PA#11 is voor Zuid, daarna volgen West en Noord

PA#11 is voor Zuid, daarna volgen West en Noord

Een turbulente week met maar liefst drie stormen komt tot een eind. Maar dat gaat niet zomaar. Allereerst volgt er dit weekend een dikke dump voor het zuiden (PA#11), begin volgende week gaan alle vlokken richting het westen om midden volgende week de noordalpen onder te sneeuwen. Daarna neemt hogedruk het roer over. Dit is vooralsnog het scenario waar de grote weermodellen het op houden. Dat betekent een week vol met poeder in alle windstreken van de Alpen om eind volgende week te gaan toeren. Maar pas op! De poederstress is hoog, de winter vooralsnog slecht en het sneeuwdek instabiel. In dit bericht:

  • PA#11 is voor het zuiden
  • Waarheen te gaan?
  • Vanaf maandag volle bak west
  • Daarna alle vlokken op het noorden
  • Maar poederstress is hoog.
Storm Xaver
Storm Xaver

PA#11 is voor het zuiden

Een actieve stormdepressie (storm Xaver) met een kern ten zuiden van de Britse eilanden brengt vrijdag een omvangrijke zuidelijke stroming op gang. Dat zorgt aan de zuidkant van de Alpen voor een stuwing van vocht, terwijl er in het noorden en westen van de Alpen een stevige föhn komt te staan.

Vandaag begint de dag overal zonnig, maar al snel vult de Po-vlakte zich met bewolking. In de middag begint het te sneeuwen ten zuiden van de Gotthard en tegen middernacht sneeuwt het intens in de westelijke en noordelijke Piemonte, het Zwitserse Tessin en het noorden van Lombardia.

Zaterdagochtend volgt er een zeer actief front dat via de Franse zuidalpen de Piemonte in trekt. Tegen het middaguur sneeuwt het dan volle bak n de westelijke en noordelijke Piemonte, het Zwitserse Tessin en het noorden van Lombardia, maar ook de aangrenzende gebieden zien dan sneeuw. Later in de middag breidt de neerslag zich uit naar de Dolomieten en het zuiden vann Karinthië. De sneeuwgrens schommelt daarbij aanvankelijk rond de 1200-1500 meter, maar zakt in de loop van de zaterdag richting de 900-1200 meter.

Tegelijkertijd staat er een loeiharde föhnstorm in het westen en noorden van de Alpen. Op de toppen gaat de wind huishouden met windstoten tussen de 90 en 140 km/h. Dat er dan liften gesloten gaan worden lijkt me evident. Tegelijkertijd wordt het dan zeer mild met een temperatuur tussen de 2 en 10 graden op 2000 meter.

Föhn en dus zeer mild
Föhn en dus zeer mild

Gelukkig klapt de fohn tegen het einde van de zaterdag in elkaar. In de nacht naar zondag kan het dan ook licht sneeuwen in de Franse Noordalpen, het noordwesten van Zwitserland en het noordwesten van Oostenrijk. Maar noemenswaardig? Nee.

Zondag dan nog eens sneeuw voor de zuidalpen waarbij met name de noordelijke Piemonte, Tessin, Lombardia, de Dolomieten en het zuiden van Karinthië profiteren. Verwachte hoeveelheden sneeuw? Reken op 50-100 cm in de driehoek Monte Rosa-Simplon-Gotthard en 40-70 cm ten zuidoosten van de Gran Paradiso, net als de toppen tussen Karinthië, de Alpi di Giulia en Slovenië. Het weekend wordt daarmee een poederweekend voor het zuiden.

Waarheen te gaan?

Al deze gebieden blinken deze winter nog niet uit van de enorme hoeveelheden sneeuw. Daarnaast was februari aan de milde kant. Gevolg is dat lang niet overal een base ligt. Zuidhellingen kennen pas een base vanaf zo’n 2000 meter of hoger, terwijl de overige hellingen ook regelmatig dun zijn. Je bent komend weekend dus op zoek naar gebieden met veel mogelijkheden op noord. Ten tweede dumpt het zaterdag als een malle en ook de zondag sneeuwt het nog. Ten derde komt de dump in fases. Zaterdag wordt het al heel goed in de driehoek Monte Rosa-Simplon-Gotthard en ten zuidoosten van de Gran Paradiso, terwijl het vanaf zondag ook aan is in de gebieden tussen Karinthië, de Alpi di Giulia en Slovenië.

Te denken valt aan:

  • Airolo
  • Champorcher
  • Via Lattea
  • Monte Rosa (let op: weinig base in de bossen)
  • Andermatt (vanaf zondag)
  • Nassfeld (vanaf zondag)
  • Sella Nevea (vanaf zondag)

Maar er zijn nog veel meer opties. Wie zoekt zal vinden…
Maar gok nu niet voor komend weekend op het noorden en westen. Daar viel afgelopen week weliswaar veel sneeuw, maar de föhn en de warmte doen het sneeuwdek geen goed. Tel daarbij op de föhnstorm en het is vragen om problemen. Is het zuiden te ver voor je? Gewoon ff wachten, want west en noord krijgen hun deel ook nog.

