PA#12 veel sneeuw, maar wacht niet te lang

PA#12 veel sneeuw, maar wacht niet te lang

Lokaal viel er op 2000 meter hoogte de afgelopen 72 uur 120 cm verse sneeuw aan de zuidkant van de Alpen. Nog geen week geleden viel er al eens tot 120 cm op 2000 meter op de grens tussen Frankrijk en Zwitserland. En dan volgt er de komende 48 uur nog een bak sneeuw in het noordwesten van de Alpen. Het sneeuwdek boven de 1500 tit 1800 meter is op weg naar normale waarden voor de tijd van het jaar, het hoogseizoen in de Alpen zit er zo goed als op en dus mogen we ons de komende weken nog gaan verheugen op een mooi en hopenlijk lang seizoen. Deze week zal de poeder van korte duur zijn. Zeer milde lucht stroomt vanaf woensdag de Alpen binnen en met name aan de noordkant van de Alpen zal de combinatie van vocht (door wolken) en warmte het sneeuwdek niet goed doen. In dit bericht:

  • Zeer veel verse sneeuw gevallen
  • Komende 48 uur nog een bak erbij
  • Dinsdag en woensdagochtend zijn de mooiste dagen van de week.
  • Daarna zeer mild tot aan zaterdag
  • En dan opnieuw winters?

Zeer veel verse sneeuw gevallen

Terwijl bijna alle schoolvakanties er op zitten is de winter begonnen aan een inhaalrace. Sinds vorige week is er lokaal heel veel sneeuw gevallen en in delen van de Zwitserland, Frankijk en Italië is het sneeuwdek boven de 1500-1800 meter weer gelijk aan normaal. Zeker met de sneeuw die er de komende 48 uur nog bij komt. Dat biedt perspectief voor een lang naseizoen mits het voorjaar niet te warm wordt.

Deze storm brengt veel sneeuw
Deze storm brengt veel sneeuw

Komende 48 uur nog een bak erbij

Het is vandaag en morgen gewoon winters in de westalpen en het noorden van Zwitserland. Het is er fris, de wind van tijd tot tijd krachtig, het sneeuwt er zeer intens en het lawinegevaar aan de maat. Verantwoordelijk voor dit alles is een storm die via Frankrijk het Europese vasteland optrekt en voor 48 uur winterweer zorgt. In beginsel is het vooral voor het westen, maar dinsdag krijgt ook de noordkant van Oostenrijk zijn deel(tje). Check onze sneeuwkaarten voor alle details.

Heel veel sneeuw
Heel veel sneeuw

Dinsdag en woensdagochtend zijn de mooiste dagen van de week

Veel sneeuw dus (lokaal ruim een meter vers erbij), maar zoals wel vaker in de Alpen ook veel wind. Dat betekent dus dat je de allerhoogste toppen van de Alpen het beste kunt mijden. Sterker nog, beter ga je poeder rijden tussen de bomen. Wind en slecht zicht zijn suboptimaal en garanderen een white out waar Scott en Amundsen een puntje aan kunnen zuigen. In de Franse zuidalpen en de zuidkant van de Alpen klaart het dan op en wordt het zonnig.

Woensdagochtend klaart het volgens de laatste berekeningen ook even op aan de noord- en westkant van de Alpen, maar vanuit het westen nadert er dan al hogere bewolking. Omdat de lucht warmer wordt komt het sneeuwdek op scherp te staan op woensdag. Hoewel de (tijdelijke) zon en blauwe lucht je zal verleiden om grootse dingen te doen is een pas op zijn plaats dan op zijn plek.

Dinsdag dus treeruns en woensdagochtend even kans voor wat mooie lijnen boven de boomgrens. Tips zijn er legio en eigelijk zit je overal goed in de westalpen. Of het nu de Franse Alpen (het uiterste zuiden daargelaten), het noordwesten en westen van Zwitserland, Vorarlberg, de Aosta, de westelijke en noordelijke Piemonte of het Zwitserse Tessin is. Overal kun je terecht. Heb je tips nodig of vragen… stel ze aan me! Maar wacht niet te lang. De warmte komt er aan.

Warmtefront komt door
Warmtefront komt door

Daarna zeer mild tot aan zaterdag

Woensdag trekt een warmtefront de Alpen in. Volgens de huidige berekeningen wordt die rond het middaguur verwacht. Dit betekent dat er in de loop van de ochtend al hogere bewolking de Alpen instroomt. Dit beperkt zich in eerste instantie met name tot het westen van de Alpen, maar bereikt later ook het noorden van de Alpen. De combinatie van hogere (en later ook lagere) bewolking en de milde lucht maakt dat het sneeuwdek gaat opwarmen.

