BMB. Hoe skien ze nu écht?

• yannickdb
    Advanced
    yannickdb op 16 Dezember 2009 · 19:50
    [move]Disclaimer: volgende indrukken zijn strikt persoonlijk![/move]

[size=10pt]Skiervaring: enkele seizoenen in Zwitserland (St. Moritz), Seizoenswerk gedaan voor Zwitserse skischool, ex-lid Wepowderteam.
    Ski’s reeds getest in goede omstandigheden: Birdo’s Puderluder, Volkl Gotama, K2 Pontoon en Seth Vicious, Elan M1111, Stöckli Dominique Peret pro model, Elan Boomerang…
    [/size]

[center]De foto's die bij deze review kan je hier vinden: http://www.flickr.com/photos/34002520@N06/sets/72157622941325202/show/...[/center]

Ergens onderaan een liftje in het besneeuwde sprookjesbos van Champex kwam ik vorig jaar Steven toevallig tegen. Ik op een paar handgemaakte ski’s uit Andermatt, hij op één van zijn eigen ski’s, een BMB. Via het Wepowderforum wist ik dat enkele Nederlanders bezig waren met het bouwen van hun eigen ski’s. Daar had ik ook de eerste foto gezien van het model dat Steven aan zijn voeten had hangen.
    Men interesse was gewekt en door enkele slinkse manoeuvres kwam ik naast hem op het liftje terecht.
    Na wat kort heen- en weergebabbel liet Steven weten dat hij me graag eens op een paar van zijn skis wou zien staan.
    Zogezegd, zogedaan, en tot 2x toe verhuisde de ski’s mee richting de alpen iets later op het seizoen. Helaas waren de omstandigheden nooit top en lag de focus meer op winteralpinisme dan op freeriden…

Eind november ’09:
    Door een ongelukkig toeval kon men winter dit jaar iets sneller beginnen dan voorzien. Normaal stopte men werkende leven rond 15 december, maar dit jaar had ik al enkele dagen vrijaf eind November. De vaste poedermaatjes hadden hier niet op gerekend, dus moest ik op zoek naar nieuwe compagnie.
    Leve Wepowder want Steven, Niels en Vincent wouden ook richting het 4e poederalert met een skibak vol nieuw testmateriaal!

Hoe het was lees je later wel in Niels’ artikel, maar dat we excellente BMB testcondities hadden is nog zacht uitgedrukt…

BMB-original: The poawn: Deze ski (bovenstaand in heupdiepe pow) meet 114 mm onder de voet, bij 196 cm lang. Hij heeft een running length (effectieve staalkantlengte) van 135 cm. Van voren gaat de tip 40 cm vroeger dan normaal omhoog (early rise) en van achteren is hij gerockerd.
    Het middengedeelte heeft een behoorlijke camber (voorspanning) van 1,5 cm. Op dit gedeelte is de ski ook vrij stijf. De tip is zeer flexibel, de tail heeft voldoende body om vertrouwen te geven op hardere stukken.

De versie van dit model die ik al de hele winter in men kast had zitten mocht ik direct wegsmijten van Steven. Gedurende de zomer was het productieproces zo verbeterd dat de nieuwe poawn die hij meehad er stukken beter uitzag en intern ook was. De eerste indrukken waren zonder meer positief. Gewicht en flex leken zoals het moest. In de (massa’s) poeder merkte ik weinig van het feit dat ze iets smaller zijn als men vorige ski’s. 11,5 mm onder de voet volstond ruimschoots, mede omdat de voorkant van de ski zo heerlijk is. Ik had nog nooit op skis gestaan met een ‘early rise’, maar vanaf nu is er no way back. De soepele voorkant van de Poawn slaagt er in om steeds boven de sneeuw te komen. Zo kan je de vaart er lekker inhouden en kan je in een verzorgde positie skien. Naar achter leunen en door de poeder cruisen kan uiterst aangenaam  zijn, maar als het stijler wordt heb je druk vooraan op de ski nodig zonder dat het een duikboot wordt…
    De achterkant heeft een lichte rocker. Velen speculeerden op het WP forum over het ‘schommelstoeleffect’, dat deze achterkant zou kunnen hebben. Op geen enkel moment had ik het gevoel dat de achterkant me niet de stabiliteit en stevigheid gaf die ik nodig had na een landing.
    Het midden van de ski is een ander verhaal: stevig gecarved voor een freerideski en met camber. De redenering hierachter is dat je in de Alpen nog vaak over pistes moet om in de juiste zone te geraken. Ook bij het traverseren in stijl terrein geeft dit extra vertrouwen. En ik moet toegeven, de combinatie van dit alles werkte wonderwel. Op de piste kon je echt skien als met een paar pistestrepers. De kantwissel verloopt vlot en je krijgt aan hoge snelheden echt wat rebound mee.

Oordeel? Het is de mannen van BMB aardig gelukt om iets te bouwen wat de woorden freeride en allround kan combineren. De ideale ski voor velen, voor vele goede dagen!

