Birthday powder take 2 - PA#4 - Met leermomentjes en film!

• skiester
    Advanced
    skiester op 10 januari 2017 · 10:36
    Verslag onder film (die @MeteoMorris al gejat had van mijn Facebook! Zeg Morris, als je hem jat moet je m wel liken! 😀)

Pre-Poederbus Poeder Alert #1

Dit keer was t mijn beurt. Poederverjaardag! Was nogal een druk weekje geweest: eerst half Duitsland afgereisd op zoek naar dè poederbus, dit natuurlijk te combineren met oud en nieuwfeest in Berlijn, ook moest er gewoon gewerkt worden tussendoor. Poederbus in wording (een Sprinter, natuurlijk 4x4, waarover later meer) gevonden en op donderdag ochtend uit Düsseldorf gehaald door RP.

Ik moest donderdag gewoon werken maar kon wat vroeger stoppen. RP was net terug met onze nieuwe poederbus toen ik bij hem met Tonka op de dam stond om richting Steiermark te vertrekken. Bij Nürnberg waren we allebei gesloopt en hebben we n Ibis gescored. Oh hadden we nou maar onze poederbus al klaar! Hele weg ging het ook alleen maar over de inbouw, kachel, isolatie, keukenblokjes, omvormers etc. En over banden, bandenmaten en over de naam. Bang-Bus, Witte Ster, Poederbus, Weisse Stern? Of maken we hem grijs: Grey Wolfe? Anywayz we zijn er nog niet uit: suggesties welkom!

Foto van de bus: Hoe moet ie gaan heten?

Birthday Powder!
    Volgende ochtend (jarig!) om 5 uur de wekker en snel op pad. Oei, Tonka gaf min 15 graad aan op de Duitse Autobahn: dat belooft wat! Om 10 uur stonden we in Loser-Altaussee, want dat had t meeste vers gekregen en drie sterren op Wepowder. Tja. De Birthday Powder was er: beste pow van het seizoen! Dank voor t dansen RP! Maar het terrein was niet lekker. Het beloofde bos was ondoordringbaar en de Rehkogel hebben we niet gevonden. Eigenlijk 1 afdalinkje te bereiken via een klein hikeje en wat doorsteekjes: dat was het wel.

Ondertussen daar wel half Wepowder getroffen en iedereen vroeg zich af waar nou die drie sterren vandaan kwamen. Buiten het ondoordringbare bos liepen de connectie pistes omhoog, erg leuk voor boardende Arno. Arno brak ook nog zijn binding (strap kon niet tegen de kou) en alleen een biertje in de apres-ski kon zijn humeur nog redden!
    Foto: Een gebied dat Loser heet: we hadden het kunnen weten....

Koud Kouder Koudst
    De volgende dag met Arno, Dirk, Rutger en Eliza afgesproken in Tauplitz. Op weg daarheen gaf Tonka min 21 aan. Dat belooft wat voor op de berg! Alles in het zicht was daar helaas al afgekrast maar Arno wist nog wel n route die zou beginnen aan de top van de (niet in gebruik zijnde) bovenste sleeplift. Niet precies want van iemand gehoord maar even kijken kon geen kwaad: we hadden tenslotte vellen mee. Rutger en Eliza gingen niet mee, dus wij met z’n vieren naar boven.
    Foto: min 21 in Tonka (Arno's auto gaf -23 aan, maar ja das een PHEV en die overdrijven altijd zo....)

Foto Tonka

IJzige leermomentjes.
    Boven op de berg was het koud. Erg koud. Min 25 met n snijdende wind zal een windchill hebben gegeven van min 40 of zo. Vellen onderplakken ging moeizaam, want de Vacuum vellen plakken niet lekker in de ijskou. Had ook te maken met het belag van de ski’s, er zit steeds ijs op en glijden ging ook lastig (verkeerde Wax). Lekker lang lopen naar een ijskoud topje later konden we de instap niet vinden. We besloten af te dalen naar een klein bosje om vanaf daar een beter overzicht te hebben: worst case zouden de vellen weer onder moeten.

Het bosje bleek een mijnenveld van takken en dat ging niet beter worden, ernaast lag een open veld te lonken. Prachtig echter…, de instap liep over een te steile convex. Dus weer terug naar boven. Nu wilden de vellen helemaal niet meer plakken bij mij en RP. RP kon ze spannen, maar ik verloor ze na drie stappen omdat mijn top niet goed vast te klemmen was. Daar stonden we dan. IJs en ijskoud, in de snijdende wind, in de poeder (en hiken was niet te doen).

Gelukkig stond ik met drie McGyvers op de berg om mijn vellen op mn ski’s te fixeren, dus Arno kwam met Duct-tape. Leermoment 1: onder de min 20 plakt dat dus niet.
    RP had isolatietape mee: Leermoment 2: dat plakt ook niet en breekt meteen als je eraan trekt.
    Dirk had een tie-wrap: Leermoment 3: die breekt ook meteen.
    Gelukkig had RP een briljant idee: de oranje Black Diamond bandjes die je om je ski’s doet: en ja hoor: dat werkte!

Eindelijk weer omhoog geveld (heeeel voorzichtig om de constructie heel te houden). Weer boven merk ik dat mijn tourbinding ook zijwaarts begon te bewegen (schroef los). Ook Arno had wiebelende bindingen door losse schroeven:
    Leermoment 4: vrieskou maakt schroeven kennelijk los. En dan was er nog leermoment nummer 5: een aantal van de telefoons vielen uit in de kou. Ook wel een dingetje als je op de berg staat met een probleem, met of zonder McGyvers…
    Foto: Vellen vast met oranje straps: op de achtergrond het prachtige veld

Keuzes maken
    Boven aangekomen hadden we goed zicht op het prachtige veld, en vonden we een instap zonder (heftige) convex. Zullen we of niet?
    foto Veld

Het lag er prachtig bij, het zou de afdaling van het jaar geweest zijn maar…:
    1. In de helling zaten wat plekjes van rond de 38 graden

2. Lawinestufe 3- kritische neuschneemenge

3. De helling was helemaal volgetriebt (we stonden met de rug in de storm)

4. De uitstap was niet makkelijk: nog een flink stuk hiken/vellen

5. Tot slot: onderkoeling was imminent al aanwezig, bij een eventuele calamiteit zou dat meteen een issue zijn.

Foto Vellen kunnen er weer af!

Dus ondanks alle moeite om er te komen: toch niet gedaan: gelukkig was de afdaling terug richting skigebied ook lekker als pleister op de wonde. Om 14 uur de hut in om op te warmen, want we waren allemaal lichtelijk onderkoeld van het avontuur. Warme choco, gluhwein, en een spaghetti Bolo maakte alles weer lekker warm!
    Foto opwarmen in de hut

Dag 3, Kilometers maken!!

Na 2 niet geheel geslaagde dagen (goeie poeder, maar weinig meters), besloten RP en ik het anders aan te pakken. Het zou weer gaan sneeuwen, maar toch besloten 150 km westwaarts te rijden en om 10 uur afgesproken met Berber Semmelink in Saalbach. Dat werd dus 150 km poederrijden met Tonka die op spiksplinternieuwe M&S banden stond! Slalommen om de Nederlanders heen die zelfs met kettingen de berg niet opkwamen en een paar Oostenrijkers een minderwaardigheidscomplex bezorgd door ze voorbij te rijden… Tonka for president!
    Foto sneeuw!
    Foto Onderweg
    Foto: Leermoment 6: skischoenen worden koud achterin dus nu bij de voeten blijven ze warm!

Na 2 ½ uur stonden we in Saalbach en daar op pad met Berber. Berber kent het gebied op haar duimpje dus we hebben in 3 uur heel veel gedaan. Echt een aanrader als je lift assisted wil rijden. Ze is geen gids (dus je rijdt met haar alleen off piste in het gebied) maar wel heel sterk met aanwijzingen (technisch) om beter beneden te komen. Ze is ook Staatlich gepruft. Dus ook zeer geschikt voor mensen die hun eerste stapjes in de poeder willen doen. En natuurlijk was het ook nog eens super gezellig.
    Foto Berber

De weides van Vorderglemm, Saalbach en Hinterglemm waren top: We eindigden op een soort BMX baantje dat uitkwam in de tuin van een luxe hotel, we schoten bijna het zwembad in! Na de lunch in Tonka gestapt en nog even door sneeuw, mist en Baustellen naar Nederland gereden…Om 2 uur doken we ons bedje in. Het filmpje vertelt de rest!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 10 januari 2017 · 10:43
    Leuk verslag Aimee!!
    Zo was het
    Dromen zijn er om te realiseren
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 10 januari 2017 · 11:17
    Mooi verjaardagsweekend!! En leuk om het tripje nog even af te sluiten met Berber!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 10 januari 2017 · 11:23
    Leuk verslag idd! (Noteert: skibandjes extra breed in de tas naast de tie-wraps, vast ook handig voor splitboarders die hun vellen verliezen..)
    En die bus, die wordt vast retestoer! Sneeuwmonster!

In Hokkaido had een boarder van ons groepje ook problemen met zijn skins. De gids heeft toen hete thee op de plakzijde van de skins gegooid, en toen plakten ze weer. Maar het was daar toen -15 of zo, zeker geen -20 of meer.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • skiester
    Advanced
    skiester op 10 januari 2017 · 11:32
    @Dutchess idd skibandjes om je snowboard!! Neem wel die black diamond, want de standaard passen niet om freeride skis en dus ook niet om een half board... Die bandjesgaan bij mij nu ook altijd mee. Hete thee ook n goed idee..
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 10 januari 2017 · 11:33
    En niemand van de McGyvers had het briljante idee om over de vellen heen te plassen 😃 ?
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 10 januari 2017 · 11:58
    Om op commando te kunnen plassen heb je nog steeds die thee nodig... plus, bij meer dan -20 en wind het boeltje naar buiten steken.... ik weet het zo net nog niet..
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Ors
    Advanced
    Ors op 10 januari 2017 · 12:06
    Leuk verhaal en mooie beelden 😃

Vellen in je jas bewaren om ze wat meer op temperatuur te houden heb ik me ook wel eens laten vertellen. Lekker als een michelin-mannetje (of vrouwtje) de berg af 😃
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 10 januari 2017 · 17:04
    Leuk verslag!
    Het was gezellig en saalbach... respect hoor. Keus pakte goed uit.
    Tot de volgende trip
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 10 januari 2017 · 17:52
    Thanks for the laughs! Heel goed de trip omschreven... En t Loserbier is het beste lauw 😉

Stiekem wel benieuwd naar Saalbach! En naar jullie epische bus.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 10 januari 2017 · 18:48
    Leuk verslag.

Simpel omvormertje van 2 tientjes en je kunt je skischoendrogers (Sidas bijvoorbeeld) gewoon laten draaien in de kofferbak. Meerdere setjes geen punt, dingen trekken maar een paar watt

Hittezakjes heb ik bij dit weer veelvuldig gebruikt, niet alleen in de wanten maar ook om de mobiele telefoon warm te houden.
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 10 januari 2017 · 20:06
    Zo spot on als die reports en filmpjes zijn, zo fout is die muziek altijd 😀 Love it!!
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 10 januari 2017 · 20:16
    Hittezakjes heb ik bij dit weer veelvuldig gebruikt, niet alleen in de wanten maar ook om de mobiele telefoon warm te houden.
    Havana op 10 jan 2017 18:48

Simpele slimme oplossing. Thanks!!
  • Havana
    Beginner
    Havana op 10 januari 2017 · 20:23
    Mobiele telefoon in een oude sok met een hittezakje. Succes gegarandeerd 😃
  • tank24
    Advanced
    tank24 op 11 januari 2017 · 11:24
    Lekker verslag Aimee. Kan niet wachten op volgend jaar dan is mijn bus ook klaar hoop ik
    High Roller
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 11 januari 2017 · 12:31
    Leuk verhaal weer en tot wat goede poeder gevonden zo te zien!

Die straps zijn inderdaad goud!

Wel beetje jammer dan @RP je met zijn wilderness Survival Skills je niet kon helpen 😉 Ik had toch wel verwacht dat hij van dennensap zelf een vervanger/surrogaat voor niet plakkende vellen kon fabriceren.

Als je nog inspiratie wil voor die bus zou je Tanner Hall en met name Chris Benchentler moeten volgen op instagram. Beiden hebben net een sprinter omgebouwd tot Powderbus. het project van Benchentler is best goed gedocumenteerd via het account van de bus: @thestealtymarmot (Toffe naam ook😉 )
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 11 januari 2017 · 13:11
    Zelfs dennensap en hars plakken bij -20 niet meer .... 😉
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 11 januari 2017 · 13:23
    @thestealthymarmot (met een extra h) en is inderdaad zeker de moeite waard!
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 11 januari 2017 · 15:02
    Thanks @FreeArno, kon em al niet vinden... Dikke bus!
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Berber
    Expert
    Berber op 22 januari 2017 · 17:59
    Leuk verhaal en leuke edit leukerds 😀 ! See you soon
  • CorD
    Beginner
    CorD op 23 januari 2017 · 20:55
    Leuk verhaal inderdaad. Met ook heel veel goede tips!
    Think with powder

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro