Woensdag is een poederdag en daarna volgt PA#7

Woensdag is een poederdag en daarna volgt PA#7

Na storm Yves kunnen we met zekerheid zeggen dat de Alpen de beste winterstart van deze eeuw beleven. Overal, maar dan ook overal in de Alpen ligt er nu voldoende base om buiten de pistes te gaan knallen. De komende dagen valt er nog eens 50-100 cm verse sneeuw bij in het westen en noorden. Na mijn trip van afgelopen weekend naar St. Anton am Arlberg zitten nu mijn spullen in de was en krijgt mijn board vanmiddag wat extra wax zodat ik de komende dagen weer op trip kan. Poederalert#6 is van kracht, maar houd bij je tripplanning de komende dagen je lokale lawinebericht bij de hand. In dit bericht:

  • na regen volgt poeder
  • bizarre hoeveelheden sneeuw in de zuidalpen
  • vandaag nog wat sneeuw in de noordalpen
  • PA#6, tips voor woensdag
  • vanaf woensdagavond een nieuwe storm (PA#7)
  • lange termijn: weihnachtswetter, tauwetter?

Na sneeuw volgde regen en volgt nu poeder

Storm Yves vertrok op zaterdagmiddag vanuit Groenland, lag gister ten westen van de Alpen en ligt morgen al boven Scandinavië. In minder dan 48 uur tijd heeft deze storm de aanblik van de Alpen compleet veranderd. Het was een rollercoaster van jewelste waar we in zaten met mooie consequenties. Zondag sneeuwde het intens in de Franse Alpen, de Itialaanse Aosta het noorden en westen van Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg. Gemiddeld viel er zo’n 20-60 cm, maar in de Franse Alpen, het westen van Zwitserland en het westen van de Aosta lokaal een goede meter. Zelf zag ik op zondag de storm binnenkomen in de Arlberg regio waar het intens begon te sneeuwen. Op de powderquest app, via facebook en op wePowder stroomden de reports binnen… Pure euforie. Tegelijkertijd sloten toen al de liften op de Oostenrijkse gletsjers vanwege de opkomende zuidföhn en wist ik dat het niet lang zou duren voordat het zou gaan regenen in grote delen van de Alpen.

Yves bracht van zondag op maandag een gigantische zuidstau teweeg. De Franse Noordalpen, het noorden van Zwitserland en alles ten noorden van de Alpenhoofdkam in Oostenrijk kregen te maken met een rap stijgende sneeuwgrens en orkaanachtige winden. In een aantal gevallen steeg de sneeuwgrens tijdelijk richting de 2700 meter aan de noordkant van de Alpen en regende het tot zo’n 1800 tot 2500 meter. Gelukkig volgde tegen het einde van de middag het koufront vanuit het westen en zakte de sneeuwgrens snel. Vanwege de snelheid waarmee de warme lucht kwam, maar ook weer verdween zijn de consequenties voor het sneeuwdek beperkt gebleven. Vanuit de noordalpen wordt alweer melding gemaakt van 20-50 cm verse sneeuw op een hoogte van zo’n 1400 meter. Tegelijkertijd sneeuwde het als een malle aan de zuidkant van de Alpen met lokaal enorme verschillen wat betreft de sneeuwgrens.

Bizarre hoeveelheden sneeuw in de zuidalpen

Volgens de lawineberichten van Meteo France viel er sinds zondag boven de 2100 meter gemiddeld zo’n 120 tot 200 cm verse sneeuw in de Franse Zuidalpen met uitschieters richting de 270 cm.

Champsaur
Champsaur
Pelvoux
Pelvoux

De sneeuwgrens wisselde daarbij enorm. In de Pelvoux en Thabor (net ten zuiden en oosten van de Ecrins) bleef het veel kouder en sneeuwde het tot diep in de dalen. Het sneeuwdek groeide er enorm. Onderstaand een foto van Serre Chevalier van zaterdag en vandaag.

