PA#10: al 50-80 cm verse sneeuw in de Piemonte en aangrenzende gebieden

PA#10: al 50-80 cm verse sneeuw in de Piemonte en aangrenzende gebieden

Verse Espresso, een cornetto erbij en de magische stilte van een intense sneeuwbui. Dit alles voorzien van hellingen vol met lariksen, een dikke base en lifties die flink aan het scheppen zijn om de liften vrij te krijgen… Waar ik ben? In de Piemonte. Het sneeuwt als een malle, de vakantieperiode ligt achter ons en dus is het tijd voor stressloze poederbochten in het land waar een Espresso maximaal 1 euro en 5 cent kost. Vandaag sneeuwt het nog eens intens door en dinsdag wordt de boel afgetopt met koude poeder. Als je tijd hebt zou ik nu direct in de auto stappen. Dit is het treerun alert waar je warm van wordt. Ik wel tenminste. In dit bericht:

  • Het dumpt in de Piemonte (en de aangrenzende gebieden
  • Maandag en dinsdag veel verse sneeuw
  • PA#10: Where to go?
  • Mild en föhnig in de rest van de Alpen
  • Vanaf woensdag koeler
  • Weekend een nieuwe storm

Het dumpt in de Piemonte

Het woord dumpen heeft de laatste jaren aan inflatie bllot gestaan. Het wordt sinds mijn eerste blogs uit het vorige decennium te pas en te onpas gebruikt zodat ieder sneeuwbuitje tegenwoordig de titel dump krijgt. Zonde, want onze taal is al niet zo rijk aan finesses. Daarom ben ik de laatste jaren het woord dump minder gaan gebruiken. Een stormpje met 30 cm is geen dump. Dat is enkel tot kniehoge poeder. Nee, een dump is een storm die in minder dan 48 uur een meter sneeuw of meer brengt. Liefst met niet al te veel wind en al zeker geen regen. Een dump voelt bodemloos, diep en intens. Sinds zondagmiddag dumpt het in het noorden en westen van de Italiaanse Piemonte en de komende 36 uur dumpt het nog even door…

Lift vrij maken in Bardonecchia
Lift vrij maken in Bardonecchia
In Prali was men al vroeg wakker
In Prali was men al vroeg wakker

De Piemonte heeft tijdens zo’n dump iets bijzonders. De intensheid van de sneeuwval is net zo intens als de smaak van de Espresso die met liefde voor me is bereid. De poeder waar ik doorheen snijd net zo zacht als de Mozarella die ik 's middags op mijn Panini bestel. De freeriders die ik er ontmoet net zo open en toegankelijk als de eindeloze hellingen vol met lariksen. Geheime spots worden gedeeld net als de glimlach na een magische afdaling. Stress lijkt de Italiaan vreemd, het delen van poeder lijkt in de genen te zitten. Niet voor niets stuur ik graag richting de Piemonte om het magische van een echte dump in eindeloze lariksbossen te mogen ervaren. Er viel in de westelijke en noordelijke Piemonte al zo’n 50-80 cm verse sneeuw boven de 1700 meter en er volgt nog veel meer.

80 cm verse sneeuw in Sestriere
80 cm verse sneeuw in Sestriere

Het dumpt ook in de aangrenzende gebieden, maar de sneeuwgrens ligt daar veel hoger. In het oosten van de Queyras, de Haute Maurienne en het zuiden van Wallis sneeuwt het stevig door. Onderstaand is Saint Véran in de Queyras deze ochtend en wil je jezelf echt pijnigen kijk dan even deze livestream op youtube. Maar wel een duidelijk hogere sneeuwgrens dus.

Maandag en dinsdag veel verse sneeuw

Onze sneeuwkaarten laten goed zien hoeveel sneeuw er de komende twee dagen nog valt. Met name maandagmiddag en -avond zal het intens sneeuwen. Vandaag en dinsdag valt er de meeste sneeuw in de westelijke en noordelijke Piemonte, maar ook in de aangrenzende gebieden sneeuwt het lekker door. De sneeuwgrens zal vanwege orografische afkoeling het laagste liggen in de Italiaanse gebieden en schommelen tussen de 1100 en 1500 meter. In de Franse en Zwitserse gebieden schommelt deze tussen de 1400 en 1900 meter. Dat wordt dus al een stuk lastiger om treeruns te scoren. Met name op maandag stijgt de sneeuwgrens in alle gebieden wat, maar in de nacht naar dinsdag stroomt er koelere lucht de Piemonte binnen en dan wordt de wat warmere sneeuw van vandaag afgetopt met koude sneeuw. De wind houdt zich op de lagere delen van de berg redelijk koest en dus hebben we te maken met de o zo ideale koud op warm storm. Lees maar eens dit artikel: deze dump scoort in de westelijke Piemonte op 5 van de 5 punten. Een ideale storm dus.

