Autobahnen voor gevorderden.

• ieism
    Tourist
    ieism op 30 september 2013 路 09:21
    Na al het 4x4 geweld hier op WP vraag je je misschien af “Okee, maar hoe zorg ik nou dat ik zo snel mogelijk ergens ben waar ik ook tot mijn assen vast kan staan in de sneeuw?”
    Welnu, de Autobahn dus.
    De meeste mensen zetten hun cruise control hier op 135km/u, en gaan (vloekend als er een vrachtwagen met 1 km snelheidsverschil inhaalt ) de volledige rit min of meer in dit tempo door. Ik ben hier om je te vertellen dat dat niet de manier is.
    Je kan onderweg naar de Alpen hier en daar echt wat harder rijden, maar het doel hier is niet om zoveel mogelijk mensen de stuipen op het lijf te jagen. Je wil snel reizen, sneller.
    Probleem is dat zodra je het over hard rijden hebt, je meteen een veilig plekje op het internet moet gaan zoeken om de reacties te ontwijken. Levensgevaarlijk, asociaal, zinloos en slecht voor het mos. Dus gaan we hier even al die vooroordelen de wereld uit helpen, bijna.

Rijden op de Autobahn is vrijheid. Uniek in de wereld, nergens mag je legaal hard rijden behalve op dit heilige asfalt. Hier 130 rijden is eigenlijk blasfemisch. Maar je moet het wel altijd veilig doen van je moeder, dus we beginnen met wat tips om niet te crashen. Want crashen betekent langere files voor mij, en ik haat lange files.

- Ken je grenzen/doe ff normaal: Net als met freeriden is kennis, materiaal en ervaring belangrijk. Als je nooit op de snelweg komt moet je nu niet opeens die Panamera bij willen gaan houden met je Hyundai Excel. Voorbij Venlo ben je niet plotseling in Vettel veranderd ofzo. Iedereen denkt van zichzelf dat hij goed kan autorijden, maar is dat ook zo? Neem de proef op de som en ga eens een vervolgopleiding op je rijbewijs doen. Een slip- of circuit cursus geeft veel inzicht in hoe je eigen auto zich op snelheid gedraagt. Een moderne auto is vaak veel beter dan zijn bestuurder, en de openbare weg is niet de juiste plek om de grenzen van je auto te verkennen.

Even een totaal uit mijn duim gezogen formule:

Max snelheid is: B+(A*10)+(C-B)/10

A. Aantal vervolgcursussen op rijbewijs.
    B. topsnelheid auto
    C. gemiddeld aantal km per jaar /1000
    D. jouw maximum snelheid op de Autobahn ( bij droog weer he )

Soort auto moet iedereen lekker zelf weten, maar ik wil nog wel even meegeven dat het belangrijkste onderdeel van de hele auto het motorblok is. Als je namelijk bovenstaande formule niet gebruikt, moet je telkens dit onderdeel vervangen. Zoals bij mijn laatste drie auto’s. Let bij het kopen van een auto alleen op factor B. uit de formule, de rest van de auto doet er totaal niet toe.

Zorg dat je auto in perfecte conditie is, verse winterbanden, schone ramen, olie verversen. Als je dan je motor opblaast ligt in ieder geval niet de hele Autobahn onder de vieze oude olie.
    Ook handig is een stuk tape. Bij moderne auto’s is alles elektronisch, en gaan er allerhande lampjes op het dashboard branden als je een beetje hoge gemiddelde snelheid aan wil houden. Een simpel stukje tape over het lampje plakken doet dan wonderen. Je kan ook een tosti voor je toerenteller zetten als je dit onnodige informatie vindt. Een moderne auto heeft toch een toerenbegrenzer dus feitelijk hoef je helemaal niet te weten hoeveel toeren je motor draait.

Rijtechnieken:

Ik ga proberen een hele alinea serieus te blijven okee, dus wakker blijven.
    Je bent tot hier gekomen, dus ik ga er even vanuit dat je nu ook heel erg hard door Duitsland wil rijden. Dit kan je doen om nog harder te gaan.
    - S’nacht rijden. Minder verkeer, en de mensen die wel op de weg zijn rijden harder. Zonder dollen, dit gaat je minimaal een half uur per rit schelen.
    - Rijden op zon- en feestdagen van 00.00 tot 22.00. Vrachtwagens mogen dan niet rijden in Duitsland, vrachtwagens zijn niet fijn.
    - Navigatie. De Autobahn is s’nachts donker en eng. De bochten zijn vaak blind en er zijn er 4 of 5 die je niet volgas kan nemen tussen Venlo & Basel. Op je navigatie zie je mooi het verloop van de weg. Plaats je navigatie niet midden op je raam voor je neus zoals mijn moeder, maar wat lager zodat je ‘m nog net kan zien zonder dat je je ogen van de weg hoeft te houden. Sygic navigatie gaat piepen als je een bocht echt veel te hard ingaat, dat is een nuttige functie.
    - Lichtsignalen. Grootlicht niet nodig en irritant. Let wel op je knipperlicht, zorg dat andere weggebruikers je aan zien komen. Ga nooit in een dode hoek rijden. Ik ga altijd zo veel mogelijk naar rechts s’nachts, want er zijn gekken die nog harder gaan. Als ik dan weer naar links ga doe ik vroeg mijn knipperlicht aan, veel eerder dan op lage snelheid. Waarom? Omdat iemand die mij met 350km/u wil inhalen het fijn vindt als ik rechts blijf. Als ik dan toch van plan ben naar links te gaan wil hij dat graag heel tijdig weten. Iemand voor mij die ik ga inhalen ziet mij veel beter in zijn achteruitkijkspiegel dan in zijn zijspiegel. Vandaar dat ik achter ‘m ga rijden met alvast een knipperlicht aan. Bij vrachtwagens en caravans (bah) juist links blijven rijden, want die zien je alleen in hun zijspiegels.
    - Pace yourself. Niet te hard rijden als er een snelheidsbeperking geldt. Dit doen ze in Duitsland niet zomaar. Voorbeeld, een populaire Duitse weg heeft een aparte snelheidsbeperking voor motorfietsen. Dat leek mij niet eerlijk dus gaf ik wat gas bij. Een kilometer verder bleek dat de weg regelmatig door tanks gebruikt werd en het asfalt alleen voor motoren gevaarlijk beschadigd was. Als je op een plek komt waar je maar 80 mag, zet lekker de cruisecontrol aan en gebruik de tijd om even je benen te strekken en uit te rusten.

Is al dat hard rijden niet een beetje vragen om moeilijkheden? Ja. Het is niet voor iedereen. Mijn stelregel is, je mag nooit een near miss hebben. Een ‘klein momentje’ hier en daar is nog acceptabel, maar bijvoorbeeld remstrepen op de weg is echt een teken dat je heel ver over je limiet aan het rijden bent. Probeer zo te rijden dat je nooit hoeft te remmen, anticiperen heet dat. Kijk ver, hoe harder je gaat hoe verder je moet kijken.
    Ook gevaarlijk is “iets niet gezien hebben”. Ook al liep het deze keer goed af, als je iets niet ziet ging je te hard of ben je veel te moe. Zet ‘m aan de kant en ga een paar uurtjes slapen.

Alarmtekenen:

Net als in de backcountry zijn er een aantal red flags, situaties waar je meteen alert moet zijn omdat de kans op een ongeval opeens significant toeneemt. In ons geval zijn dat vaak langzaam rechts rijdende auto’s die opeens zonder waarschuwing naar onze baan gaan. En net als in de backcountry leer je in de loop der jaren dit te herkennen en voor te zijn. Autobahn-sense noemen we dat. Ik ga er hier een paar noemen, in de praktijk ga je er nog veel meer zien. Ik hoor graag jullie ervaringen.

De Renault Scenic.
    Meteen één van de gevaarlijkste. Bij het oude model heb ik de knipperlichten er wel op zien zitten toen er eentje op de parkeerplaats stond. Het nieuwere model weet ik gewoonweg niet zeker. Ik heb er in ieder geval nog nooit één richting aan zien geven. Als er een fietsenrek achterop zit met twee fietsen erop is het helemaal kritiek, dan zou ik persoonlijk niet eens in gaan proberen te halen.

De Ford Ka
    Jahaa, dat lijkt een heel onschuldig autootje. Maar wie koopt er een Ford Ka? Meisjes tussen de 18 en de 19, dat is wie. En wat is het belangrijkste in de hele wereld voor een meisje van 18? Make-up. Ja. Dus je begrijpt wel waar de binnenspiegel in deze auto uitsluitend voor gebruikt zal worden, hou er rekening mee zou ik zeggen. S’nachts is de Ford Ka nog gevaarlijker, dan wordt hij namelijk bestuurd door iemand die het meisje ergens opgepikt heeft in een bar. Die heeft veel rijervaring, vooral in Forza en GTA, en is nergens bang voor. Mannen in een typische vrouwenauto is altijd een beetje oppassen trouwens.

Het oude vehikel.
    En dan heb ik het niet over zo’n hele hippe oldtimer, maar zo’n mat beige geval die je opa heeft en waar hij eens per jaar mee naar de bingo rijdt. Goed te herkennen aan de nog veel oudere bestuurder, die vaak zich vaak wat slingerend over de weg begeeft. Hij wil wel in zijn spiegels kijken, maar zit zo ver over zijn stuur gebogen dat hij zijn spiegels niet kan zien. Net als je vroeger op een paard zat, voordat al die moderne machines er waren zeg maar. Knipperlichten kan je vergeten, maar soms steekt hij wel een hand uit het raampje bij wijze van.

De Mercedes-Benz S class
    Hier heb je minder last van omdat er vaak wat meer snelheid in zit. De bestuurder is niet echt seniel, maar hij gaat er gewoonweg vanuit dat er voor alles een elektronische gadget is die het voor hem oplost. Als je ‘m verteld dat hij handmatig een pookje naar beneden moet duwen voordat hij naar links stuurt begint hij dan ook keihard te schaterlachen. Lekker laten gaan, en hopen dat hij zijn Active Blind Spot Assist aan heeft staan.

De freak
    Deze herken je aan een type auto waarvan normale mensen zich afvragen waarom deze überhaupt geproduceerd worden. Ik noem bijvoorbeeld een Nissan Murano Cross Cabriolet, of een Fiat Multipla. Ken je dat gevoel dat als je te hard in je ogen wrijft dat je een soort andere dimensie ingaat van rode draaikolken en vlekkerige patronen. De bestuurders van deze auto zitten altijd in die dimensie, en zien je dus ook niet.

De zombie
    Ze zijn niet echt klinisch dood, maar rijden in zulke saaie auto’s dat het bijna hetzelfde is als dood zijn. Voorbeelden zat. De Jetta, de Corolla, Ford’s Fusion en alle Deawoo modellen. Waarom is dit gevaarlijk?
    - Het geeft aan hoe weinig waarde deze mensen aan het leven hechten, ze leven net zo lief niet.
    - Ze denken dat een auto slechts een vervoermiddel is. Ze zijn dan ook niet aan het rijden, maar zich van A naar B aan het verplaatsen.
    - De zombieauto is in zijn klasse altijd de slechts rijdende, meest gevoelloze, karig aangeklede versie die je kan bedenken. Voor autohaters eigenlijk.
    De zombie houdt zich altijd aan de maximumsnelheid en regels, behalve als jij met 180 aan komt rijden. Dan knapt er iets in hem en duikt hij opeens voor je.

Dat was het voor deze week, volgende week een paar hoofdstukken over ruitenwisser vloeistof. 馃槂
    馃槂
    splitfest.nl
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 30 september 2013 路 09:41
    Een kleine nuance vwb de twinnies: hangen er MTB's achter, dan valt het vaak wel mee, tenzij de eerder genoemde Scenic vóór de twinny bevestigd is. Ongeacht het merk auto, indien er een stadsfiets achterop bevestigd is, dan is dit triebschnee met recente spontane lawines zichtbaar! Zit er ook nog een bontje om het zadel dan is het stufe 5!

Maar goed artikel 馃槈
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 30 september 2013 路 09:50
    Leuk stukje 馃槂
    Al moet ik wel zeggen dat ik de afgelopen tijd duitsland als zeer vermoeiend rijden heb ervaren.
    Heel druk op die voornamelijk 2 baans weg tussen venlo en basel A61 geloof ik
    Ik rijd niet 's nachts... rij alleen en dan is dat net iets teveel van het goede.
    Dus inderdaad continu vrachtwagens en bejaarden die elkaar inhalen.
    Veel wegwerkzaamheden.
    Vooral als je eind van het weekend terug rijd veel wintersport verkeer wat langzaam uit dunt

Meerdere tips ook qua route zijn altijd welkom.

Om een voorzetje te geven, afgelopen zomer vanuit Italie/Zwitserland bij Strassbourg de grens over, deel door frankrijk gereden via Luxemburg en dan over Maastricht, ja je mag maar 130 en ja het is tol.
    Maar we konden ook continu 130/140 op de cruise control, geen vrachtwagens en verder weinig verkeer ondanks dat het overdag was en dat rijd toch wel erg lekker.
    De tol heb je zo terug verdient, was 12€ totaal, tank is luxemburg of met de tankpas mag je bij maastricht al weer vullen 馃槂
    Maar
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 30 september 2013 路 10:00
    LOL....

Teveel op het linkerspoor

Wat als het druk is

Onnodig naar links gaan

Zo moet het dus:

En net als met freeriden op hoge snelheid...
    Kijk ver vooruit 馃槈
    May the powder be with you.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 30 september 2013 路 10:05
    馃榾 Goed stuk @ieism

Ik zou mezelf eigenlijk in twee risicogroepen indelen. 馃槂 Wij rijden een Twingo, een typische vrouwenauto en dan ook nog in de Zombie-stand, gewoon om van A naar B te komen.

Ik ben benieuwd naar je feitenkennis over ruitenwisservloeistof 馃槈 Bij ons is hij nu roze 馃榾 Is roze het nieuwe blauw? 馃槂
  • RP
    Advanced
    RP op 30 september 2013 路 10:07
    Hahaaa! Geweldig 馃槈
    Explore the Outdoor!
  • RobinN
    Advanced
    RobinN op 30 september 2013 路 10:08
    Heerlijk stukje, goeie aanvulling Morris 馃槂
    Waar het wit is, is een weg.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 september 2013 路 10:11
    @Emmer: Oranje is het nieuwe roze, maar vergeet niet dat de geur belangrijker is dan de kleur. Voor alles in het leven trouwens.

Een Twingo is niets om je voor te schamen, er zijn ook mannen die vrouwenkleren dragen en daar is ook helemaal niets mis mee. 馃槈
    splitfest.nl
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 30 september 2013 路 10:15
    馃榾
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 30 september 2013 路 10:16

En net als met freeriden op hoge snelheid...
    Kijk ver vooruit 馃槈
    meteomorris op 30 sep. 2013 10:00

Volgens mij was dat [mention="/profile/458"]@roelaano[/mention]? 馃榾
    Pow!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 30 september 2013 路 10:38
    *gniffelgniffelgniffel* Heerlijk, dank u zeer voor deze uitgebreide uitleg! Ik zal in het vervolg op de bontzadels letten!

(Afgelopen zomer nog genoten van de autobahn. Tja, de autoverhuurder zei: "oeps, ik heb de auto in die klasse niet meer, mijn fout, wilt u in plaats daarvan deze mercedes uit de c klasse meenemen?" Tuuurlijk, mijnheer! Op de autobahn moest ik even aan een chinese kennis uit Beijing denken. Als ik hem zou vertellen dat er een land op de wereld is waar je op grote stukken van de snelweg zo hard mag als je wilt en de drukte on-ver-gelijk-baar is, en het soms zelfs heel rustig is, met medeweggebruikers die in ieder geval de basis van autorijden hebben begrepen -geef toe, hoe hard je ook kan vloeken op de ford ka of de oude doos, achteruitrijden op de snelweg of oprijrit komt in europa toch niet zo vaak voor. ik heb het nog niet over u turns op de snelweg of parkeren op het verdrijvingsvak- dan emigreert hij stante pede naar duitslend louter om dat genoegen te smaken!)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Teze
    Tourist
    Teze op 30 september 2013 路 10:40
    dagje verlof vandaag ieism? 馃槂
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 30 september 2013 路 10:44
    Ik moet mezelf even oprapen 馃槂
  • doov
    Advanced
    doov op 30 september 2013 路 10:49
    Goed verhaal, ik mis evenwel een aparte paragraaf over Volvo rijders.

Ow wacht, daar kun je natuurlijk een heel boek mee vullen.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 30 september 2013 路 10:53
    Goed verhaal, ik mis evenwel een aparte paragraaf over Volvo rijders. Ow wacht, daar kun je natuurlijk een heel boek mee vullen. doov op 30 sep. 2013 10:49

En saab rijders 馃槈
    powpowwowjippiajippieee
  • tomasdehoog
    Advanced
    tomasdehoog op 30 september 2013 路 11:05
    LOL! Classic hoor dit artikel! Kan me er volledig in vinden 馃榾
  • Allart
    Beginner
    Allart op 30 september 2013 路 11:10
    Goed verhaal, ik mis evenwel een aparte paragraaf over Volvo rijders. Ow wacht, daar kun je natuurlijk een heel boek mee vullen. doov op 30 sep. 2013 10:49
    En saab rijders 馃槈 QmaartenQ op 30 sep. 2013 10:53

Ik mis de onzichtbare middenbaan voor Audi rijders nog in dit gedeelte 馃槈
    Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 30 september 2013 路 11:27
    Heerlijk! vorig jaar mocht ik met een BMW 530D op pad. Lekker s'nachts rijden en gaan. Bij mij komt de stoke al uit mijn oren als ik in de auto stap zeker als ik weet dat ik lekker door kan trappen. Ik pan dan ook 1 van die pannekoeken die op de rotonde bij venlo al probeert de panamera bij te houden
  • lennart75
    Expert
    lennart75 op 30 september 2013 路 11:53
    Haha geweldig stukje!

- Rijden op zon- en feestdagen van 00.00 tot 22.00. Vrachtwagens mogen dan niet rijden in Duitsland, vrachtwagens zijn niet fijn.

Ben ik niet met je eens. Ik rij het hele jaar door regelmatig van/naar Oostenrijk maar zondagen zijn niet mijn favoriet. Hele massa aan burgerlijke zondagsrijders die bij familie of waar dan ook geweest zijn. Rijden bijna allemaal precies 130kmh (juist de Duitsers rijden dat) en willen gewoon niet naar rechts. Daarnaast rijden op zondag ook veel tourbussen en die zijn bijna net zo erg als vrachtwagens. Trouwens het zondag rijverbod geldt niet voor vrachtwagens met bederfelijke goederen.

Wie nog steeds denkt dat alle Duitsers flink hard doorrijden moet wat vaker door Duitsland rijden want dat gebeurd al jaren niet meer. Natuurlijk rijden er genoeg nog steeds lekker snel door maar vele rijden de geadviseerde 130kmh op de autobahn.
    Let op! Raak je betrokken bij een ongeval en was je snelheid hoger dan de adviessnelheid dan ben je ondanks de schuldvraag (deels) verantwoordelijk voor de schade.
    Oja, waar Lärmschutz en 120kmh geldt, rij dan ook niet (veel) sneller. Op die delen zijn verhoogde snelheidsstraffen al zijn de normale snelheidsstraffen nog redelijk betaalbaar vergeleken met NL.

Nee ik rij veel liever in de avond in de week. Rustiger en kan dan lekker doorrijden zonder oponthoud. Enige wat je nog steeds hebt zijn de delen van 120kmh van 22:00 tot 06:00 uur.

En natuurlijk mogen de freeriders best allemaal 's avonds gaan rijden maar vertel dit nu niet tegen de gewone wintersporters. Anders staan we straks ook 's avonds in de file.
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 30 september 2013 路 11:54
    Tot op heden pas ik nog niet in je risicolijstjes maar dat vind ik eigenlijk wat gevaarlijk want meestal zijn dat de personen die geen risico's zijn en juist de meeste ongelukken maken.
    Ik zie mij zelf eigenlijk ook wel als veilige rijder. Ik denk dat ik tot op heden ca 650.000km ( in 19 jaar) heb gereden zonder ongelukken en noemenswaardige gevaarlijke situaties. Ondanks dat rij ik altijd wel harder dan de gemiddelde automobilist. Ik rij alleen wel snel en niet hard. Kenmerken van mij rijstijl zijn:
    - snelheid aanpassen aan de situatie. Is het druk dan gewoon met de stroom mee rijden. Is het rustig dan tot max 170km/h in Nederland maar meestal 140 a 150.
    - Denken als een andere bestuurder. Als ik sneller rij en ik zie dat iemand op de rechterbaan een vrachtwagen nadert dan neem ik al gas in zodat deze de vrachtwagen rustig in kan halen zonder dat ik op de rem hoef. Vervolgens gaan de auto's vaak sneller weer naar rechts omdat ik ze de ruimte heb gegeven om te kunnen halen en ik kan met een hogere aanloopsnelheid de vrachtauto en auto passeren. De gem. snelheid van mij ligt dus hoger.
    - anticiperen op andere weggebruikers en niet alleen mij zelf denken. Ik ben juist diegene die harder rijd en heb dus eigenlijk minder rechten dan iemand die zich wel aan de snelheid houdt. Dit zelfde geld natuurlijk ook in Duitsland waar de adviessnelheid ook 130km/h is.
    - rijgedrag aanpassen aan de auto. Ik rij zelf in een skoda octavia die een top heeft van bijna 220km/h met 4x4 dus die kan wel wat hebben maar als ik in een lichtere auto rij dan pas ik mij daar ook op aan.

Op deze manier hoop ik nog veel snelle veilige kilometers te maken.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 30 september 2013 路 12:07
    In het geval er een serieus kruispunt aan zit te komen, kan je je gewenste snelheid ook (tijdelijk) even laten varen om wat extra marge in te bouwen, al ga je de andere weg op dan de rest van de reizigers. 'T zal niet de eerste keer zijn dat iemand bij 'n drukke splitsing denkt "Oei, ik rijdt direct de file in, beter ga ik nu toch terug die andere weg op".

Haastige spoed blijft ....
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 30 september 2013 路 12:16
    Geniaal!!

Ik ben zo'n Ford Ka rijder haha!

Watch me!! (6)
    Skiing is Freedom!
  • Dio
    Advanced
    Dio op 30 september 2013 路 12:26
    Briljant stuk maaaarrrrrr toch een klein puntje: Mijn Vmax bedraagt volgens de formule 257Km/h edoch mijn Alpenkreuzer haalt maar 205. Dat klopt niet dus. Dat wordt chippen vrees ik.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • evan
    Advanced
    evan op 30 september 2013 路 12:32
    Waar kan ik me inschrijven?
  • Dio
    Advanced
    Dio op 30 september 2013 路 12:35 Life is what happens the moment you put your phone away.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 september 2013 路 12:49
    Briljant stuk maaaarrrrrr toch een klein puntje: Mijn Vmax bedraagt volgens de formule 257Km/h edoch mijn Alpenkreuzer haalt maar 205. Dat klopt niet dus. Dat wordt chippen vrees ik. Dio op 30 sep. 2013 12:26

Dat is bijzonder, maar het kan voorkomen. De oplossing geef je zelf al. Ook nog NOS misschien?
    splitfest.nl
  • LievenD
    Tourist
    LievenD op 30 september 2013 路 12:52
    Een ware plaag de laatste jaren: Dacia-rijders

Ik zou proberen er een omschrijving voor te vinden, ware het niet dat hun gedrag mij voorlopig volkomen willekeurig lijkt.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 september 2013 路 13:04
    Dacia is voor mensen die om wat voor reden dan ook een Renault te goed vinden. Bij bovenstaande chauffeur begrijp ik dat nog wel, want zonde van je Renault, maar in alle andere gevallen is het een mysterie.
    Het is net zoiets als in een vuilniszak skiën, het kan wel maar het kan beter/eleganter.
    splitfest.nl
  • skiester
    Advanced
    skiester op 30 september 2013 路 13:23
    Hahaha, geweldig! Als former "Queen of the Autobahn" kan ik dit zeker beamen. Helaas voor mij zit er niet meer in dan 180 nu, maar daar heb ik veel andere perks voor teruggekregen.

Ff jouw rekenmodule proberen:
    B+(A*10)+(C-B)/10

A. Aantal vervolgcursussen op rijbewijs.
    B. topsnelheid auto
    C. gemiddeld aantal km per jaar /1000
    D. jouw maximum snelheid op de Autobahn ( bij droog weer he )

Eerst mijn vorig auto:
    300+50-27,5 = 322,5. Hoger dan ie kon...

Huidige auto:
    180+50-15,5= 214,5. Wederom hoger dan ie kan??? Nu kan ik Tonka wel proberen te chippen maar dan moet ik elke 100 km tanken ben ik bang. Dat schiet dus ook niet op.

Want dat is dus een variabele die je nog bent vergeten in je mooie stuk. Als je een auto helemaal voltrapt dan moet je vaak ook heel snel van de Autobahn af om weer te tanken. Dat kost weer tijd. En niets ergers dan dat je die Ford Ka met fietsen en bontzadel achterop voorbij ziet tuffen terwijl jij weer 120 euro aan het aftikken bent....

Verdere aanvullingen nog:

De BMW rijder. Deze vindt zichzelf meestal helemaal het einde, en dan vooral zijn autokeuze. Nu zijn het vaak ook prima rijders auto's die vaak ook snel gaan. Zelf heb ik een tijdje in zo'n ding gereden en ik geloof dat ik toen nog nooit door iemand ben ingehaald. Dat kwam echter omdat ik, net als die andere BMW rijders, dacht dat dat tekentje op het stuur een verbod tot rechts houden betekende. Bleef gewoon maar links rijden daarom. Het kan ook zijn dat dat tekentje als een soort hypnose middel werkt zodat ze het gewoon niet zien. Ik weet t niet. Kon ook zijn dat ik 300 reed en niemand me voorbij wilde. Ik weet wel dat als je een BMW rijder rechts inhaalt ze dan heel snel en abrupt wakker schrikken en dan een soort twitch hebben aan hun linker vinger en heftig gaan seinen....

馃槈 馃槈 馃槈
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 30 september 2013 路 13:29
    Dacia is voor mensen die om wat voor reden dan ook een Renault te goed vinden. Bij bovenstaande chauffeur begrijp ik dat nog wel, want zonde van je Renault, maar in alle andere gevallen is het een mysterie.
    Het is net zoiets als in een vuilniszak skiën, het kan wel maar het kan beter/eleganter. ieism op 30 sep. 2013 13:04

Nee, Dacia is het budget merk van Renault/Nissan. In veel gevallen voor mensen die een Renault niet kunnen betalen of gewoon een degelijke auto willen voor weinig geld. Ben zelf erg fan van de Duster 馃槈

Ik heb trouwens nog altijd liever een auto die gebouwd is in Roemenië dan Frankrijk 馃榾馃榾

Overigens moet ik zeggen dat helaas veel van het BMW volk zich heeft verbeterd naar een Audi de afgelopen jaren. Waar je vroeger bij 180 km/h een BMW op je achterbumper agressief had zitten doen, is dat tegenwoordig veel vaker een Audi..
    Rex Monte - Amor Nix

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro