Alle sneeuw richting Oostenrijk?

Alle sneeuw richting Oostenrijk?

Het scenario waar ik gister al bang voor was krijgt steeds meer vorm. Hoge druk vestigt zich ten westen van de Alpen, maar behoudt zijn invloed op het westelijk deel van de Alpen. Hierdoor droogt de neerslag letterlijk op waardoor de kans op sneeuw voor de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland steeds verder afneemt. In dit bericht:

  • vrijdag een eerste winterprikje
  • vanaf zondag veel kouder en veel sneeuw voor Oostenrijk
  • hoe groot zijn de sneeuwkansen voor Zwitserland en Franse Noordalpen
  • rest van de Alpen houdt het droog
  • lange termijn is dynamisch

Vrijdag een eerste winterprikje

Voor vrijdag staat er voor Oostenrijk al wat sneeuw op het programma. Dat werkt als volgt: 1. Tussen een hogedrukgebied op de oceaan en een stormdepressie boven Oost Europa ontstaat een straffe noordelijke stroming (zie blauwe pijl op onderstaand kaartje). 2. Hierdoor stroomt koude lucht vanuit het noorden naar de Alpen (blauwe kleur op kaartje). 3. Hierdoor wordt vochtige lucht tegen de Alpen gedrukt en deze bewolking hoopt zich op. 4. Die bewolking wordt gedwongen te stijgen en dat leidt tot sneeuw. Dit alles zie je samengevat in onderstaand plaatje waarvan ik de meeste plaatjes van onze forecast pagina hebt gepakt.

Vanwege de hogedruk in het westen (meer dan 1030 hPa) is er hier geen bewolking en komt het niet tot sneeuw. In Oostenrijk is dat vrijdag wel het geval. Allereerst regent het nog tot zo’n 1900 meter, maar later zakt de sneeuwgrens richting de 1000 meter. Reken op zo’n 5-10, lokaal 15 cm verse sneeuw boven de 2000 meter. Maar er staat wederom een zeer sterke wind uit het noorden waardoor de sneeuw in het hooggebergte alle kanten op wordt geblazen.

Vanaf zondag veel kouder en veel sneeuw voor Oostenrijk

Zaterdag klaart het overal dan tijdelijk om, maar zondag arriveert een nieuwe bel met koude lucht uit het noorden. Maar omdat zondag alweer zo’n 72 uur verder is in de toekomst is de exacte waarschijnlijkheid van onderstaand plaatje minder groot en kan er in de details nog het een en ander wijzigen. Maar allereerst het patroon. 1. Ook nu weer een straffe noordelijke stroming (zie blauwe pijl op onderstaand kaartje) tussen een hogedrukgebied op de oceaan en een stormdepressie boven Oost Europa. Het grote verschil met vrijdag is dat de stroming veel noordelijker is. 2. Ook nu stroomt koude lucht vanuit het noorden naar de Alpen (blauwe kleur op kaartje), maar het wordt nu veel kouder tot zelfs in de Franse Noordalpen. 3. Hierdoor wordt wederom vochtige lucht tegen de Alpen gedrukt en deze bewolking hoopt zich op. 4. Die bewolking wordt gedwongen te stijgen en dat leidt tot sneeuw. Dit alles zie je hieronder samengevat in onderstaand plaatje waarvan ik de meeste plaatjes van onze forecast pagina hebt gepakt.

Ook nu berekent het model de meeste sneeuw in Oostenrijk, ook nu weer veel wind en het is ook nog eens een tikkeltje kouder. De sneeuw valt daardoor tot dieper in de dalen, maar de kou en de wind maken dat de sneeuw in het hooggebergte alle kanten op waait.

Hoe groot zijn de sneeuwkansen voor Zwitserland en Franse Noordalpen?

Als op zondag het front arriveert zijn er zeker kansen op wat lichte sneeuw in de Franse Noordalpen en Zwitserland. Maar omdat de stroming daarna pal noord wordt verwacht ik er nu niet veel van voor de Franse Noordalpen. Anders is dat voor de gebieden in Zwitserland en dan met name de gebieden in en ten noorden van de Zwitserse Alpennoordkam.

Als de stroming zo blijft en de isobaren zo kort op elkaar dan is de kans groot dat er op zondag/maandag meer sneeuw valt dan het model nu berekend. Maar goed, het is nu pas donderdag en er kan nog wel wat wijzigen. Maar ik zie een lichtpuntje. Domper bij dit alles is toch wel de wind. Met name in het hooggebergte is die gewoon hard en dat geldt voor de gehele Alpen.

Met uitzondering van de zaterdag (als het gewoon weer even lekker weer is in de Alpen) heb je op vrijdag, zondag en maandag eigenlijk niets te zoeken op de gletsjerpistes. Het zicht is vaak slecht, het waait van tijd tot tijd snoeihard en het wordt daardoor gillend koud. Mijn advies: save your euros.

Rest van de Alpen houdt het droog, lange termijn anders?

Bij een dergelijke noordstroming blijft het in de rest van de Alpen droog. Daarbij staat er in het hooggebergte een stevige noordelijke wind. Komend weekend daar geen verse sneeuw dus.

Voor de ultralange termijn is er een lichtpuntje. Het lijkt er op dat de straffe jetstreamstroming iets ten westen van de Alpen komt te liggen wat de deur zou kunnen openzetten voor stormdepressies in de west- en zuidalpen. Maar dan hebben we het over de verre toekomt (8-10 dagen en verder). Voor de korte en de middellange termijn houden alle modellen het op een aanhoudende noordelijke stroming waardoor de sneeuwkansen het grootst zijn aan de noordkant van de Alpen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
ffKnallenAuteur26 oktober 2017 · 13:28

@@meteomorris interessant artikel. Het is weer een paar jaar geleden dat ik de meteo cursus bij je heb gevolgd, dus er is wat weggezakt. Maar heb een paar vraagjes:\


Vanwege de hogedruk in het westen (meer dan 1030 hPa) is er hier geen bewolking en komt het niet tot sneeuw\


Tot welke luchtdruk mag je nog sneeuw/neerslag verwachten?

Als de stroming zo blijft en de isobaren zo kort op elkaar dan is de kans groot dat er op zondag/maandag meer sneeuw valt dan het model nu berekend.

Hoe dichter de isobaren bij elkaar hoe intenser alles is door de verschillende temperaturen. Maar kun je aan de hand van de isobaren ook uitspraken doen over welke windkracht je kunt verwachten, of hebben we daar toch echt de modellen voor nodig die dit voor ons berekenen?

Beginner
BrakkemanAuteur26 oktober 2017 · 13:57

@@meteomorris: Reis naar Hintertux ligt al vast. We hebben accomodatie van morgen 27 tot dinsdag 31.
Zou je vanavond nog vertrekken en morgen proberen boarden en dinsdag avond weer weg, of morgevroeg vertrekken, zaterdag boarden en eventueel woensdag extra pakken?

Kwestie van het beste ervan te maken.

Thanks.

Expert
meteomorrisAuteur26 oktober 2017 · 14:12

@@brakkeman optie 2
@@ffKnallen, ik ben even druk maar kom er nog op terug. Goede vragen!

powfinder.com
Beginner
BrakkemanAuteur26 oktober 2017 · 14:14

@@brakkeman optie 2
@@ffKnallen, ik ben even druk maar kom er nog op terug. Goede vragen!

meteomorris op 26 okt 2017 14:12

Thanks, Ik ga nu snel dat pro abbonementje in orde maken, te veel goed info hier om het niet te doen!

Gevorderd
DutchessAuteur26 oktober 2017 · 17:52

Ik hou mijn franken nog minimaal tot half december op zak denk ik… tenzij Morris iets geweldigs uit zijn hoge hoed tovert.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur27 oktober 2017 · 07:36

@@Dutchess, ik heb een paar winters heerlijk kunnen rijden rond eind november. Daarvoor zou ik zo weer wat euros uit mijn zak plukken, maar de laatste 3 winters waren juist tegenovergesteld en gaf ik mijn eerste sneeuw euro’s pas midden januari uit…

@@ffKnallen in de regel valt er boven de 1025 hPa nog maar weinig neerslag. Uitzondering is de Piemonte waar in sommige gevallen dit nog wel gebeurt. Dit heeft te maken met de hoefijzervormig gebergte aldaar. Bij een oostelijke stroming kan het vocht uit de Po vlakte niets dan anders doen dat tegen de flanken van de Mont Viso omhoog kruipen en leeg sneeuwen. Let op, met 1025 hPa bedoelen we in dit geval dan de luchtdruk op NAP niveau.

\

Als de stroming zo blijft en de isobaren zo kort op elkaar dan is de kans groot dat er op zondag/maandag meer sneeuw valt dan het model nu berekend.

Hoe dichter de isobaren bij elkaar hoe intenser alles is door de verschillende temperaturen. Maar kun je aan de hand van de isobaren ook uitspraken doen over welke windkracht je kunt verwachten, of hebben we daar toch echt de modellen voor nodig die dit voor ons berekenen? \

ffKnallen op 26 okt 2017 13:28

Ja, als de isobaren heel dicht op elkaar staan mag je uitgaan van een stevige wind. Dat geldt voor open gebieden (zoals Nederland), maar ook voor gebergtes. Wat gebergtes gecompliceerd maakt is dat je te maken hebt met grondwind en wind op grotere hoogte. Zo kan het zijn dat het in een dal bijna niet waait, maar op de toppen juist wel. De meeste weerkaarten tonen dit op dit moment nog onvoldoende. Daarom hebben wij nog geen windkaarten op dit moment, maar gaan we het geld dat de pro lidmaatschappen opbrengen gebruiken om de windkaarten zo te maken dat we er in de bergen echt wat aan hebben. We hebben al best wat stappen gemaakt daarmee, maar de uitdaging zit in het begrijpelijk maken van de kaart. Daar zijn we nu druk mee.

Dus ja, isobaren dicht op elkaar betekent veel wind. Maar isobaren niet dicht op elkaar wil niet zeggen dat het in het hooggebergte niet waait.

powfinder.com
Gevorderd
ThijsBAuteur27 oktober 2017 · 11:59

@@meteomorris dat klinkt allemaal heel vet! Zou wel eens een kijkje achter de schermen willen hebben van alle nieuwe kaarten

Expert
meteomorrisAuteur27 oktober 2017 · 13:04

@@ThijsBriggeman je bent welkom om eens in onze servers te komen kijken ;)

powfinder.com
Gevorderd
ffKnallenAuteur27 oktober 2017 · 14:03

@@meteomorris bedankt voor het uitgebreide antwoord! Erg interessant!!
En bedankt voor de verduidelijking waarom het topic wind is verdwenen uit de nieuwe forecast, was voorheen altijd zo handig om in een oogopslag een indicatie te krijgen.

@@ThijsBriggeman je bent welkom om eens in onze servers te komen kijken ?

Kijk maar uit, kan nog druk worden ;-)

Toerist
AnoniemAuteur27 oktober 2017 · 20:52

OOH… Snel boeken denk!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!