PA#6 komt er aan met sneeuw voor Frankrijk!

PA#6 komt er aan met sneeuw voor Frankrijk!

Yes, het begint er nu echt op te lijken. Vanuit Oostenrijk stromen de diepe reports binnen en er is goed nieuws voor de Franse Noordalpen: het gaat gebeuren! In dit bericht:

  • Komende dagen zonnig
  • Poederalert#5 is van toepassing
  • Vanaf dinsdag een serie aan stormen
  • Significante sneeuw voor de Franse Noordalpen
  • Ook weer raak in de rest van de Noordalpen
  • En dus…… komt Poederalert#6 er aan

Komende dagen zonnig

Sinds zaterdagavond viel er 10-40 cm verse sneeuw aan de noordkant van de Alpen. Lokaal in het oosten van Oostenrijk nog meer. De sneeuw die er viel was koud en fluffy. Ofwel gortdroge poeder op die plaatsen waar de wind zich koest hield. Maar vanaf vandaag komt de zon er door. Dat levert tussen vandaag en woensdag drie fantastische dagen poeder op aan de noordkant van de Alpen.

Via Powderquest app
Via Powderquest app

PA#5: poederadvies de komende dagen

Veel verse sneeuw, maar ook een winter die moeilijk op gang is gekomen. Omdat het nog vroeg in het seizoen is en het sneeuwdek nog relatief dun zou ik nu kiezen voor gebieden die:

  • ofwel al iets van een base hadden onder de 2000 meter (lees de Noordalpen Oost)
  • waar bomen staan die sneeuw makkelijk doorlaten zodat er ook tussen de bomen iets van een base is kunnen ontstaan (denk daarbij aan de Lariksboom)
  • danwel voor gebieden met veel alpenweides waar rotsen en (afgebroken) takken ontbreken en er de afgelopen week viel verse sneeuw viel.

TIP: check via de gebiedspagina’s op wepowder of via lawinen.org je lokale lawinebericht

Dit type kennis vind je in de wePowder Academy. Ga je komende winter nog richting de sneeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort.

Start je voor zondag 15 januari met de Academy dan krijg je met de code SAFE2017 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Daarmee blijft het poederadvies voor maandag tot en met woensdag de regio’s hieronder. Ik heb snel even gekeken, maar er is nog voldoende onderdak vinden (klik hier om zelf onderdak te scoren)

Stormen in de maak
Stormen in de maak

Vanaf dinsdag een serie aan stormen

De jetstream draait vanaf dinsdag naar het noordwesten en weet nu eindelijk ook de Franse Noordalpen te bereiken. Dat gebeurt allereerst in de loop van de dinsdag, maar later in de week nog veel vaker. Een serie van stormen ligt klaar op richting de Alpen te koersen.

Omdat de jetstream nu op stoom komt is de timing van de stormen nog lastig te voorspellen. De ene keer zal de storm er eerder zijn, de andere keer later. Maar ga er maar vanuit dat er na dinsdag nog tenminste 2 fronten volgen die nog meer sneeuw brengen naar de Franse noordalpen. Misschien zelfs voldoende om vanaf het weekend van 14 januari poeder te kunnen rijden in dit deel van de Alpen. Maar wees alvast gewaarschuwd. De laatste significante dump in dit deel van de Alpen dateert alweer van november. Op veel plaatsen ligt er geen base onder de 2000-2500 meter en daar waar er wel een base ligt zal dit als glijlaag voor lawines gaan fungeren.

Komende week ga ik je exact vertellen waar je vanaf het weekend van 14 januari poeder kunt rijden in de Franse Noordalpen.

Ook weer raak in de rest van de Noordalpen

Eerlijk gezegd ben je de komende week nog beter af aan de noordkant van de Alpen. Met name in Oostenrijk begint het sneeuwdek nu serieuze vormen aan te nemen en als ik nu moest kiezen dan zou ik PA#5 meepikken aan de noordkant en zelfs de sneeuw die vanaf woensdag ook weer aan de noordkant gaat vallen.

Poederalert#6 komt er dus aan

Kun je de komende drie dagen niet profiteren van poederalert#5, wees dan gerust. Nummer 6 is in de maak en eind deze week kan er wederom gepoederd worden.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
barttoorn2Auteur9 januari 2017 · 08:37

mooi op tijd wakker @@meteomorris thx en wij gaan donderdag weer, dus ik ben benieuwd waar we gaan uitkomen #keepthemcoming

Beginner
KrisLAuteur9 januari 2017 · 09:05

Thnx voor de update, ziet er goed uit!!! Vertrek volgende week naar de Arlberg

winter is definitely coming!
Beginner
Tim3Auteur9 januari 2017 · 09:25

Dan lijkt het er op dat wij vrijdag richting Montafon gaan!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
RickSturkenboomAuteur9 januari 2017 · 09:58

Thnx voor de update, ziet er goed uit!!! Vertrek volgende week naar de Arlberg

Kris74 op 9 jan 2017 09:05

We kunnen wel samen rijden Kris… :)

Gevorderd
JacAuteur9 januari 2017 · 10:35

Lekkere berichten! Zondag richting het Zillertal (evt nog een plek vrij in de auto mocht er iemand mee willen rijden)

Beginner
KrisLAuteur9 januari 2017 · 11:32

Thnx voor de update, ziet er goed uit!!! Vertrek volgende week naar de Arlberg

Kris74 op 9 jan 2017 09:05

We kunnen wel samen rijden Kris… :)

RickSturkenboom op 9 jan 2017 09:58

Goed plan! Vragen we Remko ook?

winter is definitely coming!
Gevorderd
NordstauAuteur9 januari 2017 · 12:24

@@meteomorris
Dolomieten/Karinthië maar afschrijven dit seizoen? Of zit er nog wat in t vat?

Gevorderd
PaulJAuteur9 januari 2017 · 14:53

@@meteomorris
Wat zou voor komend weekend de beste richting zijn om te gaan rijden? Zaten zelf aan arlberg regio te denken omdat het afgelopen dumps goed mee gepikt heeft en komende PA#6 waarschijnlijk ook aardig mee gaat pakken.

Discover the unknown
Gevorderd
ThijsBAuteur9 januari 2017 · 15:49

@@PaulJ volgens mij de beste optie… En van wat ik hier lees ben je ook zeker niet de enige ;)

Beginner
DennnnisAuteur9 januari 2017 · 15:53

@@meteomorris
Dolomieten/Karinthië maar afschrijven dit seizoen? Of zit er nog wat in t vat?

Nordstau op 9 jan 2017 12:24

retweet, iets van een Genua laag in de maak?

sneeuw!!!!
Toerist
sandervzanten1811Auteur9 januari 2017 · 17:31

Kijk eens aan! Aanstaande vrijdag met 14 man richting Val Thorens. Vorig jaar werd de trip al last minute gered door een mega-dump die zijn weerga niet kent en nu lijkt het (toch nog enigszins) goed te komen.

Wij sneeuwdansen nog even door tot je definitieve update medio deze week, Morris!

Gevorderd
NordstauAuteur9 januari 2017 · 17:51

@Dennnnis
Lijkt voorlopig nog afwachten. Mijn glazen bol zegt dat na komend weekend zich weer een hogedrukgebied boven de Alpen gaat nestelen.

Maar hoor graag van de expert wat zijn oordeel is…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!