PA#15: superzuidstau met koude poeder als afsluiter

PA#15: superzuidstau met koude poeder als afsluiter

Het sneeuwt weer in de Alpen (en de Pyreneeën). In de nacht naar woensdag passeerde een front de Alpen waarna de stroming naar zuid ging. Daarbij sneeuwde het (en sneeuwt het nog steeds) intens rond de Gotthardregio. Ook de komende dagen blijft het intens sneeuwen in de Zuidalpen waarbij het zwaartepunt zich verlegd van de Gotthardregio richting de westelijke Piemonte. Daarbij schommelt de sneeuwgrens in beginsel tussen de 1600 en 2000 meter. Ik verwacht dat zaterdag mooi gaat worden in Andermatt. Maar het wordt nog beter. Want de sneeuwgrens gaat vanaf zondag tijdelijk flink dalen zodat zondag, maandag en dinsdag poederdagen gaan worden. In dit bericht:

  • Superzuidstau: allereerst veel sneeuw voor de Gotthardregio
  • Superzuidstau: daarna veel sneeuw voor de westelijke Piemonte
  • De sneeuwgrens ligt in beginsel hoog, maar…
  • Vanaf zondag wordt de boel afgetopt met ijskoude poeder
  • En dus geldt er een poederalert voor zaterdag-zondag-maandag-dinsdag
Storm Gregor
Storm Gregor

Superzuidstau: allereerst veel sneeuw voor de Gotthardregio

Een actieve depressie boven Spanje zorgt voor een omvangrijke zuidelijke stroming. Het sneeuwde al op woensdag ten zuiden van de Gotthard en de komende uren wordt daar nog heel wat bijgeplust. Tussen de Simplonpas in het westen en de Lukmanierpass in het oosten kan er tot en met donderdagavond boven de 2200 meter een goede 40 tot 120 cm verse sneeuw vallen.

Alpe Devoro
Alpe Devoro
San Domenico
San Domenico
Bosco Gurin
Bosco Gurin
Airolo
Airolo
Al meer dan 1 meter verse sneeuw
Al meer dan 1 meter verse sneeuw

Bovenstaand wat beelden van vanochtend. Boven de 2000 meter kan er al goed poeder worden gereden en dat wordt de komende dagen alleen maar beter.

Stroming wordt meer oost
Stroming wordt meer oost

Superzuidstau: daarna veel sneeuw voor de westelijke Piemonte

In de loop van de donderdag gaat de stroming draaien en wel van pal zuid naar zuidoost tot oost. Daarbij verlegt het zwaartepunt van de neerslag zich van de Gotthard, via de Gran Paradiso richting de Mont Viso. Ofwel van Andermatt/Airolo via Champorcher richting Sestriere. De sneeuwgrens ligt daarbij continue tussen de 1600 en 2000 meter. Droge sneeuw valt er in de regel pas boven de 2100 meter of hoger. Zelfs de Franse zuidalpen krijgen op donderdag een bak neerslag, maar daar is het in beginsel veelal te warm met regen tot grote(re) hoogte.

Zaterdag nadert er dan alweer een nieuwe depressie vanuit het zuidwesten. Deze brengt allereerst sneeuw in de Franse zuidalpen en tijdelijk wat mildere lucht in de Piemonte, maar later ook sneeuw. In de Gotthardregio klaart het dan tijdelijk op waardoor de zaterdag een mooie dag lijkt te gaan worden in Andermatt met veel verse sneeuw en zon. Maar later breidt de neerslag zich weer verder uit. Echt koud is het nog steeds niet, maar de koude lucht komt er aan.

Koude lucht (groen) vanuit het oosten
Koude lucht (groen) vanuit het oosten

Vanaf zondag wordt de boel afgetopt met ijskoude poeder

Als de berekeningen kloppen (en daar lijkt het wel op) dan volgt er in de nacht naar zondag (en wie weet zelfs eerder) een bak met koude lucht uit het oosten. De sneeuw van woensdag tot en met zaterdag wordt dan afgetopt met een laag ijskoude poeder zodat de zondag, maandag en dinsdag top worden.

