Tripreport - Lofoten April 2015 (Nu echt!)

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 15 April 2015 · 11:13
    UPDATE 2! Nu ook met filmpje! Ergens onderaan deze pagina.

UPDATE! Het hele tripreport staat een paar posts lager. (Omdat je bij het bewerken geen extra plaatjes mag toevoegen.)

Vorige week ben ik met wat maatjes in de Lofoten geweest, met dank aan [mention="/profile/11748"]@RensenStephan[/mention] en Ripstar. Ben nog met mn verhaaltje en film edit bezig, maar kon het niet laten vast wat teaser plaatjes te posten 😉

Geen liften? Geen probleem!

Snow surfen, maar dan anders.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 15 April 2015 · 12:13
    85% jaloers, 15% stoked!
    splitfest.nl
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 15 April 2015 · 12:38
    Laat het verhaal en die edit maar zitten 😉 ben nu al jaloers 😃
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 15 April 2015 · 16:23
    Pikt ie er toch mooi een van de weinige briljante weken tussenuit, knap gespeeld! Ook jaloers.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 16 April 2015 · 02:17
    Gaahaaaaaf! En hoe koud was dat surfen wel niet? (Hoeveel millimeter rubber?) kom maar op met die edit, maak me stikjaloers!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 16 April 2015 · 09:03
    Haha, ik zal mn best doen doe jaloezie/stoke verhouding wat te verbeteren dan. Hopelijk heb ik dit weekend tijd om eea. af te ronden. 😃

[mention="/profile/114"]@JaapvR[/mention] Ik begreep dat ze geen beste winter gehad hebben daar, maar zo briljant vond ik de sneeuw- en weersomstandigheden eigenlijk niet. Al had ik wel het idee dat wij iets verder westelijk zaten dan optimaal was.

[mention="/profile/259"]@Dutchess[/mention] Ik heb het geen moment koud gehad in het water (terwijl ik best een koukleum ben) en die pakken waren niet eens gek dik. Misschien 5/4 ofzo? Heb er niet echt verstand van... Wel mooie pakkies trouwens. Van Matuse, had ik ook nog nooit van gehoord.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 April 2015 · 11:27
    De Lofoten stonden al een paar seizoenen op mijn verlanglijstje, dus ik hoefde niet lang na te denken toen ik de mogelijkheid kreeg om aan te sluiten bij wat boardmaatjes die met http://www.ripstar.nl/ die kant op zouden gaan.

De weersvoorspellingen waren voor vertrek niet veelbelovend (Zoals [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] ook al rapporteerde is het er vrij warm geweest.) en dat we in de regen op het vliegveld van Narvik aankwamen was ook niet bijzonder hoopgevend... Maargoed. Acht man plus gear in de gehuurde Transit gepropt en op naar de http://www.lofotenskilodge.com, vanwaar we de eerste dagen op pad zouden gaan.

De eerste dag staat een rustig toertje op het programma. Hoewel de groep uit fitte, ervaren boarders bestaat hebben de meeste van ons maar beperkte ervaring met splitboarden. Voor sommige is het zelfs de eerste keer dat ze op een split staan. Alle begin is moeilijk, maar gelukkig kan iedereen er (uiteindelijk) de lol van inzien.

Het zicht is beroerd en de sneeuw is behoorlijk doorweekt door de regen, maar dat mag de pret niet drukken. Zodra het even opentrekt is één blik op het waanzinnige landschap genoeg om je er aan te herinneren dat we op een héél bijzondere plek zijn.

Bij het ontbijt de volgende ochtend zie ik uit het raam een zeehond opduiken uit het water naast de lodge, voor mij de eerste keer dat ik zo'n beest zie op een snowboard trip. Vervolgens weer snel op pad voor een nieuwe tour en spectaculaire uitzichten.

Inmiddels wordt wel duidelijk waarom die Scandinavische merken zulke goeie gore tex gear maken. Je hebt het gewoon nodig hier! Het gaat regelmatig in minder dan een kwartier van een waterig zonnetje naar een stevige bui regen, hagel of sneeuw en van bladstil naar stormachtige windstoten. Gelukkig zijn we zelf ook allemaal goed aangekleed, dus we stappen rustig door.

Donderdag wordt het dan tijd om te verkassen naar Unstad, waar de de rest van de week in een hytte zullen verblijven. Het weer wordt in de loop van de week ook langzaam iets vriendelijker, waardoor we steeds vaker getrakteerd worden op schitteren de vergezichten en gigabites aan foto's en film verzamelen.

Zaterdag schijnt dan eindelijk de zon! [mention="/profile/11748"]@RensenStephan[/mention] heeft een iets oostelijker gelegen spot op het oog, waar we hopelijk meer en beter geconserveerde sneeuw zullen vinden. Deze gok betaalde zich rijk uit en na een vlotte klim scoren we toch nog een paar dikke sprays en wat toffe actieshots! Wie had dit aan het begin van de week durven dromen!?

Terug in de hut blijkt dat onze buren (de dames en heren van de studenten surfclub uit Tromso) het houtvuurtje in de sauna al opgestookt hebben en volgt een gezamenlijke stoom sessie met veel drankjes en gedeelde stoke.

Tijdens deze avond leer ik ook het antwoord op de vraag die ons laaglanders al jaren bezig houdt. Hoe komt het dat die Scandinaviërs die 's avonds volledig lam aan de bar hangen de volgende ochtend vóór jou in de pow staan? Heel simpel: Deze jongens hebben er geen probleem mee om (nog) dronken aan een hike te beginnen! Dat is namelijk gewoon een goeie manier om te ontnuchteren!

Fun fact: Toen we de volgende dag probeerden onze volledig uitgeputte drankvoorraad aan te vullen leerden dat er op zondag in Noorwegen geen alcohol verkocht mag worden.

Omdat onze gids Stephan zondag vroeg vertrekt en we zelf pas maandag terugvliegen besluiten we de laatste dag van de gelegenheid gebruik te maken voor een surf sessie boven de poolcirkel. Omdat de surf bij Unstad zelf wat al te heftig is verwijst onze gastvrouw ons naar Flakstad, waar we een super cleane beach break treffen. "Good clean fun" indeed! Als zaterdag de kers op de taart was zijn dit de sprinkles!

De mensen van http://www.unstadarcticsurf.com/ zijn sowieso echt geweldig! Super vriendelijk en zelf ook helemaal stoked op surf en snowboarden. Mocht je ooit in die omgeving op zoek zijn naar betaalbaar onderdak of (huur) surfgear is dit de plek... En dat zeg ik niet alleen omdat we dankzij hun onze trip toch nog konden afsluiten met een paar wel verdiende biertjes. 😉

• Aryen
    Advanced
    Aryen op 18 April 2015 · 12:55
    Lekker Willem. Goed verhaal. Lofoten staan ook nog op mijn lijstje.

Willem2k op 18 apr. 2015 11:27

Karakteristiek Noordscandinavisch plaatje. Krijg meteen 'heimwee' 😃

Tijdens deze avond leer ik ook het antwoord op de vraag die ons laaglanders al jaren bezig houdt. Hoe komt het dat die Scandinaviërs die 's avonds volledig lam aan de bar hangen de volgende ochtend vóór jou in de pow staan? Heel simpel: Deze jongens hebben er geen probleem mee om (nog) dronken aan een hike te beginnen! Dat is namelijk gewoon een goeie manier om te ontnuchteren!
    Willem2k op 18 apr. 2015 11:27

Alcohol dringt voor bij de verbranding, voor suikers en vetten. Met zware inspanning zul je dus idd eerder nuchter zijn. En dan preventief wat pilletjes om te voorkomen dat je met een kater aan de afdaling moet beginnen? 😀
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 April 2015 · 16:28
    Gaaaan! En als je nog reisgenoten zoekt hou ik me aanbevolen! Ik heb nog geen noorderlicht dus ik moet sowieso nog een keer terug. 😉
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 19 April 2015 · 01:20
    Leest lekker weg @Willem2k 😃
    ( ...en niet alleen op zondagen ;( )
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 20 April 2015 · 08:35
    Aaaah! Dat ziet er niet verkeerd uit W.
    splitfest.nl
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 20 April 2015 · 18:50
    Mooi avontuur @Willem2k!
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 21 April 2015 · 09:55
    !gaaf hoor @Willem2k
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 21 April 2015 · 12:41
    Supergaaf Willem! Nu ik ook een splitboard heb worden mijn plannen/wensenlijstje ook flink groter. Deze schuift meteen een stuk naar boven
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 21 April 2015 · 17:51
    [mention="/profile/3414"]@ieism[/mention] ideetje voor Splitfest '16...? 😉 Mooi avontuur Willem!!!
    Live to ride, ride to live
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 21 April 2015 · 22:15
    Thx allemaal! 😃

Voor de liefhebbers: Er ís trouwens ook gewoon een Lofoten "Splitt og Toppturfæst" (Volgens mij is "topptur" Noors voor "Skiërs mogen ook mee". 😉 ) http://www.lstf.info/

En een Noor in de sauna was voornemens om volgend jaar iets dergelijks voor Lyngen op te zetten. Geen idee of dat ook echt van de grond gaat komen, maar dat kan ook iets zijn om volgend seizoen nog eens naar te kijken.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 8 Juli 2015 · 21:47
    En hartje zomer is dan eindelijk ook de video af! 😃

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 Juli 2015 · 23:21
    @Willem2k nice!! Waar zijn de surfbeelden? 😉
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 9 Juli 2015 · 00:37
    Ben zelfs best een beetje jaloers op die eerste takke-afdaling 😃
    Lekker, thanks for sharing
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 9 Juli 2015 · 08:03
    Lekker Willem! Mooie landschappen en de sneeuw ziet er nog best lekker-te-rijden uit.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 9 Juli 2015 · 08:59
    Thx guys 😃

@meteomorris Geen surfbeelden helaas. Rental boards (zonder mounts) + Ik heb geen waterdichte behuizing bij mn contour... En zulke goeie surfers zijn we niet 😉

Maar de split en surf combo is goed bevallen, dus misschien komende winter.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 9 Juli 2015 · 10:30
    Lekker hoor. 😃
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 Juli 2015 · 13:14

Maar de split en surf combo is goed bevallen, dus misschien komende winter. Willem2k op 9 jul. 2015 08:59

Aaahhhh, waar zit je aan te denken? Corsica? Pyreneen? Picos?
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 9 Juli 2015 · 13:32
    Iets zuidelijker nog 😉

• markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 9 Juli 2015 · 13:49
    @Willem2k goed idee zeg! splitten en kamelen?
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 9 Juli 2015 · 14:16
    Splitten is niet nodig, die kameel gaat tot de top 😀
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 Juli 2015 · 14:44
    Marocco......!! Lekker. Veel superbreaks met mooie golven in de winter. Niet iets voor een softtop 😉
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 10 Juli 2015 · 11:09
    Marocco......!! Lekker. Veel superbreaks met mooie golven in de winter. Niet iets voor een softtop 😉 meteomorris op 9 jul. 2015 14:44

Hehe, true. Het schijnt aardig los te kunnen gaan daar. Maar er is vast ook wel ergens een vriendelijk beach breakje te vinden.

Ik hoop sowieso voor die tijd nog wat te kunnen oefenen. Beetje rommelen bij scheveningen en dit najaar hopelijk nog een weekje Portugal ofzo...

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro