Eindelijk: 2 stormen, 2 poederalerts

Eindelijk: 2 stormen, 2 poederalerts

Het wordt vandaag nog even zeer mild in de Alpen, maar morgen is de winter weer terug. Een straffe storm stuurt 2 fronten richting de Alpen. Dat zorgt in de nacht van donderdag naar vrijdag voor wat sneeuw op de wegen vanuit de Benelux richting de Alpen. Ook in de nacht van vrijdag naar zaterdag gaat er weer wat sneeuw vallen op de hoger gelegen wegen van Frankrijk en Duitsland. Maar vooral in de Noordalpen zal het voor sneeuw zorgen op de wegen naar de skiresorts. Dit kan voor wat overlast zorgen vanwege de drukte op de wegen, maar goed na al die regen van afgelopen dinsdag is wat verse sneeuw wel welkom. Volgende week volgt er nog meer sneeuw als een nieuwe storm richting de Alpen koerst. In dit bericht:

  • Storm Thomas komt er aan
  • Poederadvies komend weekend
  • Vanaf zaterdag zonnig en mild
  • Begin volgende week een nieuwe storm
  • Staat de poedermagneet aan?
  • Wordt het een sneeuwsandwich vanuit zuidwest of juist noordwest
Storm Thomas
Storm Thomas

Storm Thomas komt er aan

Bovenstaand zie je op de Noordzee storm Thomas liggen. Deze storm gaat de komende 72 uur het weer in de Alpen bepalen. Is het vandaag met een zuidwestelijke stroming nog uitzonderlijk mild. Morgen sneeuwt het en is de winter weer terug.

Thomas stuurt twee fronten richting de Alpen. Het eerste front is de blauwe lange lijn die vanmiddag ten zuiden van de Benelux ligt. Deze geeft in de avond en nacht sneeuw op weg naar de Alpen, maar vooral ook sneeuw in de Alpen. Net ten noorden van de stormkern ligt nog een korter blauw lijntje. Deze zorgt vrijdag voor felle buien en zeker als tegen vrijdagavond de temperatuur zakt voor sneeuw op de wegen naar en in de Alpen. Iets om rekening mee te houden als je de komende 36 uur vanuit de Benelux richting de Alpen rijdt.

Maar veel belangrijker is de sneeuw die storm Thomas brengt. Het zwaartepunt van de sneeuwval komt tussen de Franse Haute Savoie in het westen en Vorarlberg in het oosten te liggen. Hier valt tussen donderdagavond en zaterdagochtend 15-30, lokaal zelfs 50 cm verse sneeuw. De rest van de noordalpen kan op 5-20 cm verse sneeeuw rekenen.

Sneeuw voor het noordwesten
Sneeuw voor het noordwesten

Vanavond ligt de sneeuwgrens aanvankelijk nog rond de 1800 meter, maar deze zakt rap richting de 500 tot 800 meter en lokaal zelfs lager.

Poederadvies komend weekend

Lekker wat verse sneeuw en (tijdelijk) kouder zorgen op vrijdag en zaterdag voor poederdagen in de Alpen. Vooral de zaterdag kan een leuke dag worden (als je in de buurt bent). Veel toeristen trekken dan weer richting huis, terwijl er op zaterdag een nieuwe invasie van toeristen de Alpen bereikt. Gedurende de zaterdag zelf is het daardoor iets rustiger in de gebieden. Vanaf zondag is het weer een gekkenhuis als een van de drukste weken van het seizoen zijn aanvang krijgt.

Dus wil je poeder rijden, dan arriveer je het beste al op vrijdag (of zelfs al donderdag) en rijd je zondag als het rap warmer wordt weer naar huis (of wacht je op de nieuwe storm ;)). Door donderdag heen en zondag weer naar huis te rijden vermijd je de grote vakantiestromen en rijd je op zaterdag (de grote wisseldag) poeder terwijl het relatief rustig is. Mijn tips zijn de gebieden in de Alpennoordhang in Zwitserland (Engelberg, Sörenberg, Gstaad en Stoos), de gebieden ten westen van de Arlberg in Oostenrijk (Lech, Zürs etc,… ) en de meest noordelijke gebieden van de Franse Noordalpen (Portes du Soleil, Flaine).

