35-jarige Nederlander zwaar gewond na lawine in Sölden

35-jarige Nederlander zwaar gewond na lawine in Sölden

Vreselijk nieuws uit het Oostenrijkse Sölden. Op maandag 13 maart is een groep met Nederlandse snowboarders gegrepen door een lawine. Een van de groepsleden, een 35-jarige Nederlander, werd volledig bedolven door de lawine en na ongeveer 18 minuten gelokaliseerd en uitgegraven. Hij is ter plekke gereanimeerd en zwaar gewond met de helikopter naar het ziekenhuis in Innsbruck gevlogen.

Gaislachkogl

De groep was onderweg op de Gaislachkogl in het gebied Roten Karle. De lawine kwam los op een noordhelling op een hoogte van zo’n 2340 meter. Alle leden uit de groep konden hun airbag trekken. Twee van hen bleven aan de oppervlakte en twee werden deels bedolven. Het 35-jarige slachtoffer lukte het echter niet om zijn airbag te trekken en werd bedolven onder 1,5 tot 2 meter sneeuw.

De lawine kwam tot in het Rettenbachtal… Gealarmeerde reddingsdiensten konden de man in circa 18-20 minuten lokaliseren en uitgraven. De groep was met een gids onderweg. Het is echter nog niet duidelijk wat voor type gids dit was.

Lawinegevaar

Ten tijde van het drama gold er aanzienlijk lawinegevaar (3 op een schaal van 5) in het Ötztal op hellingen boven de 2500 meter. In het lokale lawinebericht werd gewaarschuwd voor Triebschnee en de zwakke laag met oude sneeuw dieper in het sneeuwdek.

Na het trieste nieuws van vorige week uit Valfréjus bereikt ons nu wederom dit vreselijke nieuws. Als we meer weten dan zullen we dit hier met je delen. Bovenstaande lees je de feiten zoals ze bij ons bekend zijn via lokale bronnen en lokale media. Neem bovenstaande feiten tot je en verwerk ze in rust en respect en geef betrokkenen de ruimte die ze nodig hebben. Er rest ons niets anders dan te hopen op het allerbeste voor de zwaargewonde snowboarder.

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Toerist
The_OAuteur14 maart 2017 · 02:53

Heftig weer. Sterkte toegewenst aan alle betrokkenen.

And Also The Trees
Beginner
Teun19Auteur14 maart 2017 · 07:05

Vreselijk nieuws. Hopelijk herstelt hij voor 100%.
Ik heb de lawine gezien, ging zelfs deels over de piste. Volgens het lawine bericht was het gevaar 2 (onder 2500 m). De Stable bahn, waar zij in de buurt waren gaat tot iets onder de 2400 meter volgens mij.

Altijd weer erg triest om te lezen :-(

Expert
ieismAuteur14 maart 2017 · 07:48

Oh nee, hopen dat hij er weer bovenop komt. Sterkte aan alle betrokkenen.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur14 maart 2017 · 08:24

Vreselijk nieuws. Laten we hopen dat alles goed komt.
@@Teun19, thanks voor je lokale report.

powfinder.com
Gevorderd
evr66proAuteur14 maart 2017 · 08:35

Sterkte allen. Niet dat het direct de oorzaak moet zijn, maar krijg zo langzamerhand wel de … van dat altschnee probleem dat zo ongeveer het seizoen aan het volmaken is.

Beginner
MarijntAuteur14 maart 2017 · 08:55

Sterkte aan te betrokkenen

Toerist
elisa.tmcAuteur14 maart 2017 · 08:59

Sterkte, ik hoop dat ie t red :(

Gevorderd
PoedertijnAuteur14 maart 2017 · 08:59

Vreselijk. Hopelijk overleeft hij het. Sterkte aan alle betrokkenen.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Expert
Freerider JobAuteur14 maart 2017 · 09:38

Sterkte hoop dat de zwaargewonde goed herstelt.

Gevorderd
BMTAuteur14 maart 2017 · 10:07

Heftig. Ik hoop dat het goed komt!!!

Gevorderd
JurgenB1Auteur14 maart 2017 · 10:09

Vreselijk nieuws, alweer. Sterkte aan allen betrokken. Hopen dat de zwaargewonde het redt.

Hieronder link van 1e analyse van Lawinentirol. Ieder lawine ongeval is er 1 teveel.
Maar we kunnen er mischien ook weer wat van leren, zonder te veroordelen.

http://lawinenwarndienst.blogspot.de/2017/03/kurzanalyse-des-lawinenabgangs.html

Gevorderd
FriscoAuteur14 maart 2017 · 10:10

Verdomme… Sterkte aan alle naasten, laten we hopen dat alles goed afloopt.

Never eat yellow snow!
Gevorderd
FrankvDeldenAuteur14 maart 2017 · 10:57

Wat een seizoen :( Sterkte aan alle betrokkenen

Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
Gevorderd
koeienlapAuteur14 maart 2017 · 11:59

Heftig weer zeg. Zo te lezen had het een nog groter drama kunnen zijn en lijkt het of de airbags hun nut hebben bewezen in deze situatie… Hopelijk komt het goed, veel kracht aan alle betrokkenen!

WE´ve got the POWDER
Toerist
AnoniemAuteur14 maart 2017 · 13:34

sterkte allemaal!!

Toerist
JaapvRAuteur14 maart 2017 · 15:48

pffff… ik ben bij elke headline bang dat dit (nog) dichterbij komt… sterkte allemaal…

Gevorderd
evanAuteur14 maart 2017 · 16:04

Wat een ongeluk weer. Hopelijk herstelt het slachtoffer volledig.
Zo weinig sneeuw op een noordhelling op die hoogte … Wat een winter. http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21310.jpg?width=800

Gevorderd
TacoSpriensmaAuteur14 maart 2017 · 16:05

Verschrikkelijk wederom!! Hopen dat de zwaargewonde het snel weer goed maakt!

Nog geen 3 dagen geleden is er ook een lawineongeval geweest in deze wand. Dit was echter meer richting de Stabele Bahn. Deze Duitse Snowboarder heeft toen geluk gehad! Bijna 30 minuten onder en overleeft, zonder materiaal … deze wand bestaat uit heel veel grote rotsblokken, stammen en bomen, boven de lawine blijven is dus één van je zorgen!

Het is op dit moment dodgy rondom Sölden! Voor de kenners, de gehele Gaislach Nordwand is na de laatste sneeuwval en lawine 4 compleet gesprongen! Zo goed als van de Stabele Bahn tot aan de Rettenbach Gletsjer is naar beneden gekomen. Alle serieuze lijnen zijn ontoegankelijk geworden! Enkel het Krumperinne Couloir is nog intact… maar of je die nu zou willen doen?!? Gevaar bij deze gehele wand is dat hij boven een skipiste loopt… je brengt dus ook de pisteskieende vakantieganger in gevaar! Ook de Wasserkar van de Gaislach Oostwand is naar beneden gekomen en ook de Rosskirpl is gegaan… het zegt wat over de listige condities rondom Sölden dit seizoen… be safe!!

Hieronder de link naar de kurzanslyse : http://lawinenwarndienst.blogspot.co.at/2017/03/kurzanalyse-des-lawinenabgangs.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook&m=1

Expert
Freerider JobAuteur14 maart 2017 · 17:13

Diep trieste gebeurtenis en helaas toont het ook weer dat sporen in de helling en zelfs nabij gelegen punten van lawinesprengungen in de helling geen enige zekerheid/ veiligheid bieden…

Expert
meteomorrisAuteur14 maart 2017 · 17:21

@@TacoSpriensma thanks voor je report.

powfinder.com
Gevorderd
NemmieAuteur14 maart 2017 · 18:41

Condities rondom Solden… wij waren een dag eerder aan het skitouren daar om de hoek. Stufe 3, ik heb nog nooit zoveel wumm gerausche meegemaakt tijdens een tocht. We telden er zeker tien op 1000 hoogtemeters. Verder scheuren in het sneeuwdek. We hebben de hele route zo’n beetje naar afgeblazen ruggetjes moeten uitwijken. In de afdaling leverde een klein bochtje richting een 34-35 graden triebschneehang nog twee maal een lawine op (zonder schade).

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21313.jpg?width=800
Ik wens de slachtoffers van de Soldenlawine heel veel sterkte

Toerist
luximaxAuteur16 maart 2017 · 10:20

Der Hackel heeft het seizoen in januari al als compleet verloren verklaard

Expert
Freerider JobAuteur16 maart 2017 · 15:04

@@luximax: Wolfgang Hackel

Expert
Freerider JobAuteur16 maart 2017 · 15:04

???

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur17 maart 2017 · 15:21

http://tirol.orf.at/news/stories/2830876/

volgens bovenstaande Bron heeft hij het niet meer gered :(

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
PoedertijnAuteur17 maart 2017 · 15:54

Shit… elke keer bij een nieuwe reactie was ik bang voor dit bericht. Diep triest. Wat een slechte weken zijn dit zeg :-( Sterkte aan alle familie, vrienden en alle betrokkenen.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Beginner
AvdLAuteur17 maart 2017 · 16:05

Shit… elke keer bij een nieuwe reactie was ik bang voor dit bericht. Diep triest. Wat een slechte weken zijn dit zeg :-( Sterkte aan alle familie, vrienden en alle betrokkenen.

Poedertijn op 17 mrt 2017 15:54


Precies dit… RIP :-(

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
JurgenB1Auteur18 maart 2017 · 09:34

Damn, vreselijk…
geen woorden voor

Expert
meteomorrisAuteur18 maart 2017 · 13:25

Vreselijk nieuws. Ons medeleven gaat uit naar familie en vrienden. May the force be with them.

powfinder.com
Beginner
TukkerAuteur18 maart 2017 · 15:39

Wens vriendin, familie en vrienden heel veel sterkte toe.

Tukker(ik)
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!