BMB met rare achterkant aka. “The Stealth”

Een ander model waar ik echt naar uitkeek om mee te rijden was “de stealth”. Een ski waarvan de specificaties hetzelfde zijn als de poawn, enkel de tail wijzigde drastisch. Die werd een stuk stijver gemaakt en in het laatste stuk ‘plooien’ beide zijden naar boven toe. Rede? Een stijve tail die bij stevige landingen voldoende stabiliteit geeft, maar toch noch soepel kan draaien in diepe sneeuw.
    Toen ik hem voor het eerst aandeed waren de condities ideaal om deze ski aan de tand te voelen. Bluebird, massas lichte sneeuw en veel open terrein. Het eerste wat me opviel na enkele grote, snelle bochten was het acceleratievermogen. Nog nooit had ik daar verschil in gevoeld bij ski’s. Deze waren op hetzelfde moment gewaxt als de poawns, maar direct leken ze te zeggen “sneller, nog sneller!”.
    Nu, daar hou ik dus van 😉. Ik was echt onder de indruk. De voorkant die kende ik al, maar deze tail had blijkbaar het vermogen om meer vaart te maken. Draaien ging goed, al droomde Steven en ik al van een nog extremere tail-shape.
    Dit is echt een ski voor de topdagen met zicht en ruimte en hooooge cliffs. Voor tijdens de dump in de bossen te spelen bestaan er andere BMB modellen, maar geloof me, deze tail gaan we nog tegenkomen….

Oh ja, we hebben ook op een Elan boomerang geskied. Ben al even vergeten hoe dat ging, zegt dat genoeg? 😉

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
  • poling
    Beginner
    poling op 16 Dezember 2009 · 20:58
    cool, en dat van neerlands bodem!

Steven, nu als de bliksem boardjes in elkaar zetten!!  ;D
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 17 Dezember 2009 · 10:40
    Ik krijg hier echt een glimlach van op mn gezicht. Niet omdat ik BMB's in bestelling heb staan. Maar omdat ik het gewoon heel gaaf vind om te horen dat 'onze' Steven et al hier in Capelle gewoon hele mooie latten staan te maken. Daar word ik nu even heel blij van.

Ennuh, kan nog steeds niet wachten op een poawn met tele-bindingen  ;D 😉
    White room,Pillow lines,I rule
  • WvD
    Beginner
    WvD op 17 Dezember 2009 · 11:16
    Hele mooie plaatjes!! Dat beeld op de donderdag morgen doet mij wegkwijnen achter mn pctje...

Mooie site ook van BMB!
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 17 Dezember 2009 · 12:04
    leuk om te lezen! heb zelf ook een dagje op een BmB ski gestaan, weet niet helemaal welk model. Was er ook zeker enthousiast over en zal hopelijk eind deze week een review posten ( overigens samen met de elan boomerang 😉 )
    iig good job @ steven cs!
  • XSki
    Beginner
    XSki op 17 Dezember 2009 · 14:42
    Na zo'n testrapport, wil je toch echt zelf een keer proberen? Gretiger dan nu, word ik niet meer. Onmogelijk.
  • Steven
    Tourist
    Steven op 17 Dezember 2009 · 18:30
    @telemikey:

Deze heb ik vandaag gemonteerd. Ik neem ze mee naar Valfrejus de komende twee weken, daar kunnen ze getest worden. En anders moet je even in het nieuwe jaar langskomen om ze op te pikken!

Powdered by BMB-skis             http://www.bmb-ski.nl
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 17 Dezember 2009 · 20:41

@telemikey:

Deze heb ik vandaag gemonteerd. Ik neem ze mee naar Valfrejus de komende twee weken, daar kunnen ze getest worden. En anders moet je even in het nieuwe jaar langskomen om ze op te pikken!

Muthr effing YIIIIHAAAWWW!!!!

Of het lukt om ze even te lenen in Valfrejus, betwijfel ik (maar zeg nooit nooit) maar in het nieuwe jaar ben ik je man!!!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 17 Dezember 2009 · 20:47
    Hey wacht eens even, dit is toch niet de http://www.bmb-ski.nl/ hebt staan, he?

Je begrijpt dat ik voor die poawn ga. Of die te wauwse Stealth...
  • Steven
    Tourist
    Steven op 17 Dezember 2009 · 20:54
    Neenee, dit is de original, poawn!! Dubbele side-cut, rocker en voorspanning, 196 cm.

Ik stond te twijfelen vanmiddag, met m'n G3 bindingen in mijn hand, om op een setje met 103 mm onder de voet met veel flex en gewone side-cut en voorspanning te schroeven, en toen op het laatste moment toch op de echt brede ski geschroefd (ik had er nog één zonder binding) Ik dacht, what the f**k, ik doe het gewoon.... :😃
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 17 Dezember 2009 · 20:56

Neenee, dit is de original, poawn!! Dubbele side-cut, rocker en voorspanning, 196 cm.

Ik stond te twijfelen vanmiddag, met m'n G3 bindingen in mijn hand, om op een setje met 103 mm onder de voet met veel flex en gewone side-cut en voorspanning te schroeven, en toen op het laatste moment toch op de echt brede ski geschroefd (ik had er nog één zonder binding) Ik dacht, what the f**k, ik doe het gewoon.... :😃

You da mang!  ;D
  • Marco
    Advanced
    Marco op 24 Dezember 2009 · 11:13
    Ook maar ff een duit in het spreekwoordelijke zakje doen.

Ben dus de gelukkige bezitter van een setje BMB's (landkaart sheet) en ik zou daar op verzoek van Steven nog een kleine review over schrijven.... maar dat gaat niet lukken: Op dag 1 in Davos zat een gluiperige shark net onder de sneeuw verstopt met wel heeel veeel honger zo aan het eind van een lange warme zomer. Deze nam daarop een grote hap uit het belag precies tegen de staalkant aan, van een kleine 10 centimeter lang. 😞 Hierdoor waren na dag 1 me geliefde ski's dus al rijp voor een liefdevolle behandeling bij MK (kans op grotere schade was te groot om mee door te skien). Te kort om een goed beeld te krijgen van deze ski.
    Na die dag heb ik gelukkig nog 2 dagen op vrijwel exact dezelfde BMB-ski's gestaan. Precies dezelfde afmetingen, alleen iets stijver.

En na 2 dagen erop geskied te hebben kan ik zeggen dat ze heerlijk skien. 😀
    Eerst het minst belangrijke: Op de piste gaan ze gewoon lekker en zijn goed van kant te wisselen. Stabiliteit op snelheid blijft behouden. Dat helpt om snel bij de poeder te komen.... 😉 Je hebt absoluut niet het idee dat deze ski zo'n 50% breder is dan een pistecarver. Behalve op ijzige stukjes is het wat lastiger skien.

In de poeder: gewoon machtig! Doordat ze een stukje korter zijn dan de Poawn (182cm vs 196cm) en wat smaller (105mm vs 115mm), zou er misschien een idee kunnen zijn dat ze minder float hebben. Dit was niet het geval. Float is echt voldoende! Door de early rise steken de tips eigenlijk altijd lekker boven de sneeuw uit en zodra je een bocht hebt gemaakt schieten de ski's echt lekker omhoog en ben je gelijk weer klaar voor de volgende bocht. Het grote voordeel t.o.v. de langere versie is dat je wat wendbaarder bent (dat idee had ik in ieder geval) en in de smallere stukken of in het bos is dat super. Ook daar kan je door blijven gaan en draaien ze heerlijk.
    Al met al heb ik er 2 heerlijke dagen op kunnen skien. Over 2 weken kan ik me eigen ski's weer gebruiken en kan ik hopelijk een betere vergelijking maken tussen deze twee. En dan vooral kijken of het verschil in de stijfheid van de ski wat uitmaakt.

Disclaimer: ik ben behoorlijk onervaren qua verschillende soorten ski's uittesten, maar wilde het jullie toch niet onthouden. 😉 Reverentiemateriaal: Atomic Bent Chetler, 1 afdaling op de BMB Poawn en een Rossignol Scratch (die laatste weet ik het model niet zeker)
  • huib
    Expert
    huib op 24 Dezember 2009 · 11:18

Disclaimer: ik ben behoorlijk onervaren qua verschillende soorten ski's uittesten, maar wilde het jullie toch niet onthouden. 😉 Reverentiemateriaal: Atomic Bent Chetler, 1 afdaling op de BMB Poawn en een Rossignol Scratch (die laatste weet ik het model niet zeker)

Kan je die referentie ook met ons delen? Hoe verhoudt de BMB zich ten opzichte van de Bent Chetler (ook een Elf shoe ski) ?
  • Marco
    Advanced
    Marco op 24 Dezember 2009 · 12:38

Kan je die referentie ook met ons delen? Hoe verhoudt de BMB zich ten opzichte van de Bent Chetler (ook een Elf shoe ski) ?

Ja dat kan! Heb er vorig seizoen nog een kort stukje over geschreven, dat moet thuis nog wel ergens op de pc staan. Zal het eens opzoeken en kijken waar ik afwijkingen zie..... De Bent Chetler is idd ook een elf shoe voor zover ik begrepen heb.

Wat me als eerste te binnen schiet is dat ik de BMB veel wendbaarder vind....
  • doov
    Advanced
    doov op 24 Dezember 2009 · 18:38
    Tjonge, hier word ik nou erg hebberig van.
    En ook nog eens uit Keppel aan de Greppel. Het begrip support your local skishop krijgt dan wel een hele bijzondere dimensie  ;D
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Marco
    Advanced
    Marco op 24 Dezember 2009 · 21:41
    Hmmm referentie met de Bent Chetler.....

Over de Bent Chetler: Dimensies 142-123-134 @ 1.83meter, een beetje camber in het midden, een snufje reverse-sidecut en rocker in tip en tail.

Als ik deze zou moeten vergelijken met de BMB, dan wist de Bent Chetler nog makkelijker boven de sneeuw te komen (jah, dus toch meer float), alleen het grote verschil zat hem in de wendbaarheid. Die is bij de BMB een stuk beter. In de smalle stukjes ging dat een stuk makkelijker tov de BC. Ook op de piste is de BMB beter te skien en daarmee maakt het dat de BMB naar mijn idee een stuk breder inzetbaar is. Bovendien had de BC op hoge snelheid op de piste nogal de neiging flink te gaan klapperen, terwijl de BMB dit een stuk minder heeft. Bovendien is het verschil in gewicht tussen de twee behoorlijk, waardoor de BMB wat dynamischer aanvoelt.
    Als ik zou moeten kiezen: BC voor de echte diepe dagen met open velden en beperkte tussen de bomen, BMB voor de minder diepe dagen én de diepe dagen..... 😉 En voor het kortere draaien en keren. Kortom: Breed inzetbereik!
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 25 Dezember 2009 · 00:16

Ook maar ff een duit in het spreekwoordelijke zakje doen.

Ben dus de gelukkige bezitter van een setje BMB's (landkaart sheet) en ik zou daar op verzoek van Steven nog een kleine review over schrijven.... maar dat gaat niet lukken: Op dag 1 in Davos zat een gluiperige shark net onder de sneeuw verstopt met wel heeel veeel honger zo aan het eind van een lange warme zomer. Deze nam daarop een grote hap uit het belag precies tegen de staalkant aan, van een kleine 10 centimeter lang. 😞 Hierdoor waren na dag 1 me geliefde ski's dus al rijp voor een liefdevolle behandeling bij MK (kans op grotere schade was te groot om mee door te skien).

Ik heb ze zien staan: ga ze halen man!
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 3 Januar 2010 · 11:56
    Zag Steven afgelopen week in Valfrejus, het blijft toch een apart gezicht een stel van die grote houten "planken"  onder zijn voeten te zien. Ze zien er erg mooi uit en Steven ging heerlijk door de poeder ermee. Wat me al heel snel opviel is dat de voorkant van de skies erg flexibel zijn wat een heerlijke float geeft in de sneeuw. Steven bood me nog aan een set te testen maar dat is er helaas niet van gekomen.
    Wie weet in de toekomst maar eens van het Lab gebruik maken.
    And snow it is.....
  • PaulB
    Tourist
    PaulB op 7 Januar 2010 · 21:46
    mooi om te lezen dit, maar wat kost zo'n latje nou...???
  • yannickdb
    Advanced
    yannickdb op 8 Januar 2010 · 13:08
    @ dirksuchy

Thanx, De fotos zijn allen genomen met mijn toestel (Canon G10). Een heerlijk ding waarbij je volledig manueel kan werken en in RAW schieten zonder zo een grote slr en lenzen mee te moeten zeulen. Achteraf kleuren wat gepimpt en bijgesneden met adobe lightroom. De fotos waar ik opsta zijn door Niels en Steven getrokken, de fotos van hun heb ik genomen. Zon, powder en goede rijders = leuke fotos 😉
    Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
  • Marco
    Advanced
    Marco op 11 Januar 2010 · 19:29
    door een ongelukkige samenloop van omstandigheden kon ik in me weekje 4 Vallees maar 1 paar ski's meenemen. Me ouwe of me BMB's. Keus viel op de BMB (ofcourse 😉).

Na 2 dagen skien kan ik zeggen dat ik me 1-ski-cuiver heb gevonden: BMB!! Heerlijk! Waar heb je die andere ski's voor nodig? Ijzige piste? Check. Buckels? Check. Poeder? Check. Duh! 😋. Verspoord? Check! Alles: Check. Gaat gewoon super. Nu  hopen dat de komende dagen nog wat poeder komt, maar die kans is helaas klein. Anyway: Ik ben stoked met me BMB's.
  • Steven
    Tourist
    Steven op 11 Januar 2010 · 20:28
    Leuk om te lezen Marco! Ik maak graag mensen blij!
  • Powderfan
    Advanced
    Powderfan op 11 Januar 2010 · 21:35
    Dat doe je zeker Steven, thnx nog voor het brengen van mijn Ski's afgelopen zaterdag. Heb een mooie binding uitgezocht Marker Duke. Nu nog 1 weekje wachten en ik kan op de mijne knallen.
  • XSki
    Beginner
    XSki op 5 Februar 2010 · 16:04
    Na de lovende recensies van andere wePowderaars, kon ik niet wachten om ook een keer echte BMB’s onder de voeten te klikken. Ben ik net zo lyrisch ondanks mijn beperkte poederkunde of geef ik voorrang aan mijn altijd aanwezige sceptische kant?

Samenvatting
    Omdat de veelzijdigheid van de BMB zo wordt geroemd, lijkt hij erg dicht bij mijn droomski te komen. Een ski die waanzinnig presteert op de piste en voor mijn offpiste uitstapjes uitstekend geschikt is. Ik denk dan beetje kleiner, iets van135-100-125, en met de tail van de stealth?

Deze zijn echt groot; komen toch wat intimiderend over als je niet veel ervaring hebt hiermee. Maar eens checken of ze echt zo goed carven. Op de kant en laat maar lopen. Van kant op kant gaat voor mijn gevoel net zo goed/snel als de 87 mm Karma’s. Sterker nog: ik vind ze minder tricky. Buig-strek-draai op vlakke piste ging verbazend gemakkelijk. Switch? Goed te doen. Lange geneden bochten op (flinke) snelheid? Prima, tip klappert er vrolijk op los maar onder de voet blijft het keurig stabiel, goed voor het vertrouwen. Agressief met veel druk naar voren gaat alsof het een echte stevige pisteski is. Speels? Met 196 cm net zo makkelijk pirouettes draaien, ik dacht het wel. Last van rocker? Ik heb geen last gehad van schommelen of instabiliteit. Het zijn dus echt hele fijne pisteski’s.

Over de offpiste kwaliteit kan ik kort zijn: ik geloof er heilig in maar kan er niet echt over oordelen bij gebrek aan poeder, ervaring, kunde en vergelijking.
    Heb ik mijn droomski gevonden? Het lijkt er wel op. Ik hou nog een slag om de arm omdat ik nu eenmaal weinig serieus vergelijkingsmateriaal heb en ik ken het prijskaartje niet.

De lange versie
    Om te beginnen wat algemene gegevens:
    • Plek: Leysin, Zwitserland, oude sneeuw met laagje vers (± 20cm).
    • Terrein: meest volledig verspoord, soms hard met brokken, soms zacht en een poederveldje met plaats voor enkele sporen. Redelijk strakke pistes, goede sneeuw met afgeschraapte platen ijzig.
    • Ik: 82 kg bij 178 cm, technisch goede skiër. Ervaren en goede pisteskier, redelijk in buckels, redelijk beetje off-piste (= net naast de piste en tussendoortjes) en te weinig ervaring in echt diepe sneeuw om over naar huis te schrijven (maar ik blijf proberen).
    • Mijn gereedschap: Karma’s 185 voor de we-doen-vandaag-alles dagen en Dobermann SC pro slalomcarvers 165 om te spelen op strakke pistes. Daarnaast huur ik regelmatig wat anders.
    • Ervaring ‘brede’ ski’s: beperkt. Karma’s met 87mm onder de voet, Völkl Dogen, twee Hotrods, Mojo’s, ‘n Elan (dat ding met die derde staalrand midden onder) en een AMC 79. Niet echt indrukwekkend voor tegenwoordig, en zeker voor dit forum niet de dingen die je breed noemt.

Uitgangspunt

Ik sluit mijn ogen niet voor de realiteit, en die is hard: ik ben geen hard-core poederaar en ga dat waarschijnlijk ook niet zijn. Praktisch, financieel en organisatorisch niet haalbaar. Daarentegen mag ik blijven dromen dat het ooit goed komt. Met dit in het achterhoofd ben ik meer op zoek naar de ultieme one-quiver ski, het ware allmountain-wapen. Ik weet het, op deze plek is het zoiets als vloeken in de kerk maar dit is toch mijn realiteit: hoe vaak sta ik nu in heupdiepe poeder?

Omdat de veelzijdigheid van de BMB zo wordt geroemd, lijkt hij erg dicht bij mijn droomski te komen. Voor mijn smaak een beetje minder poederspecifiek en een snufje meer pistegericht. Resultaat zou dan een ski zijn die waanzinnig presteert op de piste en weliswaar iets inlevert aan poederkwaliteiten, maar voor mijn offpiste uitstapjes nog steeds uitstekend geschikt is. Ik denk dan aan iets bescheidener dimensies, iets in de richting van 135-100-125, en met de tail van de stealth?
    Maar goed, eerst maar eens skiën met dat ding.

Het interessantere deel: hoe skiën de BMB’s nu echt?
    Ze zijn groot, echt groot; 196 lang bij 114 onder de voet komt toch wat intimiderend over als je niet veel ervaring hebt met dit soort apparaten. Ook al had ik gelezen dat ze gaan als de brandweer op de piste en makkelijk draaien in het terrein, er zelf mee aan de gang gaan, is een ander verhaal.

Kleine twijfels komen op. Die gasten zeggen wel dat het zo makkelijk gaat, maar hoe skiën zij? Sowieso een stuk beter in de poeder en ook zeker beter op brede ski’s dan ik, want meer ervaring. Ook heb ik zo mijn gedachten of ik goed overweg kan op hardere pistes met deze enorme grasstengels.
    Om er een beetje in te komen eerst maar eens een setje aangetrokken dat me vertrouwd is. Beetje spelen met de Karma’s en zowel op- als afpiste verkend. Om een aardige vergelijking te kunnen maken, dezelfde pistes en off-piste hellingen ook met de Dobermann SC pro afgedaald.

Onwennig begin
    De volgende dag was het de beurt aan de BMB’s. Eerst maar eens voorzichtig enkele eenvoudige pistes geskied. Valt niet tegen. Op de echt harde stukken een beetje doorschuiven maar niet ernstig. De stukken met goede sneeuw gaan eigenlijk wel oké. Dan maar eens checken of ze inderdaad goed carven. Op een milde ‘rode’ het spul op de kant en laat maar lopen. Dat gaat prima. Van kant op kant gaat voor mijn gevoel net zo goed/snel als de 87 mm Karma’s. da’s toch een verrassing. Sterker nog: ik vind ze minder tricky en misschien wel sneller dan de Völkl’s. Als ik op die niet goed oplet en iets teveel gewicht over de ski laat hangen, val ik er snel overheen. De BMB’s lijken minder afstraffend te zijn op dit vlak.

Eerste voorzichtige conclusie: ze lijken inderdaad prima te carven.

Het terrein in

Ik begin met wat randjes mee te pikken om daarna de grotere stukken tussen de pistes te rijden. Het is niet al te steil en behoorlijk verspoord maar ik voel het verschil direct. Waar ik met de Dobie’s wel makkelijk draai maar flink wegzak en weinig snelheid maak, blijf ik met de original BMB’s veel meer bovenop de sneeuw. Ook met de Karma’s heb ik meer float maar die vind ik lastiger kort te draaien.
    Vervolgens op weg naar het poederveldje van de vorige dag. Toen had ik moeite om met de SC’s een groep met gids bij te houden. Eerste deel ging nog, tweede deel een stuk minder steil, dus diep wegzakken, geen snelheid en alleen een beetje rechtdoor glijden. Vandaag met 196 cm x 144/114/144 moet dat toch beter gaan. En jawel, dit is wat wordt bedoeld met ‘float’. Ik maak én snelheid én bochten. Koel. Minpuntje: een smal doorgangetje tussen boompjes is in één keer een rutschbaantje terwijl ik daar gisteren nog gewoon bochtjes draaide. Onwennigheid met deze lengte in poeder speelt mij ineens parten. Volgende keer gewoon de knop om en draaien met die handel.
    Het tweede, minder steile, deel is kort en redelijk leuk. Ik merk goed dat ik veel meer blijf drijven maar echt kort draaien kan ik nog niet lekker, het is bij mij nog teveel werken.

Tweede voorzichtige conclusie: de BMB doen het een stuk beter in de poeder dan ik.

Harde verspoorde meuk
    Nog twee hellingen uitproberen. De ene met harde verspoorde meuk met brokken, de andere met zachtere verspoorde sneeuw. Om met de laatste te beginnen: dat gaat goed. Ik kan er prima mee uit de voeten. Kort gehouden, gecontroleerd en lange bochten op hogere snelheid: beide geen probleem. De hele mooie S’jes, dansend op de sneeuw, willen nog niet lukken maar ik ben ervan overtuigd dat dat niet aan de ski’s ligt.
    De brokken met korst-zooi willen niet lekker. Grotere lijnen gaat wel maar dan wordt mijn snelheid in dit terrein te hoog voor mijn lef. Dus wil ik het daar kort houden en dat lukt me niet lekker. Met geen enkele ski, dus ook daar zijn het mijn tekortkomingen. Ik had wel hoop dat de BMB’s het mij ook in dit spul makkelijker zouden maken, maar dat heb ik niet gemerkt. Eigenlijk kwam ik deze helling nog het beste af met de SC’s. Dat zegt genoeg, het is nog wel even oefenen (maar hé: pas 2e skidag van dit seizoen).

Derde – uiteindelijke – conclusie

De originals van BMB zijn wat mij betreft klasse-ski’s. Ze carven echt goed. Ik heb op het eind van de dag nog aardig wat uitprobeerdingen gedaan, zoals benen opblazen met buig-strek-draai op vlakke piste en dat ging verbazend gemakkelijk. Switch? Goed te doen. Lange geneden bochten op (flinke) snelheid? Prima, tip klappert er vrolijk op los maar onder de voet blijft het keurig stabiel, goed voor het vertrouwen. Korte bochten? Niet bij me opgekomen om te proberen. . Agressief met veel druk naar voren gaat alsof het een echte stevige pisteski is. Speels? Met 196 cm net zo makkelijk pirouettes draaien, ik dacht het wel. Last van rocker? Ik heb geen last gehad van schommelen of instabiliteit. Mijn voor- achterbalans is net zo goed (of slecht) als anders. Misschien wel een tikje beter. Het zijn dus hele fijne pisteski’s – hoewel erg (onnodig) groot – en ook al zijn ze daar niet voor bedoeld.

Poeder/terreinski’s: ik geloof direct dat ze het daar ook goed doen. Ik kan er niet uithalen wat erin zit door mijn beperkte kundigheid en doordat er te weinig poeder lag om het uitgebreid te oefenen dan wel eraan te wennen. Maar ondanks mijn beperkingen, heb ik heel goed ervaren wat deze ski voor je kan doen in het terrein. En wat ze kunnen op de piste. Kortom: ik ben zeker overtuigd van dit concept. Petje af voor Steven.

Heb ik mijn droomski gevonden? Het lijkt er wel op. Ik hou nog een slag om de arm omdat ik nu eenmaal weinig serieus vergelijkingsmateriaal heb. Hoe verhouden andere brede ski’s zich tot de BMB. Hoe skiet een BD Verdict bijvoorbeeld met mijn wensen in het achterhoofd, of een Zealot, een Legend of een Nordica Enforcer, of een.., nou ja je begrijpt het. En ook niet geheel onbelangrijk: ik ken het prijskaartje niet.

Voorlopig wat meer testen en misschien eens babbelen met Steven. Ik zie wel wat er uitkomt. Vooralsnog staan de BMB’s met stip op 1.

