Surf & Snow - Serieus terrein in Piau-Engaly

Surf & Snow - Serieus terrein in Piau-Engaly
Het terrein van Piau-Engaly
Het terrein van Piau-Engaly

Quote van de dag: My splitboard? The cheapest one. Every split board sucks, so don’t spend too much money on them’ - Colin Dorignac

Vanuit Saint-Lary is het slechts een half uur rijden naar Piau Engaly. In dat half uur rijd je van 860 meter naar een hoogte van 1860 meter. Voor de snelle rekenaars onder ons is dat dus een stijging van 1000 hoogtemeters. Wanneer je op 1860 meter hoogte arriveert lijkt het alsof je aan het einde van de wereld bent opgenomen. Piau Engaly kan zo als decor dienen voor menig science-fiction film, hoeft echt niets aan gedaan te worden. De gebouwen zien eruit alsof ze ieder moment wakker kunnen worden uit hun winterslaap en terugvliegen naar de planeet waar ze vandaan komen. En misschien doen ze dat ook wel in de zomer. Maar goed, vandaag zijn wij de jedi’s die dit gebied eens gaan verkennen.

May the force be with you
May the force be with you

Surfboards en ski’s

Terwijl we alle spullen bij de auto aantrekken (en mensen zich verbazen over het feit dat er twee surfboards in die auto liggen en over Morris die z’n wetsuit nog even op het dak van de auto legt), krijg ik een belletje van Manu (nee, dit is weer een andere Manu. Drie dagen, drie verschillende Manu’s), die vertelt dat gids Colin op ons staat te wachten. Colin is een saissonnier die oorspronkelijk uit Bordeaux komt. Jaren geleden heeft hij z’n hart verloren aan Piau Engaly en hij is nooit meer weg gegaan. Deze kleurrijke local is de ideale gids om de mogelijkheden in Piau aan ons te laten zien. Op z’n vlijmscherp geslepen snowboard snijdt hij over de knetterharde pistes naar beneden alsof het vals spelen is. Bij ieder lift een handje voor de liftbediende, bij iedere andere local even een kort praatje of een knuffel. Dit is Frankrijk op z’n best. Trots vertelt Colin over de ‘Derby des Pyrénées’, een Chinese downhill in Piau Engaly. ‘Een geweldig event waar de hele vibe van Piau bij elkaar komt’. Op de vraag of hij wel eens mee heeft gedaan antwoordt hij droog: 'Ik heb ‘m de laatste twee keer gewonnen’.

Serieus terrein dus
Serieus terrein dus

Serieus terrein

Piau Engaly is een serieus gebied. Er valt dankzij de ligging meer sneeuw dan in de meeste andere gebieden in de Pyreneeën. Het terrein is steil met veel noordhellingen. Ze hebben dan ook meer dan 90 punten in het gebied waar lawines getriggerd kunnen worden. Het liftsysteem is bijzonder efficiënt. Eigenlijk kan je het meeste terrein bereiken met één stoeltjeslift die vanuit het dorp naar het hoogste punt van het skigebied (2528 meter) gaat. Hiervandaan is het maar een klein stukje hiken naar de Pic de Piau (2696 meter). Vanaf dit punt kan je de Vallée de la Gela induiken. Dit is een serieuze afdaling met enkele no-fall zones op een traverse. Meer laid back is de vallei aan de andere kant. In de Vallée du Badet ligt een aantal mooie kommen en kom je weer terug in het skigebied.

Function over fashion
Function over fashion

Is die lift écht in gebruik?

Lunchen doe je in Piau Engaly bij het ‘front de neige’. We lunchen bij Edelweiss en knallen in een minuut of twintig een kaasfondue naar binnen. Voor slechts € 13,00 per persoon. Da’s nog eens waar voor je geld. 's Middags is La Cueva del Diablo de place to be. Da’s makkelijk in zo’n klein dorp. Je komt elkaar overal tegen. Maar goed, Piau Engaly is niet alleen voor de echte cracks. Ook beginnende freeriders komen in Piau Engaly aan hun trekken. In het skigebied zijn een viertal zones aangegeven waar je kennis kunt maken met de sport die welbeschouwd toch wel de mooiste ter wereld genoemd kan worden (in deze community in ieder geval).

^Arjen draagt het Ambition jack. Morris is warm dankzij het jack van Travis Rice: de TR Stretch. Lekkere jackies hoor!

Het meest bijzondere punt in het skigebied is de stoeltjeslift Hourc. Wanneer je er langs komt denk je dat deze lift al minimaal een jaar of tien niet meer in gebruik is. Dat blijkt niet zo te zijn. Hoewel de lift al bijna 50 jaar oud is doorstaat deze ieder seizoen opnieuw alle veiligheidstesten en dit jaar is hij een maand open geweest. ‘En met een reden’, zegt Colin. ‘Deze lift gaat open met voldoende sneeuw en dan heb je hier de beste treeruns van Piau. De lift is oud, maar voldoet’.

