Zuidstau in de maak (ofwel PA#11)

Zuidstau in de maak (ofwel PA#11)

We zitten nog midden in poederalert#10, het heeft weer gesneeuwd en komend weekend volgt poederalert#11. De jetstream is op stoom geraakt en we zitten midden in een stormcycle. Maar vandaag staat er een straffe westelijke wind en is de sneeuwgrens wat hoger te komen liggen. Daarnaast is het lawinegevaar vanwege de grote hoeveelheden verse sneeuw, de wind en de fluctuerende sneeuwgrens lokaal gestegen naar AANZIENLIJK tot GROOT. Maar met de juiste kennis is er zeker nog poeder te vinden. In dit bericht:

  • Nog eens verse sneeuw
  • Veel wind en een hogere sneeuwgrens = lokaal GROOT lawinegevaar
  • Vanaf vrijdag zuidstau
  • Lange termijn nog een raadsel
Serre Che
Serre Che
Brixen
Brixen

Nog eens verse sneeuw

Het weer in Europa wordt op dit moment gedicteerd door een straffe westelijke straalstroom. Deze geleiderails voor depressies stuurt storm na storm richting de Alpen wat voor het turbulente en wisselende weer van de afgelopen dagen heeft gezorgd. Na alle sneeuw van dinsdag en hier en daar wat zon op woensdag werd het vanuit het westen warmer en begon het weer te sneeuwen en later ook te regenen in het westen en noorden van de Alpen.

warmtefront van afgelopen nacht
warmtefront van afgelopen nacht

In de nacht van woensdag ging het nulgradenniveau lokaal richting de 1700 tot 2000 meter en volgde de sneeuwgrens die tendens door ook richting de 1200 tot 1600 meter te gaan. Gelukkig volgde toen velen van jullie sliepen een koufront zodat vandaag de sneeuwgrens weer tussen de 900 en 1400 meter ligt. In totaal valt er 5-20 cm verse sneeuw zodat het sneeuwdek boven de 1500 meter weer wat verder groeit.

Veel wind en een hogere sneeuwgrens = lokaal GROOT lawinegevaar

Vanwege de grote hoeveelheden verse sneeuw, de wind en de fluctuerende sneeuwgrens lokaal gestegen naar AANZIENLIJK tot GROOT. Check deze ochtend even goed je lokale lawinebericht en stem er je plannen op af.

Opkomende zuidstau
Opkomende zuidstau

Vrijdag zon in het noorden en opkomende zuidföhn/stau

Een zeer krachtig lagedrukgebied ten zuiden van de Britse Eilanden zorgt voor een omvangrijke zuidelijke stroming. Hiermee wordt in beginsel milde lucht vanuit het zuiden aangevoerd. In het noorden en westen van de Alpen betekent dit zuidföhn, veelal zon en een straffe wind. Het nulgradenniveau gaat richting de 2400 meter en de pistes papperig in de loop van de dag.

Tegelijkertijd stromen wolken de Po-vlakte in en tegen het einde van de dag begint het te sneeuwen aan de zuidkant van de Alpen. Aan de noordkant van de Alpen is het dan nog steeds mild. Gek genoeg daalt de sneeuwgrens aan de zuidkant juist richting de 1000-1400 meter terwijl het nulgradenniveau zelf waarschijnlijk rond de 1800 meter komt te liggen. Een typische zuiddump.

Koufront op zaterdag
Koufront op zaterdag

Zaterdag nog meer sneeuw voor het westen en zuiden

Een actief koufront stroomt zaterdag vanuit het zuidwesten de Alpen in en zorgt dan voor veel sneeuw in het westen en zuiden. Details zijn nog niet helemaal helder en omdat ik zelf op poederjacht ben ga ik je vrijdagochtend exact vertellen waar je komend weekend moet zijn. Maar de perspectieven zijn heel goed. Ik zou er een lang weekend zaterdag tot en met maandag van maken. Want alles wijst er op dat er zondag nog eens een storm passeert.

Leuk al die vragen en appjes die ik krijg en normaal gesproken durf ik best al details te geven, maar nu niet. Dat zit zo. De meest gangbare weermodellen laten de laatste paar dagen continue wisselende output zien en dat heeft allemaal te maken met het onvoorspelbare karakter van het front dat komend weekend de alpen in trekt. Geduld dus!

Maar trefwoorden: zuidstau, Monte Rosa-Gotthard-Maloja, retour d’est?, ook wat restjes voor het westen? en wat te denken van het grensgebied tussen Karinthië en Noordoost Italië. Morgen meer! ;)

Lange termijn een raadsel

De grote weermodellen komen om de 6 of juist 12 uur met hun nieuwe berekeningen op de proppen. En wie deze consequent heeft gevolgd de laatste paar dagen zal tot de conclusie zijn gekomen dat ze net zo geloofwaardig zijn als de politiek. Iedere keer was er wel weer een nieuwe waarheid te melden. Daar is een simpele verklaring voor. Het weer in Europa wordt op dit moment gedicteerd door een straffe westelijke straalstroom. Deze geleiderails voor depressies wil nog wel eens van positie wijzigen waarbij een verschuiving naar het noorden of het zuiden enorme consequenties heeft. Daarnaast komen stormen de ene keer sneller en de andere keer juist langzamer dan berekend. Maar de grote vraag is wat de jetstream na het weekend gaat doen. De meeste modellen zijn het erover eens dat de jetstream niet meer vol op de Alpen gefocust gaat worden en dat hogedruk een rol van betekenis gaat vervullen. Maar wanneer en hoe is nog de vraag.

Vrijdagochtend meer. Ik moet vandaag nog wat lijntjes strepen. Stay stoked.
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
MennoBoermansAuteur2 maart 2017 · 08:11
Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
FriscoAuteur2 maart 2017 · 09:07

Dikke prima dit! Vanaf zondag 3 dagen op stap met Martijn vanuit La Grave. Klinkt goehoed!

Never eat yellow snow!
Beginner
MarijntAuteur2 maart 2017 · 10:14

Have fun in de poeder Morris! Benieuwd wat het komende week wordt voor de Noord-Alpen

Gevorderd
DutchessAuteur2 maart 2017 · 10:46

Is wel logisch. je zou kunnen zeggen dat de politiek bepaald wordt door een straffe westelijke straalstroom die alle zwaartepunten naar het oosten verschuift, en dan krijg je hier in het westen lagedrukgebieden van onzekerheid en angst, die continue verschuiven, en waar dus geen peil op te trekken valt. Komt daar nog een front uit het zuiden bij en zo krijg je al snel een occlusiefront van problemen.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
powderdudeAuteur2 maart 2017 · 11:16

Hi Morris
Sankt Moritz zondag t/m dinsdag ! Gaat dat goedkomen ??

Enjoy :-))
Beginner
lenkarthausAuteur2 maart 2017 · 14:00

Ha Morris,

Elk jaar wordt het steeds meer een gegeven dat jouw weerbericht er voor zorgt waar en wanneer ik sta in de sneeuw. Vele uren sneeuwpret waar ik je toch echt enorm voor wil bedanken. Je weerberichten zijn voor mij een startpunt maar hierdoor groeit ook de interesse hoe zo’n weerbericht wordt voorbereidt. Zou jij een keer een artikel willen schrijven over hoe je de opmaak van zo’n weerbericht aanpakt? Waar zijn de Europese en Amerikaanse modellen online te vinden? Welke websites gebruik jij voor je analyse? Op welke aspecten let jij extra op? Heb jij titels van boeken / websites om de ‘beginner’ te helpen met achtergrond informatie?
Ik vind het allemaal retegave materie!

Expert
meteomorrisAuteur2 maart 2017 · 14:13

@@lenkarthaus dank. Als je een paar maanden geduld hebt gaat dat helemaal goed komen. Komend najaar ga ik je alles leren. Nog ff geduld.

powfinder.com
Beginner
lenkarthausAuteur2 maart 2017 · 14:29

Hebben we deze zomer weer wat te doen ;) Can’t wait en veel dank!

Gevorderd
DutchessAuteur2 maart 2017 · 15:51

Mijn telefoon wordt gek: meteoschweiz geeft waarschuwingen af voor al mijn “favoriete plaatsen” (dat is driekwart Zwitserland, in dit geval alles ten noorden van de hoofdkam) in verband met harde wind uit het zuiden voor morgen en overmorgen. Eerst repten ze nog van orkaankracht tot 160 km/u, inmiddels is dat bijgesteld tot storm met max 110 km/u. Nog steeds een fikse bries, zou ik zeggen. Er zal wat sneeuw verwaaid gaan worden…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur2 maart 2017 · 17:49

@@Marijnt vanaf maandag/dinsdag pakje sneeuw erbij.
@@powderdude, als je veel geld meeneemt komt het altijd goed in Sankt Moritz… ;) Wees iets specifieker met je vraag dan kan ik je ook een passend antwoord geven ;P

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur2 maart 2017 · 18:25

@@Menno ; uiteindelijk hadden ze het bij het SLF vanmorgen voor Finhaut en omgeving alweer bijgesteld naar stufe 3.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
powderdudeAuteur2 maart 2017 · 18:35

Hi Morris
Ik kan het uitkiezen vanaf zaterdag maar weet goed de weg in Stmoritz . Als ik de weerkaarten zie dan denk ik dat St Moritz het minste krijgt of zie ik dat verkeerd ! In principe kan ik gaan waar ik wil vanaf zaterdag t/mwoensdag

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur2 maart 2017 · 20:52

@@Dutchess morgenvroeg om 7.15 staat alles live, maar hierbij alvast wat tips uit het bericht:

Zaterdag wordt het al heel goed in de driehoek Monte Rosa-Simplon-Gotthard en ten zuidoosten van de Gran Paradiso, terwijl het vanaf zondag ook aan is in de gebieden tussen Karinthië, de Alpi di Giulia en Slovenië.

Te denken valt aan:\

  • Airolo\
  • Champorcher\
  • Via Lattea\
  • Monte Rosa (let op: weinig base in de bossen)\
  • Andermatt (vanaf zondag)\
  • Nassfeld (vanaf zondag)\
  • Sella Nevea (vanaf zondag)

Maar er zijn nog veel meer opties. Wie zoekt zal vinden…

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!