• Jaap
    Tourist
    Jaap op 5 Februar 2010 · 16:36
    Goede review xski. Interessant om te lezen!
    For cryin' out loud...
  • famvermeent
    Tourist
    famvermeent op 5 Februar 2010 · 18:28
    staat ook nog steeds bovenaan op de LABS or whatever wishlist van de fam.
    feel like doin' it
  • vanDaal
    Beginner
    vanDaal op 6 Februar 2010 · 01:37
    Goed om te lezen XSki!

Ik ga ze morgen ophalen om er de volgende week Zell am Ziller onveilig mee te maken.
  • sjonnie
    Advanced
    sjonnie op 6 Februar 2010 · 04:49
    Sublieme review! Denk dat heel veel mensen hier wat aan hebben, je beschrijft goed wat voor skier je zelf bent en heel eerlijk wat je goed/slecht aan de planken vond, ben nu al benieuwd wat je van de andere skis op je lijstje vindt!
  • Dio
    Advanced
    Dio op 6 Februar 2010 · 09:27
    x2
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • vanDaal
    Beginner
    vanDaal op 15 Februar 2010 · 12:21
    Nou, ben net terug gekomen van een weekje Zillertal met de BMB Originals. Helaas weinig verse poeder, dus ik moest me behelpen met hetgeen de week voor mijn aankomst was gevallen. Van de zes skidagen heb ik in totaal vier dagen op de BMB gestaan. Hieronder mijn relaas 😃

Specs
    Ski-ervaring: Op de piste sinds dat ik een jaar of 8 was. Laatste decenium wel een aantal keer een jaar overgeslagen. Voorheen alleen off-piste gegaan met mijn pistecarvers. Na vorig jaar één dag op wat bredere latten te hebben gestaan (Rossignol S3 BC Pro, 120/90/113mm), was mijn enthousiasme gewekt. Wat een verschil in de poeder en zelfs op de piste merkte ik amper verschil, een verademing! Dat moeten we volgend jaar weer doen! Dus bij deze...
    Ik kenmerk mezelf dus als een beginnend rider. Vanuit dat perspectief is deze review wellicht wel interessant, aangezien er tot nu toe met name ervaren riders mee op pad zijn geweest. Ik zal proberen aan te geven hoe groot de overstap is van pisteski's naar deze stoomboten. Mijn doel is om de komende jaren te groeien naar een ervaren rider, want buiten de piste voel ik me eigenlijk het meeste thuis.

Beschietingen vooraf
    Bij het ophalen van ski's bij MK valt natuurlijk meteen het formaat op. Met 196cm, bijna 10cm boven mijn eigen lengte, zijn het flinke jongens. Mijn pisteski's (Atomic SX10 @173cm) passen er zo'n beetje twee keer in. Echter bij het oppakken valt op hoe licht ze relatief zijn. Dit vermoeden werd op de weegschaal bevestigd, beide 6.5kg schoon aan de haak.
    Na ze met moeite de skibox in te hebben geschoven, ging het richting Zillertal. Op skidag 1 heb ik eerst op mijn pisteski's gestaan om even het gevoel te krijgen en goed het verschil tussen de twee ski's te kunnen ervaren. Op dag 2 werden de BMB's uit z'n hok gehaald.
    In de rij naar boven geen gebrek aan ogen. Vrijwel alle ogen gingen bij het langsgaan even mijn kant op. Aangezien ik niet geloof dat ik er die nacht veel knapper op was geworden, zullen het wel de ski's zijn geweest. Van een aantal mensen kreeg ik al de opmerking of ik op weg was naar de skischans ;D

Op de piste
    Nou, eerst maar eens kijken hoe het op de piste gaat. Eens kijken of deze boomstammen niet maar één weg kennen (rechtdoor naar beneden). Ok, de eerste paar bochten was even wennen. Je merkt door de breedte dat je ze iets schuiner moet inzetten om goede grip te krijgen. Doe je dat niet, dan pakken ze de bocht niet goed op. Ook niet te veel naar achter hangen, want dan merk je het nadeel van de flexibiliteit van de ski's; je buigt er aan de achterkant iets doorheen, waardoor je aan de voorkant een ongewilde early rise krijgt :😃
    Maar na die paar bochten was het echt fantastisch!😮 De BMB is echt gemaakt om lange bochten te carven. Hier merk je echt het voordeel van een voor- en achterrocker. Deze bijten zich netjes vast in de piste en zorgen voor een superstabiliteit in de bochten. Mijn handjes kwamen zelfs dichter bij de sneeuw dan mijn race carves het toelaten.
    Na als een trein de piste af te zijn gedonderd, was het tijd om eens te kijken naar de all-round piste capaciteiten van de BMB. Als eerste het korte bochtenwerk. Met 116mm onder de voet merk je dan wel dat de kantwissel iets harder werken is. Het lukt me uiteindelijk wel, maar het gaat zeker niet vanzelf! Hier merk je echt het verschil tussen de twee ski's. Waar ik met SX10 de ski's het werk kan laten doen in de korte bochten, moet je bij de BMB's toch echt zelf het verschil maken. Ook met mijn Rossignol S3's van vorig jaar ging het korte bochtenwerk iets meer vanzelf.
    Aan het eind van de dag kon ik de ski's even onder andere piste-omstandigheden testen. De strakheid van de piste was verdwenen en sneeuwhopen waren er voor in de plaats gekomen. Hier merk je meteen dat de BMB's een mooi voordeel hebben. Door de flexibele voor- en achterspanning neemt hij de bulten met een glimlach. Eventjes buigen en hij stapt er met gemak overheen. Je kunt het bijna met je ogen dicht doen 8). Behalve als je een plateautje ijs tegenkomt, daarvoor is ie duidelijk allergisch. Bochten maken is dan even een probleem, de remweg is vergelijkbaar met die van een vrachtwagen. Kennelijk zijn de rockers voor dit soort werk net iets te klein. Maar goed, ijs en en poeder liggen zo'n beetje het verst van elkaar verwijderd, dus in hoeverre kun je verwachten dat ie beide met gemak neemt?

