PA#18: dinsdag en woensdag zijn poederdagen

PA#18: dinsdag en woensdag zijn poederdagen

De winter weet niet van stoppen. Afgelopen week reden we fijne poeder in de Alpen en ook deze week kan er weer poeder worden gereden. Er zijn nog steeds wat gebieden open en de baselayer boven de 2300 meter is beter dan ooit dit seizoen. Een actieve depressie zorgt vandaag en morgen voor verse sneeuw waarbij instromende koude lucht de temperatuur weer doet dalen. Vanaf woensdag draait de stroming voor lange tijd naar het zuiden. Het is dan gedaan met de kou en de verse sneeuw. Dinsdag en woensdag worden kortom de dagen. In dit bericht:

  • super base layer in grote delen hooggebergte
  • condities waren en zijn goed
  • komende 36 uur nog meer verse sneeuw en afkoeling
  • daarna langdurige zuidstroming
  • poederadvies voor dinsdag en woensdag

Super base layer in grote delen hooggebergte

Het is begin mei, maar de condities boven de 2300 meter zijn in grote delen van de Alpen gewoon nog uitzonderlijk goed. Er ligt een dikke base layer en op noordhellingen boven de 2600 meter gewoon nog veel poeder.

De afgelopen dagen was ik in de Alpen onderweg om een nieuw board te testen. Sinds de start van deze winter heb ik samen met vrienden aan een nieuw board geknutseld en afgelopen week was de vuurdoop. Over de shape waren we het al maanden eens, maar we wisten niet zeker welk type kern het beste zou werken. De afgelopen dagen hebben we intensief 3 type kernen aan de tand kunnen voelen en we zijn er uit. Komend najaar verschijnt er dan eindelijk een board van eigen hand en over een paar dagen starten we de pre-sale. Wil je niets missen, laat dan hier je email adres achter en als je boarder bent met een liefde voor poeder dan zou ik dat zeker doen.

Testen is hard werken
Testen is hard werken
Freestyle durability test
Freestyle durability test

Goed, de condities zijn dus nog super goed in de Alpen en de komende 36 uur valt er nog eens een pak sneeuw.

Komende 36 uur nog meer verse sneeuw en afkoeling

Na een zonovergoten vrijdag volgden een natte zaterdag en zondag met zo’n 15-40 cm verse sneeuw boven de 2400 meter. Vandaag en morgen komt daar nog wat bij. Vandaag is het nog wat warmer, maar als in de loop van de dag de koude lucht zijn weg vindt naar de noordkant van de Alpen zakt de sneeuwgrens in de nacht naar dinsdag gewoon weer richting de 1500 meter en later. De dinsdag begint dan ook koel met veel instabiliteit in de lucht. Dat zorgt op dinsdag in eerste instantie nog voor sneeuw, maar in de loop van de dinsdag klaart het op vanuit het westen. De woensdag begint koel en een strakke blauwe lucht. Wees er dan vroeg bij want met een naar het zuiden draaiende stroming schiet de temperatuur weer omhoog, maar geloof me… ook op woensdag kun je tot laat in de middag op noordhellingen nog gewoon poeder rijden.

koufront onderweg naar de Alpen
koufront onderweg naar de Alpen
koude lucht stroomt binnen
koude lucht stroomt binnen
et voila, een pak verse sneeuw
et voila, een pak verse sneeuw

Na woensdag langdurige zuidstroming

Vanaf woensdag draait de stroming naar zuid. Gevolg is dat de koude lucht niet meer de Alpen kan bereiken en dat met de aanvoer van mildere en soms ronduit warme lucht het nulgradenniveau flink omhoog gaat. Weliswaar komt het donderdag en vrijdag nog tot wat sneeuw aan de zuidkant van de Alpen maar omdat de lucht die aangevoerd wordt steeds warmer is heeft het geen nut om naar de zuidkant te rijden.

Poederadvies voor dinsdag en woensdag

Dinsdag en woensdag kan er nog eens gortdroge poeder worden gereden op de gletstjers aan de noordkant van de Alpen. Er zijn nog 8 gebieden in de Alpen waar de liften draaien en in 5 van die 8 gebieden kun je dinsdag en woensdag poeder rijden:

  • Engelberg Titlis (tot en met 28 mei)
  • Kaunertaler Gletscher (tot en met 5 juni)
  • Stubaier Gletscher (tot en met 18 juni)
  • Kaprun Kitzsteinhorn (tot en met 23 juli)
  • Hintertuxer Gletscher (hele jaar geopend)

Mocht je tijd hebben, dan zou ik zeker even gaan. Daarna is de winter echt even van de kaarten verdwenen.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
robbertAuteur8 mei 2017 · 16:49

ha gewoon weer poeder in de voorspelling, wat een geluk

Expert
meteomorrisAuteur8 mei 2017 · 17:14

Zet m op @@robbert voordat je weer een paar weken richting de warmte gaat

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur9 mei 2017 · 08:04
powfinder.com
Gevorderd
GhiniAuteur9 mei 2017 · 10:18

Bedankt @@meteomorris voor het verlengen van de weerbericht periode ;) wederom blijkt dat het het waard is… Wedstrijdje wie het laatst in het seizoen vers rijdt iemand?

Gevorderd
3zelAuteur9 mei 2017 · 11:27

Stelvio ziet er ook lekker uit ;)
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/Giro/1.2973571

knowledge is powder
Gevorderd
AryenAuteur9 mei 2017 · 13:20

@@3zel Is de stelvio (binnenkort) al open? En heb je plannen?

Expert
meteomorrisAuteur9 mei 2017 · 13:21

@@3zel @@Aryen opening Stelvio liften staat gepland voor eind mei.

powfinder.com
Gevorderd
3zelAuteur9 mei 2017 · 14:35

@@Aryen: plannen genoeg maar niet meteen voor de Stelvio. Heb jij daar al lijnen gezet?

25 tem 28/05 zitten we in Stubai voor de jaarlijkse bulten- en telemarktraining met BFSI…

knowledge is powder
Gevorderd
KRoversAuteur9 mei 2017 · 15:15

@@3zel Wilde je op je fiets over de Stelvio?

Misschien dat Steven Kruiswijk, Tom Dumoulin of Bauke Mollema tijd kunnen winnen als ze daar met de nieuwe @@meteomorris boards de afdaling induiken? Heeft Steven in ieder geval minder last van de sneeuwmuren…

Avalensemble!
Gevorderd
3zelAuteur9 mei 2017 · 15:30

@@KRovers: geniaal! Met zo een retro wepowder spandex-pakje.

Kees, ik volg de koers nogal van nabij en heb altijd zo een medelijden met die renners in barre omstandigheden…

knowledge is powder
Gevorderd
KRoversAuteur9 mei 2017 · 15:50

@@3zel Ben nog eens redelijk bevroren in dichte mist op de Iseran boven geraakt, inclusief hongerklop… Fietskleding is dan zelfs naar boven, met maximale hartslag en verbranding, te dun op 2700 meter hoog. En toen moest ik nog 60 km terug afdalen en lag er geen sneeuw om het op ski’s te kunnen klaren…

Avalensemble!
Gevorderd
AryenAuteur9 mei 2017 · 17:48

@@meteomorris Dank je.

@@3zel Ik ken de Stelvio nog niet. Bultentraining klinkt trouwens ook interessant. Daar moet ik ook nog wat oefenen om op Landes1-niveau te komen. Is die BFSI-training voor ‘gewone’ skiers ook toegankelijk?

Gevorderd
japser_beAuteur9 mei 2017 · 18:44

@@Aryen is gewone technische stage voor iedereen toegankelijk.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!