Topoverleg
Topoverleg

Mach 6

Het is typerend hoe men in Piau Engaly het skigebied runt. Voldoende faciliteiten en snelle stoeltjesliften voor wat meer eisende toerist, maar met het hart op de goede plek om de ziel van de sport te bewaken. De opmerking van Colin zet alles direct weer in het juiste perspectief. Op de vraag of hij voor omliggende toppen wel eens op een splitboard gaat staan antwoordt hij dat hij liever niet op een splitboard rijdt, maar soms niet anders kan. ‘Dus koop ik de goedkoopste, omdat ze allemaal waardeloos zijn’. Om er daarna met mach 6 op knetterharde pistes vandoor te gaan.

Van de snow naar de surf
Van de snow naar de surf

Drie dagen Pyreneeën waren kort, maar krachtig. We checken de surf. Er komen weer golven aan. En dus is de keuze tussen morgenochtend naar huis rijden of nog even een sessie doen snel gemaakt. Op naar Hossegor!

Teruglezen

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur26 oktober 2017 · 13:30

@@Arjen, LOL. Doe Colin was geniaal. Zo mooi en simpel als hij in het leven staat (en zo hard als hij naar beneden knalde)

'Op de vraag of hij voor omliggende toppen wel eens op een splitboard gaat staan antwoordt hij dat hij liever niet op een splitboard rijdt, maar soms niet anders kan. ‘Dus koop ik de goedkoopste, omdat ze allemaal waardeloos zijn’. 'Hij begreep het simpelweg niet dat iemand 1000 euro kan uitgeven voor een splitboard dat bij de afdaling aanvoelt als een stuk dood hout. Dan maar beter het allergoedkoopste kopen.

Wat vinden onze splitters eigenlijk van bovenstaande uitspraak? @@ieism @@SportGillie @@Dorylus @@Willem2k @@markindealpen @@Riesvw @@martijnuiterwijk @@josvboxtel @@tellie-G @@JohanP @@Mars @@Dutchess @@JanP @@robbert @@holi4

powfinder.com
Gevorderd
ffKnallenAuteur26 oktober 2017 · 13:47

Tegenwoordig sta ik meer dagen op mijn splitboard dan op mijn solid, maar het verschil is zo klein geworden. Als je lekker aan het boarden bent heb ik niet eens meer door dat ik een splitboard onder mijn voeten heb. Maar heel stiekem moet ik toegeven dat ik mijn solid toch fijner vindt rijden.

Qua prijzen, de ontwikkelingen gaan zo hard dat het soms interessanter is om vaker een nieuw bord te kopen dan in een keer een extreem duur bord. Maar als je gaat vergelijken vind ik vaak wel dat je krijgt naar wat je betaald. Oplossing daarvoor is koop je gear in de zomer voor 50% en ook goed spul is opeens heel betaalbaar.

Gevorderd
Willem2kAuteur26 oktober 2017 · 14:22

meh

Ik ben vooral nieuwsgierig of jullie hem gevraagd hebben waarom ie geen sneeuwschoenen/stijg-ski’s gebruikt.

Als het echt zo’n ontzettende purist is: Put your money where your mouth is en zo.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
ieismAuteur26 oktober 2017 · 14:23

Voor mij is een solid een beetje zonde van het geld, of een liftpas. Wat moet je ermee? Whatever works for you.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur26 oktober 2017 · 15:03

meh

Ik ben vooral nieuwsgierig of jullie hem gevraagd hebben waarom ie geen sneeuwschoenen/stijg-ski’s gebruikt.

Als het echt zo’n ontzettende purist is: Put your money where your mouth is en zo.

Willem2k op 26 okt 2017 14:22


@@Willem2k, het is een gast met beperkte middelen die keuzes maakt. Het grootste deel van de lijnen in Piau loopt hij via een graatje op zijn snowboardboots (ook als het spekglad is), pas als alles verspoord is wil hij een paar valleien verderop gaan splitten. Stijgski’s had hij nog nooit van gehoord en sneeuwschoenen leent hij van de skischool. Hij is geen purist om het purist willen zijn, hij is een seizoenswerker in de klassieke Franse betekenis. Weinig geld, maar iedereen het snot voor de ogen rijden…

Het is een beetje een uitstervend ras… klassieke snowboardbummer die veel wil rijden en daarvoor dingen laat. Hij is geboren in Bordeaux en besloot uiteindelijk om naar de bergen te gaan.

powfinder.com
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur26 oktober 2017 · 15:18

Wat vinden onze splitters eigenlijk van bovenstaande uitspraak? @@ieism @@SportGillie @@Dorylus @@Willem2k @@markindealpen @@Riesvw @@martijnuiterwijk @@josvboxtel @@tellie-G @@JohanP @@Mars @@Dutchess @@JanP @@robbert @@holi4

meteomorris op 26 okt 2017 13:30

Om die reden heb ik een setje tourski’s :)