Zoals gezegd schommelde de sneeuwgrens enorm. Ten zuiden en oosten van de Ecrins beelf het vanwege de orografische afkoeling en de in de dalen ingezakte koude lucht veel kouder waardoor het er tot diep in de dalen sneeuwde. Meer naar het zuiden en westen (waar de toppen minder hoog zijn en de dalen opener zijn zodat de wind de aanwezige koude lucht kon verdrijven) lag de sneeuwgrens veel hoger en regende het tot zo’n 1900-2200 meter. Het sneeuwdek is daar tot grote hoogte vochtig geworden. Onderstaand een foto van Super Devoluy. Links is zondag, in het midden de regen van maandag en rechts is van dinsdagochtend met een klein laagje vers op een compleet doorweekt sneeuwdek.

Treeruns met droge(re) poeder scoor je vanwege de hoge sneeuwgrens in de Zuidfranse Alpen daarom vooral in de Pelvoux, de Thabor en het oosten van de Queyras. Meer kans op treeruns maak je in de westelijke Piemonte. Tussen de Mont Viso, de Frejustunnel en de grens met de Franse Haute Maurienne kwam alles bij elkaar. De koude lucht bleef door de zuidoostelijke wind in dit deel van de Alpen gevangen, orografische afkoeling tegen de Alpenhoofdkam deed zijn werk en vanuit het westen en oosten was er een continue aanvoer van vochtige lucht. Vooral in Bardonecchia sneeuwde het intens en tot diep in de dalen.

^1 meter sneeuw In de complete alpen ligt op 2000 meter een sneeuwdek dat gemiddeld 1 meter dik is.

Gemiddeld viel er in de westelijke Piemonte zo’n 70-150 cm verse sneeuw. Maar meer naar het zuiden en noorden van de Piemonte ‘slechts’ zo’n 30-60 cm. Ook in de rest van de zuidalpen en de gebieden in de Alpenhoofdkam kwam het gister tot veel sneeuw. De sneeuwgrens lag daarbij tussen de 1600 en 1900 meter en het sneeuwdek is er veelal nat tot zo’n 2000 meter.

Vandaag nog wat sneeuw in de noordalpen

Maandagmiddag stroomde het koufront in de Alpen binnen. In de Franse Noordalpen en het westen en noorden van Zwitserland daalde de sneeuwgrens rap. Afgelopen nacht gebeurde dat ook in Oostenrijk. Tussen Chambery en Vorarlberg viel er daardoor weer zo’n 20-35, lokaal 50 cm koude sneeuw. Meer naar het oosten (Tirol, Salzburgerland en die Steiermark) zijn de hoeveelheden onder de 2000 meter minder, maar boven de 2000 meter ligt daar inmiddels ook een pak sneeuw.

Overigens klaart het vandaag langzaam op vanuit het westen en woensdag wordt een dag met zon en veel verse sneeuw. Maar vanwege de wisselende temperaturen, de harde wind, de regen en de vele sneeuw is de lawinesituatie op dit moment in grote delen van de Alpen kritisch. Ik zelf zou voorlopig even het hooggebergte vermijden en kiezen voor treeruns. Maar waar vind je die morgen met verse en droge(re) poeder?

PA#6: tips voor de woensdag

Morgen dus even een blauwe hemel, zon en verse sneeuw. Tips om morgen poeder te scoren tussen de bomen:

  • Hautes Alpes
  • Westelijke Piemonte
  • Haute Maurienne
  • Haute Savoie
  • Unter Wallis
  • Alpennordhang
  • Vorarlberg

Vanaf woensdagavond een nieuwe storm (PA#7)

Woensdagavond trekt een nieuwe storm de Alpen in. Deze is duidelijk op het westen gericht. Allereerst een warmtefront waardoor de sneeuwgrens stijgt in de noordalpen (richting de 1700 meter) en juist lager blijft in de zuidalpen, maar in de loop van de donderdag volgt een koufront met dalende sneeuwgrens.

Donderdag kan er zeker poeder gereden worden in de gebieden die ik hierboven heb genoemd. Maar houd er rekening mee dat de sneeuw op de lagere delen papperiger wordt. In de nacht naar vrijdag aanhoudende sneeuwval in het noordwesten van de Alpen. De stroming richting de Alpen wordt weer noordwest en de aangevoerde lucht is koud.