Met het binnenstromen van de koude lucht op dinsdag sneeuwt het ook wat in de Franse zuidalpen en kan de sneeuw zich ook uitbreiden naar het noorden van Zwitserland. Ik vind overigens dat de kaarten nu iets te optimistisch zijn over sneeuwval meer ten westen en noorden. Ik zelf denk dat de meeste sneeuw echt in de Piemonte valt, dat de oostelijke Queyras, de skigebieden in de Haute Maurienne die op de grens met Italië, net als de skigebieden in zuidoostelijk Wallis die op de grens met Italië liggen nog een flink pak krijgen maar dat het meer naar het westen en noorden als snel veel minder wordt.

Een alternatief is het grensgebied tussen Italië en Oostenrijk. Daar valt de komende 48 uur ook zo’n 20-50 cm sneeuw, maar de sneeuwgrens ligt er hoger dan in de Piemonte en de bergen zijn er minder hoog.

PA#10: Where to go?

Afgelopen vrijdag publiceerde ik al een lijst met tips waarheen te gaan. Die lijst klopt nog steeds. Wil je poeder scoren, lees dan even dit artikel en je weet precies waarheen te gaan. Tot en met dinsdag dus sneeuw, daarna gaat het opklaren.

Mild en föhnig in de rest van de Alpen

‘You should have been here yesterday mate’. Een uitspraak uit de film Endless Summer. Dat geldt zeker voor het westen en noorden van de Alpen. Daar is het met een zuidelijke stroming nu mild en föhnig. Warme lucht vanuit de Sahara doet de sneeuw er tot grote hoogte smelten met een nulgradenniveau dat tussen de 1900 en 2400 meter schommelt. De sneeuw is er op veel plaatsen onder de 1900 meter nog nat en tussen de 1900 en 2400 meter door nachtelijke afkoeling vaak stijf opgevroren. Zonde om je euro’s daar aan uit te geven.

Tekenen van regen in de Arlberg
Tekenen van regen in de Arlberg
Mild in Les 2 Alpes
Mild in Les 2 Alpes

Vanaf woensdag wordt het koeler

Vanaf woensdag komt er een einde aan de zuidelijke stroming, koude lucht stroomt de Alpen in en wolken en zon wisselen elkaar af. Mogelijk wat lichte sneeuwval in het oosten die we de komende dagen in de gaten houden. Wie weet een verrassing. Maar de beste poeder de komende week dus in de Piemonte en de aangrenzende gebieden.

Weekend een nieuwe storm

Komend weekend volgt er een nieuwe storm. Het binnenstromen van de bijbehorende neerslag is nog niet geheel bekend, maar ergens tussen vrijdag en zondag stroomt deze binnen. Vooarlsnog wordt daarbij het volgende berekend:

  • allereerst sneeuw voor de Italiaanse Alpen. Sweetspot is nog even afwachten. Voorlopig Piemonte en Lombardia
  • daarna zijn er twee scenario’s. 1. Het blijft sneeuwen in het zuiden, 2. Er volgt een sneeuwsandwich met sneeuw voor de gehele Alpen.

Zo, mijn espresso is op. Tijd voor poederalert#10 wetende dat poederalert#11 aankomend weekend volgt.
Stay stoked.

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
powderdudeAuteur8 januari 2018 · 11:55

Wij zijn nu in Sestriere maar de sneeuw is zwaar en het zicht is slecht en het dumpt. Vochtige sneeuw die aanvoelt als het doorsnijden van een taaie biefstuk. Veel liften dicht hopenlijk morgen beter en vandaag lekker chillen in het hotel . Kijken uit naar morgen !

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur8 januari 2018 · 13:15

@@powderdude, vanavond arriveert de koude lucht en dan wordt het rap beter. Morgen en woensdag worden goed.

powfinder.com
Beginner
Marcel_DijkgraafAuteur8 januari 2018 · 13:56

Geniet er van gents!
Ik bestel graag een volgende Powder Alert op 25 januari :P

Beginner
misteriksAuteur8 januari 2018 · 14:14

De juiste live cam link:

Beginner
Harold OAuteur8 januari 2018 · 15:35

Wij zijn net terug uit Sestriere!
Afgelopen week veel wind en inderdaad ook zware / natte sneeuw!
@@Morris veel plezier nu daar!

Gevorderd
DutchessAuteur8 januari 2018 · 17:43
We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Elite
kanskiAuteur8 januari 2018 · 19:54

Lawinegevaar wordt dit keer niet besproken…
Stufe 4 en 5 met deze dump!
Blijf alert poeder liefhebbers!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
ThijsBAuteur8 januari 2018 · 20:31

Veel plezier iedereen en ride safe.
@@meteomorris de links van de webcam en de film Endless Summer werken niet.

Gevorderd
49Auteur8 januari 2018 · 21:16

Wegen dicht in Valsesia.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
SportGillieproAuteur8 januari 2018 · 21:28

Vanmorgen aangekomen in Sestriere en het was idd beperkt open. De liften naar andere gebieden blijven tot na morgen gesloten ivm lawinegevaar. Toch nog hele leuke treeruns kunnen doen vanmiddag. Maar @@meteomorris weet je wanneer je van een echte, echte dump spreekt? Als er binnen 48 meer dan 1 Gillie aan sneeuw valt… Bizar hoeveel sneeuw er is gevallen… En het sneeuwt nog steeds. Overigens vandaag een Finse Powfinder tegengekomen. Powfinder conquers the world!!!

Live to ride, ride to live
Gevorderd
DaSpikeAuteur8 januari 2018 · 22:11

La Plagne nu vooral veel regen op 1700mtr. Hopelijk morgen boven beter en straks minder wind. Hier geven ze vooralsnog een 3 af. Morgen maar zien wat de sneeuwgrens gedaan heeft en gaat doen.

Vliegen doet geen pijn...
Gevorderd
skiesterAuteur8 januari 2018 · 22:25

Dus hoge sneeuwgrens en hoog lawine gevaar? Ik zit deze even uit… er is ook zoiets als teveel sneeuw.

Wel mooie base!

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Toerist
OnnemAuteur8 januari 2018 · 22:44

Dit wordt een historisch sneeuw event. Het plaatje hieronder stond op het Italiaanse skiforum. Ja ik weet het, ver weg in “fantasy island” gebied. Maar de huidige enorme dump is nog bezig, en de volgende wordt alweer berekend voor 16 januari. Nog eens bijna 2 meter erbij.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20180108/c53d73b077e44e68de9f9976ebd117a1.jpg

Toerist
OnnemAuteur8 januari 2018 · 22:46

Kachelmann berekent 400-450 mm neerslag op de grens tussen Aosta en Piemonte - zwaartepunt Grand Paradiso.
http://wetterkanal.kachelmannwetter.com/wp-content/uploads/2018/01/180107italien_niederschlag2.png?fit=original

Toerist
MennoBoermansAuteur9 januari 2018 · 06:15

Lawinengefahr im Wallis
Zermatt von der Aussenwelt abgeschnitten

https://www.srf.ch/news/schweiz/lawinengefahr-im-wallis-zermatt-von-der-aussenwelt-abgeschnitten

Poeder, Kiekjes en Pleisters
Gevorderd
DaSpikeAuteur9 januari 2018 · 17:11

Op 1900+ prima poeder. Oosthellingen zijn wel flink verwaaid. Niet te gortig dus law 3 in la plagne is zeker van toepassing.
Beetje zoeken voor de echt mooie flanken. Maar ook dat is een sport!

Vliegen doet geen pijn...
Gevorderd
DutchessAuteur9 januari 2018 · 20:12

Lawinengefahr im Wallis
Zermatt von der Aussenwelt abgeschnitten

https://www.srf.ch/news/schweiz/lawinengefahr-im-wallis-zermatt-von-der-aussenwelt-abgeschnitten\

MennoBoermans op 9 jan 2018 06:15

Met inmiddels drie reacties eronder van mensen die kennelijk in Wallis zijn opgegroeid en zeggen dat dit vroeger heel normaal was…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!