Tot 50 cm vers, GROOT lawinegevaar en PA#7

Tot 50 cm vers, GROOT lawinegevaar en PA#7

Sinds dinsdag viel er 10-50 cm verse sneeuw in de Noordalpen. De meeste sneeuw viel tussen Engelberg in het westen en de Arlbergtunnel in het oosten. Met name rond Davos-Klosters en de Silvretta viel met 35-50 cm vers een dik pak sneeuw. Lokaal is het lawinegevaar daardoor gestegen naar GROOT. Ondertussen is de stroming naar zuidwest aan het draaien en vanmiddag neemt de zuidföhn dan ook stevig toe aan de noordkant van de Alpen. In de loop van de donderdag begint het te sneeuwen aan de zuidkant van de Alpen, waaronder en zeker niet te vergeten de Franse zuidalpen. In het weekend draait de stroming dan naar west zodat de Franse Alpen in hun geheel hun deel krijgen. Om het geheel af te toppen heeft de storm cycle het plan om na het weekend ook nog eens de Noordalpen van wat extra sneeuw te voorzien. Hoewel dat laatste nog niet zeker is. Dus dan wordt het Noord - Zuid - West - ??, zodat iedereen zijn deel krijgt. Maar waarheen dan te gaan dit weekend? In dit bericht:

  • Veel sneeuw en lokaal groot lawinegevaar in de Noordalpen
  • Stroming naar zuidwest met sneeuw voor zuidwest en zuid
  • Waarheen te gaan komend weekend?

Veel sneeuw en lokaal groot lawinegevaar in de Noordalpen

Gemiddeld viel er de afgelopen dagen zo’n 10-30 cm verse sneeuw aan de noordkant van de Alpen. Grote uitzondering waren de gebieden tussen Engelberg in het westen, de Arlbergtunnel in het oosten en Livigno in het zuiden. Gemiddeld viel daar zo’n 30-50 cm verse sneeuw. De sneeuwgrens schommelde daarbij tussen de 1500 en 2000 meter, tot zelfs 2200 meter in het uiterste westen van Zwitserland en de Franse Noordalpen.

Met de nadering van de koude bel met lucht waar ik het gister over had daalde de sneeuwgrens in de middag tijdelijk weer richting de 1500 meter of lager waardoor de Inneralpine valleitjes in de Engadin het zo’n beetje de hele dag koel hielden. De zware koude lucht die in deze dieper in de Alpen gelegen valleitjes zat opgesloten zorgde ervoor dat in dit deel van de Alpen het redelijk koud is gebleven.

Dat wat niet het geval in bijvoorbeeld Davos-Klosters dat ten noorden van de Vereintunnel in Zwitserland ligt. Daar kwam de warme lucht wel binnen en heeft het tot 2000 meter hoogte nat gesneeuwd. Het zijn dit soort lokale verschillen die zelden goed voorspeld worden door de weermodellen omdat ze die koude lucht (micro klimaatjes) niet mee kunnen nemen in hun berekeningen. Daarmee blijft iedere poedertrip een avontuur op zich.

Poeder boven de 2000 meter in Davos
Poeder boven de 2000 meter in Davos
Poeder in Livigno
Poeder in Livigno

Maar zoals verwacht heeft de combinatie van nieuwe sneeuw, de stijgende temperatuur en het huidige sneeuwdek voor een stijging van het lawinegevaar gezorgd. Met de vandaag verder stijgende temperaturen wordt de situatie lokaal zelfs kritisch: ’ In particular on steep north facing slopes small to medium-sized natural avalanches are to be expected. Avalanches can in many places be released, even by a single winter sport participant. Remote triggering is to be expected.’ (bron: SLF).

Aanzienlijk tot groot lawinegevaar
Aanzienlijk tot groot lawinegevaar

Ga je de komende dagen op trip dan is het goed jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen?
  • Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook?)
  • Check je vooraf het lokale lawinebericht?
  • Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht en de dikte van het actuele sneeuwdek de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?
  • Zo ja, dan ben je als het goed is in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Onstuimige periode: 30% korting op de wePowder Academy

Het is onstuimig de komende week en dan begint het met verse sneeuw al snel te kriebelen. Wij wensen je een diepe, maar vooral ook veilige winter toe. Daarom geven we je deze druistige periode 30% korting op de wePowder Academy. Met de code DRUISTIG2017 krijg je 30% korting, kun je direct starten en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Stroming naar zuidwest met sneeuw voor zuidwest en zuid

Vanaf vanmiddag draait de stroming dan naar zuidwest. Aan de noordkant van de Alpen is dat te merken door de opstekende zuidföhn (let op voor verse Triebschnee en natte sneeuwlawines), terwijl het in de Franse Zuidalpen en aan de zuidkant van de Alpen dan weer betrekt. De stroming zit voor donderdag en vrijdag ergens tussen zuidwest. Dit betekent in de regel veel sneeuw in de Franse zuidalpen ten zuiden van de Ecrins. Het zelfde zien we dan gebeuren ten zuiden van de lijn Monte Rosa - Gotthard - Piz Buin. Tegen beide massieven wordt met een zuidelijke stroming veel vocht geduwd wat tussen donderdag en vrijdag al snel 20-40 cm lokaal zelfs 50 cm verse sneeuw oplevert rond de 2000 meter. De sneeuwgrens schommelt daarbij tussen de 900 en 1400 meter, terwijl er droge sneeuw valt boven de 1400 tot 1700 meter. Uiteindelijk zal de exacte aanvoerrichting van het front bepalen waar de meeste sneeuw valt. In de nacht naar zaterdag volgt er dan een nieuw front en ook van zaterdag naar zondag nog eens sneeuw. Het is daarbij een komen en gaan van warmte- en koufronten zodat de temperatuur nogal kan fluctueren.

Er geldt daarmee een poederalert voor:

Eerste indicatie: Waarheen te gaan komend weekend?

Hoewel er tussen de fronten door ook ruimte is voor de zon, wil je het liefste naar een gebied met mooie treeruns. Maar waar aan de zuidkant vind je nu al bossen met een redelijke base? Dat is best lastig. Houd er daarnaast rekening mee dat de meeste sneeuw pas van donderdag naar vrijdag valt (Franse Zuidalpen), of zelfs pas vrijdag in de loop van de dag (zuidkant Monte Rosa- Gotthard - Piz Buin). Dus pas vanaf vrijdag kun je er een beetje treeruns rijden. Onderstaand een eerste indicatie, welke ik morgen verder aanscherp op basis van de laatste weerkaarten. Ik adviseer je dan ook om pas morgen (donderdag) je keuze te maken!

Franse Zuidalpen (Kun je niet wachten? Klik dan op de gebieden om direct onderdak te boeken)
Redelijke tot goede base tussen de bomen.

Zuidalpen (Kun je niet wachten? Klik dan op de gebieden om direct onderdak te boeken)
Dunne tot redelijke base tussen de bomen.

Morgen dus meer hierover! Natuurlijk kun je ook in de andere gebieden op avontuur gaan waar het de komende dagen gaat dumpen, maar ik heb een eerste selectie voor je gemaakt. Mocht jij nog bossen weten waar de base goed is en het de komende dagen gaat sneeuwen, laat het dan weten.

Vanaf zondag nog meer stormgeweld

Ook na zondag komt er geen einde aan het stormgeweld. Volgens de Europeanen volgt er na het weekend sneeuw voor het noorden, maar de Amerikanen zijn het daar nog niet mee eens en zij gaan uit van nog meer sneeuw voor het westen en zuiden.

Morgen meer. Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
HavanaAuteur1 februari 2017 · 10:19

Volgens mijn Zwitserse telemarkleraar is een 4 in Zwitserland echt serious shit. Serieuzer dan een 4 in andere landen. Oppassen dus.

Gevorderd
eversronaldAuteur1 februari 2017 · 11:33

Frachey (links naast Champoluc), links (C10) ligt een heerlijke treerun met veel pillows. Lag goeie base (week voor kerst)… run is van 2500 - 2000 meter - relatie veilig lawine technisch, maar vraag is gaat er genoeg vallen daar? Forecast 21cm >2000m zie ik…
Heb mijn gids destijds text gestuurd en hij denkt van wel! Maar ja, hij is gewoon enthiousiast natuurlijk!
Ticket naar Milaan al geboekt - do-avond, terug maandag avond… Maar waar moet ik boeken?!
Madesimo betere optie? (forecast 41cm >2000m, maar zijn daar goeie, relatief veilige treeruns? Never been there!

