Gulmarg - Kashmir

• Skitrien
    Advanced
    Skitrien op 6 september 2017 · 20:44
    Is er iemand van jullie al in Gulmarg - Kashmir gaan skiën? Wat waren jullie ervaringen? Enige aanraders van verblijf?
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 7 september 2017 · 08:15
    Ik weet dat @Kanski wel eens plannen heeft gehad om daarheen te gaan. Gebruik even de zoekfunctie van het forum anders...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • sanno
    Tourist
    sanno op 7 september 2017 · 12:09
    @polhovsky kan je vast meer vertellen
    Toerisski
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 7 september 2017 · 16:47
    In 2016 geweest...Kan er veeeeel over vertellen, maar een ding is zeker: GAAN!!!!!!!!
  • BASC
    Advanced
    BASC op 7 september 2017 · 18:12
    Is een aanrader!!

Weet dat er iemand in NL mee bezig is om te organiseren...
    First Tours
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 7 september 2017 · 22:50
    Klopt @sanno!

Ik ben er in 2010 & 2013 geweest en het viel me op dat het in 2013 al veel drukker was. Als die trend zich heeft doorgezet, dan vrees ik wel een beetje...

Maar goed, ga in februari. Januari is te vroeg en in maart wordt het snel te warm. Februari is doorgaans poeder, poeder en nog eens poeder. Ga ook a.u.b. niet met lokale gidsen in zee, die zijn op een uitzondering na, echt waardeloos. Je ontmoet gemakkelijk gelijkgestemden en de lezingen op dinsdag m.b.t. de condities zijn heel goed en informatief (dat waren ze in ieder geval in 2013). Let daar goed op, zoek maatjes, negeer de Russen en "stick to the plan"! Veel idioten gaan ondanks een 'negatief reisadvies' vrolijk een dag na een dump van 50cm van een foute helling af. Laat ze dat lekker doen, maar ga ze niet achterna...

Ik verbleef destijds in Alpine Ridge. Een voor lokale begrippen degelijk hotel waar 's middags en 's avonds veel mensen samenkomen en dus een goede ontmoetingsplek. Je kunt ook op de bonnefooi gaan en goedkopere plekken vinden, die zijn doorgaans echter niet op internet te vinden.

Kortom, geweldige poeder is nagenoeg gegarandeerd (ik heb in 3 weken elke dag louter verse sporen geskied) maar houd er rekening mee dat niet alles geweldig is (de Russen gedroegen zich in 2013 bijzonder asociaal hetgeen resulteerde in behoorlijke ruzies in de rij voor de lift) en daarnaast is en blijft het India. De lift doet het soms zonder reden uren niet en de kaartverkoop voor de lift verloopt ook niet bepaald efficient, maar goed dat is ook wel weer de charme van India...

Je kunt een verslag van mijn reis in 2013 lezen op:

http://polhovsky.com/?p=1246
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 8 september 2017 · 14:37
    Nog even aanvulling:

Als je de tijd hebt, ga 3 weken of langer. Vanaf februari is het daar aan, eerste week maart kan ook nog erg goed zijn omdat alle skibums dan weg zijn.

Een gids is essentieel wil je alles er uithalen. Je kan gaan voor een westerse gids, maar dat gaat alleen in combinatie met een duur pakket.

Een Indiase gids van http://kashmirheliski.in zijn goed en hebben lawine training gehad. Een lokale gids biedt erg veel voordeel. Zo kennen zij het gebied het best en hebben ze connecties met de lifties.

Het kan er namelijk erg chaotisch aan toe gaan en vaak kunnen zij net ff wat sneller de lift in.

Terrein is echt eindeloos en groots. Vanaf de top waar je heen tourt, 4150 zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar Touren is wel essentieel want vanuit de lift kan je maar 2 bowls in en weer uit!

Je kan erg goedkoop slapen in Gulmarg, maar dan krijg je ook echt niets. Koud water, alleen savonds electra en vieze kamers. Kies voor iets net boven de gemiddelde prijs.

Qua russen viel het in 2016 mee vanwege de slechte economie. Ik weet niet hoe het komend jaar zal zijn. Door het negatieve reisadvies zullen er minder mensen zijn, maar laat je daar niet door afschrikken en ga gewoon.

De lift is wel deze Zomer beschadigd, dus check ff of hij weer loopt. Anders ga je voor niets.

Als het sneeuwt of keihard waait draait ie niet, maar dan ben je toch dikke treeruns aan het doen naar Baba Rishi of monkeyhill. Dan heb je niets te zoeken op 4000..

Gulmarg is echt ondergewaardeerd, maar voor mij het vetste gebied van de wereld. Trees, bowls open faces. Alles is er. Je kan er ook een dag de heli in!
  • Kingfisher
    Beginner
    Kingfisher op 9 september 2017 · 18:34
    Powderguides organiseert dit jaar de trip niet vanwege grote schade aan de lift en verslechterde veiligheid in de omgeving. Zou dus nog even wat checken voor je gaat
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 9 september 2017 · 19:16
    Powderguides organiseert dit jaar de trip niet vanwege grote schade aan de lift en verslechterde veiligheid in de omgeving. Zou dus nog even wat checken voor je gaat Kingfisher op 9 sep 2017 18:34

Dat negatieve reisadvies wordt al jaren gegeven. Gulmarg zelf is een eiland in de bergen, daar gebeuren geen gekke dingen.

Ja, je moet niet in Srinagar midden in demonstraties meelopen of snachts in achterbuurten je begeven.

Eerlijk denk ik dat je in Europa eerder het slachtoffer wordt van aanslagen dan tijdens het rippen van poeder op 4000 meter..

Kashmiris zijn juist heel open en verdienen het ook om hun mooie regio te laten zien aan de wereld. Door toerisme help je de lokale bevolking onwijs!
  • Kip
    Advanced
    Kip op 10 september 2017 · 09:27
    Hoe zit het met het eten daar? Kortom hoeveel dagen heb je niet kunnen skiën i.v.m. spuitpoep?
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 10 september 2017 · 12:26
    Hoe zit het met het eten daar? Kortom hoeveel dagen heb je niet kunnen skiën i.v.m. spuitpoep? Kip op 10 sep 2017 09:27

Blue/brownbird days wisselen zich onaangekondigd af.
  • Skitrien
    Advanced
    Skitrien op 11 september 2017 · 16:32
    Bedankt alvast voor al jullie info. Ik heb al een beetje gechecked en de gondel is blijkbaar wel al hersteld. Dat negatief reisadvies gaat wel blijven denk ik. We zouden dit jaar willen gaan, omdat we inderdaad vrezen dat het in de toekomst te druk gaat worden daar. We zouden gaan 2de helft februari en begin maart.
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 11 september 2017 · 16:37
    Klinkt goed @Skitrien! Zo lang je niet al te veel gaat rondhangen in het oude deel van Srinigar is het negatieve reisadvies alleen maar gunstig, het houdt de toeristen weg. Een paar dagen op een 'houseboat' op Dal Lake is overigens wel aan te raden. Veel plezier met het verkennen van de mogelijkheden die Gulmarg te bieden heeft!
  • raoulvos
    Beginner
    raoulvos op 15 september 2017 · 12:39
    Kan ut zeer zeker aanraden!!
    Ooit nog dit getypt na mn bezoek in febr 2016. alhoewel het meeste al gezegd is:

Omdat ik verder hier geen info in het Nederlands kon vinden hierbij een korte algemene beschrijving met wat tricks &tips (misschien soms iets te gedetailleerd)

Seizoen van 1e helft januari tm eind maart.
    Hoogseizoen: februari
    Ivm storms ed (een paar dagen ziek zijn) zou ik een minimaal verblijf van 2,5 week aanraden om het optimale uit het India avontuur te halen. Een maand of meer is zeker aan te raden.
    Alhoewel het met nieuwe E-visa wel heel makkelijk geworden is een visum voor India te krijgen met een max van 30 dagen.

Het komt er op neer dat het loont bij een verblijf van ong 5 weken of meer een seizoenspas aan te schaffen. Of als je iedere dag de 'hassle' van het worstelen met lokale kashmiri's wilt vermijden bij de ticketoffice is het zeker ook aan te bevelen! Alhoewel dit schijnbaar erg meeviel in '16 omdat er zo weinig russen waren in vergelijking met vorig jaar.

Makkelijkste en snelste manier te bereiken: vliegen naar srinagar (via oa Delhi). Vanaf daar taxi naar Gulmarg (2000 rupees).
    Vraag op de heenweg om langs de 'wine shop' in Srinagar te rijden voor wat premium kingfisher (90 rupees a can) en rum/whiskey ed. Is in gulmarg soms wel te krijgen maar kost 2,5 a 3x zoveel. En we blijven 'skibums', nietwaar?
    Ook is er een westerse supermarkt 'pick&choose'. Achterin een hoekje staat hier een koelkast vol met echte Gouda kaas gemaakt door een Nederlander die in Kasjmir woont.

Gulmarg is min of meer opgedeeld in twee delen met een golfbaan in het midden.
    Achterin het dorp is de 'marketplace'. Dit is het goedkopere deel. Vanaf hier is het 20 min. lopen of een korte taxi rit naar de gondola. Overnachtingen liggen rond de 1000 rupees voor een kamer pp. Of rond de 1500 voor 2 pers. Incl warm water, kachel (hout, gas, kerosine, elektriciteit en zoveel dekens als nodig om lekker warm te blijven). Afhankelijk van de verblijf tijd valt er wel wat te onderhandelen. Wij kregen bijv ontbijt in ut restaurant 'Bakshi'. Sowiezo zeer aan te raden voor een goeie curry!

De New Mount View Hotel ook zeker aan te raden met gezellige 'common room', maar wel ietsjes duurder.
    Rond de gondola base is het duurdere deel v/h dorp. Heel veel hotels. Prijzen liggen iets meer rond de 1500 rupees pppn. Maar ook hier is veel verschil afhankelijk van de kwaliteit ed. Ask around 😃

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro