PA#6 sneeuw voor het noordwesten, daarna Italië?

PA#6 sneeuw voor het noordwesten, daarna Italië?

Als ik je rond de kerstdagen verteld zou hebben dat het rond de 3e janauri dan eindelijk los zou gaan in de Noordalpen, dan zou je me waarschijnlijk voor gek hebben verklaard. Wel dat zei ik af en toe wel tegen mezelf. Ik heb me meerdere keren in mijn arm moeten knijpen toen het ook daadwerkelijk begon. En nu kan ik er veel woorden aan vuil maken, maar soms zeggen beelden gewoon meer…

Maar alle sneeuwval ten spijt is het nog steeds behelpen in grote delen van de Alpen. In de Dolomieten en Karinthië ligt bijna niets, de Franse Noordalpen springen om sneeuw en ook in grote delen van Zwitserland is het sneeuwdek nog veel dunner dan normaal.

Sneeuwdek veel dunner dan normaal
Sneeuwdek veel dunner dan normaal

Alle euforie van de afgelopen week ten spijt is het nog steeds geen topwinter in de Alpen. Er moet gewoon nog heel wat sneeuw bij. In dit bericht:

  • winter schakelt versnelling hoger
  • heel veel sneeuw voor het noordwesten
  • lange termijn scenario’s, Italië?

Winter schakelt versnelling hoger

Maar gelukkig schakelt de winter komende week door. Komende week wordt er in 3 fases sneeuw op het noordwesten van de Alpen afgevuurd. De ene keer meer op Zwitserland, de andere keer juist iets meer op de Franse Noordalpen en in alle gevallen sneeuw voor de Arlberg. De sneeuwgrens schommelt daarbij. De ene keer sneeuw tot diep in de dalen, het andere moment stijgend richting de 1200-1400 meter in het westen van de Alpen en op donderdag zelfs even flink hoger.

Maar alle drie de fronten brengen sneeuw wat op 2000 meter al snel tot 1 meter verse sneeuw leidt. De wind houdt zich daarbij redelijk koest en met een beetje mazzel kan er zaterdag/zondag al de eerste poeder worden gereden in de Franse Noordalpen en het noordwesten van Zwitserland. Een waarschuwing is daarbij wel alvast op zijn plek…

Hoewel het al januari is, is het vanwege het gebrek aan sneeuw feitelijk nog vroeg in het seizoen. Onder de 2000 meter ligt er veelal geen base en daar waar deze er wel ligt is deze totaal versuikerd, danwel snoeihard. Als hier verse sneeuw op valt gaat deze makkelijk schuiven en heb je te maken met lawines. Voor komend weekend geldt daarom dat je het beste poeder kunt rijden in gebieden met veel alpenweides waar rotsen en (afgebroken) takken ontbreken.

Dit type kennis vind je in de wePowder Academy. Ga je komende winter nog richting de sneeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort.

Start je voor zondag 15 januari met de Academy dan krijg je met de code SAFE2017 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Heel veel sneeuw voor het noordwesten en de Arlberg

Er kan vandaag en woensdag nog prima poeder worden gereden in de Noordalpen Oost. Lees daarvoor nog even mijn bericht van gisteren terug. Maar wie komend weekend richting de poeder gaat moet zich niet enkel blindstarten op onze sneeuwkaarten. Pas vrijdag en zaterdag volgen de dikke dumps zodat je op zaterdag eigenlijk nog niets te zoeken hebt in de Franse Noordalpen en het noordwesten van Zwitserland. Pas vanaf zondag wordt het daar goed rijden.

Stroming uit NNW komend weekend
Stroming uit NNW komend weekend

Dat geldt niet voor de Arlberg. Daar ligt al een basis en met de sneeuw die er komen gaat kun je er al vanaf zaterdag weer terecht om verse poeder te rijden.

Woensdag/donderdag kom ik met een uitgebreid weekendbericht zodat je op basis daarvan de juiste keuzes kunt maken voor aankomend weekend. Nu is simpelweg nog iets te vroeg.

Lange termijn scenario’s, Italië?

Tja, en dan een blik op volgende week. Heel ver weg, maar toch wilde ik je de berekening van het ECMWF al meegeven. Die tekenen namelijk een laag boven de Middelllandse zee met een straffe oostelijke stroming als gevolg. Dat zou sneeuw betekenen in de Po-vlakte en heel veel kou voor Europa. En dat terwijl de Amerikanen uitgaan van hogedruk, zon en milde temperaturen. Ik weet wel voor welke optie ik kies. En jij?

Hogedruk of een retour d'est?
Hogedruk of een retour d’est?

Morgen meer.
Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FreeArnoAuteur10 januari 2017 · 07:25

Lekkah lekkah!!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
dejongarnoAuteur10 januari 2017 · 09:18

Misschien (qua gebrek aan base) toch te vroeg voor een Knallen als ze vallen as weekend, tenzij er vandaag al meer gaat vallen dan voorspeld…?

