PA#6: tot 120 cm verse sneeuw

PA#6: tot 120 cm verse sneeuw

Sinds vrijdag dumpt het in het noordwesten en noorden van de Alpen. Lokaal is er al tot 120 cm verse sneeuw gemeten in de Zwitserse Glaner Alpen, maar gemiddeld viel er zo’n 40-90 cm verse sneeuw. Daarbij is de sneeuwgrens gedaald tot diep in de dalen. Tot en met dinsdag blijft het sneeuwen aan de noordkant van de Alpen, maar de intensiteit neemt rap af. Daarna neemt hogedruk het roer over. Stormen voor de west- en noordalpen worden daardoor op afstand gehouden. Enkel in de Middellandse zee kunnen stormen nog voor beroering zorgen. Dat levert zeker sneeuw op de in Italiaanse Apennijnen, maar of er ook sneeuw komt tot in de Italiaanse Alpen is nog niet zeker. In dit bericht:

  • 50-120 cm verse sneeuw
  • Poederadvies komende dagen
  • Hogedruk zet stormen op afstand

50-120 cm verse sneeuw in het noordwesten

Ik kan er veel woorden aan vuil maken, maar beter laat ik je wat beelden zien die jullie via de Powderquest app met ons deelden.

Nog meer sneeuw voor de noordalpen

Met name zondag kan het nog eens flink sneeuwen in het noorden van de Alpen, maar vanaf maandag neemt de intensiteit af. Na dinsdag wordt het droog, maar blijft het koud aan de noordkant van de Alpen.

Het lawinegevaar is vanwege de grote hoeveelheden verse sneeuw, wind en (daar waar iets van een base ligt) zwakke basislaag aanzienlijk tot groot. Lees daarom dagelijks je lokale lawinebericht en stem er je plannen op af.

Poederadvies tot en met woensdag

Veel verse sneeuw, maar…

  1. Er ligt onder de 2000 meter geen base in het westen van Zwitserland en de Franse Noordalpen
  2. Boven de 2000-2500 meter ligt vooral een oude en zeer zwakke sneeuwlaag in het westen van Zwitserland en de Franse Noordalpen
  3. Het blijft nog even turbulent de komende 48 zodat het zicht af en toe slecht kan zijn

Bij dergelijke condities kun je dan beter naar die gebieden waar al wel een dikke base ligt en je wel redelijk poeder kunt rijden zonder direct in de problemen te komen. Specifiek gaat het dan in Zwitserland om de gebieden ten oosten van Engelberg, in Oostenrijk om Vorarlberg en het noordwesten van Tirol en in Duitsland om het Kleinwalsertal. Tot en met woensdag scoor je kortom poeder (PA#6) in:

Met de juiste kennis kun je ook zeker poeder rijden in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland. Het beste ga je dan naar een gebied waar alpenweides de basis vormen en er geen rotsen liggen. Ik heb de afgelopen uren namelijk genoeg beelden gezien van stevige krassen in het belag.

Hogedruk zet stormen op afstand

Vanaf woensdag lomt er een einde aan deze stormcyclus die maar liefst 2 poederalerts heeft opgeleverd. Een immens hogedrukgebied nestelt zich boven midden en noordwest Europa waarmee de weg voor nieuwe stormen wordt afgesloten. Enkel in de Middellandse zee blijft lagedruk actief. Dit levert zeker sneeuw op voor de Apennijnen, maar het is nog even afwachten of de instabiele lucht ook de Italiaanse Piemonte weet te bereiken. Daarover maamdag meer.

Voor nu… geniet van de poeder in de noordalpen.
Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur15 januari 2017 · 20:28
We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
ieismAuteur15 januari 2017 · 20:56

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARHgg!

[nog twee dagen wachten. gekte slaat toe]

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
TezeAuteur15 januari 2017 · 21:02

@@dutchess

Ok, ik snap het al. Ik weet welke richting ik dus uit moet; je hebt me overtuigd om uurtje verder door te rijden. Ik zal morgen dus nog ietsje vroeger opstaan.

Beginner
ThomasBeAuteur16 januari 2017 · 17:21

Ik ben niet bekend met de regio KWT en vroeg me af hoe snel het daar deze week volledig verspoord zal zijn? Idee is om donderdagavond te vertrekken.

Gevorderd
VinnieAuteur16 januari 2017 · 17:30

in het KWT blijft alles altijd heel lang liggen gaat nooit iemand heen van Wepowder ;)

Voralberg is groter en biedt nog veel meer opties. Met zoeken ga je zeker wat vinden. maar let wel op lawinegevaar, afgelopen periode op veel plekken opgeschaald naar 4, Altschnee en triebschnee problemen (waarbij de laatste vaak weer nieuwe sneeuw erop heeft gehad)

Net terug uit de regio en het was wel echt heel goed! http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20089.jpg?width=800

als je gaat, geniet ervan!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
ThomasBeAuteur16 januari 2017 · 20:04

@@Vinnie: thanks, ik had wel door dat er tijdens de dump veel volk zou zijn in die regio :-)
Misschien was mijn vraag niet helemaal goed gesteld dus ik probeer opnieuw:

Is de regio KWT tijdens dagen na de dump ook nog fijn om een paar dagen te skiën, qua terrein? Op zich vind ik het niet erg om verspoorde off-piste te doen (goed voor de techniek), zolang de sneeuw maar goed geconserveerd is (deze week volgens mij geen probleem). Zou de eerste trip zijn dit jaar en opwarming voor SSC1 praktijk binnen 2 weken… Ook leuk om eens een nieuwe regio te doen voor later.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!