Poederalert#15

Zaterdag kan er al poeder gereden worden boven de 2000 meter. Andermatt wordt goed en de komende dagen ga ik speuren naar nog meer tips voor je. Vanaf zonddag is het helemaal aan. Ik vermoed dat Sestriere heel goed gaat worden. Maar wacht nog even met boeken. De komende dagen zal ik de boel nog verder aanscherpen met specifieke tips voor gebieden…

Morgen meer. Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
HavanaAuteur23 maart 2017 · 08:57

De Piemonte doet het niet slecht dit seizoen…

Expert
paddyodenneboomAuteur23 maart 2017 · 10:37

@@Maurice: leuke plaatjes van gebieden die momenteel dicht zijn. Wellicht komend weekend weer open…

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
BMTAuteur23 maart 2017 · 11:45

@paddyondenneboom
San Domenico is dicht wegens slecht weer en zicht ;-)

Beginner
Tim3Auteur23 maart 2017 · 11:48

Ik schrok vanmorgen… mijn nog-niet-wakkere brein zette een komma in de titel en dat maakte; PA#15: superzuidstau met koude poeder, als afsluiter.

Ik ben nog niet klaar met deze winter! :D

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Expert
paddyodenneboomAuteur23 maart 2017 · 15:23

@@BMT dat weet ik … en er zijn nog veel meer gebieden dicht. Monte Rosa is wel open

verslaafd aan wit goud!
Gevorderd
evanAuteur23 maart 2017 · 17:16

Helaas geen ‘groen’ meer voor Piemonte op de kaarten van GFS06 en GFS12. :-(

Elite
kanskiAuteur23 maart 2017 · 17:53
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Beginner
CVSAuteur23 maart 2017 · 19:17

Wat heeft Andermatt toch een bizar klimaat. Lente alom en in Andermatt gewoon 50 cm vers in het dorp onder de 1500m :)
Daar ligt de sneeuwgrens toch altijd nog even wat lager!
Wordt wel soppig natuurlijk als de zon erbij komt, maar in ieder geval niet klunen…

Toerist
AnoniemAuteur23 maart 2017 · 19:38

Wie is er in de buurt van San Bernardino (CH) of gaat die kant op?
(lijkt me een getemperde versie te krijgen van Airolo en Bosco Gurin)

Gevorderd
TeonAuteur23 maart 2017 · 22:20

Alagna is open en lekker dik! De faceshots en espressos zijn voortreffelijk! Als ik vanaf zondag vrij kon nemen wist ik het wel…

Schade. Ernussmarmalade.
Beginner
lucroelofsAuteur23 maart 2017 · 22:31

Zit met een paar maten erover te denken morgen richting saas fee te rijden. Maar twijfelen beetje over de sneeuwval zaterdag… mensen die er momenteel zitten en een actuele status kunnen geven ? Of meerdere die hetzelfde plan hebben !?

Gevorderd
bertjebertjeAuteur24 maart 2017 · 08:51

Stay ALERT!
http://www.slf.ch/schneeinfo/wochenbericht/2016-17/0317/index_DE

kanski op 23 mrt 2017 17:53

Lees vooral allemaal even de alinea over Altschnee en gefahrenstufen aan het eind!

Gevorderd
VinnieAuteur24 maart 2017 · 09:18

voor mensen die liever niet klikken:

Gefahrenstufe bei Altschnee-Problem
Die Gefahrenstufe gibt an, wie hoch die Lawinengefahr ist. Sie wird wesentlichen beeinflusst durch die Auslösebereitschaft (Anzahl Schwachstellen und zur Auslösung nötige Belastung) und die Lawinengrösse. In der Definition der Europäischen Lawinengefahrenskala steigt von einer Gefahrenstufe zur nächsten jeweils die Anzahl Gefahrenstellen und die Lawinengrössen an, während die zur Auslösung erforderliche Belastung abnimmt.

Ein latentes Altschneeproblem, wie es in dieser Berichtsperiode in den inneralpinen Gebieten vorhanden war, passt nicht in dieses Bild. Die Gefahrenstellen sind selten. So selten vielleicht, dass von der Verbreitung her eine Stufe 1, „gering“ möglich wäre. Wenn aber eine Lawine ausgelöst wird, passt sie von der Grösse her eher zu einer Stufe 3, „erheblich“. Eine korrekte Einschätzung liegt hier wohl irgendwo dazwischen, und so wurde vor einer „mässigen“ Lawinengefahr (Stufe 2) gewarnt. In der Gefahrenbeschreibung wurde die Situation dann näher beschrieben, siehe Abbildung 8.

Samenvatting: low probability, high consequence

middelen van risico’s is wel tricky business lijkt me

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
robbertAuteur24 maart 2017 · 13:19

@@bertjebertje misschien dan toch het NK toerskiën dit weekend in Disentis? Goed aangestampte route bij de tijd dat wij langskomen en kom jij ook weer eens het altshnee drama dal uit ;)
Er is altijd wat moois te doen…

Gevorderd
bertjebertjeAuteur24 maart 2017 · 14:03

@@robbert de moed zakt mij langzaam in de schoenen… alle kaarten op de lente dan maar

Gevorderd
evanAuteur24 maart 2017 · 16:11

middelen van risico’s is wel tricky business lijkt me

Vinnie op 24 mrt 2017 09:18

Technisch gezien blijft het risico (kans * gevolg) gelijk als:

grote kans * klein gevolg = kleine kans * groot gevolg

Volgens de vooruitzichttheorie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Vooruitzichttheorie) gedragen mensen zich echter niet volgens bovenstaande ‘verwachtenutshypothese’ (https://nl.wikipedia.org/wiki/Verwachtenutshypothese). Volgens de vooruitzichttheorie zijn de meeste mensen relatief risicozoekend bij een dreigend verlies . Bij een gelijk lawinerisico zouden daarom meer mensen kiezen voor een bepaalde tocht bij een kleine kans op een grote lawine dan bij een grotere kans op een kleinere lawine. Uitgaande van de vooruitzichttheorie is de kans op lawineslachtoffers bij een kleine kans en een groot gevolg dus groter vanwege die afwijking naar risicozoekend gedrag. Als je dat gedrag wilt compenseren is het wellicht beter om vaker een ‘3’ in plaats van een ‘2’ af te geven bij een Altschneeproblem dan je uitgaande van een objectief risico zou doen of anders te werken met 2A (grote kans * klein gevolg) en 2B (kleine kans * groot gevolg).

Gevorderd
bertjebertjeAuteur24 maart 2017 · 16:22

ja, maar als we de gevarenstufe gaan corrigeren voor verwacht gedrag is het hek natuurlijk van de dam.
Het doel van het lawinebericht is niet om gedrag te compenseren, maar om zo objectief mogelijk over het gevaar te informeren.

Gevorderd
robbertAuteur24 maart 2017 · 17:37

Vind het nogal kansloos. Compenseren voor gedrag is niet te doen.

Dat NK toerskiën is nog niet zo’n slecht idee voor het weekend :) Wikipedia heb ik al uitgelezen…

Gevorderd
evanAuteur24 maart 2017 · 18:40

Ik denk ook dat een compensatiefactor niet de beste manier is om recht te doen aan de interpretatie van het lawinerisico. Ik denk wel dat het belangrijk is om explicieter onderscheid te maken tussen [grote kansklein gevolg] en [kleine kansgroot gevolg] omdat er een fundamenteel verschil is tussen beide en ze ook nog eens anders geïnterpreteerd worden. Lawinegevaar ‘XA’ en ‘XB’ lijkt me daar best geschikt voor.
Het lawinebericht is er inderdaad voor om te informeren dus daarbij hoort ook dat je rekening houdt met de eigenschappen van en interpretatie door de lezer. Ik heb er geen zicht op in hoeverre er discussie is onder de opstellers van lawineberichten over de indeling in categorieën, maar ik heb de indruk dat er nogal dogmatisch mee wordt omgegaan. De steeds weer terugkerende interpretatie door media van 3 als ‘gemiddeld’ vanwege de schaal van 1-5 toont wel aan dat de indeling niet optimaal is. Misschien is het wel beter om 5 aan te duiden als buitencategorie. 3/4 klinkt veel serieuzer dan 3/5. Ingewijden kunnen er wel steeds op blijven hameren dat leken het verkeerd zien maar dat is vechten tegen de bierkaai.

Expert
HaasAuteur24 maart 2017 · 19:51

Ingewijden moeten en zullen erop blijven hameren dat kennis de sleutel is tot verantwoord freeriden.
Join us @@evan!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Elite
kanskiAuteur24 maart 2017 · 20:00

Het lawinebericht is er inderdaad voor om te informeren dus daarbij hoort ook dat je rekening houdt met de eigenschappen van () de lezer.

Wat moet ik me hier bij voorstellen…?

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
evanAuteur24 maart 2017 · 20:26

Het lawinebericht is er inderdaad voor om te informeren dus daarbij hoort ook dat je rekening houdt met de eigenschappen van () de lezer.

Wat moet ik me hier bij voorstellen…?

kanski op 24 mrt 2017 20:00

Bijvoorbeeld wat ik vanmiddag schreef, @@kanski; dat mensen risico’s niet beoordelen volgens de ‘verwachtenutshypothese’ dus, wat impliciet verondersteld wordt bij het opstellen van het lawinebericht zoals in het door jou aangehaalde artikel beschreven.

Stay ALERT!\

http://www.slf.ch/schneeinfo/wochenbericht/2016-17/0317/index_DE

kanski op 23 mrt 2017 17:53

Lees vooral allemaal even de alinea over Altschnee en gefahrenstufen aan het eind!\

bertjebertje op 24 mrt 2017 08:51

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!