PA#16: where to go tijdens de Paasdagen?

PA#16: where to go tijdens de Paasdagen?

Ready? Set? Go! We hebben eindelijk weer eens te maken met een klassieke paasstorm die de winter terugbrengt naar de noordkant van de Alpen. Een lagedrukgebied is bezig positie te kiezen. Dit zorgt vanaf zaterdagmiddag voor ‘condition hivernales’ in grote delen van Zwitserland en Oostenrijk. Een situatie waarbij de sneeuwgrens in het Duits sprekende deel van de Alpen richting de 1000 meter gaat en we tenminste 5 dagen temperaturen onder nul krijgen boven de 1500 meter. Ofwel een PaasPoederAlert! In dit bericht:

  • Stroming noordwest geeft een PaasPoederAlert
  • Meerdere dumps uit het noorden
  • Waarheen te gaan

Stroming noordwest geeft een PaasPoederAlert

De jetstream draait komend weekend naar noordwest en voert dan direct koude polaire lucht aan. Ligt het nulgradenniveau overdag nu nog ergens tussen de 2500 en 3000 meter, op tweede paasdag ligt deze in Oostenrijk en Zwitserland rond de 1200 meter of lager. Een enorm verval van de temperatuur die het gevolg is van de binnenstromende koude lucht. Op onderstaand kaartje is goed te zien hoe de groene bel met koude lucht vanuit het noordwesten de Alpen binnenvalt.

Temperatuur onder nul op 1500 meter
Temperatuur onder nul op 1500 meter

In deze koude en instabiele luchtlaag wordt veel vocht richting de Alpen gestuwd om daar leeg te sneeuwen tegen het relief aan de noordkant van de Alpen. Daarmee ontstaat er een typische noordstau-noordfohn situatie. Ofwel veel sneeuw en rap dalende temperaturen aan de noordkant van de Alpen en zon en opklaringen aan de zuidkant van de Alpenhoofdkam. De Föhnchart laat dit goed zien. Vanaf zaterdag (als de koude lucht in de loop van de middag binnan valt) krijgen we te maken met een noordstau aan de noordkant van de Alpen (en noordfohn aan de zuidkant).

Fohn chart Zwitserland
Fohn chart Zwitserland

Dat opmerkelijke verschil is ook goed te zien op de wolkenkaarten. Want zondag zien we veel bewolking (en neerslag) aan de noordkant van de Alpen terwijl het dan juist opklaart aan de zuidkant van de Alpen.

Wolkenbedekking zondagochtend
Wolkenbedekking zondagochtend

Meerdere dumps uit het noorden

De zaterdag verloopt nog warm en mild met regen en sneeuw in de gehele Alpen. De sneeuwgrens ligt daarbij nog relatief hoog. Pas in de loop van de zaterdagmiddag/avond volgt er koudere lucht en in de nacht naar zondag zakt de sneeuwgrens pas echt goed. Aan de noordkant van de Alpen (vanaf het Jungfrau massief in het westen en alles verder oostwaarts begint het dan intensief te sneeuwen. Tegelijkertijd klaart het dan door de opstekende noordfohn juist op aan de zuidkant van de Alpen.

Op zondag is het dan zonnig in het westen en zuiden van de Alpen, terwijl er aan de noordkant van de Alpen instabiele lucht blijft binnenstromen. Dit zorgt dan voor zon en sneeuw in het noorden. In de loop van de dag wordt de bewolking dan dikker en van zondag op maandag sneeuwt het nog eens intensief aan de noordkant van de Alpen. En ook maandag volgt er opnieuw een front dat niet alleen de noordkant van Zwitserland en Oostenrijk sneeuw brengt, maar ook het noorden van de Franse Alpen.

Na 2e paasdag blijft het koud en met een noord- tot noordoostelijke stroming blijft het sneeuwen aan de noordkant van de Alpen, waarbij de oostelijke component ook voor sneeuw kan zorgen in de Dolomieten. Een winters weekje kortom.

Waarheen te gaan?

De gebieden in Oostenrijk en Zwitserland met voldoende speelruimte boven de 2000 meter zijn de way to go. Let daarbij wel op dat je de gebieden in Zwitserland kiest ten oosten van het Jungfrau massief. Of beter…alles vanaf Engelberg en oostelijker is een safe bet. Pas vanaf maandag komen de gebieden in de Franse Noordalpen aan de beurt voor een portie sneeuw. De paasdagen zijn kortom voor de gebieden van Engelberg en Oostelijker. Het zicht wordt slecht, het wordt fris en poeder is daardoor het beste te genieten op de pistes. Pas bij de opklaringen tussen de fronten door is er ruimte voor de betere lijnen. Maar let op… bij een dergelijke instabiele luchtlaag kunnen er zomaar hardnekkige wolken tegen je favoriete helling aankruipen. Beter blijf je dan op de piste of zoek je een helling die minder gevoelig is voor die hardnekkige bewolking.

Vanaf maandag ook kansen voor het noordwesten van de Alpen. Daarvoor kom ik op zondag nog met een update. Mocht je nog vragen hebben, let me know!

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur13 april 2017 · 13:33

Kijk, voor het derde jaar op rij een Paaspoederalert. Ben benieuwd of die net zo goed gaat worden als die van 2 jaar geleden toen ik in het Zillertal en rond Innsbruck mijn best heb gedaan zoveel mogelijk sporen te zetten voor de invallende dooi een einde maakte aan het seizoen 14/15.

Wanneer ik de volgende passage “Het zicht wordt slecht, het wordt fris en poeder is daardoor het beste te genieten op de pistes.” lees dan denk ik gelijk aan bossen op noordhellingen. De bossen zorgen voor het benodigde contrast om wat te kunnen zien en noordhellingen hebben meestal zo laat ik het seizoen nog wel een basis liggen (correct me if I am wrong).

Nu ben ik van nature een beetje een luie angsthaas dus ik hou vooral van ‘easy-in-easy-out’ tree runs waarvoor ik niet hoef te hiken en waarbij ik in redelijke veiligheid van piste naar piste door de bossen kan crossen (het liefst met een stoeltjeslift boven mijn hoofd).

2 jaar geleden heb ik tijdens de Paasdagen eerst in Mayrhofen (de zogenaamde 'baby tour" op een noord helling op Penken en tree runs op de noord hellingen bij Eggalm) op zaterdag en zondag mijn gram gehaald en daarna doorgereden naar Innsbruck vanwaaruit ik de maandag en dinsdag nog ‘wunderschoene’ poeder heb gereden op de noordhellingen van Schlick 2000 alvorens de dooi op dinsdagmiddag een einde maakte aan alle sneeuw pret. Ik ben van plan dat deze Pasen weer te doen.

En omdat ik graag mijn geheime plekjes met jullie deel geef ik hieronder de ‘tree run tutorial’ van Mayrhofen en de ‘tree run puzzle’ van Schlick 2000.

Veel plezier en misschien komen we elkaar wel tegen in de bossen.

Gevorderd
evr66proAuteur13 april 2017 · 13:53

Ai, wij gaan een weekje later. Beiden dan al gesloten. Dat wordt behoorlijk omhoog sjouwen. Maar, mooi initiatief, bedankt!

Toerist
AnoniemAuteur13 april 2017 · 13:57

@@evr66, weet je al waar je naartoe gaat die week daarop?

Gevorderd
powderdudeAuteur13 april 2017 · 13:59

@@morris . Weer bedankt voor de update .Wat denk je dat de beste plek is vanaf maandag met voldoende bomen ? Of nog even wachten tot de volgende update?

Enjoy :-))
Gevorderd
evr66proAuteur13 april 2017 · 14:05

@@evr66, weet je al waar je naartoe gaat die week daarop?

Ervine op 13 apr 2017 13:57

Nog niet, wachten even af waar het echt gaat vallen en of het dan nog niet te laat is. Zijn gebonden aan de schoolvakantie helaas, zeg maar vanaf 23.04.

Gedachten gaan op dit moment naar Kaprun, Zillertal, Ramsau, Solden. Zou ook graag nog even Espace Killy of Chamonix bezoeken, maar die lijken de sneeuwboot voorlopig een beetje te gaan missen. Engelberg valt af vanwege de $$$ eigenlijk, is de 4e keer dit seizoen dus wil het graag een beetje betaalbaar houden :)

Wordt het niks in die week, gaan we lekker surfen en wave-skien :)

Gevorderd
YvesAuteur13 april 2017 · 19:44

Engelberg it is. Nu hopen op wat zicht…

Gevorderd
JudithSAuteur14 april 2017 · 14:55

@@meteomorris spontane actie, we stappen nu in de auto en gaan skiën ipv kitesurfen. Nog tips waar in Oostenrijk we de beste kans maken op poeder? Met de minste reisafstand!? :-) … anders toch uitwijken naar het dure Engelberg

Gevorderd
AryenAuteur14 april 2017 · 15:02

Wij rijden morgen waarschijnlijk ri Engelberg. Noord Scandinavië moet dan maar even tot de zomer wachten. :)

Expert
meteomorrisAuteur14 april 2017 · 16:02

@@JudithS Lech-Anton

powfinder.com
Gevorderd
larselzorroAuteur14 april 2017 · 16:10

Ziet er goed uit voor volgende week… Iemand een tripje gepland vanaf woensdag of donderdag tot en met zaterdag/zondag?

Expert
Freerider JobAuteur14 april 2017 · 17:59

Wij zitten nu in St Anton en vandaag een super zonnige dag gehad, niet te geloven dat het gaat sneeuwen. We zitten nog in de zon. Vandaag off piste soort van firn schnee geskied en op de piste hele dag veel slush puppy

Expert
Freerider JobAuteur15 april 2017 · 11:37

Vandaag veel bewolking, dat begint goed❄️❄️❄️

Gevorderd
evr66proAuteur15 april 2017 · 12:41

Spanning neemt toe. Winterbanden eronder laten, lijkt geluk te brengen

Toerist
AnoniemAuteur15 april 2017 · 13:14

Heeft iemand een trip gepland voor volgende week?

Toerist
AnoniemAuteur15 april 2017 · 13:33

Heeft iemand een trip gepland voor volgende week?

Ziet er goed uit voor volgende week… Iemand een tripje gepland vanaf woensdag of donderdag tot en met zaterdag/zondag?

larselzorro op 14 apr 2017 16:10

Hey Lars,
Ik zou graag dinsdag avond willen vertrekken dan kunnen we woensdag, donderdag en vrijdag. Als het kan kunnen we vrijdag avond weer terug rijden. Ik heb nog een auto met winterbanden dus dat is al geregeld.

Hoop snel iets van je te horen.

Groetjes Mark

Gevorderd
evanAuteur15 april 2017 · 14:07

Is er dinsdag iemand onderweg in St. Anton?

Gevorderd
powderdudeAuteur15 april 2017 · 15:10

Wij ( bobsr, bobjr) arriveren maandag avond in Sankt Anton voor 3dgn .

Enjoy :-))
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur15 april 2017 · 15:33

Verdomme, weer t bewijs dat ik dit moet afwachten ipv mn verlof regelen en meteen een accommodatie boek.
@@meteomorris, kunnen we niks regelen voor Breuil cervina / Zermatt? Dat je ergens 20 cm minder laat vallen?

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Toerist
lisetteblankestijnAuteur15 april 2017 · 16:53

Heeft iemand een trip gepland voor volgende week?

Ziet er goed uit voor volgende week… Iemand een tripje gepland vanaf woensdag of donderdag tot en met zaterdag/zondag?

larselzorro op 14 apr 2017 16:10

Hey Lars,
Ik zou graag dinsdag avond willen vertrekken dan kunnen we woensdag, donderdag en vrijdag. Als het kan kunnen we vrijdag avond weer terug rijden. Ik heb nog een auto met winterbanden dus dat is al geregeld.

Hoop snel iets van je te horen.

Groetjes Mark \

Markie088 op 15 apr 2017 13:33

Hiero nog een die graag op woensdagochtend richting Tirol vertrekt en op zondag terug wil rijden.
Carpool tot Innsbruck/Landeck/StAnton anyone? Kan zelf een auto met winterbanden regelen, of ik rijd (zonder bagage!) graag mee?

Gevorderd
didiAuteur16 april 2017 · 10:49

Het sneeuwt ondertussen mooi in Kaprun.
Op de kitzstei horn is het rond de -7 op 2000m.
Op 2000m is o geveer 15cm gevallen
Boven rond de 25 a 30.
Wel heel veel wind.

Gevorderd
BMTAuteur16 april 2017 · 12:53

Lekker laagje gevallen op de Kitz.

Helaas wel hard sneeuw onder de poeder. Gelukkig is het nu weer volop. http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21597.jpg?width=800

Gevorderd
SteefAuteur17 april 2017 · 11:48

Sonnenkopf helemaal top bovenin! Dikke 40cm fluffy poeder! Laatste faceshots van het seizoen. Heerlijke afsluiter. Pasen stelt nooit teleur gelukkig.

Wat een verschil met eergisteren toen we dit ijzige couloir reden.
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/21598.jpg?width=800

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Toerist
AnoniemAuteur17 april 2017 · 13:04

Zijn er mensen die de komende dagen in de Zillertal Arena (Zell am Ziller, Gerlos, Konigsleiten) te vinden zijn? Zo ja, kunnen jullie dan checken of de volgende 2 tree runs te doen zijn in Konigsleiten en Gerlos.

@@HenkOneGlove, ben jij er toevallig weer?

Thanks

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!