PA#9: een klein poederalert voor de Noordalpen

PA#9: een klein poederalert voor de Noordalpen

Wat een drama als je nu in de Noordalpen zit. Gister regende het zoals aangekondigd. Het nulgradenniveau schommelde tussen de 1900 en 2200 meter en in de dalen heeft het de hele dag geregend. Maar we zijn er nog niet. De gifbeker moet blijkbaar helemaal leeg. Ook vandaag is het mild en donderdag wordt het nog warmer. Het vier seizoenen in een week scenario voor de Noordalpen is werkelijkheid geworden. Als je idee van wintersport zon, blauwe luchten en sneeuw is dan kun je deze week beter in de Franse of Italiaanse Alpen zitten. Maar houd je van verse sneeuw dan volgt eind deze week de verlossing. Want in de nacht naar vrijdag volgt dan een nieuwe storm met rap dalende temperaturen en sneeuw tot diep in de dalen voor de Noordalpen. Vrijdag en zaterdag worden poederdagen (met beperkingen). In dit bericht:

  • Na regen komt zonneschijn en milde temperaturen
  • De vrijdagstorm
  • Tips om vrijdag en zaterdag poeder te scoren
  • Daarna weer mild
  • De poedermagneet staat aan

Na regen komt zonneschijn en milde temperaturen

Gister plensde het bijna de gehele dag in de Noordalpen. Lokaal viel er 20-45 mm water in de dalen en pas boven de 2000 tot 2200 meter bleef de sneeuw daadwerkelijk liggen. Gemiddeld viel er zo’n 5-20, maar lokaal zelfs 30 cm verse sneeuw boven de 2500 meter. Deze sneeuw is pas echt droog boven de 2400-2600 meter, maar is door de stormachtige wind nogal verwaaid. Vanwege de nattigheid moet er vandaag rekening worden gehouden met natte sneeuwlawines onder de 2200 meter. Daarboven is met de verse sneeuw en wind nogal wat Triebschee ontstaan en wordt er niet voor niets gewaarschuwd voor Windslabs, ofwel plaatlawines.

Vandaag blijft het mild. Omdat de lucht in de Noordalpen nog vochtig is en de zon er steeds vaker doorkomt wordt het een natte dag. Donderdag is alle vocht wel uit de lucht, maar dan wordt het nog wat warmer. Een nulgradenniveau van rond de 2500 meter is morgen zeer realistisch.

Nattigheid in Oostenrijk
Nattigheid in Oostenrijk
En in Zwitserland
En in Zwitserland

Maar gelukkig klaart het in de nacht van woensdag naar donderdag op. Het sneeuwdek kan dan wat uitstralen zodat je donderdagochtend nog wel wat poeder kunt vinden. De beste condities vind je dan boven de 2400 meter op noordhellingen. Maar houd rekening met de wind en het risico van plaatlawines.

Storm Thomas
Storm Thomas

De vrijdagstorm

Storm Rolf, welke de condities in de Alpen danig verziekt heeft, is inmiddels van de kaarten verdwenen. Vanaf morgen koerst storm Thomas richting de Noordalpen. Een hele andere storm. Deze brengt wel kou en sneeuw tot diep in de dalen. Als in de nacht naar vrijdag het koufront arriveert, dan begint het intens te sneeuwen aan de noordkant van de Alpen (waaronder de Franse Noordalpen). Vooralsnog verwacht ik de meeste sneeuw van Chamonix tot aan Vorarlberg, maar daarnaast ook een mooi pak in de Hohe Tauern.

Deze vrijdagstorm levert gemiddeld 5-20, maar in de meest neerslagrijke gebieden zelfs tot 50 cm verse sneeuw op. De sneeuwgrens zakt daarbij snel van 1800 meter bij aanvang richting de 1000 meter in het westen en 600 meter in het oosten van de Alpen. Na de passage van het front stijgt op zaterdag alweer de temperatuur weer met een naar het zuidwesten draaiende wind.

Vrijdag en zaterdag worden poederdagen

Lekker wat verse sneeuw en (tijdelijk) kouder zorgen op vrijdag en zaterdag voor poederdagen in de Alpen. Vooral de zaterdag kan een leuke dag worden (als je in de buurt bent). Veel toeristen trekken dan weer richting huis, terwijl er op zaterdag een nieuwe invasie van toeristen de Alpen bereikt. Het gaat zaterdag gekkenhuis worden op de wegen, zeker als daar nog wat sneeuw van vrijdag ligt.