Gevorderd
RuudvWAuteur1 februari 2017 · 11:35

Ook na zondag komt er geen einde aan het stormgeweld. Volgens de Europeanen volgt er na het weekend sneeuw voor het noorden, maar de Amerikanen zijn het daar nog niet mee eens en zij gaan uit van nog meer sneeuw voor het westen en zuiden.

Volgend weekend lijkt daarmee een goede optie te worden - nice!

Expert
meteomorrisAuteur1 februari 2017 · 11:40

@@eversronald Madesimo heeft geen fatsoenlijke base tussen de bomen.

powfinder.com
Gevorderd
eversronaldAuteur1 februari 2017 · 12:19

@@meteomorris Dank! #NOGO dus, wacht gewoon je bericht van morgen af en back-up plan is Monte Rosa :)

Beginner
bertbAuteur1 februari 2017 · 12:28

Wij zijn van plan om zaterdag richting de alpen te rijden en blijven er 8 dagen.
Ik had Serre Chevalier op het oog maar lees juist dat dit redelijk druk kan zijn wanneer er een nieuwe dump is…
Zijn er eventueel andere opties? We zijn nog maar beginnende poeder rijders en zouden liefts de ganse week op dezelfde locatie blijven. Serre chevalier is redelijk groot (en al wat duurder) maar pelvoux lijkt mij dan eerder te klein voor een ganse week (lees: als alles getracked is, doen we wat pisteskien)…

Beginner
thijzerAuteur1 februari 2017 · 12:53

Hmmm grote twijfel hier, morgen naar san domenico of wachten tot volgend weekend ( mijn enige opties deze maand). Hmmmm

Beginner
JCKAuteur1 februari 2017 · 13:20

Zit in hetzelfde schuitje als @@thijzer. @@meteomorris wat raad je aan? Wachten tot volgend weekend of nu gewoon gaan?

Gevorderd
BodoAuteur1 februari 2017 · 13:58

@@thijzer, @@JCK , zo werkt het niet he!
je moet een PA zien als een mooie vrouw: Als je haar ziet, ga je er dan voor en neem je daarmee het risico dat het de volgende dag toch wat tegenvalt maar met de kans op een geweldige ervaring? OF, laat je haar lopen omdat je dan kans hebt dat er misschien een mooiere dame langs komt?
en dat wil je dan van @@meteomorris horen! :-)

(disclaimer: excuus aan de dames, no offence intended)

Beginner
CVSAuteur1 februari 2017 · 14:10

Weerkaarten gaan redelijk op tilt vanaf midden volgende week. Er is echter reeele kans dat er een volgende klapper aankomt (mogelijk echter pas laat in of na volgend weekend. Peilen zouden dan weer richting zuidalpen wijzen. Zie pluimverwaching Turijn ECMWF model met na de eerste piek dit weekend en een rustigere periode een duidelijke tweede piek 12-13 februari. Het blijft een gok. En een mooie vrouw dan mislopen? Doe maar beiden :)http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20392.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20393.jpg?width=800

Beginner
thijzerAuteur1 februari 2017 · 14:11

@@thijzer, @@JCK , zo werkt het niet he!
je moet een PA zien als een mooie vrouw: Als je haar ziet, ga je er dan voor en neem je daarmee het risico dat het de volgende dag toch wat tegenvalt maar met de kans op een geweldige ervaring? OF, laat je haar lopen omdat je dan kans hebt dat er misschien een mooiere dame langs komt?
en dat wil je dan van @@meteomorris horen! :-)

(disclaimer: excuus aan de dames, no offence intended)

Bodo op 1 feb 2017 13:58


Ja dat is waar, maar het feit is dat ik deze winter al met 2 echt niet aantrekkelijke vrouwen meegeweest ben. Nu wil ik dus een keer een hele mooie die overnacht wat bijkomt en overdag straalt. Eentje uit de magazines dus.

Gevorderd
brtAuteur1 februari 2017 · 14:26

@@meteomorris: afweging is regio Pelvoux of toch richting Limone (Isola is me te ver). Limone pakt meer sneeuw, maar ik maak me een beetje zorgen over het temperatuurverloop… Verwacht jij regen @ 1000 meter daar?

