt de stuwing pas echt op gang aan de noordkant van de Alpen. De wind gaat liggen (zeker op de lagere delen van de berg) en dan gaat het flink sneeuwen. Tegelijkertijd steekt er dan juist ten zuiden van de Alpen een stevige föhnwind op.

woensdag nog veel wind aan de noordkant
woensdag nog veel wind aan de noordkant
donderdag veel wind aan de zuidkant van de Alpen
donderdag veel wind aan de zuidkant van de Alpen

In termen van verse sneeuw betekent dit dat de sneeuw nu nog veelal door de wind verplaatst wordt, maar dat deze op donderdag juist lekker blijft liggen omdat de wind wegvalt. Uitzondering zijn de skigebieden in de Alpenhoofdkam. In gebieden als Sportgastein, Kaprun, Hintertux etc. blijft een stevige wind staan waardoor de sneeuw lokaal nog flink verwaaid wordt.

Alpenhoofdkam
Alpenhoofdkam

Donderdag, vrijdag en zaterdag worden poederdagen

Het sneeuwt en met 40-80 cm in aantocht geldt er een poederalert. Maar nog niet voor de complete Noordalpen. voor de noordalpen In grote delen van de noordalpen ligt onder de 2000 tot 2500 meter helemaal geen base. Daar waar er nog wat ligt is deze hard opgevroren danwel totaal versuikerd. Zonder base is de kans op ongelukken groot. Voor je het weet blijf je haken aan een boom of knal je op een rots en breek je een been, pols of nog erger. Enkel op alpenweides zonder rotsen, stenen of takken zal donderdag zeker poeder gereden kunnen worden. Vanwege het gebrek aan base hier geen poederalert, maar met de juiste kennis (en vooral de nodige zelfbeheersing) kan er zeker in de Noordalpen Centraal poeder worden gereden.

Er geldt de komende dagen wel een poederalert voor de Noordstaugebieden van het Salzburgerland, die Steiermark en Ober- en Niederösterreich. De combinatie van een prima base + veel verse sneeuw in aantocht maakt dat er voor de Noordalpen Oost vanaf donderdag een poederalert geldt. Een snelle zoekopdracht heeft me geleerd dat er in die regio vanaf woensdag/donderdag nog best wel wat onderdak te vinden is om een dag of vier te gaan rijden in verse poeder. Daarbij moet je denken aan gebieden als:

Verder gaan de condities sterk verbeteren in gebieden als Obertauern en Kaprun, maar de wind zal hier een factor zijn waar je rekening mee moet houden.

Wij wensen je een diep en vooral ook veilig 2017: 30% korting op de wePowder Academy

Veel poeder en het ook nog na kunnen vertellen. Wij wensen je een diep en vooral ook veilig 2017 toe. Ga je komende winter nog richting de sneeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort.

Start je voor vandaag 4 januari 16.30 uur de Academy dan krijg je met de code SAFE2017 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens deze week het Safety boek toe. Starten doe je HIER. Start je na 4 januari 16.30 uur met de Academy, dan krijg je je boek na 16 januari toegestuurd.

Nog steeds onzekerheid rond het weekend

Het Europese model is wat positiever dan het Amerikaanse model. Tenminste als je van sneeuw houdt. Zij prognotiseren voor komend weekend namelijk weer behoorlijk wat sneeuw voor de noordalpen. Volgens de Amerikanen valt dit juist mee. Ik houd het voorlopig op het midden. Met name in het oosten van de Alpen kan het daarbij van tijd tot tijd nog lekker sneeuwen.

Lange termijn nog meer sneeuw voor de noordalpen (Poederalert#5)

Voor na het weekend zitten de weermodellen redelijk op een lijn. oDe stroming draait weer naar noord tot noordwest en er volgt nog eens een bak sneeuw. Zoveel dat ik je nu al kan melden dat poederalert#5 ook gaat volgen binnen nu en 8 dagen. Dan ligt er al wel een base in Tirol, Vorarlberg en het noorden van Zwitserland en kan er ook daar poeder gereden worden.