Andermatt gistermiddag
Andermatt gistermiddag

Vanaf zaterdag zonnig en mild

Na de passage van Thomas stroomt er weer warme lucht de Alpen in. Het worden zaterdag, zondag en maandag heerlijke zonnige dagen. De zaterdag is nog relatief koel, maar zondag en maandag weer mild.

Monsterstorm op de Atlantiek
Monsterstorm op de Atlantiek

Begin volgende week een nieuwe storm

Vanaf maandag ligt er een monsterstorm met een kerndruk van 975 hPa voor de Europese kust. Met een aanvankelijk zuidwestelijke stroming staat er dan een zuidföhn in de Noordalpen en neemt de kans op sneeuw in de Zuidalpen toe. Maar voor de dagen erna probeert de storm de complete Alpen in zijn greep te krijgen. Het is nog niet helemaal zeker of dat lukt. De modellen zijn continue aan het zwalken maar als iedereen zijn poedermagneet aan zet, dan lukt het deze storm wellicht om de complete Alpen van sneeuw te voorzien. Wat is het probleem?

De uitdaging zit hem in de exacte positie van de storm. In scenario 1 stuurt de storm in eerste instantie met een zuidwestelijke stroming sneeuw naar de zuidkant van de Alpen en dan daarna middels een sneeuwsandwich ook richting de west- en noordalpen.

Veel sneeuw voor zuid en west in Scenario 1
Veel sneeuw voor zuid en west in Scenario 1

In scenario 2 wordt de stroming wat westelijker en miste de storm de Franse zuidalpen en de Italiaanse Piemonte. De afgelopen 36 uur waren de modellen in het voordeel van scenario 1, maar vanochtend heeft GFS (en alle daaraan gekoppelde modellen) deze koers verlaten en gekozen voor scenario 2. Het Europese model kiest overigens nog steeds voor scenario 1, kijk maar eens naar deze sneeuwkaarten.

Wat betekent dit? Zowiezo zijn de kaarten voor het noordwesten van de Alpen de komende week goed met veel sneeuw in de forecast, maar voor de rest van de Alpen is het nog even afwachten of ze een klein beetje of juist heel veel sneeuw gaan krijgen vanaf dinsdag 28 februari.

Morgen meer over het geruzie tussen de modellen. Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Patrick1973Auteur23 februari 2017 · 10:20

Ik ben er klaar voor, laat maar komen. Ik hoop alleen dat het lawine niveau de pan niet uitswingt. In Zinal zitten ze nu op niveau 2 maar dat zal niet lang zo blijven, vrees ik.

Expert
Freerider JobAuteur23 februari 2017 · 10:36

Vrijdagnacht naar Les Arcs met de family, laat die sneeuw vooral daar op af koersen : )

Gevorderd
FriscoAuteur23 februari 2017 · 11:21

Hup scenario 1!

Never eat yellow snow!
Expert
meteomorrisAuteur23 februari 2017 · 11:57

Laatste run GFS (net gereed) is in voordeel van scenario 2.

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur23 februari 2017 · 12:08

No worries!
Ik heb mn beste mensen er op gezet…

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20910.jpg?width=800

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
paddyodenneboomAuteur23 februari 2017 · 12:22

WAX ON!

verslaafd aan wit goud!
Toerist
AnoniemAuteur23 februari 2017 · 13:22

Van 4 tot 7 maart in Fieberbrunn hopelijkt valt er een dik pak poeder :) !

Beginner
QmaartenQAuteur23 februari 2017 · 14:28

Ik hoop op scenario 2!
Morgen vertrekken we naar de Arlberg.

powpowwowjippiajippieee
Gevorderd
evr66proAuteur23 februari 2017 · 15:48

Van 4 tot 7 maart in Fieberbrunn hopelijk valt er een dik pak poeder :) !

Firstski op 23 feb 2017 13:22

Net even contact gehad met de locals daar. Omstandigheden nu niet echt goed (pistes schijnen prima trouwens). Verwachting morgen is volgens zeggen 20 cm op de berg, maar ja, als t tegen zit hele natte sneeuw zeg maar. Zit morgen in de auto, keuze dan ergens halverwege te maken tussen Fieberbrunn en Engelberg of ergens in die richting :). Als het goed is krijg ik ergens onderweg even een update van ze :)

Gevorderd
BMTAuteur23 februari 2017 · 18:17

@@evr66 wij zijn onderweg naar Grindelwald

Gevorderd
evr66proAuteur23 februari 2017 · 18:21

Veel plezier allen! Grindelwald, close to Engelberg toch? Zo als het nu staat eerst ff kijken in Fieberbrunn. Afhankelijk van omstandigheden blijven we daar of gaan we er een kleine roadtrip van maken!

Gevorderd
AryenAuteur23 februari 2017 · 18:24

Ik sla de eerste even over, maar ben van plan maandag in de auto te stappen richting bv Engelberg. Voor de heenreis heb ik een plekje vrij voor een meerijder. :)

Beginner
dimsumproAuteur23 februari 2017 · 19:27

Ik sla de eerste even over, maar ben van plan maandag in de auto te stappen richting bv Engelberg. Voor de heenreis heb ik een plekje vrij voor een meerijder. :)

Aryen op 23 feb 2017 18:24

ik vertrek wrs dinsdagavond om dan woensdag en donderdag te poederen in regio engelberg. Wou graag aansluiten bij een groep met gids voor 1 dag. Misschien nog mensen met gelijkaardige plannen?

Ps heb ook nog plek in de auto

Beginner
GerritAAuteur23 februari 2017 · 20:45

Zit momenteel in Ehrwald, vandaag piste spelen met 16 graden en een brandend zonnetje. Naast de piste veel groen en alleen base op noordhellingen en tussen de bomen. Morgen even aankijken wat en waar het wat gaat doen en dan zaterdag of naar de Kaunertaler gletcher of richting Arlberg.
Laat de updates maar komen @@meteomorris.

And snow it is.....
Gevorderd
Belg_KoenproAuteur24 februari 2017 · 09:13

GFS voorspelt na het weekend geen bijna niets meer in de zuidalpen en alles op west en noordwest. Ik plan voor het weekend Engelberg en Andermatt, en dan doorstomen naar La Grave, tenzij de modellen weer veranderen uiteraard.

It's better to be "Off Piste" than to be "Pissed Off"
Toerist
TezeAuteur24 februari 2017 · 09:36

@@belg_koen

Das lang geleden. Ik ben aan het twijfelen om morgen eens in Engelberg te gaan kijken. Anders zal het begin volgende week worden.

Eind volgende week wss paar daagjes me kids maar wacht nog af of het eerder noordwest of zuidwest wordt. Zo kan ik wss ook nog een beetje poeder combineren met ski me de kids.

Beginner
GerritAAuteur24 februari 2017 · 10:15

Het is hier in Ehrwald vanmorgen begonnen met sneeuwen na een beetje regen. Het wordt rap kouder…

And snow it is.....
Expert
BSSKI.chAuteur24 februari 2017 · 11:28

OOhh wat sneeuwt het mooi… Oohh wat sneeuwt het mooi… Dat hebben we hier, al lang niet meer gezien… Zo mooi, zo mooi! (past op een liedje… ;) ) Ik wordt zo creatief als het sneeuwt … ;)

Gevorderd
bertjebertjeAuteur24 februari 2017 · 13:17

Zou tijd worden:

Im Vergleich zum langjährigen Mittel lagen an den meisten manuellen Messstationen gerade mal 30 bis 60 % der um diese Jahreszeit üblichen Schneehöhe.
http://www.slf.ch/schneeinfo/Archiv/lwdarchiv/2017/hsrel/de/gif/20170223_hsrel_de_c.gif\
An den meisten Stationen wurden aber keine absoluten Schneehöhenminima für die Jahreszeit registriert. An der Messstation Weissfluhjoch (2540 m, Davos, GR), wo schon seit 1934 gemessen wird gab es allerdings erst 3 Winter, an welchen an einem 23.02. weniger Schnee lag als heuer.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!