Expert
ThijsAGAuteur1 februari 2017 · 14:47

Serre che gaat het waarschijnlijk worden, kunnen vanaf daar doorrijden evt. st. puy vincent of pelvoux. rijden vannacht weg blijven t/m maandag lunch. Zien jullie daar ;)

Gevorderd
LaurensHAuteur1 februari 2017 · 16:52

Momenteel in sankt anton met 30 cm poeier boven 2000m. Zouden eventueel verleggen naar livigno za/zon en eventueel vrijdag maar valt er daar veel sneeuw te rapen ?

Expert
meteomorrisAuteur1 februari 2017 · 17:16

@@meteomorris: afweging is regio Pelvoux of toch richting Limone (Isola is me te ver). Limone pakt meer sneeuw, maar ik maak me een beetje zorgen over het temperatuurverloop… Verwacht jij regen @ 1000 meter daar?

brt op 1 feb 2017 14:26

@@brt, wind komt uit zuid tot zuidwest. Limone ligt aan de noordkant van het massief. Meeste stuwing is juist aan de zuidwestkant. Ik verwacht daarom wel wat warmte aan die kant. Ik denk dat je in Isola een stuk beter af bent. Als je afweging tenminste gaat over de vraag Limone vs Isola. Als je het vergelijkt met de Ecrins, dan ook kiezen voor de Ecrins ipv Limone.

@@LaurensH, morgen wordt een in between storms dag. Gewoon rustig afwachten in Arlberg en dan kun je nog altijd in de middag gaan rijden.

@@Bodo helemaal eens.
@@thijzer, wat nu als je volgende week onder de tram komt?
@@JCK, kun je ook vrijdag tot en met maandag gaan?

powfinder.com
Expert
ThijsAGAuteur1 februari 2017 · 17:29

@@meteomorris Volgens de kaarten/modellen krijgt Isola net zoveel als Serre Che, zij het dat het in Isola het meeste al op donderdag valt. Wat is jou gedachte hierbij? In je teksten proef ik beetje dat Isola zeker meer gaat krijgen en het de moeite waard gaat zijn? Als je nu moest kiezen? Vrijdag-maandag staan we in de sneeuw. Vliegen Isola zou ook optie zijn namelijk, maar moeten we wel vanavond kiezen…

Beginner
JCKAuteur1 februari 2017 · 19:44

@@meteomorris deze week alleen zaterdag zondag, volgende week vrijdag-zondag. Blijft natuurlijk wel t punt van @@bodo staan :)

Gevorderd
EmileHendrixAuteur1 februari 2017 · 20:39

De Madrisa was vanmorgen inderdaad opvallend vochtig. Maar toch goed (en veilig) vermaakt dankzij een goeie tip van @@Haas

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Expert
ThijsAGAuteur2 februari 2017 · 07:18

Op aanraden van @@meteomorris is het toch vars/risoul geworden. Nog mensen in de buurt?

Expert
HaasAuteur2 februari 2017 · 07:47

Het weerbericht van @@meteomorris was weer ‘spot on’ mooie pak sneeuw maar behoorlijk nat gevallen. De Lawine activiteit in het gebied van Klosters Davos was gisteren omvangrijk. Op dagen als deze is het altijd even afwachten voordat de mooie routes weer gereden kunnen worden. Vaak zie je dan dat er toch types in het gebied rondrijden die bewust of onbewust het gevaar trotseren en steile runs gaan rijden.
Opvallend genoeg leek iedereen nu te weten dat het ff een no go was. Hoe ik m’n ogen ook pijnigde om een skispoor in de helling te ontwaren, helemaal niks. De föhn staat op dit moment al zeker een paar uur aan dus ik ben benieuwd wat de dag gast brengen. Één ding is zeker, de nieuw gevallen sneeuw heeft de sharks ontdaan van een flink aantal tanden dus ik ga m’n bindingen ff omschroeven op m’n nieuwe korua asytony. Zin in! Thx Severe.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
DPAuteur2 februari 2017 · 14:24

@@Haas Krakaka!

Gevorderd
robbertAuteur2 februari 2017 · 16:05

@@Haas Dat is een fijn plankje, heb je genoeg wax bij je?

Expert
HaasAuteur4 februari 2017 · 06:33

Fijne shape! Tassen vol wax!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!