In de Franse Noordalpen ligt dan nog geen base, maar volgens de laatste berekeningen krijgen deze volgende week ook eindelijk de base laag voor de rest van het seizoen. daarbij is het de grote vraag wanneer? Volgens het Amerikaanse model is dat al vrij snel na aankomend weekend, terwijl de Franse Noordalpen volgens de Europeanen nog moeten wachten tot eind volgende week. Hoe dan ook… eindelijk een goed perspectief voor de Franse noordalpen.

10 januari al sneeuw voor de Franse Noordalpen?
10 januari al sneeuw voor de Franse Noordalpen?
Of pas vanaf 12/13 januari?
Of pas vanaf 12/13 januari?

Kortom: de komende 4 dagen geldt er een poederalert voor de Noordalpen Oost. Een snelle zoekopdracht heeft me geleerd dat er in die regio vanaf woensdag/donderdag nog best wel wat onderdak te vinden is om een dag of vier te gaan rijden in verse poeder.

Morgen een beperkte update. Ik vlieg dan richting Canada en ik houd het dan kort. Heb je toch nog vragen? Stel ze vooral nu, want morgen volgt er geen reactie!

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
StKAuteur4 januari 2017 · 13:36

Mooi nieuws!
Wanneer wordt de volgende dump aka PA#5 verwacht? Maandag ongeveer?
Ben benieuwd of je denkt dat de volgende dump dan voldoende is om echt te gaan rijden in gebieden <2000m in Oostenrijk waar nu (gisteren) nog niets ligt. Is deze sneeuw die nu valt dan voldoende ingeklonken om een goede basis te zijn?

No friends on a powder day
Beginner
Tim3Auteur4 januari 2017 · 14:07

Goed nieuws. Oke dan gelijk een vraag; welke gebieden moeten we vooral in de gaten houden voor PA#5 (met vertrek volgende week vrijdag)? Oftewel, waar verwacht je dat het EPISCHcentrum zal gaan liggen? Of ligt dat nog te veel open? PS. Goede trip naar Canada!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
FolkertAuteur4 januari 2017 · 14:38

@@meteomorris
Is er een specifieke reden dat Ramsau, Dachstein en Krippenstein niet bij de aanbevelingen staan?
De Dachsteingletscher bij Ramsau lijkt me in deze tijd van het seizoen wegens een dun sneeuwdek en gletschergevaar niet aan te bevelen, maar voor de rest…

Expert
meteomorrisAuteur4 januari 2017 · 16:32

@@F.D.RoscamAbbing ja. Krippenstein heeft altijd veel sneeuw nodig. Gun ze deze dump nog en daarna wordt het beter. Dachsteingletsjer is klein en de zuidafdaling (daar door je het voor) heeft onvoldoende sneeuw. Dachtstein west heeft vooral dikke naaldbomen naast de piste. Die hebben nog wel wat sneeuw nodig tussen hun takken.

@@Tim3, nog ff wachten

@@StK hangt allemaal af van de wind en de temperatuur de komende dagen. Is nog te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen.

powfinder.com
Gevorderd
FolkertAuteur4 januari 2017 · 17:25

@@meteomorris Thanks, dat soort info zie je niet op de meteo websites, handig om te weten!

Beginner
wimbersAuteur4 januari 2017 · 17:28

Zit in montafon en vannacht /vanmorgen een kleine 15/20cm vers. Nu gaat het sinds 4 uur helemaal los. In het dal geen wind. Dus im ben positief voor morgenochtend.

Expert
meteomorrisAuteur4 januari 2017 · 17:49

@@wimbers dank voor je update

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur4 januari 2017 · 18:20
Gevorderd
didiAuteur4 januari 2017 · 19:13

Ook in ski amade… wagrain al de hele dag sneeuw en sinds 17u sneeuwt het in een versnelling hoger…
Belooft super voor morgen

Toerist
MetsadahAuteur4 januari 2017 · 21:13

Zit hier in het noordwesten van de Zwitserse Alpen, vlakbij Jaunpass, we gaan de berg op bij Lenk-Adelboden. Tot vanavond 6 uur droog gebleven, nu sneeuwt het licht door, inmiddels paar cm, hopelijk pakken we wat meer mee, want de sneeuwval van dinsdag leverde 2cm op de berg op, en het was groen.