Gevorderd
OrsAuteur10 januari 2017 · 10:57

w00t w00t… wax zit er alweer op! Deze pak ik mee…

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Gevorderd
skiesterAuteur10 januari 2017 · 11:06

Finally sneeuw voor de Franse alpen!

Leuk filmpje ook! :D Verslag dat bij de film hoort staat ondertussen ook online

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
KrisVAuteur10 januari 2017 · 11:11

Ik begrijp dat er natuurlijk een base moet liggen maar hoeveel moet er dan juist liggen? Een weiland heeft zeker en vast minder nodig maar hoeveel is dit juist dan? En hoeveel meer is dit voor rots helling?

En dan nog een vraag waar ik in een vorig topic al gelezen had dat het moeilijk te bepalen is, maar als er 100cm verse sneeuw valt hoeveel base is dit dat na het ‘zetten’? Hangt van verschillende factoren af maar is er een globale stelregel zoals bv 1/3e?

In alle geval ben in wel blij dat Frankrijk ook zijn deel gaat krijgen, 21jan naar Saint-So. Duidelijk teken dat mijn dansstijl toch in de smaak valt ;)

Beginner
RutgerAuteur10 januari 2017 · 11:33

Ik zit as weekend in KWT, Nog meer mensen daar die het gebied een beetje kennen?

The object in life is not to be on the side of the majority,
Toerist
AnoniemAuteur10 januari 2017 · 11:47

Yes, eindelijk! Val ik volgende week mooi met de neus in de diepe sneeuw in Grand Massif. Zijn er nog mensen van hier die dan ook toevallig daar zijn en zin hebben om een tourtje te maken?

Gevorderd
AndriesAuteur10 januari 2017 · 11:56

Bedankt voor de hoop Morris en ECMWF, hoop doet leven…

Gevorderd
ThijsBAuteur10 januari 2017 · 17:30

@@Rutger , ik en 2 vrienden zitten in KWT as weekend. @@Powdermidget sluit ook aan en op zaterdag proberen we een gids te regelen.

Gevorderd
barttoorn2Auteur10 januari 2017 · 19:14

Wordt nog druk in KWT dit weekend lijkt het #nederlandseinvasie

Gevorderd
tedvdAuteur10 januari 2017 · 19:48

@@meteomorris
Wat denk je van arlbergregio of Kleinwalsertal vanaf donderdagochtend tm zondagmiddag?
Als ik de verwachtingen zie sneeuwt het er vanaf woensdag elke dag.
alleen die sneeuwgrens…?

Beginner
BodeAuteur11 januari 2017 · 08:34

PA#7: ‘daarna Italië?’
Week 4 reis ik af met Powderguides richting Piemonte? Mag ik hoopvol zijn voor wat verse sneeuw in die regio?
Als ik het juist heb ligt hier een prima base!

BJ
Gevorderd
MarcoAuteur11 januari 2017 · 08:40

Arlberg: We komen eraan! PA#6 is een go!

Beginner
RutgerAuteur11 januari 2017 · 10:45

@@tedvd, @@ThijsBriggeman Ik heb jullie PM gestuurd met mn nummer.

Wij zitten met 4 man in mittelberg vrijdagavond tm maandagmiddag

Misschien leuk voor een meet en greet

The object in life is not to be on the side of the majority,
Elite
kanskiAuteur11 januari 2017 · 21:06

Geloof dat de hoeveelheden sneeuw in de west-alpen en met name Wallis alweer flink naar beneden zijn bijgesteld… helaas.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
RoelaanoAuteur11 januari 2017 · 21:41

WRF was nog wel positief vannochtend:

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20035.jpg?width=800

Beginner
AvdLAuteur12 januari 2017 · 07:36

@@kanski L4V komende 6 dagen 90 cm vers, ik zou het ervoor doen ;-)

It's all about the turns duuuuuude!
Elite
kanskiAuteur12 januari 2017 · 08:37

@@kanski L4V komende 6 dagen 90 cm vers, ik zou het ervoor doen ;-)

AvdL op 12 jan 2017 07:36

Eerst zien dan geloven zeggen we bij ons ;-) .

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
dieterAuteur12 januari 2017 · 09:09

@@Rutger, @@tedvd, @@ThijsBriggeman
wij zitten ook van zaterdag tot en met maandag in Mittelberg met 4
wie weet komen we jullie ergens tegen

Toerist
TezeAuteur12 januari 2017 · 12:26

@@kanski L4V komende 6 dagen 90 cm vers, ik zou het ervoor doen ;-)

AvdL op 12 jan 2017 07:36

Eerst zien dan geloven zeggen we bij ons ;-) .

kanski op 12 jan 2017 08:37

@@kanski

Als je het de komende dagen met je eigen ogen gezien hebt; laat maar weten!

Dan zak ik wel eens een dagje af naar quatres Vallées

Gevorderd
barttoorn2Auteur12 januari 2017 · 18:17

@@dieter @@Rutger @@tedvd @@ThijsBriggeman en er zij er nog 2 meer, nog (split) boarders onder jullie? Enjoy en wie weer tot later deze dagen

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!