Kortom, een heerlijke pisteski voor vers geprepareerde pistes. Lange bochten zijn z'n lievelingsmaaltijd, maar ook het korte werk kan ie behappen. Aan het eind van de dag zou ik de piste niet meer opzoeken.

Hieronder een piste-indruk 😃

[vimeo]9451312[/vimeo]

Van de piste af
    Dan maar eens de piste af duiken. Eerst maar eens de stukken tussen de piste door en onder de liften. Volledig verspoord natuurlijk, maar gelukkig ook nog wat onverspoord poedermateriaal (wel licht bevroren inmiddels) er tussendoor.  De eerste afdaling is even opnieuw kennis maken. Op smalle, stijle, verspoorde stukken is het even wennen aan de lengte. De ski's gaan af en toe even het gevecht met elkaar aan. Wellicht heeft het ook te maken met mijn natuurlijke behoefte om ze parallel te houden. Maar dit gevoel verdwijnt al snel.
    Wat overblijft is het gevoel dat je als een speer naar beneden kan gaan. De breedte in combinatie met wederom de flexibele voorspanning en stijfheid onder de voet, zorgen ervoor dat je het gevecht met de versporing moeiteloos wint. Elke bult, elke hoop sneeuw wordt met gemak verslagen. Wat een heerlijk gevoel! 8)
    Je merkt vooral het verschil als je later weer eens op je pisteski's hetzelfde stukje pakt. Dan is het toch wel hard werken! Met de BMB is het gewoon in één streep naar beneden ;D. Dus de conclusie die XSki heeft, deel ik niet helemaal (wel een uitzondering, voor de rest ben ik het met hem eens). Ook harde verspoorde sneeuw lust de BMB rauw.

Echte verse poedercondities heb ik helaas niet kunnen testen, dus het was behelpen met stukken op te zoeken waar anderen nog niet aan waren toegekomen. Gelukkig waren deze wel te vinden. Hier voelt de BMB zich naar mijn mening het meest thuis. Als een surfer op het water voel je je op dit terrein. De early rise geeft je ontzettend veel zekerheid. Het gevoel van instabiliteit is zelden voelbaar. Wat een pret! Ik voel me bijna een valsspeler als ik andere mensen naast mij met pistesprietjes naar beneden zie gaan, en vallen.

Hieronder een indruk van de "meeste onverspoorde" afdaling die ik heb gemaakt. Let niet op mijn techniek, zoals gezegd ben ik een beginnend rider ;D

[vimeo]9449651[/vimeo]

Eindoordeel
    Ga ik mee met de eerdere lofbetuigingen? Heel simpel, ja! Het is een superski voor alle omstandigheden. Pistewerk is zeer goed, waarbij je met name in de lange bochten de voordelen van de bouw ervaart. Buiten de piste voelt ie zich wel het meest thuis, waarbij de liefde voor poeder het meest opvalt. Ook al ontbraken de heupdiepe omstandigheden, ik weet zeker dat de BMB's dat net zo prettig vinden.
    Terugkomend op mijn beginvraag, hoe groot is de overstap van pisteski's naar deze joekels? Het valt eigenlijk heel erg mee. Ik denk dat je op de piste wel moet beschikken over een goede techniek. Mocht dat niet goed zitten, dan wordt het met de BMB's wel echt hard werken. Neemt niet weg dat het wel te doen is. Een vriend van me met slechts een paar jaar ervaring heeft er ook een paar afdalingen op gemaakt, en dat ging best okee.

Een ander doel van mij was om een gevoel te krijgen welke ski nou het beste geschikt is voor mij. In mijn zoektocht naar de ideale one-quiver bevond ik mij met name in twijfelland. Het risico om een aanschaf te doen, vond ik net iets te groot. De Labs zijn hierbij echt de perfecte oplossing (hulde voor wePowder bij deze). In maart ga ik nog een keer en ik wil er nog een keer gebruik van maken. Wellicht een one-quiver model die iets verder van de BMB's afliggen, weet nog niet welke. Op basis van deze trip ga ik een aanschaf doen. Staan de BMB's bovenaan? Op dit moment wel!

En nog een laatste fotootje. Alhoewel ik geen jumper ben, doe ik dit toch echt veel liever met de BMB's dan met mijn SX10's. Door de flexibiliteit van de ski voelt het als je wordt opgevangen door twee kussentjes 😀. Nog een pluspunt!

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro