Op weg naar een meter verse sneeuw (of meer)!

Op weg naar een meter verse sneeuw (of meer)!

De doorbraak vanuit het westen krijgt steeds meer vorm. Komend weekend zakt vanuit het hoge noorden koude lucht naar het zuiden. Via Frankrijk bereikt deze polaire lucht het warme water van de Middellandse zee en dat levert in de regel vuurwerk op. Een meter verse sneeuw of meer boven de 2000 meter behoort zeker tot de mogelijkheden. Maar niet overal in de Alpen. Zoals gebruikelijk zijn er gebieden die meer of juist minder profiteren van de aankomende dump. In mijn weerbericht van gister schetste ik 3 scenario’s en vandaag, 24 uur verder lijkt het erop dat we 1 van de scenario’s kunnen gaan afschrijven. Het finetunen is begonnen. In dit bericht:

  • Zaterdag volgt de doorbraak
  • Eerst warme lucht, daarna steeds kouder
  • Van 3 naar 2 scenario’s

Zaterdag volgt de doorbraak

Het is vandaag met uitzondering van Oostenrijk stralend weer in de Alpen. Op onze wolkenkaarten is mooi te zien hoe deze ochtend een band met bewolking Oostenrijk binnenstroomt. Neerslag van betekenis levert dit niet op en tot en met vrijdag is het relatief rustig in de Alpen en is er heel veel ruimte voor de zon.

Zaterdag volgt dan de doorbraak. Koude lucht zakt af naar het zuiden en brengt vocht naar het zuiden. Maar die lucht is niet direct koud. Onderstaand zie je 4 type weerkaarten. Meest links is de kaart met de fronten en de luchtdruk. Je ziet daarop een rode lijn (warmtefront) en een blauwe lijn (koufront) richting de Alpen trekken. Zaterdag passeert als allereerste het warmtefront. De wind draait daarbij naar zuidwest (rode pijl op alle kaartjes). Op het tweede kaartje zie je ons temperatuur op 850 hPa kaart. Ofwel de temperatuur op zo’n 1350 meter hoogte. Boven de Alpen is het dan nog geel/oranje en nog flink boven nul. Op de kaart ernaast zie je de binnenstromende bewolking. Omdat die voornamelijk via het zuidwesten binnenstroomt levert dit zaterdag tegen het einde van de dag vooral sneeuw op in de gebieden ten zuiden van de Ecrins, aan de Italiaanse kant van de Mont Blanc en ten zuiden van de Matterhorn. De sneeuwgrens ligt met zo’n 1700-2200 meter nog behoorlijk hoog. Aan de noordkant van de Alpen waait er op zaterdag een föhnwind.

Eerst warme lucht, daarna steeds kouder

Na het warmtefront volgt in de loop van de zondag het koufront. Voorafgaand sneeuwt het op grote hoogte al intens aan de zuidkant van de Alpen en de Franse zuidalpen. Nog steeds ligt de sneeuwgrens daarbij erg hoog en de wind komt nog steeds uit zuidelijke richtingen (rode pijl op de kaartjes hieronder). Pas in de loop van de zondag arriveert de koude lucht vanuit het westen. In de Franse Alpen draait de wind al naar west (blauwe pijl op de kaartjes hieronder) en het wordt gevoelig kouder. Vanaf zondagmiddag/avond komen de Alpen in een soort van sandwich te liggen. Warmere en vochtige lucht drukt vanuit het zuiden tegen de Alpen, terwijl koude en nog steeds vochtige lucht vanuit het westen en noordwesten de Alpen intrekt.

Zondag start de dag dus met sneeuw aan de zuidkant van de Alpen en de Franse zuidalpen met een hoge sneeuwgrens. In de loop van de zondag sneeuwt het dan ook in de Franse Noordalpen, het westen en noorden van Zwitserland en tot aan Vorarlberg. De sneeuwgrens daalt daarbij rap richting de 1000 meter aan de noordkant van de Alpen.

Van 3 naar 2 scenario’s

Gister schetste ik 3 scenario’s en wel de volgende:

  1. de zuid(west)stau: in dit scenario zakt vochtige lucht af naar het zuiden, trekt langzaam naar het westen en raakt daarbij in eersten instantie de Franse Alpen. Echt vuurwerk ontstaat er pas als de vochtige lucht vanuit de Méditerranée de Po vlakte in trekt en dan tegen de Gotthard en het Ortler massief wordt aangedrukt. In dit scenario is er ook nog ruimte voor een (bescheiden) naklapper in de vorm van een noordstau. Sneeuwgrens ligt aanvankelijk erg hoog, maar zakt snel met het binnendringen van de koude lucht en de aanhoudende stuwing aan de zuidkant van de Alpen.
  2. le retour d’est: in dit scenario ook vochtige lucht via de Franse Alpen richting Italië, maar omdat de lucht stagneert en niet verder door kan naar het oosten blijft er een Genua laag hangen die sneeuw richting de Piemonte transporteert.
  3. de Noordstau, in dit scenario komt het hogedrukgebied iets verder naar het oosten te liggen en drukt de koude lucht verder naar het oosten. Hierbij mist ze Frankrijk en stuwt alles tegen de noordkant van de Alpen aan. Gevolg is dan een Noordstau.

Scenario 3 kunnen we afschrijven. Dat ruimt weer lekker op. Volgens de laatste berekeningen koersen we nu af op scenario 1. Een zuidweststau, met aansluitend sneeuw voor de noordkant van de Alpen. Of die sneeuw ook de gebieden in het oosten van Tirol, het Salzburgerland en die Steiermark bereikt is nog niet duidelijk. Daarnaast is er ook nog een goede kans dat we vanaf maandag met een retour d’est te maken krijgen. Maar hoe het ook gaat wordt… de condities gaan er in het hooggebergte vanaf zondag flink op voor uit. Daarover morgen meer.

Tot eind van deze week geen sneeuwval van betekenis kortom. Je kunt daardoor met een gerust hart aanstaande vrijdag naar het Freeride Film Festival en gaat zeker geen dump missen. Op weg naar het FFF houd ik je op de hoogte welk scenario het gaat worden en tijdens de avond zelf kun je me gerust even aanspreken om door te bomen over de scenario’s. Wil je nu verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid. Niet alleen zie je dan onze sneeuwverwachtingskaarten voor de komende 14 dagen, maar krijg je ook de sneeuwverwachting voor de komende 14 dagen van je favoriete gebieden te zien.

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van bovenstaande weerbericht, schroom niet en plaats ze hieronder.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
BobdeboarderAuteur1 november 2017 · 12:44

Is er in plaats van een afterparty na het Freeride Filmfestival misschien ook een bus beschikbaar voor een weekendje Solden ofzo !? :D

www.boerteun.com
Expert
meteomorrisAuteur1 november 2017 · 13:23

@@Bobdeboarder, weekendje Sölden kun je beter dan een lang weekendje van maken.
Als de hoofdlijnen kloppen dan föhnt het zaterdag, föhnt het ook nog op zondagochtend en sneeuwt het pas vanaf zondagavond. Goed, die details kunnen nog wat schuiven maar vooralsnog zou ik me hier aan houden: http://wepowder.com/nl/solden

Dat betekent dat het pas vanaf maandag okay wordt als het koeler wordt, er sneeuw is gevallen en de wind (waarschijnlijk) weg valt.

powfinder.com
Gevorderd
CheizzAuteur1 november 2017 · 13:24

Maar goed dat ik dan maandag t/m woensdag in Sölden ben en aansluitend op de Stubaier Gletscher. Komende zaterdag en zondag even inskiën op de Pitztaler en het is een mooie week gletsjerhoppen.

gigiski.com
Beginner
ReinoudproAuteur1 november 2017 · 13:36

Zin in! Eindelijk ook sneeuw voor Frankrijk.

Trouwens, dat shot van die boarder aan het eind van dit filmpje, is dat heel toevallig bij Gstaad, de achterkant van de Saanerslochgrat? Komt me bekend voor!

Expert
meteomorrisAuteur1 november 2017 · 14:08

@@Cheizz, ik zou zaterdag en zondag uit het programma halen. Zaterdag opkomende föhn en zondag mogelijk tijdelijk föhnstorm. http://wepowder.com/nl/mandarfen Zonde van je euro’s.

@@Reinoud, klopt. Arjen en ik waren daar een tijdje terug. We zijn vanaf de Saanerslochgrat richting de Horntube gelopen en hebben zowel de noord- als de oosthelling daar gedaan. We hebben na het bezoek aan Gstaad ook alle routes die we hebben afgekrast ingetekend op de kaarten. Ik weet niet of je al wePowder Pro bent, maar hier vind je alle routes die wij hebben gereden: http://wepowder.com/nl/gstaad-rinderberg-saanerslochgrat (ff routes aanvinken als je Pro). We hebben er ook een filmpje geschoten. Al gezien?

powfinder.com
Gevorderd
CheizzAuteur1 november 2017 · 14:18

@@Cheizz, ik zou zaterdag en zondag uit het programma halen. Zaterdag opkomende föhn en zondag mogelijk tijdelijk föhnstorm.

meteomorris op 1 nov 2017 14:08

Je kan tegenwoordig ook skiën zonder poeder. En er zijn best wat mensen die dat wel eens doen…

gigiski.com
Beginner
ReinoudproAuteur1 november 2017 · 14:34

@@Reinoud, klopt. Arjen en ik waren daar een tijdje terug. We zijn vanaf de Saanerslochgrat richting de Horntube gelopen en hebben zowel de noord- als de oosthelling daar gedaan. We hebben na het bezoek aan Gstaad ook alle routes die we hebben afgekrast ingetekend op de kaarten. Ik weet niet of je al wePowder Pro bent, maar hier vind je alle routes die wij hebben gereden: http://wepowder.com/nl/gstaad-rinderberg-saanerslochgrat (ff routes aanvinken als je Pro). We hebben er ook een filmpje geschoten. Al gezien?

Wat een lekker filmpje! Ik heb een seizoen lesgegeven (en sindsdien veel teruggeweest) in Gstaad en omgeving, dus ik ken het gebied behoorlijk goed. Oa de routes die jullie skiën. Leuk om ‘mijn’ gebied in een filmpje te zien! Ik heb momenteel geen pro (ga ik in de winter zeker doen!).
Ik kan trouwens eventueel wel wat routes toevoegen, voor zover jullie ze niet al op de site hebben staan? Of worden alleen routes toegevoegd die persoonlijk gecheckt zijn?

Expert
meteomorrisAuteur1 november 2017 · 14:58

@@Cheizz, ik zou zaterdag en zondag uit het programma halen. Zaterdag opkomende föhn en zondag mogelijk tijdelijk föhnstorm.

meteomorris op 1 nov 2017 14:08

Je kan tegenwoordig ook skiën zonder poeder. En er zijn best wat mensen die dat wel eens doen…

Cheizz op 1 nov 2017 14:18

@@Cheizz, ik weet dat een poeder obsessie heb, maar ik heb mijn tekst nog eens nagelezen en kom nergens het begrip poeder tegen. Ik noem wel een paar keer föhn en heb het over een mogelijke föhnstorm op zondag. Dat lijkt me zachtgezegd niet ideaal.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur1 november 2017 · 14:59

@@Reinoud, cool. Later in het seizoen maar eens even zitten zodat we jouw routes kunnen toevoegen.

powfinder.com
Gevorderd
Grim3Auteur1 november 2017 · 15:08

@@meteomorris: Wanneer ik even de voorspelling voor Sulden op zondag er bij neem merk ik op dat er nogal wat sneeuwval wordt voorspeld in dal en mid-mountain terwijl de temperaturen hier overdag steeds positief blijven. Kan er 50-60cm sneeuw vallen bij een temperatuur van +3 tot +6°C of valt de neerslag daar toch voornamelijk onder de vorm van regen?

Expert
meteomorrisAuteur1 november 2017 · 15:29

@@Grim3, klopt. In het dal zit nog een bug die we nu aan het oplossen zijn. Mid mountain gaat er wel een pakje sneeuw vallen als zondagmiddag de koude lucht binnenkomt. Grootste vraagteken wordt in hoeverre de sneeuwgrens al op zondag kan dalen als gevolg van afkoeling door intensieve neerslag. Het is nu nog te vroeg om daarover iets te zeggen.

Het bugje in de dalen hopen we deze week opgelost te hebben.

powfinder.com
Beginner
HavanaAuteur1 november 2017 · 16:19

Wat een tof filmpje!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!