Twee Nederlandse snowboarders komen om bij lawine in Valfréjus

Twee Nederlandse snowboarders komen om bij lawine in Valfréjus

Vreselijk nieuws vandaag uit de Franse Savoie waar twee Nederlandse snowboarders om het leven zijn gekomen in een lawine. In het Franse skiresort Valfréjus zijn gistermiddag twee Nederlandse snowboarder dodelijk verongelukt in een enorme lawine. Een laatste snowboarder wordt nog vermist. Het vermoeden bestaat dat ook hij door de lawine is gegrepen. Reddingsdiensten zijn nu bezig de laatste vermiste persoon te vinden maar worden daarbij gehinderd door het grote lawinegevaar.

Dinsdagavond werd al het lichaam van de eerste Nederlander geborgen door de reddingsdiensten nadat een groep vrienden alarm had geslagen. Volgens het Franse Le Dauphine was een van de drie er rond 16 uur in geslaagd een SMS te sturen aan vrienden dat ze in nood waren. Een SMS die helaas niet eerder werd opgemerkt dan 17 uur en pas tegen 19 uur via de Nederlandse vertegenwoordiger van een touroperator aan de reddingsdiensten werd doorgegeven. Direct daarop is een helicopter van de PHGM uitgevlogen waarop al vrij snel de enorme lawine werd opgemerkt.

Couloir du Seuil

Het drama vond plaats in de zogenaamde Couloir du Seuil. Een in de freeridegemeenschap bekend couloir net ten noorden van het skigebied van Valfréjus. Het Couloir du Seuil staat bekend om zijn lawine activiteit en in de Guide Blanc de Maurienne wordt actief gewaarschwud voor het gevaar. Al eerder deze winter vond er een dodelijk ongeluk plaats. Om er te komen duik je onder een touw door dat naast de pistes gespannen staat en passeer je waarschuwingsborden. Meer info over het couloir vind je hier.

Groot lawinegevaar

Ten tijde van het drama gold er groot lawinegevaar (4 op een schaal van 5) in de Haute Maurienne en ook vandaag is er nog sprake van groot lawinegevaar. In het lokale lawinebericht wordt gemeld dat er de afgelopen dagen tenminste 80 cm verse sneeuw viel waarbij het stevig gewaaid heeft.

TIP: Lees ook het artikel ‘Hoe lees je het lawinebericht’

Groot lawinegevaar
Groot lawinegevaar

Lastige reddingsoperatie

Vanwege het grote lawinegevaar wordt de reddingsoperatie bemoeilijkt. Complicerende factor daarbij is het feit dat de 3 geen lawinepieper droegen. Het is daardoor zeer lastig om snel na te gaan of de twee vermisten zich nog in de sneeuwhopen bevinden. Reddingsdienst zullen daarom moeten gaan sonderen in de resten van de lawine. Het sonderen met een grote groep in het couloir is een risicovolle operatie. Er is nog steeds een kans op nalawines en vanwege de structuur en opbouw van het couloir zouden de redders zich daarmee in een zeer gevaarlijke omgeving begeven. Laten we hopen op een wonder zodat de twee vermisten nog levend worden gevonden.

Onze gedachten en ons diepe medeleven gaat uit naar familie, vrienden en betrokkenen. May the force be with them!

Zeer kritische lawine situatie

In grote delen van de Alpen is nog steeds sprake van een zeer kritische lawinesituatie. Vorige week vielen er al vele slachtoffers en ook gister viel er nog een slachtoffer in het Franse Risoul. De combinatie van veel sneeuw, wisselende temperaturen en wind uit vele richtingen maakt de situatie zeer lastig. Met de stijgende temperaturen die vandaag en morgen verwacht worden zal de situatie zich nog even verder verscherpen.

Als we meer weten dan zullen we dit hier met je delen. Bovenstaande lees je de feiten zoals ze bij ons bekend zijn via lokale bronnen en lokale media. Het is gemakkelijk om acties van een ander als onverantwoord te bestempelen, maar feit is dat we er niet bij waren. Neem bovenstaande feiten tot je en verwerk ze in rust en respect en geef betrokkenen de ruimte die ze nodig hebben.

UPDATE:

  • inmiddels zijn er 2 lichamen geborgen, naar een derde wordt nog steeds gezocht
  • alle drie de snowboarders zijn lid van de Nijmeegse studentenvereniging de Navigators
  • ze waren op wintersportreis met hun studentenvereniging
  • de snowboarders waren zonder veiligheidsuitrusting (lawinepieper, schep en sonde) onderweg
meteomorris

Reacties

Gevorderd
jelmerAuteur8 maart 2017 · 09:08

Was het ook net aan het lezen. Vreselijk! Hier het bericht van Reuters: http://fr.reuters.com/article/topNews/idFRKBN16F0S5-OFRTP

Sterkte voor alle nabestaanden!

Gevorderd
FriscoAuteur8 maart 2017 · 09:09

Wat een drama…

Never eat yellow snow!
Expert
ieismAuteur8 maart 2017 · 09:12

Shit. Gaat niet lekker in de Alpen momenteel, sterkte aan alle betrokkenen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur8 maart 2017 · 09:14

Pff, gaat echt niet lekker in de bergen. Sterkte voor alle nabestaanden.

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
waingroAuteur8 maart 2017 · 09:16

Vreselijk nieuws. Ik wens alle familie en vrienden heel veel sterkte toe.

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Gevorderd
sanderandersAuteur8 maart 2017 · 09:16

Zo te lezen in Couiloir le Seuil, het is daar sowieso opletten.

Sterkte aan de betrokkenen en nabestaanden.

poefpafpow
Beginner
Tim3Auteur8 maart 2017 · 09:20

Shit. Sterkte aan alle nabestaanden.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
Ee1coproAuteur8 maart 2017 · 09:22

Vreselijk. Sterkte aan de nabestaande. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt over het lot van de vermisten.

Gevorderd
sanderandersAuteur8 maart 2017 · 09:23

Is trouwens al de tweede lawinedode dit jaar in dat couiloir. Echt heel erg.

poefpafpow
Gevorderd
Willem2kAuteur8 maart 2017 · 09:23

Zullen we nog even wachten met speculeren over hoe/wat/waar? Op zijn aller-aller-aller minst tot de reddingsoperatie afgerond is?

Sterkte aan alle betrokkenen.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
MattjeAuteur8 maart 2017 · 09:44

Diep triest inderdaad weer. Ik ben niet bekend met het Couloir maar is het niet mogelijk dat ze door een complete white-out verdwaald zijn geraakt en zo buiten de piste zijn gekomen. Er wordt (ook in de media) namelijk weer flink gespeculeerd over onverantwoord offpiste. Het weer was tenslotte nog barslecht gisteren in delen van de Franse alpen. Sterkte in ieder geval voor alle betrokkenen (familie, bergredding, reisgenoten, enz)

Gevorderd
NickyAuteur8 maart 2017 · 09:49

Wat een tragisch verhaal :-(. Sterkte aan alle betrokkenen…

Expert
RogieradminAuteur8 maart 2017 · 09:54
Gevorderd
barteAuteur8 maart 2017 · 10:06

Triest. Sterkte aan alle betrokken.

Expert
meteomorrisAuteur8 maart 2017 · 10:15

@@Mattje ik ben de situatie daar erg goed. Het is onmogelijk om via een white out via de piste daar te komen.
@@barte, waarschijnlijk bedoel je de ERM (de elementaire reductiemethode). Die zegt om de risico’s te minimaliseren dat je bij lawinegevaar 4 niet steiler moet gaan dan 30 graden en daarbij de complete helling in ogenschouw moet nemen. Ik ken de betrokkenen niet en weet ook niet wat hun overwegingen waren. Het is daarom lastig om te oordelen over het waarom van hun daden.

powfinder.com
Beginner
MattjeAuteur8 maart 2017 · 10:21

@@meteomorris dankjewel voor de informatie. Het is informatie die ik niet wist, maar die ook de mainstream media niet weet. Wel jammer dat die gelijk wel hun oordeel er over klaar hebben.

Expert
meteomorrisAuteur8 maart 2017 · 10:34

@@Mattje, ik weet het. Daarom ben ik in zijn algemeenheid, maar vooral ook op donkere dagen als deze zo blij met deze community. We beoefenen met zijn allen een sport die ons enorm veel levensvreugde geeft, maar ons ook keer op keer doet beseffen hoe breekbaar het leven kan zijn. Als je ergens verder vanaf staat (zoals vele media) is het makkelijker om te oordelen omdat ze niet weten wat ze niet weten.

Ik ben blij dat we hier willen leren. @All veroordeel daarom ook niet direct een post zoals die van @@barte. Hij, ik en waarschijnlijk ook anderen hier worden onzeker van dergelijke ongelukken. The human brain is iets bijzonders. Laten we leren zonder te veroordelen.

powfinder.com
Gevorderd
AlexSkiAuteur8 maart 2017 · 10:39

RIP. Sterkte aan de nabestaanden.

When life gets too complicated.... SKI
Expert
Freerider JobAuteur8 maart 2017 · 11:01

Trieste gebeurtenis weer, sterkte aan de nabestaanden…

Beginner
bartvanleeuwenAuteur8 maart 2017 · 12:03

Triest en gruwelijk voor de mensen die pas later op hun mobieltje keken, een ‘wat als vraag die je nooit wil stellen’ :(

Ik vond de initiële reactie van @@barte prima, ‘probeer NIET te veroordelen, probeer te begrijpen’
Zeker in dit seizoen is het belangrijk om zonder wijzen/veroordelen voor jezelf te blijven herhalen hoe je kan voorkomen dat jezelf, al dan niet ongewild, in dezelfde situatie terecht komt.

In mijn werk kom ik de reactie, “het was gewoon pech” en “het kan iedereen overkomen” te vaak als dood doener tegen ( niet grappig bedoelde woordspeling!), zelfs zonder de ins en outs te kennen van dit incident is het voor jezelf herhalen van de basis veiligheidsregels zoals het 3x3 reductie model een goede reflex. Alleen als we als community samen zorgen voor een ‘mentale muscle memory’ kan je een grotere bewustwording teweeg brengen. Zolang we uit ‘politieke correctheid’ het trainen van dit collectief bewustzijn niet doen, blijft de kennis die nodig is om veilig buiten de piste te skiën alleen voorbehouden aan een clubje insiders die zich er wel in verdiept hebben.

Vergelijk het bijvoorbeeld met het helm dragen bij het piste skiën, toen ik 12j geleden bij de ski school begon te werken was het bijna dagelijks een discussie met ouders en kinderen, nu nauwelijks nog. Ergens is er in het collectieve bewustzijn van skiërs een schakeling gemaakt dat de helm er gewoon bijhoort. Laten we als doel hebben dat het veiligheidsdenken bij het off piste skiën met de zelfde klik gemeengoed wordt!

Expert
meteomorrisAuteur8 maart 2017 · 14:01

De PHGM is samen met pisteurs bezig het gebied ‘veilig’ te maken. Mogelijke nalawines worden nu bewust met explosieven opgewekt. Het couloir waarin de lawine is losgekomen is lastig te bereiken. Vanaf het skigebied moet je dan door een zeer steil convex gedeelte terwijl je van onderaf een heel stuk zult moeten lopen. Eenmaal in het couloir is er het risico van nalawines. Als het sein ‘veilig’ is gegeven kan men gaan sonderen.

De lift die toegang geeft tot de Seuil is vanwege de reddingsoperatie gesloten.

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21211.jpg?width=800

Man, man, man… wat een drama weer. Ik ken het gebied als mijn broekzak en de verslagenheid ter plekke is groot. Ik hoop nog steeds op een wonder.

powfinder.com
Elite
ErwinAuteur8 maart 2017 · 14:08

Sterkte voor de betrokkenen en nabestaanden.

Expert
ieismAuteur8 maart 2017 · 14:11

Verschrikkelijk moet dit zijn, ik help je hopen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
koentjenAuteur8 maart 2017 · 14:39

hey mensen…
Ik ben de gids van de touroperator ter plaatse die reddingsactie in gang heeft gebracht!!
Combinatie van onwetendheid en slechte beslissingen ligt aan de basis van het drama…
binnen paar dagen zal ik hier mijn bevindingen neerschrijven… nu hebben vrienden en familie prioriteit

Beginner
bartvanleeuwenAuteur8 maart 2017 · 14:42

Sterkte met dit drama @@koentjen !

Expert
meteomorrisAuteur8 maart 2017 · 14:44

@@koentjen heel veel sterkte!!!

powfinder.com
Gevorderd
TeleaddictAuteur8 maart 2017 · 14:45

iedereen veel sterkte!

http://verticaldissidents.net
Gevorderd
evr66proAuteur8 maart 2017 · 14:54

Dramatisch avontuur!. Pff, niet echt een hoek waar je in deze omstandigheden zijn wilt. Sterkte aan alle betrokkenen (incl @@koentjen) en nabestaanden!

Gevorderd
alexsvwAuteur8 maart 2017 · 14:57

Heel veel sterkte!

Walking down a mountain is a waste of gravity
Beginner
AlexanderHurkAuteur8 maart 2017 · 15:50

Sterkte aan alle betrokkenen!

Riding on the edge!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!