Uiteraard wel eens gesplit. Vond een solid toch wat prettiger. Maar dat is al lang geleden.
Vanwegen mn rug weer terug op ski’s.
Soms jeukt het wel weer, zeker met de snowsurf van @@meteomorris

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
Willem2kAuteur26 oktober 2017 · 15:35

@@Willem2k, het is een gast met beperkte middelen die keuzes maakt.
… pas als alles verspoord is wil hij een paar valleien verderop gaan splitten. Stijgski’s had hij nog nooit van gehoord en sneeuwschoenen leent hij van de skischool.

meteomorris op 26 okt 2017 15:03

Prima, keuzes maken moeten we allemaal. Ik ook. Maar als het niet uit principe is snap ik niet zo goed waarom je zou roepen dat alle splits waardeloos zijn… Zeker als je er wel vrolijk gebruik van maakt.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
markindealpenAuteur26 oktober 2017 · 15:48

Ik weet niet op welke split hij heeft gestaan, maar die van mij voelen niet aan als een stuk dood hout :). Ik koop ook geen split van 1000 E, daarvoor rijd ik er te snel een gat in, maar als je veel bc rijdt heb je dat nou eenmaal.
Maar goed als hij zichzelf zo hardcore vind, blijf dan gewoon lekker hiken op je boots.

*ik krijg toch wel weer zin in de winter hoor…

Gevorderd
evr66proAuteur26 oktober 2017 · 16:06

maar eh @@meteomorris, ik zie dat Piau bladiebla helemaal niet in de gebieden bovenin staan? Klopt? Lijkt me wel leuk voor het voorjaar om eens een paar dagen Pyreneeën en surf te combineren :)

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur26 oktober 2017 · 16:08

Overigens, zijn niet alle snowboards ergens een doodstuk hout?

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
evr66proAuteur26 oktober 2017 · 16:10

tenzij ze liggen te beschimmelen…

Gevorderd
MarkieAuteur26 oktober 2017 · 16:37

Vette verhalen van een mooi hoekje in Europa @@meteomorris en @@Arjen. Die Colin klinkt als iemand die prima keuze heeft gemaakt door daar te gaan wonen en lift access te boarden. Zo’n iemand hoeft niet overtuigd te worden dat splitboards oke zijn tegenwoordig ;)
En tsja de betere splits zijn met dood hout gemaakt… of dood gras.

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Beginner
GerritAAuteur26 oktober 2017 · 16:47

@@Arjen € 13 voor een kaasfondue en maar 20 minuten… had je vast en zeker je eigen pannetje en 6x brood bij besteld… :D:D:D

And snow it is.....
Gevorderd
49Auteur26 oktober 2017 · 17:31

Splitten die boards en nooit meer aan elkaar. :p

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur26 oktober 2017 · 17:45

Dit doet me denken aan die ene enkele keer dat ik in de Pyreneeen heb geskied (toen ik nog skiede! In de laatste ijstijd was dat nog. Ik weet niet eens meer preces waar dat was. Bareges?) en de groenteman me vroeg of dit mijn eerste keer was dat ik in de pyreneeen kwam en na mijn antwoord, vroeg waar ik dan voorheen skiede? “Dans les Alpes” Hij snuifde, en zei vol dedain: “Les Alpes! Les Alpes! Ce sont des COLLINES!”

Wat de splitboards betreft, tja… het blijft een doorgezaagd stuk dood hout he. Ik heb een dure split, met carbon erin enzo, en die voelt bijna als een solid. Ook op de piste. Bijna. In de poeder maakt me dat echt niks uit, de kwaliteit van de poeder is tenslotte het belangrijkste. Maar ik rij dan ook niet iedereen het snot voor ogen, daar zal m het verschil in liggen.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Toerist
DorylusAuteur26 oktober 2017 · 19:57

Ik kan me precies niet meer herinneren hoe een solid voelt :)
90% van je tijd ga je bergop, dus whatever.

Beginner
RuBeLAuteur27 oktober 2017 · 11:58
Expert
meteomorrisAuteur27 oktober 2017 · 11:59

@all, mooie discussie… we staan weer allemaal mooi op scherp. Tijd dat er wat mooie vlokken gaan dwarrelen.
Tijdens het FFF maar even over door bomen.

powfinder.com
Toerist
MarsAuteur27 oktober 2017 · 22:40

Ik rij meer op mijn solid dan de split. Maar verder; als terug denk aan de split desision, dan was dat toch wel dood hout tov modern materiaal. Dus +1 voor ffKnallen.

Hier nog een filmpje van die derby. De route is in elk geval eenvoudig: volg de vallijn.

De start is wel een demo van viel befahren^2

Gevorderd
MedicineAuteur27 oktober 2017 · 23:28

Fijn, dat jullie weer eens in de Pyreneeën zijn. Ooit al eens in Tavascan geweest? Baqueira wel, meen ik. Surfen in de buurt wel iets lastiger natuurlijk.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!