Eerst even winters, daarna mild en droog

Eerst even winters, daarna mild en droog

Een nieuwe winterprik is onderweg naar de Alpen. Maar voor het zover is liggen de alpentoppen nog vol in de zon. Zaterdag wordt een mooie dag, wat zeg ik een hele mooie dag. De zondag is geheel anders in de noordalpen want koud, grijs, winters en veel verse sneeuw. Dit is aanvang volgende week ook nog zo, maar verandering zit in de lucht. Kijken we namelijk verder in de glazen bol dan staat ons droge en milde lucht te wachten. In dit bericht:

  • zaterdag wordt een mooie dag
  • vanaf zondag is het tijdelijk winters
  • lange termijn: droog en mild

Sinds vorige week zijn we met een nieuw experiment begonnen. Korte weerberichten op video. Dit doen we alleen in het Engels en wel om 2 redenen. Het zou teveel tijd kosten om 2 video’s op te nemen (wij willen ook nog zelf de sneeuw in) en ten tweede is het bereik internationaal zo groot dat Engels de enige taal is die iedereen zo’n beetje begrijpt in Europa. Het is een experiment en alle feedback is van harte welkom. Natuurlijk kan mijn Engels nog vele malen beter en daar ga ik de komende maanden aan werken. Dat beloof ik!

Zaterdag wordt een mooie dag

Wie van kou en verse sneeuw wil genieten doet er het beste aan zaterdag in de Alpen te zijn. Een aantal gebieden opent voor het eerst zijn liften voor winter 17-18. Daarnaast zijn er een aantal gebieden die alleen tijdens de weekenden open zijn en waar nog niemand een streep in de sneeuw heeft kunnen zetten na de sneeuwval van maandag en dinsdag. Verse onverspoorde sneeuw in combinatie met relatief lage temperaturen en zon. Heel veel beter gaat het niet worden.

Maar een waarschuwing is op zijn plaats. Al die mooie witte hellingen doen je (zeker na de drama winters van de afgelopen jaren) bijna vergeten dat het early season is. Het is pas midden november en de meteorologische winter gaat pas 1 december van start.

Storm depressie nadert de Alpen
Storm depressie nadert de Alpen

Vanaf zondag is het tijdelijk winters

Zondag arriveert er een koufront met sneeuw tot diep in de dalen. Voorlopig is de sweetspot het oosten van de Alpen, maar mocht het hogedrukgebied trager zijn dat kan de sneeuw forser uitpakken in Zwitserland. Maar ons model is redelijk standvastig en berekent al dagen een opkomend hogedrukgebied. Zaterdag zal ik mijn laatste bevindingen onder dit artikel zetten.

Hoge druk rukt op
Hoge druk rukt op

Lange termijn: droog en mild

Het van het westen opkomende hogedrukgebied is de opmaat naar milder en droger weer. De jetstream wordt naar het noorden gedrukt en milde lucht heerst in de Alpen. Grote vraag is voor hoe lang. De modellen laten nu berekeningen zien waarbij we tot het einde van de maand rekening moeten houden met droogte en milde temperaturen. Laten we hopen van niet.

Tip: Wil je nu al verder de toekomst in kijken, word dan wePowder Pro lid. Niet alleen zie je dan onze sneeuwverwachtingskaarten voor de komende 14 dagen, maar krijg je ook de sneeuwverwachting voor de komende 14 dagen van je favoriete gebieden te zien.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
timodupontAuteur17 november 2017 · 16:00

wat zijn de betere opties voor morgen en zondag?

Expert
meteomorrisAuteur17 november 2017 · 16:19

@@timodupont hangt ervan waar je naar op zoek bent. Wat zoek je precies?

powfinder.com
Toerist
timodupontAuteur17 november 2017 · 17:34

Zoveel mogelijk powder :)
Dacht aan montafon aangezien daar nog veel onaangeroerd ligt?

Expert
meteomorrisAuteur17 november 2017 · 17:50

Prima plan. Zondag wel wind.

powfinder.com
Expert
ThijsKennisAuteur17 november 2017 · 18:04

@@meteomorris Vet die video, meer meer meer! Lekker duidelijk snel een goed overzicht. Mis alleen nog de BBQ score aan het einde :D

Pow!
Toerist
timodupontAuteur17 november 2017 · 18:07

Top! Thx!

Gevorderd
pulverdudeAuteur17 november 2017 · 18:18

@@meteomorris Vet die video, meer meer meer! Lekker duidelijk snel een goed overzicht. Mis alleen nog de BBQ score aan het einde :D

ThijsKennis op 17 nov 2017 18:04

of een intro als “kan je zien dat ik heb geplast?” ?https://www.facebook.com/draadstaaltv/videos/928872967268080/

Let the riding do the talking and you've said enough
Elite
kanskiAuteur17 november 2017 · 18:43

Super Morris! Fantastisch neer gezet je weerbericht!
Gaat goed scoren ben ik zeker van!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
ollieAuteur18 november 2017 · 08:49

… nog even en je kan een carrière als weerman beginnen… ;)

Wat mij betreft heeft de video geen meerwaarde; ik neem sneller informatie op via tekst en plaatjes dan dat ik een hele video moet “uitzitten”. Daarnaast is het terugzoeken van informatie via video een no-go (scrollen scrollen scrollen) en is het bij een brakke internetverbinding (lees: Alpen) al niet meer mogelijk om een beetje pronto informatie binnen te krijgen. Overigens heb ik deze bezwaren tegen al het “video nieuws” op internet, dus niet specifiek Wepowder.

Wanneer het als extraatje wordt aangeboden, is het natuurlijk leuk. Maar als vervanger van tekst en plaatjes zou ik afhaken…

...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
Gevorderd
DutchessAuteur18 november 2017 · 18:24

Ik sluit me bij ollie aan. Ik heb het liefst de tekst, en de weerbeelden, daar haal ik veel meer informatie uit. Maar als jullie dit er gewoon bijdoen omdat het goed is voor de snelle social media bezoeker -ik snap dat zo’n video beter werkt op kanalen als FB en instagram, en daar issie ook prima geschikt voor- terwijl jullie op de site het gewone weerbericht behouden, Dan is het een waardevolle toevoeging op het geheel “wepowder”

Ik weet eigenlijk ook niet zeker of dat heen en weer lopen nou werkt. Voor mij oogt het wat onrustig. Maar ik ben dan ook met het klassieke NOS weerbericht opgegroeid…
Soms lijkt het alsof je ‘like a dear in headlights’ veschrikt net naast de camera aan het staren bent. (Waar het beeldscherm staat waarop je ziet waar je moet wijzen neem ik aan) dat zou ook wat ontspannener kunnen. Iets wat gewoon wat ervaring nodig heeft?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur20 november 2017 · 12:28

@@ThijsKennis vanaf Maart/April verschijnt de BBQ score ;) @@Pulverdude :) @@ollie @@Dutchess no worries. Het is een extraatje. Als we hiermee meer mensen kunnen bereiken, ze daarbij zijdelings kunnen waarschuwen voor de risico’s en ze bewuster het terrein in gaan hebben we al een (klein) stapje gemaakt.

Dat heen en weer lopen heeft te maken met de achtergrond. Mijn gestalte staat soms voor datgene wat ik probeer te laten zien op de achtergrond. Daarom moet ik wel wat stapjes maken om het te kunnen tonen. En yes… dat ‘like a dear in headlights’ gevoel herken ik. Dit project is ver buiten mijn conform zone. Er is geen auto cue, achter me is de wand groen, we nemen het in een enkele take op (er wordt dus niet geknipt) en dan ook nog eens in een taal die beperkingen voor me oproept. De bloeddruk loopt nogal op zal ik maar zeggen. Ik hoop dat dit aan het einde van het seizoen een stuk beter is. Thanks voor de feedback!

powfinder.com
Expert
ieismAuteur20 november 2017 · 13:43

Leuke toevoeging hoor, ik zal zelf ook eerder de cijfertjes kijken maar voor de gemiddelde wintersporter en het .com publiek is dit top denk ik.

De bloeddruk loopt nogal op zal ik maar zeggen. Ik hoop dat dit aan het einde van het seizoen een stuk beter is. Thanks voor de feedback!

meteomorris op 20 nov 2017 12:28

Eerst een dubbele whisky, en dan opnemen is het beste in dat geval. Lijkt me ook niet makkelijk zo opeens voor de camera. Ik zou nog een korte intro doen (of een freeride shot zoals aan het eind ) anders komt het zo opeens de huiskamer ingeworpen. Zoiets. https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/54db5604c7d438010f02a6c21e1bd948_2.gif

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur20 november 2017 · 15:19

[mention=“1246”] En yes… dat ‘like a dear in headlights’ gevoel herken ik. Dit project is ver buiten mijn conform zone. Er is geen auto cue, achter me is de wand groen, we nemen het in een enkele take op (er wordt dus niet geknipt) en dan ook nog eens in een taal die beperkingen voor me oproept. De bloeddruk loopt nogal op zal ik maar zeggen. Ik hoop dat dit aan het einde van het seizoen een stuk beter is. Thanks voor de feedback!

meteomorris op 20 nov 2017 12:28

Dat dacht ik al. Hulde voor je moed! Dat gaat zekers te weten goed komen naarmate je het vaker gedaan hebt.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!