Het blijft tot en met zondag koud in de Alpen. Daarbij wordt er instabiele lucht vanuit het noordwesten aangevoerd zodat er tussen vrijdag en zondag nog wat koude verse sneeuw bij komt aan de noordkant van de Alpen. Ik zal uiterlijk donderdag mijn tips voor PA#7 hier melden zodat je weet waar je komend weekend moet zijn.

^In de toekomst kijken? Wil je weten wat de verwachting is voor de lange termijn? Word dan wePowder Pro en je mist geen dump meer.

Lange termijn: weihnachtswetter, tauwetter?

Gaan we een witte kerst krijgen? Een goede vraag waarvan het antwoord ergens in de sterren staat geschreven. Maar goed verborgen in ieder geval, want ik zie het antwoord nog niet. Na het weekend hinten de modellen op een opwarming. Een zuidwestelijke stroming zoude overhand moeten krijgen, maar of dat zo is? Eind deze week heb ik het antwoord voor je.

Stay stoked
Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
robvanelenAuteur12 december 2017 · 14:02

Morgen avond richting Damüls en Donderdag ochtend de latten onder.
Op zich ziet het er goed uit.
En zijn daar veel mogelijkheden voor poeder te scoren op een verantwoorde manier.De schade is daar beperkt gebleven en is weer een centimeter of 25 verse sneeuw gevallen en blijft nog sneeuwen vandaag.
Dus kortom heb er zin in !!! https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/6517be2fd6ec8714ff3bdf9dcc84e238_oberdamuels.jpg?width=800

Beginner
jromvielAuteur12 december 2017 · 14:47

Ik hang aan je lippen donderdag of vrijdag op jacht

Gevorderd
tomasdehoogAuteur12 december 2017 · 17:03

Sta in de startblokken om tijdens pa7 die morris 157 te gaan uitlaten! Kom maar door met die finetune:-)
Voor de liefhebber: we hebben nog 1 plek beschikbaar. Donderdagochtend na de spits vertrekken.

Gevorderd
pulverdudeAuteur12 december 2017 · 17:22

Ik zou graag meegaan @@tomasdehoog. Helaas geen toestemming van de baas ;-) Veel plezier!

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
pulverdudeAuteur12 december 2017 · 17:22
Let the riding do the talking and you've said enough
Beginner
BrakkemanAuteur12 december 2017 · 18:47

Valt Vorarlberg onder de PA7 of mis ik een factor (wind, staat sneeuwdek of iets anders)?
Kan een appartementje in Brand van kennissen goedkoop lenen…

Expert
ieismAuteur12 december 2017 · 19:16

Sta in de startblokken om tijdens pa7 die morris 157 te gaan uitlaten! Kom maar door met die finetune:-)
Voor de liefhebber: we hebben nog 1 plek beschikbaar. Donderdagochtend na de spits vertrekken.

tomasdehoog op 12 dec 2017 17:03

Kan zijn dat ik donderdag in München ben, dan zou ik vrijdag kunnen…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
barttoorn2Auteur12 december 2017 · 20:12

KWT ziet er goed uit qua voorspelling en lijkt ook koeler te blijven dan bijvoorbeeld SAN Bernardo regio, wat is wijsheid Morris…voor een eerste week KWT teken ik, daarna zien we wel weer ;o) Cham heeft heel veel sneeuw, maar ook al stufe 4 momenteel en teveel wind, keuzes keuzes…ik wil die Morris 157 wel eens echt lekker testen

Beginner
ReinoudproAuteur12 december 2017 · 21:03

Ik kan me gewoon geen voorstelling maken van 270 cm sneeuw binnen een week… Het klinkt natuurlijk in, maar toch

Toerist
thomasAuteur12 december 2017 · 21:16

Ik zoek nog een maatje voor aanstaande zaterdag in Engelberg, iemand zin of toevallig dan toch al daar?

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur12 december 2017 · 21:32

Nu t sneeuwen in Kaprun. Morgen poederen. MAAR wel defensief. Wat ik zag vandaag ( voor zover zichtbaar) heel veel windloaded. Nu lekker aan t sneeuwen hier. https://cdn.wepowder.com/site/forum/13/6fff12b1d8d06ae5f1b10b58dbc0b8ef_20171212_201304.jpg?width=800

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!