Aan de zuidkant van de Alpen overheerst de zon en dat zal in het westen van de Alpen later ook het geval zijn. Aan de noordkant van de Alpen blijft de bewolking daarentegen hardnekkig. Het is relatief mild, het nulgradenniveau stijgt en aan de noordkant van de Alpen kan af en toe een druppel (of een vlokje op grote hoogte) vallen. Niet ideaal dus.

Daarna opnieuw winters

Volgens de laatste berekeningen wordt het vanaf het weekend weer winters, maar tot het zover is eerst de dinsdag en woensdagochtend meepikken.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Christ05Auteur6 maart 2017 · 14:28

@@meteomorris bedankt weer!!!

Beginner
GerritAAuteur6 maart 2017 · 14:32

Lekker hoor al die sneeuw weer, helaas pas woensdag weg richting Chamonix. Weet iemand nog goed gids in Chamonix?
Helaas kunnen Roeland van Oss en Lars Vanhaelewyck niet.

And snow it is.....
Toerist
DeepAuteur6 maart 2017 · 15:05

Bedankt @@meteomorris!

Wij kunnen helaas pas woensdagavond richting Alpen vertrekken. Do-Vrij-Zat de poeder in.
Dachten aan Espace Killy of Paradiski, of zijn er betere opties waar warmtefront minder spelbreker zal zijn voor de verse sneeuw?

Gevorderd
TMOZAuteur6 maart 2017 · 15:30

Morris, heb je misschien een (zeer grove) schatting waar we donderdag en vrijdag moeten zijn ?

Ik lees noord en west warmt op, dus dan maar richting oost en zuid…?

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Gevorderd
KRoversAuteur6 maart 2017 · 15:44

@@meteomorris Je hebt er nu vast je handen vol aan, wat een dynamische atmosfeer…

Vraagje:
In mijn gedachten deed je in het verleden wat langer met verse sneeuwval en was de onverspoorde sneeuw nog heel wat dagen goed. Nu lees ik in alle PA’s dat je er snel bij moet zijn en ook mijn SSC III praktijk en de afgelopen week met mijn vriendin kenden zeer typische omstandigheden. Is hier een duidelijke trend waar te nemen?
Ik zat de afgelopen week in Champagny, Paradiski, en het was opvallend hoe snel de verse sneeuw in kwaliteit achteruit ging na het vallen. Ook op 2000 meter hoogte was er een dag na het opklaren geen doorkomen meer aan. Ik had nog een beetje verwacht dat het sneeuwdek wat zou uitstralen, maar er zat gewoon al een korst op.
Toen ik aankwam was er al een tijdje geen sneeuw gevallen en kon je gewoon toeren en firn skiën. De nieuwe sneeuw leek ook meteen die kant op te willen, maar was daar onder de korst nog niet aan toe. Terwijl de pistes alweer richting ijsplaat gingen.
Waar wel poeder lag zat je met een stufe 3 die het moeilijk te bereiken maakte als je aan de veilige kant wilde blijven.

Wat zijn jouw ervaringen hierover?

Avalensemble!
Beginner
Patrick1973Auteur6 maart 2017 · 16:05

Ik kan deze week niet weg maar volgende week kan ik wel een paar dagen weg en ik heb kouder gelezen…

Gevorderd
Haas™Auteur6 maart 2017 · 16:09

Maart is eindelijk poedermaand :)

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
pulverdudeAuteur6 maart 2017 · 16:23

Lekker hoor al die sneeuw weer, helaas pas woensdag weg richting Chamonix. Weet iemand nog goed gids in Chamonix?
Helaas kunnen Roeland van Oss en Lars Vanhaelewyck niet.

GerritA op 6 mrt 2017 14:32

Francis Kelsey (www.nosiesta.com)

Let the riding do the talking and you've said enough
Expert
meteomorrisAuteur6 maart 2017 · 17:44

@@Deep, gebied met veel noordhellingen, liefst in de westalpen en veel ruimte boven de 2000 meter. Je zit met je 2 opties goed. @@TMOZ, west of Piemonte. @@KRovers, nee, dat is een subjectieve waarneming. Er is geen trend die er op wijst dat de sneeuw vroeger langer ‘goed’ bleef. Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad.

powfinder.com
Gevorderd
powderdudeAuteur6 maart 2017 · 18:14

Hi Morris
Super dagen tot nu toe op de Corvatch ! Morgen Vroeg Maloja . Denk je dat het Ok is om dinsdagmiddag richting Disentis te gaan om woensdag nog een dagje te genieten ? Groeten uit het dure maar altijd leuke Sankt Moritz

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur6 maart 2017 · 19:03

Disentis krijgt woensdag eerder bewolking dan St. Moritz

powfinder.com
Beginner
AbkoAuteur6 maart 2017 · 21:29

Blijkt ineens dat we geruisloos van PA11 overgaan naar PA12. Na twee en halve topdagen in San Domenico oa. met vandaag nog leuke treeruns met @@Juraski en zoon nu in Ovronnaz aangekomen. Het ziet er veelbelovend uit. http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21163.jpg?width=800. Wat een feest. Natuurlijk weer met veel dank aan @@meteomorris! Woensdag weer naar huis, misschien met nog ergens een par uurtjes in de ochtend.

Powder to the people!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur6 maart 2017 · 21:33

Hier in het Kleinwalsertal komt het met bakken uit de hemel zetten inmiddels. Nulgradengrens ligt ongeveer hier in Mittelberg (zo’n 1200 meter).

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Expert
meteomorrisAuteur6 maart 2017 · 22:11

@@Abko, have fun!

powfinder.com
Expert
HaasAuteur7 maart 2017 · 07:21

@@KRovers je hebt gelijk… Steeds vaker valt ook mij op: Vroeger was alles beter!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur7 maart 2017 · 07:54

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21164.jpg?width=800

Kleinwalsertal vanmorgen (nu dus). En het sneeuwt nog steeds licht.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
Ee1coproAuteur7 maart 2017 · 09:07

Dat beloofd een mooie dag te gaan worden @@Arjen. Enjoy!

Gevorderd
KRoversAuteur7 maart 2017 · 13:46

@@Haas … dan maar duimen voor een nieuwe ijstijd… Voordeel, het zeilseizoen kan eerder van start… ;-)…

Avalensemble!
Gevorderd
Haas™Auteur7 maart 2017 · 21:52

Het was lekker diep vandaag in Davos-Klosters! Eerste echte poederdag voor mij dit jaar :)

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21196.jpg?width=800

Rex Monte - Amor Nix
Beginner
AbkoAuteur8 maart 2017 · 07:20

Gisteren in Ovronnaz was het geweldig. Er waren weinig liften open en door de sneeuwval weinig mensen. We hebben een heerlijk gebiedje rond lift Col Express gevonden waar zo’n beetje de hele dag nog vrijwel nieuw onverspoorde stukken konden vinden. Wat een feest. Hier vast snel een plaatje :-)

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21198.jpg?width=800

Powder to the people!
Beginner
AbkoAuteur8 maart 2017 · 08:40

En nu nog een keer naar boven voor de laatste ochtend.

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21199.jpg?width=800

Powder to the people!
Beginner
MarsieRocksAuteur8 maart 2017 · 08:48

Nee weer een lawine

Beginner
AbkoAuteur8 maart 2017 · 08:54

Idd. @@MarcellaRocks. Griezelig. Zeer conservatief rijden vandaag!!

Powder to the people!
Gevorderd
KoppelbaasAuteur8 maart 2017 · 09:19
Beginner
AbkoAuteur8 maart 2017 · 09:59

Wij zijn hier gestopt. Poeder wordt snel minder en toch geschrokken van de berichten. Nu veilig huiswaarts.

Powder to the people!
Gevorderd
BartelomeusAuteur8 maart 2017 · 10:48

@@Morris, denk je dat het dit weekend koud genoeg blijft in Davos-Klosters om daar te kunnen poederen?

Gevorderd
RuudvWAuteur8 maart 2017 · 11:15

Ook benieuwd naar een update - vanaf zaterdag in de Alpen, maar nog flexibel waar de reis heen zal gaan!

Beginner
dvvAuteur8 maart 2017 · 11:52

Hier ook benieuwd of het nog ergens de moeite is

Beginner
HelmertRAuteur9 maart 2017 · 08:31

Ik kan morgen einde van de middag met mijn vrouw richting de alpen om zaterdag een poederdag te hebben. Is het de moeite op een afstand van rond de 900km vanaf Utrecht? Of afwachten op een beter moment?

Gevorderd
DutchessAuteur9 maart 2017 · 12:36

Volgens mijn meteoschweiz appje gaat er 40 tot 70 cm sneeuw vallen boven de 1800 m in het oosten van CH (Ruwweg alles ten oosten van de Vierwaldstättersee) maar tegelijkertijd geven ze een waarschuwing af voor aanhoudende (stort) regen onder 1800 m voor diezelfde plaatsen. Dikke poeder op de toppen dus, maar dikke ellende daaronder in het bos…

(Deze waarschuwingen kwamen een half uurtje geleden binnen)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!