Extra update: meer verse sneeuw en nu ook in Frankrijk

Extra update: meer verse sneeuw en nu ook in Frankrijk

Het aftellen naar de eerste goede dump van oktober is begonnen. Komend weekend zakt koude lucht vanuit het noordwesten af richting de Alpen. Dit zorgt in de Franse Noordalpen, Zwitserland en Oostenrijk voor een mooi pak sneeuw tussen zaterdagnacht en dinsdagmiddag. In mijn weerbericht van gister anticipeerde ik al op mogelijke wijzigingen in de laatste uren naar de dump toe. Omdat die wijziging doorzet vandaag een extra update. Gister schreef ik al:

Grote vraag daarbij is het zwaartepunt van de neerslag. Modellen gaan nu uit van de Hohe Tauern in Oostenrijk, maar dat kan in de berekeningen van morgen ook zomaar opeens de Zwitserse Alpennoordkam zijn. Dit heeft allemaal te maken met de snelheid waarmee een nieuw hogedrukgebied vanuit het westen oprukt. Gaat dit langzamer dan verwacht dan ziet Zwitserland het meeste wit. Gaat dit sneller dan is Oostenrijk aan de beurt.

Onderstaand kaartje bevestigd het vertragen van het hogedrukgebied. De isobaarlijnen blijven daardoor langer gefocust op Zwitserland zodat ook zij meet sneeuw krijgen dan gister berekend werd. Aanleiding voor een extra update. Laat ik beginnen met een belangrijke opmerking. Zoals ik gister al schreef draaien we een nieuw en gedetialleerder weermodel. Een van de meest complexe bugs waar we nu mee bezig zijn is de sneeuwval in het dal. Bij de dump van komend weekend staat er bij veel bestemmingen te veel sneeuw berekend in het dal. Dat gaat dus niet het geval zijn. Dat probleem zijn we nu aan het oplossen en zal voordat de winter echt begint geen probleem meer vormen.

De sneeuwval voor de komende dagen samengevat:

  • eerste sneeuwval van zaterdag naar zondag waarbij sneeuwgrens langzaam zakt
  • meeste neerslag dan in de hoofdkam van Oostenrijk, maar vooral op grote hoogte omdat lucht nog mild is
  • in de loop van de zondag arriveert het koufront
  • het hogedrukgebied langzamer komt opzetten dan eerder berekend
  • dit zorgt op zondag voor sneeuw dieper in de dalen van de Franse Noordalpen en Zwitserland
  • sneeuwgrens daarbij richting de 1200 tot 1600 meter
  • in de nacht naar maandag zeer veel sneeuw in Franse Noordalpen, Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg
  • in de loop van de maandag verplaatst het front zich naar het oosten
  • op dinsdag volgen opklaringen vanuit het westen en sneeuwt het nog licht in Oostenrijk
  • reken gemiddeld op 20-45 cm verse sneeuw boven de 2000 meter. In het hooggebergte kan dit al snel oplopen tot 50 cm en lokaal meer.

TIP: Check onze totaal vernieuwde forecast pagina voor meer details

Verse sneeuw voor de gletsjers

Na dinsdag klaart het op en dat is het prima toeven op de gletsjers van Oostenrijk en Zwitserland. Maar wees gewaarschuwd, buiten de pistes barst het nog van de spleten. In Engelberg maar ook in de andere gletsjergebieden valt de komende 96 uur weliswaar een mooi pak sneeuw, maar de zomer was warm en de spleten diep. Matthias Hargin en Oskar Henander waren al eerder onderweg op de gletsjer van Engelberg en kwamen met deze beelden terug. Hun volledige verslag lees je hier.

Ook Robbert en Bert zijn vandaag onderweg in Engelberg. De pistes zien er goed uit en het weer is heerlijk. Robbert stuurde daarnet een video door waarop hij de nieuwe Morris 157 aan de tand voelt.

Ik ben nu nog in Baskenland voor een surftrip en laat de gletsjers nog even voor wat ze zijn (lees hier mijn ideale seizoensplanning), maar met de verse sneeuw van zondag, maandag en dinsdag kan ik me voorstellen dat het woensdag heerlijk knallen wordt op de pistes.

Pre stoke agenda

Wie de komende dagen niet weg kan, of liever zijn euro’s spaart voor diepere dagen heb ik wat tips om de dagen door te komen:

Stay stoked
Morris

meteomorris
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!