Het sneeuwt... en er komt nog meer!

Het sneeuwt... en er komt nog meer!

Eindelijk sneeuwt het weer in de Noordalpen. Na de regen en de zomerse temperaturen van afgelopen week wordt het vandaag allemaal weer ietsje beter. Er zit voor de noordalpen 15-30 met lokaal 40 cm verse sneeuw in de lucht. Vanaf zaterdag komt de zon er weer door, maar vanaf dinsdag volgt er nieuwe storm met heel veel sneeuw. Grootste vraagtekens zijn nog wel de exacte koers en het nulgradenniveau tijdens deze nieuwe stormepisode. In dit bericht:

  • Het sneeuwt, het sneeuwt…
  • Poederadvies komend weekend
  • Vanaf zaterdag zonnig en mild
  • Begin volgende week een nieuwe storm
  • Staat de poedermagneet aan?
  • Wordt het een sneeuwsandwich vanuit zuidwest of juist noordwest
Storm Thomas
Storm Thomas

Het sneeuwt

Storm Thomas zorgde donderdag voor veel wind in de Benelux en vandaag voor sneeuw in de Noordalpen. Ten noorden van de Zwitserse Alpennoordhang is al zo’n 10-20 cm verse sneeuw gevallen en daar komt de komende uren nog eens hetzelfde bij. Ook in het noorden van de Franse Noordalpen en ten westen van de Arlberg in Oostenrijk sneeuwt het lekker door. De rest van de noordalpen krijgen minder vers, maar 5-20 cm vers is beter dan niets. De sneeuwgrens is daarbij rap aan het zakken richting de 500 tot 800 meter en lokaal zelfs lager.

Verse sneeuw in het Zwitserse Elm
Verse sneeuw in het Zwitserse Elm
Net als in Stoos
Net als in Stoos
En in het Oostenrijkse Gargellen
En in het Oostenrijkse Gargellen

Poederadvies komend weekend

Een mooi pakje sneeuw en (tijdelijk) kouder op vrijdag en zaterdag. Ofwel poederalert#9. Vooral de zaterdag kan een leuke dag worden (als je in de buurt bent). Want de zaterdag is een wisseldag: veel toeristen gaan dan weer richting huis, terwijl er een nieuwe invasie in de loop van de dag de Alpen bereikt. Gedurende de zaterdag zelf is het daardoor iets rustiger in de gebieden. Vanaf zondag is het weer een gekkenhuis als een van de drukste weken van het seizoen zijn aanvang krijgt.

Dus wil je poeder rijden, zorg dan dat je zaterdagochtend vroeg bij de liften staat. Mijn tips zijn de gebieden in de Alpennoordhang in Zwitserland (Engelberg, Sörenberg, Klosters, Gstaad en Stoos), de gebieden ten westen van de Arlberg in Oostenrijk (Lech, Zürs etc,… ) en de meest noordelijke gebieden van de Franse Noordalpen (Portes du Soleil, Flaine).

Hogedruk Geri en storm Udo
Hogedruk Geri en storm Udo

Vanaf zaterdag weer mild

Een hogedrukgebied genaamd Geri ligt vanaf morgen pal boven de Alpen. De dagen zijn daardoor mild en zonnig en de nachten koud en helder. Op noordhellingen is er dan nog wel poeder te vinden, maar op zuidhellingen is de kracht van de zon niet te onderschatten. Het worden zaterdag, zondag en maandag heerlijke zonnige dagen. De zaterdag is nog relatief koel, maar zondag en maandag weer mild.

Volgende week storm Udo

Wie Geri zegt, zegt Udo. Althans als je naar bovenstaand kaartje kijkt. Een monsterstorm komt tot ontwikkeling en deze gaat vanaf maandag einde dag het weer in de Alpen beheersen. Tot en met in ieder geval donderdag beheerst deze storm het weer en dat mag ook wel met een kerndruk van 950 hPa. Met recht een monsterstorm. Grootste vraagtekens zijn nog wel de exacte koers en het nulgradenniveau tijdens deze nieuwe stormepisode.

Ik ben al 3 dagen erg voorzichtig met de koers van het stormtraject en dat blijkt niet voor niets. Run na run verandert de koers een beetje en hoewel dat op een Europese kaart een minimaal verschil oplevert betekent dit in de details voor sommige delen van de Alpen wellicht het verschil tussen een monsterdump of een ‘dusting of snow’. Mijn voorzichtigheid is ingegeven door de jetstream. Deze wordt begin komende week pal west en een verschuiving van 100 kilometer naar het noorden of het zuiden heeft dan al grote consequenties voor de sneeuwgrens, maar ook voor de regio’s die sneeuw gaan oppikken. Toch zijn de hoofdlijnen duidelijk, maar nog steeds niet veel anders dan ik ze gister me je deelde.

Allereerst krijgen de Alpen te maken met een zuidwestelijke stroming. Dat betekent een zuidföhn in de Noordalpen en sneeuw in de Zuidalpen. Maar belangrijk daarbij is de vraag of de isobaarlijnen westzuidwest of juist zuidzuidwest worden. En daarin verschillen de modellen wat consequenties heeft. Grosso modo zijn er 2 scenario’s. In scenario 1 stuurt de storm in eerste instantie met een zuidzuidwestelijke stroming sneeuw naar de zuidkant van de Alpen en dan daarna middels een sneeuwsandwich ook richting de west- en noordalpen. In Scenario 1 komt de jetstream uiteindelijk zuidelijker te liggen en is het (langer) koud in de Alpen. Scenario 1 werd gister berekend door ons Europese model, maar GFS was het daar niet mee eens.

In scenario 2 wordt de stroming wat westelijker en miste de kern van het stormfront de Franse zuidalpen en de Italiaanse Piemonte. Dit betekent zowiezo weer sneeuw voor het noordwesten van de Alpen (net als in scenario 1), maar meer sneeuw voor de noordalpen en minder voor de zuidalpen. Als je naar de noordalpen gaat denk je waarschijnlijk al snel ‘jippie!’, maar zo simpel is het niet. Een meer westelijk en daarmee noordelijk liggende jetstream heeft als gevolg dat de Alpen in warmere lucht terecht komen. Sneeuw wordt daarbij vergezeld van een sneeuwgrens jojo die omhoog en omlaag schiet met als gevolg dat de sneeuwgrens ook regelmatig omhoog schiet en we dus ook regen gaan zien in de dalen, maar soms ook hogere delen van de berg.

Wat betekent dit? Zowiezo zijn de kaarten voor het noordwesten van de Alpen de komende week goed met veel sneeuw (voor de hogere delen) in de forecast, maar voor de rest van de Alpen is het nog even afwachten of ze een klein beetje of juist heel veel sneeuw gaan krijgen vanaf dinsdag 28 februari waarbij ook regen een issue kan worden.

U snapt, ik ben voor scenario 1, maar de belangrijkste weermodellen zeggen op dit moment 2. Wat te doen? Richt je poedermagneet naar het zuiden zodat de jetstream wel die golfbeweging naar het zuiden gaat maken. Dan is het in beginsel wel iets warmer in de noordalpen, maar krijgt iedereen een pak sneeuw en dalende temperaturen.

Richt je poedermagneet vanuit de centrale alpen richting het zuiden!
Richt je poedermagneet vanuit de centrale alpen richting het zuiden!

Zondag nog meer over het geruzie tussen de modellen. Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
bertjebertjeAuteur24 februari 2017 · 13:37

Wederom dank voor de inzichtelijke update Morris!

Hier in Davos (en dus Klosters) is het na 5-10 cm nu weer opgehouden met sneeuwen. Vooralsnog niet echt de moeite waard dus.

Gevorderd
KoppelbaasAuteur24 februari 2017 · 15:47

als ik op windity kijk dan krijgen de Franse Alpen de volle stormlaag…
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20926.jpg?width=800

Beginner
wimbersAuteur24 februari 2017 · 17:03

Na 10 cm in flaine hield het vanmorgen ook op. Het begint nu weer zachtjes te dwarrelen om 17:00h. Na de regen en zon van eerder deze week moet er wel wat gebeuren voordat poedertijden veilig wordt.

Beginner
SparothAuteur24 februari 2017 · 18:07

Nu in Obertongerburg, vandaag toch wel de hele dag gevallen, rond de 25cm. Begint nu al op te klaren, morgen lijkt mooi te worden!

Gevorderd
MedicineAuteur24 februari 2017 · 21:19

In KWT was vanochtend wakker worden nogal teleurstellend. Ongeveer 2-3 cm in höfle en het sneeuwde licht. Noem het 5 cm boven aan Heuberg, wel even grappig maar lang niet wat er (ik?) verwacht was.

Boven aan Walmendingerhorn vol hoop naar buiten gelopen om te kijken hoeveel er op de trusty tafels gevallen was; hele terras kaal vanwege de wind. Dit had zo z’n voordelen en z’n nadelen. Nadeel: veel plekken zonder nieuwe sneeuw, onregelmatig sneeuwdek. Voordeel: waar er sneeuw lag, was deze lekker compact en dus al gaauw bottomless. Vooralsnog niet meer dan 10 cm gevallen (zonder windinvloed).

Heb de afdaling naar Ifen gedaan (Walmendingerhorn Oost heet ie geloof ik hier, al vind ik het zelf meer Noord), lekkere 10-15cm omdat de wind van de andere kant kwam (vergeet de term daarvoor). De base was redelijk glad en dus weinig last van verijsde sporen.

Bij Ifen was de wind nog drukker bezig geweest, en ook zonder logica. Hele platen ijs verdwenen onder een dikke 20 cm sneeuw om dan plotseling weer tevoorschijn te komen. Heel lastig skiën vanwege al die afwisseling en het belabberde zicht (in Ifen sneeuwde het een beetje meer) maar als je even een veldje te pakken had was het ook wel raak. Nul poederstress, misschien in de hele dag 15 mensen buiten pisten geweest daar, en van de 30 sporen de helft van mij en m’n collega.

Maar nu de bonus: sinds 6 uur sneeuwt het hier dus weer, soms ook best serieus. Al 10-15 cm bijgevallen hier in Höfle, en als het niet veranderd is sinds ik dit geschreven heb gaat het ook nog vrolijk door. Jammer dat het nu komt en niet wat eerder, ik vrees dat ik morgen niet weer vrij zal krijgen.

Gevorderd
VinnieAuteur25 februari 2017 · 17:06

Ha Morris! Stappen morgen in de auto voor 8 dagen roadtrip. Als de magneten goed afgesteld staan kan het een mooie trip worden.

Nu willen we maandag een toertje zetten voordat het dinsdag en woensdag aan gaat.

Kunnen we ons dan beter richten op gebied tussen engelberg en arlberg (lijkt meest te profiteren van de sneeuw van vrijdag/ vandaag) om daarna richting wellicht een selle nevea te gaan, of meer richting het westen blijven en daarna richting de noordwest alpen/france?

Lijkt me best leuk om eens in de buurt ban de Säntis te touren!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
Patrick1973Auteur25 februari 2017 · 19:56

Juist toegekomen in Zinal, Zwitserland vandaag, en eerlijk gezegd echt geschrokken van de toestand op 1000m-1300m. Er ligt nagenoeg niets meer.
In Zinal dorp ligt er wel nog sneeuw maar het was vandaag ongeveer 7°C in het dorp. Dat beloofd niet veel goeds zolang het niet bijsneeuwt.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!