Vanaf zondagavond dan alles op west
Vanaf zondagavond dan alles op west

Vanaf maandag volle bak west

Zondagavond volgt er sneeuw uit west en dat gaat op maandag en dinsdag zo door. Warmte- en koufronten volgen elkaar op dus het wordt soms een kwestie van goed timen. Zeker ook omdat de wind er als vanzelfsprekend weer bij is. De details hiervoor volgen op zondag.

Daarna een noordstau?

De modellen hinten op een oprukkend hogedrukgebied dat stormen weg houdt van de westalpen, maar als afsluiter de noordalpen nog van een mooie noordstau voorziet. Daarmee zou de stormcyclus rond zijn. Poeder voor iedereen, waarna hogedruk de rust laat terugkeren.

Maar poederstress is hoog

Het is me de afgelopen dagen opgevallen hoe hoog de poederstress is. Mogelijk omdat de winter zo slecht is, maar waarschijnlijk ook omdat het hoogseizoen is. Soms is het gewoon handiger om wat langer te wachten. Dat daarmee de steile hellingen voor nu aan je neus voorbij gaan… well, let it be. De beste freerider is een oude freerider.

Ga je de komende weken op trip dan is het goed jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen?
  • Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook?)
  • Check je vooraf het lokale lawinebericht?
  • Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht en de dikte van het actuele sneeuwdek de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?
  • Zo ja, dan ben je als het goed is in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
AbkoAuteur3 maart 2017 · 07:59

Na een aantal cursussen met Powderguides, trips met andere berggidsen en vorig jaar een PA trip met een paar ervaren wepowderaars ben ik samen met een vriend van plan vanavond richting het zuiden te gaan voor onze ‘eigen’ PA trip tot en met as woensdag. We willen het risico natuurlijk zo laag houden en alleen voor bossen onder de 2000m gaan.

Vanmiddag ga ik me verdiepen in de genoemde opties, ik verwacht dat we zondag pas de eerste meters kunnen maken. Ik vind het nog lastig de juiste richting van onze trip te bepalen, uit je bericht neig ik meer in de richting van de laatste twee opties: Nassfeld, Sella Nevea ivm verwachting voor zondag.
Aan de andere kant zijn we iets bekender in Via Lattea en lijkt dat daarom ook aantrekkelijk.

@@morris, wat zou je ons aanraden?

Powder to the people!
Gevorderd
japser_beAuteur3 maart 2017 · 08:04

In jou plaats zou ik naar via lattea gaan. Je kent het hier en je kan sneller naar west doorsteken…

Expert
ieismAuteur3 maart 2017 · 08:06

Ik zou ook kiezen voor een gebied dat je kent, vooral als je vooral tree runs gaat doen. In een onbekend gebied tussen de bomen kom je dan vaak toch in steiler terrein dan je gedacht had.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
dimsumproAuteur3 maart 2017 · 08:19

Iemand te vinden hier om volgende week 2 dagen engelberg mee te pikken? Dacht zelf aan woensdag en donderdag omdat het dan (zoals het er nu uitziet) opklaart. Eventueel 1 dag met gids om de gletscherroutes te doen.
Vrijdag moet/mag ik terug op mijn werk zijn.

grtz

Beginner
AbkoAuteur3 maart 2017 · 09:23

@japser_be @ieism bedankt voor jullie reactie. We zijn iets bekender in via lattea maar zouden ook daar goed onderzoek moeten doen (hoogte kaart, lokale info, etc). Vorige keren hadden we de luxe om daar met gids te zijn!
Wat dat betreft maakt het misschien niet zo veel uit. Ik ga straks goed de gebieden bestuderen en vanmiddag met de laatste info een beslissing maken voor welke richting op te gaan.

De beschrijving van Nassfeld klinkt goed en veilig om mee te beginnen: “Mooi glooiende hellingen met bomen overheersen hier. Heerlijk om kennis te maken met rijden in poeder en om lekker door de bomen te cruisen. Het hoogste punt ligt net boven de 2000 meter bij de Schnittlauchkofel.”

Zijn er anderen van plan te gaan. Wie weet kunnen we elkaar 's avonds ontmoeten en informatie delen.

Powder to the people!
Beginner
AbkoAuteur3 maart 2017 · 09:23

Sorry, ik kreeg een foutmelding van de site, maar blijkbaar werd mijn bericht toch gepost. Nu maar vervangen door deze tekst …

Powder to the people!
Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2017 · 12:33

@@Abko hoe lang ga je?

powfinder.com
Beginner
AbkoAuteur3 maart 2017 · 12:48

Hoi @@meteomorris, vanavond willen we rijden, woensdagavond of nacht weer in NL.

Powder to the people!
Beginner
AbkoAuteur3 maart 2017 · 13:35

@@meteomorris Uit mijn zoektocht komt ook http://wepowder.nl/playgrounds/san-domenico naar boven. Is dat een goede bestemming/ richting?

Powder to the people!
Expert
RogieradminAuteur3 maart 2017 · 14:09

Het vocht laag in de Po-vlakte vanmorgen al om 11:00

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21094.jpg?width=800

Beginner
JuraSkiAuteur3 maart 2017 · 15:02

@@meteomorris Uit mijn zoektocht komt ook http://wepowder.nl/playgrounds/san-domenico naar boven. Is dat een goede bestemming/ richting?

Abko op 3 mrt 2017 13:35

Ik vind van wel! Dus tot morgen daar wellicht?

Beginner
AbkoAuteur3 maart 2017 · 15:07

@JuraSki Ik verwacht dat we zaterdagmiddag op onze bestemming aankomen, maar we kunnen elkaar op de hoogte houden van de plannen!
Ik denk dat we de beslissing verfijnen zodra we in Stuttgart zijn (rond 23:00 verwacht ik, nu nog even werken :-) ).

Powder to the people!
Expert
meteomorrisAuteur3 maart 2017 · 15:10

@@Abko @@Juraski San Domenico wil bij een dikke dump wel eens dicht blijven. Maar zondag duidelijk minder sneeuw. Dus grote kans dat ze dan weer open gaan.

powfinder.com
Beginner
ThomasBeAuteur3 maart 2017 · 15:50

@@meteomorris Ik las dat voor het Val d’Anniviers fronten uit zuidwest wel voor sneeuw zorgen, maar dat het dal een sudföhn niet goed kan hebben. Is het zo dat een klein verschil in aanstroom dan voor zulke andere condities zorgt daar? Hoe komt dit?

(ik zit er vanaf zaterdag een week, vandaar de vraag)

Beginner
AbkoAuteur3 maart 2017 · 15:51

@@meteomorris
Bedankt voor de feedback (en sowieso voor altijd je goede berichtgeving). Ik denk dat we richting San Domenico gaan. Ik hoop dat we vandaar uit ook wel goed zitten voor het vervolg voor na de zondag.

Powder to the people!
Beginner
pieterjanbeytsAuteur3 maart 2017 · 16:52

Wij vertrekken sebiet waarschijnlijk richting airolo, nog nooit geweest… zijn hier wel genoeg bomen aanwezig om beschut te zitten tijdens de sneeuwval ?

Gevorderd
evanAuteur3 maart 2017 · 18:10
Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2017 · 12:01

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21114.jpg?width=800

Kids powderday! (Yes, they do have beacons/we checked the bulletin/not steeper than 30 degrees) #wepowder #monterosa #freerideparadise #mountainacademy

powfinder.com
Expert
ieismAuteur4 maart 2017 · 12:52

Kickass. Alleen die ene is vergeten z’n splitboard weer om te bouwen…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
MarsieRocksAuteur4 maart 2017 · 13:30

@@meteomorris Jeej wat een heerlijke voorspelling, dikke dump hier in San Domenico. Heb je nog tips voor morgen? We vinden het niet erg om een stukje te rijden :) of blijven waar we zijn en we kunnen het sprookjes bos niet vinden

Beginner
MarsieRocksAuteur4 maart 2017 · 13:51

Oeh we blijven trouwens tot maandag avond!

Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2017 · 14:14

Sprookjesbos heeft zuid expositie en te weinig base. Als het morgen opklaart genoeg te doen.

PS eerste ‘treerun’ van mijn zoontje
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21120.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
RuudvWAuteur4 maart 2017 · 14:19

Nice Morris!

Gevorderd
FriscoAuteur4 maart 2017 · 15:15

@@meteomorris enig zicht op wat opklaringen komende 3 dagen in de hoek La Grave / Serre Che / Montgenevre?

Never eat yellow snow!
Beginner
TukkerAuteur4 maart 2017 · 18:35

Mooie beelden van je jongens Morris! Hadden we nog langs moeten komen afgelopen week …maw …heb ik wat gemist???

Tukker(ik)
Beginner
AbkoAuteur4 maart 2017 · 18:44

Inderdaad flink aan het sneeuwen hier in San Domenico. Vanmiddag een paar afdalingen gedaan met @@JuraSki. Zicht was slecht, heel fijn dat @@JuraSki hier bekend is. Het belooft morgen een mooie dag te worden. :-)

Powder to the people!
Beginner
AbkoAuteur4 maart 2017 · 18:47

E http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21123.jpg?width=800

Zo ziet het er nu uit, en het blijft maar komen

Powder to the people!
Gevorderd
japser_beAuteur5 maart 2017 · 13:23

https://goo.gl/photos/shGvmPZVcLnxD7JF6

Gisteren rond San Domenico tripreport volgt als de trip gedaan is.

Beginner
JuraSkiAuteur5 maart 2017 · 16:15

Wepowder liefhebbers in San Domenico - nog nooit eerder gezien. Coole board @@MarcellaRocks @jasper_be. Fijn gezschap on de sneeuwstorm (leek wel hagel) @@Abko. & Harm. Zo’n impact heetf Morris super berichtgeving/ voorspelling dus. Dikke poeder gister (zelfs met onweer!) en vanochtend blauwe lucht! Ni sneeuwt het weer - op naar morgen …,

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!