Superzuidstau gaat heel veel sneeuw brengen!

Superzuidstau gaat heel veel sneeuw brengen!

Wat was de maandag heerlijk op de Pic du Midi de Bigorre. Goed, de condities deden denken aan april in plaats van maart, maar ik was enorm verrast door het potentieel dat er op slechts 2 uur rijden van Biarritz te vinden is. Vanaf nu ben ik iedere maart in les Pays Basque te vinden. Gelukkig volgt er de komende dagen ook nog wat verse sneeuw in de Pyreneeën. En niet alleen daar, ook in de Alpen volgt er de komende week veel sneeuw voor het hooggebergte van de zuidalpen. In dit bericht:

  • dinsdag nog zon
  • woensdag begint met sneeuw
  • vanaf donderdag aanhoudende zuidstau
  • waarom dan (nog) geen poederalert?

Dinsdag nog zon

De dinsdag begint zonnig en dat blijft lange tijd zo in de west- en noordalpen. In de zuidalpen wordt het in de loop van de dag al bewolkt. Vooral ten zuiden van de Gotthard tunnel kan er in de loop van de dag al een druppel vallen terwijl in de Piemonte en de Dolomieten de zon nog present is.

In de nacht naar woensdag passeert dan een front met sneeuw voor het zuiden en het noorden van de Alpen. De sneeuw aan de noordkant is het gevolg van een koufront dat hard een poging doet om de Alpen te bereiken. Tijdelijk daalt daardoor de sneeuwgrens richting de 1000 meter.

Het frontenspel op dinsdag
Het frontenspel op dinsdag

Tegelijkertijd is er vanuit het zuiden vochtige lucht bij de Alpen gearriveerd. Deze wolken zorgen ook voor sneeuw, maar pas boven de 1700 tot 2000 meter. Tussen het front uit het noorden en het front uit het zuiden ligt de Alpenhoofdkam waar het in de nacht naar woensdag ook nog sneeuwt, maar waarbij de sneeuwgrens ergens tussen de 1000 en 2000 meter zal liggen. Gedurende de woensdag volgen er dan opklaringen vanuit het westen, maar niet voor lang.

De superzuidstau
De superzuidstau

Superzuidstau

Donderdag volgt er namelijk een nieuw front. Een actieve depressie boven Spanje zorgt voor een omvangrijke zuidelijke stroming. Aan de noordkant van de Alpen begint het te föhnen. Terwijl het dan begint te sneeuwen aan de zuidkant van de Alpen. Sneeuwval die aanhoudt tot ver in het weekend. De sneeuwgrens ligt daarbij rond de 1500 tot 2000 meter en varieert van tijd tot tijd. Droge sneeuw valt er in de regel pas boven de 2100 meter of hoger.

Zuidföhn
Zuidföhn

(Nog) geen poederalert?

Veel sneeuw en toch nog geen poederalert? Klopt. Er gaat veel sneeuw vallen, maar enkel boven de 2000 meter, daarbij sneeuwt het zo goed als continue waardoor het zicht belabberd is. Poeder? Jazeker, maar enkel op de pistes. Daarbuiten zie je niets. Mogelijk dat ik de komende dagen de boel nog verder aanscherp met specifieke tips voor gebieden.

In ieder geval heel veel sneeuw in het hooggebergte van de zuidalpen wat perspectief biedt voor de komende weken.

Morgen meer. Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
AbkoAuteur21 maart 2017 · 12:20

Spannend. Vanaf zaterdagmiddag ben ik een week met gemixte groep skiers (3 off piste skiers en 4 piste skiers) in Tignes.

In de poeder op de piste is niet zo’n slecht vooruitzicht, mits er natuurlijk voldoende zicht is.

Als het veilig is hoop ik in die week met een berggids en een beetje toeren in Espace Killy off piste te kunnen gaan. Het is me nog niet gelukt een beschikbare lokale berggids te vinden. Mocht iemand een tip hebben hoor ik het graag.

Powder to the people!
Beginner
JanWillem1965Auteur22 maart 2017 · 08:45

Hier in Serre Chevalier gisteren veel natte sneeuw lawines.
Een forse brede en lange lawine net naast de plek waar even daarvoor nog 20 man aan het touren waren steil. Die plek zou ik niet gedaan hebben.
Maar andere spontane lawines op best flauwe hellinkjes waar ik zomaar had kun zijn…

Gevorderd
evr66proAuteur22 maart 2017 · 09:44

Pfff, take care. Blijven voorlopig nasty omstandigheden. Maar goed, 20 man tegelijk in een steile helling? Lijkt me wat aan de enthousiaste/risicovolle kant qua planning.

Beginner
JanWillem1965Auteur22 maart 2017 · 11:53

Lawine gevaar ging op de dag na deze lawine van 2 naar 3. En rest van de dag werd stuk gebied afgezet om met dynamiet hellingen met zwaar doorweekte sneeuw te triggeren.

Beginner
IleksoAuteur22 maart 2017 · 13:59
Bones heal and chicks digg scars
Beginner
AbkoAuteur22 maart 2017 · 16:13

@@Ilekso nog niet, bedankt voor de tip. Via een bevriende gids ben ik nu in contact met ene Ben Bucci uit Tignes die beschikbaar is. Mocht dat niets worden dan ga ik Migo proberen!

Powder to the people!
Gevorderd
MrtnvssrAuteur22 maart 2017 · 17:54

@@meteomorris ik zie dat je spreekt over veel sneeuw in de zuidalpen. Ik zie op de kaarten ook veel neerslag aan de noordkant van de alpenhoodkam, bijvoorbeeld Wallis, hoe zit dit?

Gevorderd
teddyAuteur22 maart 2017 · 19:08

Sestriere in de planning voor komend weekend. Hoog genoeg en voldoende toegangelijk bos. Helaas haakt mijn poeder buddy af. Wie kan/heeft zin. Vr avond weg tm ma/di. Vervoer en voldoende poederervaring aanwezig. Stap in!! Bel op 00491727572925. Arthur Breuer

Beginner
AbkoAuteur22 maart 2017 · 20:31

Die natte sneeuwlawines klinken niet goed. Ik verwacht dat ik dit weekend niet van de pistes ga in Tignes. Hopelijk ligt er veel op de piste, is het rustig en is er toch wat zicht … ;-)

@@Ilekso De gids uit Tignes is beschikbaar, ik heb hem geboekt voor later volgende week. Nogmaals bedankt voor je tip, had er niet eens aan gedacht in het gids deel te kijken …!

Powder to the people!
Expert
meteomorrisAuteur22 maart 2017 · 20:43

@@Mrtnvssr ik zie op de kaarten niet zoveel neerslag ten noorden van de Alpenhoofdkam. Uitzondering is Haut Valais/Ober Wallis en de toppen van Saas Fee/Zermatt. Daar kan de neerslag over de Simplon/Bedretto vallei/Dufour heenslaan.

powfinder.com
Gevorderd
BMTAuteur22 maart 2017 · 23:01

Die natte sneeuwlawines klinken niet goed. Ik verwacht dat ik dit weekend niet van de pistes ga in Tignes. Hopelijk ligt er veel op de piste, is het rustig en is er toch wat zicht … ;-)

@@Ilekso De gids uit Tignes is beschikbaar, ik heb hem geboekt voor later volgende week. Nogmaals bedankt voor je tip, had er niet eens aan gedacht in het gids deel te kijken …!\

Abko op 22 mrt 2017 20:31

@@teddy wij willen ook vrijdag vertrekken die kant op. Als de sneeuw daar ook heen gaat :-). Misschien iets
Combineren

Gevorderd
49Auteur22 maart 2017 · 23:40

In momento: Aquageddon in Valsesia (Varallo-Scopello/Pila). Alagna iets minder nat. Sneeuwgrens 12-1300 meter!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
nzwartsAuteur23 maart 2017 · 00:08

He @@49, zit je nog in Italië dit hele seizoen?
Kan je volgende week dan wel eens komen opzoeken als je tijd hebt.
Beter dan de plek waar we elkaar de vorige keer tegenkwamen (indoor bij theorie SSC) , zeker gezien de forecast van Morris :-)

Gevorderd
teddyAuteur23 maart 2017 · 06:46

@@BMT I am in, bel me kijken wat we kunnen regelen. Arthur

Expert
paddyodenneboomAuteur23 maart 2017 · 08:11

@Maurice… vakantieman

verslaafd aan wit goud!
Toerist
AnoniemAuteur23 maart 2017 · 19:34

San Bernardino (CH) iemand?
Lijkt me een getemperde versie te krijgen, lees iets minder lawinegevaar? (wel in vergelijking met Bosco Gurin: daar niveau 4 vanmorgen, geboed rond de San Bernardino pas niveau 3)
(Piz Ucello, Piz Muccia, Rheinwaldhorn, I Rodond, Piz d’Arbeola, … allemaal tussen 2700 en 3000m, dorp op 1600m)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!