Anders wordt het een ritje richting junkfrau regio.

Gevorderd
DutchessAuteur4 januari 2017 · 21:20

Ik zit in Bern, op pak m beet 500 m hoogte en circa 50 km van de bergen vandaan, en, ik weet het niet hoor, maar het lijkt hier wel Japan. Niet naar wat er op de grond ligt (alhoewel ik een slordige drie centimeter in een uur niet slecht vind :P) maar in hoe hard het nu sneeuwt. En dan is bern nog niet eens het zwaartepunt van deze storm.

@Metsadeh ik zou me als ik jou was geestelijk voorbereiden op minimaal een ritje Junkfrau, maar hoe meer naar het oosten hoe beter, de Kleine scheidegg was ook groen tot dinsdag en zag er vanmiddag nog steeds een beetje zielig uit. Engelberg of oostelijker.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
HavanaAuteur5 januari 2017 · 07:50

In Lermoos heeft t de hele nacht gesneeuw in wisselend tempo. Het resultaat is een cm of 20 vers. Het sneeuwt en waait nog steeds.

http://i1255.photobucket.com/albums/hh626/havana1982/7804E6BA-46CF-4AF7-B3D1-389ACE1160D7.jpg

Gevorderd
robbertAuteur5 januari 2017 · 08:01

Gister en vannacht veel wind in Engelberg. Gister zijn veel stukken weer kaal geblazen. Redelijk wat vers deze ochtend, als denk ik niet dat het genoeg is voor onbezorgd poederen. Beter even wachten tot na volgende sneeuwval.

Expert
meteomorrisAuteur5 januari 2017 · 08:24

@@robbert, thanks. Dat is precies de reden waarom dit poederalert enkel voor de noordalpen oost geldt.
@@Metsadah Lenk-Adelboden is te ver naar het westen voor deze dump.

powfinder.com
Beginner
martijnrproAuteur5 januari 2017 · 09:07

@@meteomorris, het lawine bericht van tirol deze ochtend meld het volgende:
“Zusätzlich muss allgemein auf frische Triebschneepakete - vermehrt oberhalb der Waldgrenze - geachtet werden. Diese können auch in Bereichen ausgelöst werden, wo es bisher aper war. Vermehrt findet man solche Gefahrenbereiche in Kammnähe, Rinnen und Mulden.”

Als ik het goed lees waarschuwen ze ook voor triebschnee die op hellingen kunnen gaan schuiven, waar tot nu toe geen sneeuw lag? Met mijn basis kennis zou ik zeggen dat de zwakke laag ontbreekt. Of is deze dan tijdens de sneeuwval ontstaan?

martijnr
Gevorderd
didiAuteur5 januari 2017 · 12:30

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19918.jpg?width=800

Alpendorf. Ski amade
Op 700m 20 cm
Op 2000 tss 40 en lokaal meer.
Weinig last van wind maar temperatuur zakt snel.
Vandaag sneeuwt hen nog intens

Gevorderd
FolkertAuteur5 januari 2017 · 17:10

@@martijnr
Aper betekent niet zonder sneeuw, maar kaal. Zoals een gletscher er in de zomer uitziet zonder sneeuwval bijvoorbeeld.

Beginner
martijnrproAuteur5 januari 2017 · 19:27

@@F.D.RoscamAbbing, dank voor je antwoord!

martijnr
Gevorderd
alexsvwAuteur5 januari 2017 · 19:47

Je hebt een glij laag en geen zwakke laag nodig. Dat dat meestal ook de zwakke laag is.

Walking down a mountain is a waste of gravity
Beginner
HavanaAuteur5 januari 2017 · 21:22

Inmiddels 50 cm vers in het dorp Lermoos en het sneeuw nog steeds.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!