PA#10: een druistig setje stormen

PA#10: een druistig setje stormen

PA#9 was mooi. Het was niet überdiep, het was geen klassieker, maar gewoon een mooi pakje puff na een week met regen en te milde temperaturen. Zondag en maandag worden nog eens mild voordat Udo I, II en III zich melden. De Atlantiek ligt vol met een wirwar aan stormen en fronten, welke maandagmiddag richting de Alpen koersen. Ofwel poederalert#10, maar gemakkelijk wordt het zeker niet. In dit bericht:

  • Het wordt weer mild en wazig
  • Nieuwe storm in aantocht
  • Dinsdag veel verse sneeuw
  • Woensdag wordt de dag
  • Donderdag weer mild
  • Daarna ruimte voor de zuidstau?

Het wordt weer mild en wazig

Vandaag was een mooie dag. Het was vanwege vertrekkende en nog niet gearriveerde nieuwe toeristen goed te doen ten westen van de Arlberg en in centraal Zwitserland. 15-30 cm vers zijn voldoende voor een poederdag. Zeker als de zon strak aan de hemel staat. Maar in de loop van de dag werd het warmer en dat zal zondag en maandag niet anders zijn. Daarbij wordt de zondag ook nog eens een wazige dag. De restanten van een front schampen de noordkant van de Alpen en de hogere bewolking (welke in de loop van de dag steeds dikker wordt) zorgt voor wazig zicht. Tel daarbij op de milde temperaruteren en u snapt… geen topdag. Zonniger blijft het in het westen en zuiden, maar daar is geen verse sneeuw gevallen.

De maandag wordt met een naar het zuiden draaiende stroming nog iets milder, maar einde dag dienen de eerste wolken zich aan. Sneeuw voor de Franse zuidalpen en de gebieden ten zuiden van het Gotthard massief.

Storm Udo knalt Europa in
Storm Udo knalt Europa in

Dinsdag veel verse sneeuw

Dinsdag komen de Alpen in een ware sneeuwsandwich te liggen. Het sneeuwt in het zuiden, het sneeuwt in het westen en later ook in het noorden. De sneeuwgrens ligt in beginsel nog vrij hoog (1400-1600 meter) en blijft dat lange tijd ook in het noordoosten van Italië en het zuiden van Oostenrijk. Maar vanuit het westen daalt deze rap richting de 1000 meter of zelfs lager. De meeste sneeuw valt bij aanvang ten zuiden van de Piz Bernina (zuidwestelijke Engadin, Tessin, Noordelijke Lombardia) en in de Franse Alpen (met name ten westen van de Mont Blanc en de Belledonne). Maar ook de aangrenzende gebieden zullen daarvan profiteren (Noordelijke en westelijke Hautes Alpes, noordwestelijke Aosta en westelijk Unterwallis), later op de dinsdag en in de nacht naar woensdag breidt de sneeuw (en de kou) zich uit naar de noordkant van de Alpen en de

Woensdag wordt de dag

Na veel sneeuw op dinsdag valt er op woensdag nog sneeuw aan de noordkant van de Alpen. De instabiele en koude lucht uit het noorden maakt het fris en van tijd tot tijd sneeuwt het. Maar er is ook ruimte aan de zon. Dat is zeker het geval aan de zuidkant van de Alpen. Met een relatief koude lucht en (veel) verse sneeuw wordt de woensdag de mooiste dag om poeder te scoren. Bovenstaand staan al wat tips, maar die zal ik begin deze week nog verder aanscherpen.

En denk nu niet dat je tijd hebt. In de nacht naar donderdag volgt er volgens de laatste berekeningen alweer een warmtefront. Sneeuwgrens dan weer omhoog, stijgende temperaturen, je kent het wel.

Donderdag weer mild

Met een naar het zuidwesten draaiende stroming wordt het dan mild. Het wordt weer zoeken naar poeder.

Daarna ruimte voor de zuidstau?

Maar een zuidelijke stroming biedt ook perspectief. Namelijk een zuidstau. We gaan het zien. Pin me nog niet geheel vast op de timing van de verschillende fronten en het verloop van de week. Deze kan de komende dagen nog gaan schuiven. Maar als ik een dag zou blokken in mijn agenda deze week, dan wordt het de woensdag.

Maandag meer! Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Patrick1973Auteur26 februari 2017 · 12:42

Laat het maar sneeuwen, situatie is in Zinal ronduit slecht voor een freerider. Voor een pistejunk met een liefde voor blauwe ijsplaten is het kicken…

Gevorderd
DutchessAuteur26 februari 2017 · 21:46

Ik kan deze week niet doordeweeks, daminomol. En ik zie al een föhn op de kaarten staan voor aanstaande zaterdag. Pfffffffffffffffffff…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur26 februari 2017 · 22:19

Ik kan deze week niet doordeweeks, daminomol. En ik zie al een föhn op de kaarten staan voor aanstaande zaterdag. Pfffffffffffffffffff…

Dutchess op 26 feb 2017 21:46


dan ga je dan toch richting het zuiden ;)

powfinder.com
Gevorderd
robbertAuteur27 februari 2017 · 08:32

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20979.jpg?width=800
Gister (zondag) was een goede dag. Top sneeuw in een diepe geul op noord 1800m - 2200m. Onder 1700m wat regen korst, onder 1200 op west en zuid geen sneeuw. Regio midden Zwitserland. Foto van @@bertjebertje

Beginner
FlorisAanstootAuteur27 februari 2017 · 09:26

@@Meteomorris, wederom spot on. We hebben vrijdag en zaterdag twee super dagen gehad in Mellau enDamüls :-) http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20980.jpg?width=800
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20981.jpg?width=800

Gevorderd
bertjebertjeAuteur28 februari 2017 · 12:29

.

Gevorderd
DutchessAuteur28 februari 2017 · 15:19

dat is wel erg onpoint, @@bertjebertje …

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
bertjebertjeAuteur28 februari 2017 · 15:40

LOL

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!