Dus wil je poeder rijden, dan arriveer je het beste al op vrijdag (of zelfs al donderdag) en rijd je zondag als het rap warmer wordt weer naar huis. Door donderdag heen en zondag weer naar huis te rijden vermijd je de grote vakantiestromen en rijd je op zaterdag (de grote wisseldag) poeder terwijl het relatief rustig is. Mijn tips zijn de gebieden in de Alpennoordhang in Zwitserland (Engelberg, Sörenberg, Gstaad en Stoos), de gebieden ten westen van de Arlberg in Oostenrijk (Lech, Zürs etc,… Hoewel het sneeuwdek hier nu enorm nat is) en in mindere mate de meest noordelijke gebieden van de Franse Noordalpen (Portes du Soleil, Flaine).

Daarna weer mild

Na de vrijdagstorm wordt het weer mild. Met een naar zuidwest draaiende stroming wordt er warme lucht aangevoerd die met name aan de noordkant van de Alpen als gevolg van een zuidföhn gevoelig kan stijgen. Tegelijkertijd zien we dat begin volgende week de sneeuwkansen in het westen en zuiden van de Alpen toenemen.

De poedermagneet staat aan

Ik zit volgende week ergens met de kids in de Alpen om poeder te scoren. Vanwege de drukte heb ik voor het eerst in tijden al van te voren een bestemming geboekt. Nu scoor ik bijna altijd poeder als ik ergens naartoe ga en ook nu heb ik de poedermagneet aangezet. Een blik op de kaarten stemt me meer dan hoopvol. Het lijkt er op dat ik volgende week de jackpot ga scoren.

Volgende week starten we namelijk met een zuidwestelijke stroming. Een omvangrijke storm stuurt fronten vanuit het zuidwesten richting de Alpen. Dat gaat eerst nog moeizaam, maar ze bereiken hun doel. Dat zorgt zeker voor sneeuw aan de zuidkant van de Alpen, maar de laatste berekeningen laten ook sneeuw in de westalpen zien en wie weet middels een sneeuwsandwich ook in de Noordalpen.

Ofwel volgende week starten we met zon, maar de sneeuwkansen nemen gedurende de week toe. Als iedereen nu even zijn sneeuwmagneet aan zet, dan moet het goed komen.

Morgen meer. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
OrsAuteur22 februari 2017 · 09:31

Heeft al die regen misschien een positief effect op het altschnee probleem waar deze winter door wordt geteisterd?

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Beginner
AvdLAuteur22 februari 2017 · 09:45
It's all about the turns duuuuuude!
Beginner
MarijntAuteur22 februari 2017 · 10:25

En waar trekt de poedermagneet het sterkst @@meteomorris ? Hopelijk genoeg sneeuwval komende week in de Noord Alpen opdat het in de week van 4-11 mrt lekker wintersporten wordt, deze regen stemt de wintersporter niet vrolijk!

Gevorderd
FriscoAuteur22 februari 2017 · 11:07

Vanaf 4 maart in La Grave… Laat ze maar vallen vanuit West en Zuidwest!

Never eat yellow snow!
Gevorderd
YvesAuteur22 februari 2017 · 13:10

Wij zitten volgende week in Sauze d’Oulx, fingers crossed!

Expert
meteomorrisAuteur22 februari 2017 · 15:31

@@Marijnt 4-11 maart, dat is nog heel ver weg. Als het met je karma goed zit dan gaat je poedermagneet ook daar helpen ;)

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur22 februari 2017 · 15:33

De laatste GFS run laat mooie kleuren zien voor de komende 10 dagen.

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20899.jpg?width=800

powfinder.com
Beginner
MarijntAuteur22 februari 2017 · 15:42

Fingers crossed en afwachten! Weet natuurlijk dat dit vooruitzicht nog lekker kan jojo-en, dus we dromen nog verder en zien het eind volgende week wel wat de verwachting gaat worden

Toerist
AnoniemAuteur22 februari 2017 · 15:44

Twijfel twijfel. Al bijna 2 jaar niet meer achter de poeder aan geweest, dus wordt echt tijd. Ik kan dit weekend pas donderdagavond laat weg (cursus), dus halverwege overnachten en vrijdag richting het middaguur pas aanrijden. Vraag me af of dit alert het dan waard is i.c.m. drukte, of beter de euri’s in de zak houden voor later in het seizoen.

Gevorderd
VinnieAuteur22 februari 2017 · 16:04

SMS “roadtrip AAN” naar 06

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
BMTAuteur22 februari 2017 · 16:11

Fingers crossed, morgen gaan we rijden, dus ik hoop dat het dan wat duidelijker is :)

Gevorderd
koen_djfistelAuteur22 februari 2017 · 16:18

morriz where can i baay a powdermagnet if aai give you good praiz ?

sbs roelz
Gevorderd
DutchessAuteur22 februari 2017 · 17:50

Godsamme, wat kan ik nu nog snel doen om dat karma van mij een beetje op te krikken? Hmmm…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
stijnjwillemsAuteur22 februari 2017 · 17:53

Iemand zaterdag in Alberg? Ben er maar nog geen poederbuddy’s.

