lengte touw

• JanWillem
    Beginner
    JanWillem op 19 Dezember 2014 · 10:37
    Hallo,
    Om de kilo's naar beneden te krijgen in mijn toerrugzak, zit ik enorm te twijfelen over de lengte van het touw.
    Wat is nu een fijne lengte, 30 of 40 meter.

Groetjes Jan Willem
    Jan willem
  • Yves
    Advanced
    Yves op 19 Dezember 2014 · 11:08
    40 toch een minimum me dunkt, als je naar rappels toe beperkt bent tot 15m kom je al snel in de problemen, idem voor cordees voor gletsjertochten: als je genoeg afstand laat en nog genoeg touw wilt vrijhouden voor bijv reddingen ga je met die lengtes niet meer dan 2 man aan een touw hangen.

Hangt er maar vanaf wat je in gedachten hebt. Als je niet van plan bent om er op voor te klimmen kan je wat lichter gaan. Een halve streng dubbeltouw van 60m is in gewicht bijv nog redelijk te doen. En als je er een extra streng bijneemt kan je er in de zomer nog mee voorklimmen ook.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 19 Dezember 2014 · 11:32
    als ik dit soort dingen lees besef ik me wel weer dat ik zit vastgeroest in een beperk gebied
  • CPet
    Advanced
    CPet op 19 Dezember 2014 · 17:33
    Altijd voor 40 gaan.
    Let the snow come!
  • TimV
    Advanced
    TimV op 19 Dezember 2014 · 17:37
    ieder een fijne 30! kun je met 2 30 m rapellen 😉
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 19 Dezember 2014 · 20:55
    Ik zeg ook 40m.
    Met rappels in het achterhoofd is dat toch een goede lengte.
    30 gaat misschien nog net met 2 op de gletsjer, maar dan is 40m toch veelzijdiger.
    Of zoals Tim zegt opsplitsen tussen buddy's.

De meeste randotouwen zijn wel enkel in 20 of 30 meter te koop.
    Maar halftouw kan ook per lopende meter gekocht worden en dat is gewoon hetzelfde.

Volgens mij is de Beal Gully met 36 gram per meter momenteel de lichtste optie op de markt.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 19 Dezember 2015 · 13:33
    zit in overweging om een touw te kopen.
    ik zie al dat 40 meter het minimum is, maar zit zelf aan 60 te denken.
    Temeer ik denk dat dit een prima deal is. https://www.decathlon.nl/rappeltouw-75-mm-x-60-m-rood-id_8342848.html....
    Het is vooral voor backup en mogelijk af en toe een kleine rappel. Maar zijn er mensen bekend met Simmond, dan wel is de 40 meter afdoende of is de extra 20 meter in een 60 meter wel heel lekker. Met ca 42gr per meter is die 800 gram zwaarder. Maar of dat nu het verschil zal maken. Zo lang zullen de tochten niet zijn die ik maak.

En de discussie van tweeling touw of dubbel touw is hiermee ook gelijk klaar. Want het touw is voor beide gekwalificeerd.
    Vliegen doet geen pijn...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 19 Dezember 2015 · 15:48
    Denk ook aan volume in je tas...
    Als je 30m gaat rappen dan weet je dat vantevoren (hoop ik voor je), dan kan je ook een retrieval-lijn' van een paar mm meenemen zodat je een volle touwlengte kan rappen. Scheelt in gewicht, volume en prijs tov 60m. Afhankelijk van de grootte van je groep op de gletscher is een langere lengte wel lekker, maar dan zou je ook kunnen splitsen.
    Al met al hangt het vooral af van wat je plannen zijn.. Maar in deze tijd vh jaar is het natuurlijk ook erg aantrekkelijk om eerst dingen te kopen en daarna pas plannen te maken!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 19 Dezember 2015 · 16:14
    een 7 a 8mm touw van 30 meter en een 5mm prusik van 30 meter. Kun je 30 meter abseilen, en verdelen over het team. Want wat doe je als degene met het (enige) 60 meter touw de gletscherspleet in skiet?
    Check ook of je abseilapparaat dunne touwen aankan, en hoe je touwen met verschillende dikte aan elkaar verbind voor een abseil.
  • lesalpes
    Elite
    lesalpes op 20 Dezember 2015 · 09:21
    30m halftouw. 2*30 verdeelt over de groep is prima, en beter dan 1*40m. Abseilen is vaak een non issue imho. Dat gebeurt zo weinig. 15m is namelijk al best een eind. 30m is voor 95% afdoende.

Opletten met die 7.5mm van de decathlon en zekerapparaten, zoals al gezegd is. Zeker voor beginners verre van ideaal...
  • Gilles
    Beginner
    Gilles op 20 Dezember 2015 · 12:37
    Uit het assortiment van Mammut: Rappel Cord, 6 mm, 31 g/m, in 40 m en 60 m lengte. Verdeeld over twee personen is dat niet veel gewicht.

Ideal For:
    Skitouring / Backcountry Skiing
    Freeriding / Boarding

http://www.mammut.ch/BX/en_BX/BX/en_BX/BX/en_BX/BX/en_BX/BX/en_BX/B2C-...
    Gilles is my name!!
  • jriph
    Tourist
    jriph op 20 Dezember 2015 · 12:47
    Er is een punt waarbij al het extra gewicht een veel groter risico vormt dan je winst.

