Heel veel sneeuw in het hooggebergte, nog meer regen daaronder

Heel veel sneeuw in het hooggebergte, nog meer regen daaronder

Sinds zaterdag regent het intens in de Noordalpen. Weliswaar zakte de sneeuwgrens hier en daar tot onder de 1500 meter, maar uiteindelijk heeft het overal tot 2000 meter (en lokaal zelfs hoger) geregend. Het sneeuwdek is tot 2000 meter volledig doorweekt en natte sneeuwlawines zijn een realistisch risico. Boven de 2000 meter is de neerslag vooral als sneeuw gevallen en in combinatie met de stormachtige wind is er veel sneeuw verplaatst. Daarnaast wordt het vandaag in de loop van de dag ook nog eens warmer omdat de vochtige lucht present blijft en de zon alweer wat krachtiger is. Een weekend wat ik zou kippen kortom. Ik lig vandaag in de golven van les Pays Basque in het uiterste zuidwesten van Frankrijk. In dit bericht:

  • 30-80 cm verse sneeuw in het hooggebergte, regen onder de 2000 meter
  • vandaag opklaringen vanuit het westen, maandag een mooie dag
  • 3 lawineproblemen om rekening mee te houden
  • vanaf woensdag opnieuw instabiel, maar mild

30-80 cm verse sneeuw in het hooggebergte, regen onder de 2000 meter

Gister las ik op de site van meteo Suisse dit artikel over de winterse kanten van de maand Maart. Zo herinner ik me de maand maart ook en vorig jaar vielen we met onze neus in de poeder. Maar vandaag lig ik met mijn surfboard in 15 graden warm water te genieten van zon en golven. Het waterballet in de Alpen laat ik aan me voorbij gaan. Ik schreef het vrijdag al: Veel wind, veel bewolking, regen en sneeuw. Zeker niet ideaal om poeder te rijden. Indien je niet perse hoeft en nog andere dagen tijd kunt maken, dan zeg ik 'skip dit weekend’.

Sinds zaterdag heeft het dan ook intens geregend, gesneeuwd en gewaaid. Boven de 2000 meter is er lokaal heel veel sneeuw gevallen (tot 80 cm) en onder invloed van een stormachtige wind zijn er immense hoeveelheden Triebschnee ontstaan. Tegelijkertijd is de winter (definitief?) uit de Alpendalen verdwenen. 20 tot 60 en lokaal nog meer millimeters water vielen er de afgelopen 36 uur.

Vanochtend vroeg werd de Stand hütte uitgegraven
Vanochtend vroeg werd de Stand hütte uitgegraven

vandaag opklaringen vanuit het westen, maandag een mooie dag

Onder invloed van een rug van hogedruk klaart het vandaag op vanuit het westen. Of die opklaringen ook Oostenrijk bereiken is nog twijfelachtig. De lucht is mild en vochtig en het duurt lang voordat de wolken ruimte maken voor de zon. En omdat de temperatuur op de 2000 meter alweer stijgt richting +1 of hoger is dat funest voor de sneeuw.

Maandag komt de zon er overal door in de Noordalpen en wordt het een prima dag. Boven de 2300 meter is de sneeuw vers en van prima kwaliteit. En dus wordt de maandag een poederdagje, maar…

Rug van hogedruk
Rug van hogedruk

3 lawineproblemen om rekening mee te houden

Veel wind, veel bewolking, regen en sneeuw. Onder de 2000-2200 meter is het sneeuwdek zo nat dat natte sneeuwlawines de komende 48 uur een probleem zijn. Boven de 2000 meter hebben we te maken met andere problemen. Allereerst is de zwakke sneeuwlaag tussen de 2000 en 2800 meter nog steeds present. De lawineberichten waarschuwen met name de voor de inneralpine gebieden vanwege de nog immer aanwezige oude en zwakke laag. Goed plannen dus en zeer kritisch zijn met het oog op het onzichtbare gevaar. Daarnaast heeft de combinatie van veel verse sneeuw en wind voor verse Triebschnee gezorgd die zich nog niet gehecht heeft met het oude sneeuwdek.

Ga je de komende dagen toeen dan is het goed jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen?
  • Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook?)
  • Check je vooraf het lokale lawinebericht?
  • Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht en de dikte van het actuele sneeuwdek de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?
  • Zo ja, dan ben je als het goed is in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Kennis is en blijft een belangrijke sleutel

Met de juiste kennis (en je er aan houden) reduceer je de risico’s buiten de pistes tot het niveau van een uurtje auto rijden. Doe je dat niet dan speel je Russische roulette. Wij houden van poeder en delen dat graag met je, maar wij houden er nog meer van dat we na afloop mooie verhalen kunnen uitwisselen. Wij wensen je een lang en poederrijk leven toe. Daarom geven we je vanwege deze enorme stormcyclus 30% korting op de Safety Academy. Met de code RIDESAFE krijg je 30% korting, kun je direct starten en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Woensdag en donderdag instabiel met sneeuw boven de 1600 meter

De dinsdag start nog zondag, maar vanaf dindsdagavond komen de Alpen in instabiele lucht te liggen. Vooral de woensdag en donderdag verlopen instabiel met sneeuw boven de 1600 tot 2000 meter. Vanaf donderdag verplaatst het zwaartepunt van de neerslag zich richting de zuidalpen en op donderdag en vrijdag kan het daar intens gaan sneeuwen. Het is daarbij overigens mild, dus droge sneeuw wederom pas weer boven de 2000 meter.

Les Pays basque
Les Pays basque

Ik duik vandaag lekker het water in in de hoop dat de winter later deze maand en anders in April nog eens geweldig terug komt.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
bertjebertjeAuteur19 maart 2017 · 10:59

Wat een winter zeg, De dinsdag start nog zondag, het moet niet gekker worden ;)

Beginner
Patrick1973Auteur19 maart 2017 · 11:37

Ik begin heel nieuwsgierig te worden of ik nog iets ga kunnen meepakken de eerste 2 weken van April…

Gevorderd
barteAuteur19 maart 2017 · 13:57

Enige suggesties voor komende weekend @@meteomorris ? Monte Rosa? Of is daar te slechte base?

Gevorderd
Sander K. Auteur19 maart 2017 · 19:49

Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat we in April bakken met poeder krijgen!

Beginner
SkottyAuteur19 maart 2017 · 20:52

Donderdag naar Flims, we vliegen met Swiss op Zurich. Wat is tegenwoordig de beste manier om een lawinerugzak mee te nemen in het vliegtuig? Handbagage of inchecken?

No guts, no glory
Gevorderd
CZwinkelsAuteur19 maart 2017 · 21:20

Donderdag naar Flims, we vliegen met Swiss op Zurich. Wat is tegenwoordig de beste manier om een lawinerugzak mee te nemen in het vliegtuig? Handbagage of inchecken?

Skotty op 19 mrt 2017 20:52

Ik heb gister met Swiss van Zurich naar Amsterdam gevlogen. Gewoon ABS in de ruim bagage en gewoon niks zeggen doe dit meerdere keren per jaar meestal met Transavia maar nu met Swiss. Nog nooit wat gehoord. Ik heb wel een carbon fles men zegt dat staal sneller gezien wordt. Succes.

Beginner
SkottyAuteur19 maart 2017 · 23:20

ok dankjewel CZ. heb inderdaad wel een stalen fles.

No guts, no glory
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!