Gevorderd
rsantifortAuteur23 februari 2017 · 00:36

4 - 11 maart in Paradiski voor een mooie week poederen. Snowmagnet in the backpack en pray for snow!

May the Powder be with you! Robin.
Expert
meteomorrisAuteur23 februari 2017 · 07:36

Nou nou, de poedermagneet staat volle bak aan en de resultaten zijn veelbelovend. Zometeen een update!

powfinder.com
Gevorderd
svenkproAuteur23 februari 2017 · 07:39

Nou nou, de poedermagneet staat volle bak aan en de resultaten zijn veelbelovend. Zometeen een update!

meteomorris op 23 feb 2017 07:36

Maak ons gek!!

If in doubt, don't go out!
Gevorderd
FriscoAuteur23 februari 2017 · 08:14

De straalstroom gaat aan?

Never eat yellow snow!
Beginner
SavageAuteur23 februari 2017 · 08:55

4 - 11 maart in Paradiski voor een mooie week poederen. Snowmagnet in the backpack en pray for snow!

rsantifort op 23 feb 2017 00:36

Hier ook, met 14 man in Vallandry :-)

Ben heeeel benieuwd naar de forecast!!

Gevorderd
evr66proAuteur23 februari 2017 · 09:18

Ha nou werkt er vandaag al helemaal niemand meer. Morgen dag eerder vertrekken in de hoop zaterdag leuk mee te pakken.

Expert
meteomorrisAuteur23 februari 2017 · 10:13

@@evr66 om mij heen hoor ik iedereen vanavond en morgen vertrekken…

powfinder.com
Beginner
ErikDutchAuteur23 februari 2017 · 10:23

4 - 11 maart in Paradiski voor een mooie week poederen. Snowmagnet in the backpack en pray for snow!

rsantifort op 23 feb 2017 00:36

4 - 11 maart in Paradiski voor een mooie week poederen. Snowmagnet in the backpack en pray for snow!

rsantifort op 23 feb 2017 00:36

Zit dan in La Plagne , ziet er nu naar uit dat er nog wat gaat vallen.
Bij genoeg sneeuw wil ik eventueel wel een keer mee

Gevorderd
evr66proAuteur23 februari 2017 · 16:27

@@meteomorris: iets te zeggen van de verwachte ontwikkeling lawinegevaar in de regio Engelberg medio volgende week? Boel sneeuw, later boel wind, lijkt de pret van korte duur te worden?

Gevorderd
BMTAuteur23 februari 2017 · 18:14

Onderweg naar Grindelwald met @@mh74

Let it Snow, Let it Snow :-)

Expert
meteomorrisAuteur23 februari 2017 · 18:53

@@evr66 lijkt me stijgend, maar beter de komende dagen iedere dag het lawinebericht lezen zodat je een goed beeld krijgt. Mocht je dingen tegenkomen die je niet begrijpt… stel gerust je vraag.

powfinder.com
Gevorderd
evr66proAuteur23 februari 2017 · 18:59

Dat zeker. Reden van de vraag: speel met het idee Fieberbrunn te laten schieten en te kiezen voor Engelberg ivm meer sneeuw. Wat nadelen aan qua reservering, maar goed :)

Als ik dan in Engelberg in een forse 3 of kleine 4 terechtkomen, waar mijn kennis en kunde beslist nog niet toereikend zijn, ben ik weinig opgeschoten.

Nou ja, krijg morgen onderweg nog een updaten uit Fbrunn, dan de knoop maar doorhakken, gaan we langs of rechtsaf.

Mijn dochtertje net: als we naar Zwitserland gaan, kun je daar ook offpiste? Hahaha, geweldig. Zou zo maar haar (en mijn) eerste roadtrip kunnen worden.

We zullen zien.

Neig naar Fieberbrunn ( ook goed bekend met mogelijkheden daar, pluspuntje) mocht het tegenvallen zondag of maandag verder is ook een optie.

Gevorderd
skiesterAuteur24 februari 2017 · 17:39

Net week zon, espresso en pizza achter de rug in Aosta.
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20929.jpg?width=800
Zit nu met zoon Max op de Jochpass in Engelberg. Morgen first tracks vanuit hut. http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20928.jpg?width=800

Iemand in de buurt?

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
TezeAuteur24 februari 2017 · 18:48

@@skiester

Is er veel gevallen in engelberg? Zat beetje te twijfelen om morgen naar engelberg te komen.

Webcams vallen een beetje tegen op het eerste zicht. Hier in fribourg hele dag droog gebleven. Zelfs zon achter de wolken. Wel frisjes.

Gevorderd
skiesterAuteur24 februari 2017 · 21:22

Lekker laagje hier, maar morgen first tracks! Dan zien we hoe het echt is. Schat in centimetertje of 20 bij Jochpass 2200m.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
skiesterAuteur25 februari 2017 · 12:01

Ik kan zeggen: zeker niet slecht!: http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20937.jpg?width=800

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!