Als je een route zou hebben met een heele lange abseil hoop ik dat je daar voor alles hebt geplanned
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 20 Dezember 2015 · 19:45
    @jaapvR Idd, ik hoop zo een knelpunt zeker van tevoren te moeten weten! Maar in onze hooggebergtecursus gaf martijn aan om een lang touw mee te nemen. De oplossing van bertjebertje is dan ook een ideale lijkt me.
    @bertjebertje, dat is ook een goede oplossing. Ik heb er alleen nog niet echt een goed gevoel bij hoe dat er uit ziet, ik ga nog ff googlen op zo een abseil. Mocht je een tip hebben voor een filmpje graag!
    @lesalpes, die verdeling spreekt in mijn beleving voor zich!

@iedereen, dank voor de inbreng!

Hier al wat meer info gevonden.
    http://www.sytseroos.nl/artikelen/technieken-tactieken/light-and-fast-...
  • jriph
    Tourist
    jriph op 20 Dezember 2015 · 21:33
    Als je meer spanning in je leven wilt kan je ook een Dufour knoop gebruiken..
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 20 Dezember 2015 · 22:03
    http://www.blackburnnaturalhorsetraining.com/knots.php...
    deze dus...?! schijnt een beetje een gidsenknoop te zijn, waar veel ervaring voor nodig is. (http://nl.belclimb.be/forum_posts.asp?topicID=12081...)

en wordt dus ook in de paardensport gebruikt, lijkt me niet een heel goede keuze voor de meeste laaglanders.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 20 Dezember 2015 · 22:57
    Als je die cliffs niet durft te hucken moet je mss niet abseilen maar een andere route kiezen.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 20 Dezember 2015 · 23:37
    Ook weleens gehoord van een stok/latje dat je door een slipsteek steekt. Slipsteek in je abseiltouw, stok door de lus zodat die slipsteek niet los kan. Abseilen, en vervolgens via een lange triplijn die lat eruit trekken: slipsteek los, touw naar beneden trekken... Beetje de cowboyvariant op de retrieval-lijn van bertje. Voordeel is dat er minder kan 'snaggen', nadeel is dat het allemaal maar lijpe shit is met die quickreleases... Het moet wel een hele bijzondere lijn zijn wil ik er dat soort capriolen voor over hebben; sluit me aan bij ijsbeer en hou het touw lekker in de rugzak voor de gletschjer of een lastige instap.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 20 Dezember 2015 · 23:55

splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 21 Dezember 2015 · 08:50

Opletten met die 7.5mm van de decathlon en zekerapparaten, zoals al gezegd is. lesalpes op 20 dec 2015 09:21

+1 Het is niet alleen de diameter van het touw, maar ook hoe stroef/stijf de mantel is. Ik heb nu een Tendon 7.8 touw dat niet echt lekker werkt in een BD ATC, maar een Beal Rando van dezelfde diameter werkte wel. Op zich allemaal wel op te lossen met een ander zekerapparaat of een extra karabiner, maar niet echt iets waar je na twee meter abseilen achter wil komen ofzo.

We hebben het over een kilo of twee voor de lichtere 50m half/twin ropes, dat is toch wel te doen lijkt me?
    Ik zou die Decathlon 60m eens proberen en overwegen er twee 30m touwen van te maken dan kan je het gewicht verdelen. Denk er wel aan dat een 7.5mm vrijwel zeker niet gaat werken in een gewone ATC, en ook een prussik of autoblock is lastiger. Dus denk dan aan een ander zekerapparaat (niet dat ik daar verstand van heb ofzo).
    splitfest.nl
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 25 Dezember 2015 · 08:11
    Het is een 2x 30m geworden. 7,5mm (een voor mij, en iemand die mee skiet, vrouw, maat, wp-er...)
    De zekering zal ik nog testen thuis, en anders haal ik een Edelrid Micro-jul op die daarvoor gemaakt is.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 30 Dezember 2015 · 13:34
    De Super Munter is een knoop die je goed kan houden in de HMS op dit 7,5mm touw. Oftewel een apart zekerapparaat is niet noodzakelijk. Ook iemand anders er mee laten abseilen is op die manier goed te doen.

De knoop is vanuit het zeilen door onze grote lawine kabouter naar de bergsport gebracht (heb ik ergens gelezen).
    En zo gaat die:
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 30 Dezember 2015 · 14:15
    Super Munter is Halve Mastworp :? (Halber Mastwurf Sicherung ?)
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 30 Dezember 2015 · 15:54
    Halve mastworp met een slagje extra voor meer wrijving. Bij het zeilen nog nooit gebruikt...
  • vasco
    Advanced
    vasco op 30 Dezember 2015 · 21:19
    Als je abseilt/iemand laat zakken op een HMS heb je wel kans dat je veel kringels in het touw maakt.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 31 Dezember 2015 · 13:05
    @Aryen Super Munter is Halve Mastworp :? (Halber Mastwurf Sicherung ?) Aryen op 30 dec 2015 14:15

Zoals @jaapvR zegt, een extra slag erbij.
    Ik zal hem binnenkort eens proberen te testen op grotere hoogte om @vasco na te gaan voor de kringels. Mogelijk helpt die extra slag dat deels te voorkomen?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 31 Dezember 2015 · 13:32
    Ik verwacht dat die kringels dan alleen maar erger worden. Een halve mastworp is gewoon niet zo geschikt om ab te seilen. Op die manier komen er constant tegengestelde krachten op mantel en kern waardoor ze tov elkaar gaan draaien, wat bij zekeren met een halve mastworp niet het geval is.

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro