Een speciaal bier? Deel hem hier. Het grote speciaalbier topic

• martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 11 april 2017 路 09:51
    Soms, heel af en toe betrap ik mezelf tijdens het lezen van een tripreport e.d dat ik word afgeleid door iets heel anders dan toffe filmpjes of droomplaatjes van maagdelijke poederhellingen.

Juist, dat biertje op tafel als iedereen terug kijkt op een gave dag. Bijvoorbeeld l eens bij @FreeArno, iets in een tripreport voor bij zien komen. en eergisteren bij @koen_djfistel, . Een bier dat alleen daar te verkrijgen is. En vanmorgen de Freeride van @BasV. Volgens mij ben ik niet de enige met de liefde voor bier

Een passie apart de kunst van het brouwen en het ontdekken van nieuwe bieren. Die je niet 123 bij de appie, Janlinders of de lokale slijterij kunt krijgen.

Voor mij is dat ook een sport, zoveel mogelijk bieren mogen proeven uit de gehele wereld. Van de grote jongens tot de kleine locale microbrouwerijen.

Mocht je tegen een bijzonder bier aanlopen op een van de trips, deel hem hier.
    Neem je er mee terug naar Nederland. En je wilt hem ruilen/ verkopen / weggeven/ noem maar op........

Na zdrowie, Chok dee, Sk谩l, Gia mas , Cheers, Proost!
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 11 april 2017 路 10:53
    Voor dit type bijzondere mensen zijn er speciale fora voor: http://www.speciaalbierfans.nl/forum/
    Ik drink geen bier 馃槈
  • BasV
    Beginner
    BasV op 11 april 2017 路 12:28
    Mooi plan @martijnuiterwijk, ik ben ook liefhebber van speciaal bier en we zullen vast niet de enige zijn. Ik moet je helaas wel teleurstellen (of juist niet) dat de Freeride gewoon bij de Appie vandaan kwam!
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 11 april 2017 路 12:52
    @BasV, wellicht kleine toevoeging, Appie is de laaste weken verrassend goed bezig met vernieuwingen qua bier. Met name de Ipa's.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 11 april 2017 路 19:17
    Verdikkeme, zit iedereen nagels te bijten om het paaspoederalert, is @martijnuiterwijk al weer met bier bezig 馃槂
  • ThijsBriggeman
    Beginner
    ThijsBriggeman op 13 april 2017 路 14:19
    En als je dan toch wilt bijhouden wat je drinkt, hoe speciaal het is, en waar je dat met wie hebt gedronken kan je de app 'Untapped' downloaden. Nee is niet van mij, maar ik vind het wel geinig.

*Je kan badges verdienen door zoveel mogelijk bier in wintersportgebieden e.d. te drinken.
    *Drink responsibly!
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 13 april 2017 路 14:50
    @ThijsBriggeman, hoe heet je op untappd, dan voeg ik je toe 馃槂
  • rollie
    Beginner
    rollie op 13 april 2017 路 17:00
    voeg mij dan ook toe op untapped 馃槈 Ik PM je wel anders. De geheimtip van de dag:

Er zijn een paar flessen kasteel bruin van 75 cl uit 2007 in de omloop, die hebben 9 jaar lopen rijpen (officieel over de datum) en als je er daar nog 1 van kan krijgen. Pure smaaksensatie 馃槈
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 13 april 2017 路 17:39
    @rollie, klopt we (speciaalbierclubje) hebben ook nog de 2006 uit weten te halen. Staan in de kelder te wachten op een mooi moment.
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 14 april 2017 路 07:39
    Lekker bezig mannen. Ook ik ben fan. Heb hier onder andere nog een paar oude batches La Trappe Quadruppel Oak Aged in de kelder staan. De oudste is ondertussen al ruim 6 jaar oud, maar gelukkig volgens de datum nog een jaar of 20 houdbaar XD. Heerlijke Barley wines die na rijping op het vat ook nog jaren in de fles verder rijpen. Tegenwoordig koop ik zulk spul vaak in Belgie in, in van de stoffige bierwinkeltjes een beetje achteraf in de steden staan vaak nog wel oude flesjes te verstoffen die voor een leuk prijsje te koop zijn. Wanneer je eenmaal zulke bieren geproeft hebt die eerst op oude drankvaten hebben liggen rijpen en daarna nog jaren op de fles vervaagt je oude kasteel totaal...

In de zomer ben ik daarentegen weer groot fan van de IPA's en sessions. Lekker fris en bitter.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 14 april 2017 路 09:00
    Ff serieus mannen, pintjes van 20 jaar oud hebben we het hier over? Van de week een paar flesjes van afgelopen jaar uit Frankrijk weggedonderd waar wat vage zwarte vlokken in zaten. En de IPA's van @martijuiterwijk zijn op inmiddels 馃槂
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 14 april 2017 路 09:26
    @Evr66,

Barleywines, quadrupels, dubbels en stouts ( eigenlijk alle donkere bieren) kun je op een koele donkere plek jaren bewaren. Wat voor een bier was het wat je had liggen?

@Mattje, Zelf ben ik enorm IPA fan, hoe hoger de IBU hoe beter. ( hop doom 300IBU) echt een aanrader. Of de nieuwe ipa van brouwerij t ij ( Ciel Bleu double ipa)

Sessions daar in tegen vind ik soms echt te teleurstellend en te waterig bijvoorbeeld Sunset van Napar, die overigens ook verrekte goede bieren maakt.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 14 april 2017 路 09:32
    Haha @martijnuiterwijk, toch weer wat geleerd vandaag 馃槂

Weggegooid was trouwens gewoon Frans Aldi bocht van de camping. Zomerbier zeg maar 馃槂馃槂馃槂
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 14 april 2017 路 09:48
    @martijnuiterwijk Er zijn inderdaad sessions die wat waterig zijn. Maar als je bijvoorbeeld de Session IPA van brouwerij kees hebt, die heeft gewoon een lekkere bitter (IBU 70) en een volle smaak. Het voordeel van Sessions in de zomer is het lage alcoholpercentage, gewoon lekker doordrinken zonder een klap van de molen te krijgen.

@evr66 In oude barleywines zou je zelfs kunnen beleggen. De oude batches van de la trappe oak aged doen nu op marktplaats tussen de 30 en 50 voor een flesje van 375cc, terwijl de aanschafprijs in die tijd een euro of 6 a 7 voor een flesje was... Ik heb nu dus spijt dat ik toen geen grote voorraad er van heb ingekocht 馃槈 Een vervijfvoudiging van je investering in 6 jaar gaat je bij de bank niet lukken 馃槈
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 14 april 2017 路 10:00
    @mattje: dat gaat me zelfs op de beurs niet lukken. Ook wel eens gekeken naar belegging in oude whiskeys, heb ik iets meer sjoege van, maar is allemaal wel listig hoor.

Nou ja, slechtste geval keldert het maar besef je het niet meer als je investeringen op(gezopen) zijn hahaha
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 14 april 2017 路 12:46
    Dat session ipa van Kees klinkt wel goed om eens te proberen. Gaan we naar op zoek 馃槂
  • BasV
    Beginner
    BasV op 15 april 2017 路 18:29
    @martijnuiterwijk geen speciaal bier, maar de omgeving laat hem altijd extra lekker smaken!

• ThijsBriggeman
    Beginner
    ThijsBriggeman op 18 april 2017 路 15:30
    @martijnuiterwijk het seizoen is voor mij afgelopen dus kom hier nog maar sporadisch, maar ik zag dat je me al gevonden had 馃槂
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 april 2017 路 12:54
    Dingen die je tegenkomt in Japan:
    (En dan niet uitprobeert, sorry, sorry, sorry.......)

Moet prima te combineren zijn met je Hida biefstukje, lijkt me zo..

en:
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 april 2017 路 12:55

Op te drinken in:

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 april 2017 路 13:11
    Ik ben geen fanatiek bierdrinker, en ook geen biernerd, (ondanks drie jaar in een bierbar achter de bar te hebben gestaan) maar hou wel van een goed speciaalbier op zijn tijd, en vind het ook gaaf om de terugkeer van ambachtelijk bier te zien gebeuren de laatste tijd. (ik kan me nog herinneren dat een leffe bijzonder was...)

Onder invloed van de Amerikanen zijn er veel craftbeers in Azie. Zoals je boven ziet; in Japan zijn ze goed bezig (ga daar overigens ook VOORAL sake proeven, je vindt er sake die miljoenen maal beter is dan wat ik hier in Europa krijgen kon, en in hun whiskeys zijn ze ook niet slecht, tenminste, hun aged single malts. Ik vond de blends nogal tam) maar ook in Beijing heeft de craft beer rage toegeslagen. Er worden goddeloos veel IPA's, ambers en stouts (waarvan een hele goede de "airpocalypse stout' is : zo zwart als de lucht in een Beijingse winter!) gebrouwen in die metropool. Helaas heb ik daar zo snel geen foto's van paraat dus je zult me op mijn blauwe ogen moeten geloven.

Geen tijd nu om in mijn oude foto collectie te rommelen: het sneeuwt in Bern! echte dikke vlokken op 500 m!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 april 2017 路 13:13
    PS: de oude donkere bieren uit de kelder opdrinken was de favoriete manier om de avond af te sluiten voor de crew van die bierbar. De Val Dieu Brune van bijna 8 jaar oud was goddelijk!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 april 2017 路 13:20
    En dan de allerlaatste PS: Hier in Zwitserland heeft het biervirus ook toegeslagen, met best goede resultaten:

Lekkers uit de Aarau;
    (Voor IPA lovers waarschijnlijk te lief, te zoet, te zacht)

Liechtenstein doet ook mee; (nog niet getest)

ook uit de Engadin komen goede biertjes:

En tot slot deze brouwerij (ben even vergeten waar die vandaan komt) die een heerlijke grapefruit IPA heeft die onversmadelijk is op zomerse dagen

Er is nog veel meer (Wallis!) maar dat moet ik eerst nog even drinken.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 19 april 2017 路 13:41
    Nice,

Wat betreft je punt over Craft Beer en dat Leffe ooit bijzonder was. In de Volkskrant stond een leuk artikel over de zuiderburen en niet vernieuwend genoeg. Best interessant.
    Om even terug te komen op de Leffe en de andere klassiekers. Ik kan nog altijd genieten van de Karmaliets, Duvels, Maredsous e.d.
    Ergens wel jammer om te zien dat die bieren ondersneeuwen tussen de Ipa's, Stouts E.d

Wat betreft de Japanse wikkie, die kan inderdaad goed om de hoek komen, met name de malts.
    Dan ga verdomme de berg op als daar dikke vlokken vallen, lullen over bier kan vanavond ook.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 19 april 2017 路 14:19
    Hmmmm, als zuiderbuur en liefhebber al menig speciale biertjes in het buitenland gedronken.
    En NL is ook buitenland: IJ-bier, zeezuiper van de scheldebrouwerij en zwaar blond (Brand) komen geregeld in huis.
    Leuke etiquette's scoren ook altijd. Die van het Canadese Deschuttes vind ik heel mooi: https://www.deschutesbrewery.com/beer/

Ik heb steeds enkele bakken Duvel in de kelder staan. Deze laat ik minstens een jaartje nagisten op de fles.
    Duvel tripel hop spant de kroon en de editie van 2013 is mijn favoriet. Nog twee flesjes over maar deze is ondertussen zuur geworden. Volgende week starten aan het bakje duvel tripel hop 2015...
    'Schol, als ge niet drinkt dan blijft hem vol en bier is beter dan petrol'
    knowledge is powder
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 19 april 2017 路 14:43
    @3zel. Jammer dat Duvel nu alleen nog maar de 2012 vast gaat uitbrengen. Vond zelf de 2014 de favoriet.
    Tijd terug kon je een set bestellen met alle versies vande triple hop. Grappig dat je begint over Duvel, T ij is nu min of meer ook van Moorgat.
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 20 april 2017 路 12:04
    Belg worden!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 20 april 2017 路 13:00
    Een speciaal bier gaat er altijd wel in. al drink ik na het skien toch meestal een weizen.

In mei eens kijken of Leidsch bier hun grachtenbier gebrouwen heeft. Het probeersel smaakte vorig jaar goed. Iemand dan ook in de Grote kerk te vinden?
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 23 april 2017 路 10:10
    Haha leuk dit topic, zelf een absolute doch niet fanatieke fan.
    Terugkomend op Duvel en Karmeliet, die zijn tussen al het (Hollands) experiment nog steeds fantastisch idd.
    sneeuw, pffff
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 27 april 2017 路 18:19
    Wat lekkers gevonden

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro