BOEM: nog eens 100 cm verse sneeuw in de Alpen

BOEM: nog eens 100 cm verse sneeuw in de Alpen

Sinds zondagnacht sneeuwt het intens in de Italiaanse Piemonte. De afgelopen 24 uur viel er 30-100 cm verse sneeuw en vandaag sneeuwt het nog licht door. Woensdag en donderdag tovert de perfecte storm Karl de laatste sneeuw uit zijn hoge hoed en dan mogen we terugkijken op de eerste succesvolle storm van dit seizoen. Gemiddeld viel er sinds zaterdag 20-80 cm, met lokaal uitschieters richting de 140 cm. In dit bericht:

  • Tot 100 cm verse sneeuw in de Piemonte
  • De ene 100 cm is de andere 100 cm niet
  • Storm Karl neemt in kracht af maar brengt nog eens 20-50 cm verse sneeuw
  • Vrijdag stilte voor een nieuwe storm
  • Komend weekend een Noordstau?

Tot 100 cm verse sneeuw in de Piemonte

Zondagavond nestelde storm Karl zich ten zuiden van de Alpen en kwam er een klassieke retour d’est op gang. Zowel in het zuidwesten van de Po-vlakte als het noordoosten kwam het tot veel verse sneeuw. De meeste sneeuw is gevallen in de zuidelijke en centrale Piemonte, maar ook in het noordoosten noteerden de Alpe di Giullia en de grensgebieden met Karinthië veel verse sneeuw.

Grote verschil daarbij is de sneeuwgrens. Met name in zuidelijke Piemonte sneeuwde het intens tot diep in de dalen. Bovenstaand het meeststation bij Limone Piemonte waar een meter verse sneeuw viel. Het blijft een rare gewaarwording. Zoveel verse sneeuw op nog geen 100 kilometer van de Middellandse zee.

Gemiddeld viel er tussen zondagavond en dinsdagochtend 30-70 cm in deze regio’s, maar lokaal meer dan een meter. Vandaag klaart het eventjes op, maar er komt nog meer sneeuw aan. Daarover zometeen meer.

De ene 100 cm is de andere 100 cm niet

Viel er op zondag tot een meter sneeuw rond de Stubaier Gletscher in de Oostenrijkse Alpenhoofdkam, maandag viel er dus tot een meter verse sneeuw op de toppen van Prato Nevoso en Limone Piemonte. De Stubaier Gletscher en Limone Piemonte liggen hemelsbreed zo’n 600 kilometer van elkaar vandaag en verschillen enorm van elkaar. De Stubaier Gletscher wordt omringd door ettelijke drieduizenders en ligt diep verscholen in de Alpenhoofdkam. De meter sneeuw werd gemeten op een hoogte rond de 3000 meter in een skigebied dat vooral bestaat uit gletsjers en rotsen. Limone Piemonte ligt op zo’n 100 kilometer van de Middellandse. De meeste toppen in die regio komen maar met moeite boven de 2000 meter en de bergen staan vol met bomen, struiken en hier en daar liggen er wat rotsen op de Alpenweides. Een compleet ander landschap. De meter sneeuw viel hier op zo’n 1800 meter. Een hoogteverschil van 1200 meter ten opzichtevan Stubai. De 100 cm in Stubai is daarom ook niet te vergelijken met de 100 cm in Limone.

Storm Karl neemt in kracht af maar brengt nog eens 20-50 cm verse sneeuw

Storm Karl bracht de afgelopen dagen dus zo’n 20-80 cm verse sneeuw naar de Alpen en is nog niet uitgeblust. Hoewel de stormdepressie langzaam opvult zit er nog genoeg kracht in om tussen vandaag en donderdag nog een extra pakje sneeuw naar de zuidkant van de Alpen te brengen. Bovenstaand kaartje laat dat goed zien (klik voor de details hier). Sneeuwgrens zo rond de 1100-1600 meter. Het sneeuwt daarbij niet continue en er is ook ruimte voor de zon aan de zuidkant van de Alpen.

Aan de noordkant en de Franse Alpen valt de komende dagen nog maar weinig sneeuw en zeker op de Oostenrijkse gletsjers is de kans op zon groot. Wil je de komende dagen van de verse sneeuw profieteren dan zijn de gletsjers van Oostenrijk op dit moment de beste optie. Juist ook omdat hier al de meeste liften draaien.

Vrijdag stilte voor een nieuwe storm

Na donderdag nemen we afscheid van storm Karl. De alpen komen tijdelijk in rustiger vaarwater. Maar de vraag is hoe lang. Al vier dagen lang hinten de weermodellen op een nieuwe stormcyclus die komend weekend zou moeten starten. Iets wat ook terug te zien is op onze sneeuwkaarten.

Tip: Wil je nu al verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid. Niet alleen zie je dan onze sneeuwverwachtingskaarten voor de komende 14 dagen, maar krijg je ook de sneeuwverwachting voor de komende 14 dagen van je favoriete gebieden te zien.

Want wie verder in de toekomst kijkt ziet dat er volgend weekend ruimte kan ontstaan voor wederom een bak kou uit het noorden met wederom een bak sneeuw. Vooralsnog zijn de kaarten van mening dat er een noordstau ontstaat met de meeste sneeuwkansen voor de noordkant van de Alpen. Weliswaar ontstaat er als reactie op de noordstau volgens de berekeningen een stormdepressie ten zuiden van de Alpen, maar deze kan niet zo stationair blijven liggen als Karl en trekt weg richting het zuidoosten. Omdat koude lucht dan nog dieper Italië in kan trekken kan het zo zijn dat de nieuwe stormcyclus naast een noordstau ook de eerste sneeuw naar de Italiaanse Apennijnen en de Abruzzo gaat brengen.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur7 november 2017 · 09:54

Storm heet Karl, en ik heb twee Karl Lagerfeld projecten in de agenda in Marseille en Alessandria. Dat kan bijna geen toeval zijn. Doe nog maar een meter erbij, dan ga ik mijn spullen vast inpakken.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Willem2kAuteur7 november 2017 · 12:12

Laat het grote agenda krassen beginnen!

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
powderdudeAuteur7 november 2017 · 13:00

Hi Morris
Ik heb prolidmaatschap paar dagen geleden betaald en nu ?

Enjoy :-))
Gevorderd
ThijsBAuteur7 november 2017 · 13:06

Laat die eerste PA maar komen. Mijn nieuwe powsurfer staat te popelen, net als ik!
@@meteomorris, denk je dat er deze maand al iets in het gaat zitten?

Expert
meteomorrisAuteur7 november 2017 · 13:08

@@powderdude, nu ervan genieten ;)
Waarschijnlijk bedoel je dat niet alle data ziet. Even uitloggen en dan weer inloggen en het zou moeten werken. Is een bug die we aan het fixen zijn.

Heel veel dank voor de support!

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur7 november 2017 · 13:09

Laat die eerste PA maar komen. Mijn nieuwe powsurfer staat te popelen, net als ik!
@@meteomorris, denk je dat er deze maand al iets in het gaat zitten?

ThijsBriggeman op 7 nov 2017 13:06

Ik ben positief

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!