Hoe beoordeel jij of een helling veilig is?

• ollie
    Expert
    ollie op 12 Januar 2010 · 12:18

Toch, ik ben omgereden. No way, not for me. Als het niet goed voelt, niet doen.

Respect! Voor mij scoor je hiermee  meteen poedermaatjes punten! 😃

Alhoewel ik probeer hellingen wel te beoordelen door ERM en Snowcard ben ik er heilig van overtuigd dat je gevoel uiteindelijk een zeer belangrijke rol speelt. Al was het maar omdat een helling rijden met samengeknepen billen gewoon niet leuk is.. en dat is toch een van de belangrijkste dingen: lol hebben..
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • Sjoerd2
    Advanced
    Sjoerd2 op 12 Januar 2010 · 14:20
    Met de komst van HD en de helmet cam is een lawine ook thuis te 'ervaren'

Whitetracks | Distributie & Marketing: Icelantic & Freeride Map
  • Thijzel
    Tourist
    Thijzel op 12 Januar 2010 · 14:31
    Acht man is zeker heel veel. Rij gewoon het liefst met z'n tweeën of drieën waarbij we elkaar goed kennen. 
    http://www.snowcountry.nl
  • elchico
    Tourist
    elchico op 12 Januar 2010 · 17:40

@el chico: ik vond het redelijk chaotisch die dag als ik eerlijk ben:

- Lawinenstufe 2
    - Groep van 8 man
    - Communicatie mijns inziens niet lekker gecoördineerd
    - We reden af en toe wel >40°
    - Gevarentekens als Triebschnee waren aanwezig
    - Piepcheck hebben Han, Marc, Martin en ik uitgebreid gedaan (met bepaling van reikwijdte), maar met de hele groep hebben we dit niet gedaan. Af en toe ging het wel over piepers, maar dat is alles dat ik meekreeg.

Ik rijd dan toch echt liever met een kleinere groep waarbij niet iedereen door elkaar heen knalt. 't Kwam er op neer dat ik meestal als laatste ging aangezien ik me nog redelijk verantwoordelijk voelde voor mijn broertje die ook mee was.

Was wel te gek dat Chris(?) het riep toen ik een kleine schuiver lostrapte en naar mijn safepoint kon komen.

Ik kreeg bij jouw ook indd het gevoel dat je niet happy was met hoe we "gezamelijk" naar beneden gingen.
    Mijn bedoeling was ook om samen met die blonde Michi (wij hadden beneden piepers gechekt) te skiën en troffen jullie toen boven aan. op dat moment hadden we als "nieuwe"groep indd weer moeten checken. maar de stoke vierde hoogtij.

Voor jullie was het gebied en de sneeuw  nieuw. Ik check hier elke 's morgens het lawinebericht en probeer veel met locals te praten over de kwaliteit van het sneeuwdek. en rij elke dag hier poeder, dus voel me (misschien onterecht) wat vertrouwder.

Als je met zo'n groep op pad bent en je je niet happy voelt over hoe het gaat vind ik dat je zelf de keuze moet maken om duidelijk te maken dat je met grotere afstanden, enz enz ga rijden of zegt ik rij liever niet meer met jullie mee.
    Zelf was ik op de "steilere" hellingen ook altijd vooraan om te horen wat semmel en christof van de omstandigheden vonden. Jij en die anderen handen een minder actieve houding op dit punt.

Zelf had ik misschien wel te veel vertrouwen op christof, omdat hij hier geboren is en echt elke bergtop en helling op zijn duimpje kent en geskied heeft.
    Hij had ook voorspeld dat het op dat stuk wel eens kon breken vanwege de triebschnee toen hij je spotte.

Waar ik mezelf aan geërgerd hebt die dag dat er rijders bij waren die midden in een hang even stopten, op zo'n moment vergroot je de druk op het sneeuwdek en kan het zijn dat diegene die boven je rijd naast je komt en je beiden tegelijk de zelfde hang  aan het berijden bent.

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 15 Januar 2010 · 14:41

Ik kreeg bij jouw ook indd het gevoel dat je niet happy was met hoe we "gezamelijk" naar beneden gingen.
    Mijn bedoeling was ook om samen met die blonde Michi (wij hadden beneden piepers gechekt) te skiën en troffen jullie toen boven aan. op dat moment hadden we als "nieuwe"groep indd weer moeten checken. maar de stoke vierde hoogtij.
    (...)
    Als je met zo'n groep op pad bent en je je niet happy voelt over hoe het gaat vind ik dat je zelf de keuze moet maken om duidelijk te maken dat je met grotere afstanden, enz enz ga rijden of zegt ik rij liever niet meer met jullie mee.
    (..)
    Waar ik mezelf aan geërgerd hebt die dag dat er rijders bij waren die midden in een hang even stopten, op zo'n moment vergroot je de druk op het sneeuwdek en kan het zijn dat diegene die boven je rijd naast je komt en je beiden tegelijk de zelfde hang  aan het berijden bent.

Allemaal heel herkenbare punten. Die door veel mensen (in een ander topic wordt gesproken over denneappels) als gemierenneuk (is dat nou met twee 'n'en of één?) wordt betiteld als je daar boven die helling staat en oppert dat je niet moet stoppen/ traverses maken over de hele helling/ver uit elkaar moet rijden/piepercheck moet doen etc etc.

Leren hoe je dat toch gedaan krijgt van iedereen, en uberhaupt om je mond open te doen terwijl je in een groep staat waarvan je de helft niet kent en de ander helft local is is niet zomaar effe gedaan.

Daarentegen:
    En het kon, gelet op de enorme plof waarmee er werd geland. Na die drop vertrokken er meteen 3-4 kijkers en reden ook de helling in. Alles ging goed.
    Als ik daar had gestaan, had ik die helling dus gedaan. Denk ik, zo vanaf mijn laptopje. Omdat als ik zou zien dat iemand een helling inspringt (en waarschijnlijk man, dus ook tikkie zwaarder dan ik) en die helling niet gaat, dan moet hij te doen zijn voor mij als ik afstand hou van anderen, niet spring, en in de buurt van zijn spoor blijf (lees: niet daar komen waar de hellingshoek verandert of de helling in de schaduw ligt, of lang in de schaduw kan hebben gelegen)

Men spreekt hier over gevoel, en ik vermoed dat jullie bedoelen 'instinct' maar ik weet niet zeker hoe accuraat die eigenlijk is. Op dit moment, na enkel de theorie ssc I, 'voelen' alle hellingen voor mij ongemakkelijk, omdat ik weet, dat ik maar verdomd weinig weet, en nog niet het niveau heb om echt goede afwegingen te maken. Ik lees het lawinebericht, ik check de kaart, ik kijk naar de berg, maar ergens in mijn achterhoofd klinkt het: ben je niet iets vergeten? Zie je misschien van alles over het hoofd? Je hebt maar een begin gemaakt met leren wat er te leren valt. Dus voelt de helft van de berg voor mij 'niet goed'

Terwijl een paar jaar geleden zekers te weten die helft van de berg prima aanvoelde. Want ik wist van niks. Toen dacht ik ook dat ik kon vertrouwen op mijn gevoel, en deed heel andere dingen dan nu.

Wat ik maar wil zeggen is, dat ik denk dat we geen weet hebben waar ons gevoel nou op gebaseerd is, en dat dat wel eens meer zou kunnen zijn op wat we geleerd/gehoord hebben en waar we bang voor zijn, dan dat gevoel iets te maken hebben met het werkelijke 'instinct' wat een beetje een magische bijklank heeft..
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 15 Januar 2010 · 16:30
    @el chico: ik heb zeker aangegeven dat ik me niet happy voelde - heb het Han duidelijk gezegd en Han heeft me continu gevraagd hoe het hiermee ging. Om nog enigszins mijn eigen ding te kunnen doen en mijn broertje in de gaten te kunnen houden (hij is pas 19) reed ik vaak als laatste naar beneden. Behoorlijk frustrerend kan ik je wel zeggen, maar mijn broertje ligt me nogal aan het hart en ik wil niet dat hem iets overkomt.

Daarnaast is het zo dat jullie met ski's vaak sneller weg kunnen, eerder op een volgend punt aankomen, etc. etc., snowboarders zijn nu eenmaal trager. Het feit dat we dan achteraan staan een minder actieve houding noemen vind ik niet helemaal de juiste bewoording, er werd niet gewacht met de boel te bespreken totdat wij er waren en we kunnen niet met zijn allen op een kluitje gaan staan - zeker niet in het Gelände waar ruimte vaak beperkt is. Het is ook raar voor mij om de routebepaling zo uit hand te geven, want normaal ben ik degene die dat zelf doet. Ben ook snowboardleraar en weet waar ik mee bezig ben, in de chaos werd mij niet duidelijk wat de achtergrond van alle anderen was. Denken doe ik vooral graag zelf en blijf ik ook doen, ook al rijden we met 8 man. In een van de eerste hellingen die we reden lag al aardig wat Triebschnee die ging schuiven, maar niemand leek het te deren wat bij mij al vraagtekens opriep. Maar goed je hebt gelijk, ik had altijd af kunnen haken - een optie die zeker een aantal keer serieus aan de orde is geweest bij mij. Al met al is het ook voor mij een wijze les geweest.

Resumerend: één iemand moet de leiding hebben en zeggen hoe er gereden wordt, welke organisatie er daarbij van toepassing is en wat het punt is waar we naartoe rijden. Het is wel duidelijk dat dat Christoph was, maar zelf had ik het anders gedaan (zeer waarschijnlijk was er dan ook minder gereden). Iedereen moet voor zichzelf na blijven denken, observeren en communiceren. En dan het laatste punt: 8 man is voor mij gewoon teveel.

Anyway, no hard feelings - heb er zelf veel van geleerd, al heb ik me wel eens beter in mijn vel gevoeld.
  • Haas
    Expert
    Haas op 15 Januar 2010 · 17:03
    @ Erwin heb je een cursus bij het scc gevolgd?

1. als je je in een groep niet lekker voelt; ga er dan niet meer mee rijden, dat geldt ook voor je broertje...
    2. boarders zijn niet trager dan skiers...
    3. in het Gelände zijn de ruimtes zelden beperkt...
    4. als twee groepjes zich samen voegen moet je dan opnieuw een piepercheck doen?
    5. het is zeker niet noodzakelijk dat er één iemand de leiding heeft over een groep TENZIJ het een gecertificeerde berggids is die door de groep geboekt is...
    6. Freeriden is iets anders dan snowboardles geven...
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 15 Januar 2010 · 17:36
    @Mediahaas, nee ik heb geen cursus bij het SSC gevolgd en was het ook niet van plan eerlijk gezegd.

1) Heb ik al besproken en ben ik het ook mee eens, lees mijn post nog een keer goed.
    2) Boarders zijn naar mijn mening wel trager dan skiërs, echter niet in alle omstandigheden. Mijn maatje op ski's loopt mij er uit met zijn vellen onder en ik op sneeuwschoenen en dat zegt niets over mijn conditie. Daarnaast is het met een board in de poeder lastiger traverseren en hoogte houden dan met ski's.
    3) Je was er niet bij, daar waar wij waren was er niet altijd evenveel ruimte, daar we onder de boomgrens zaten en het gelände redelijk veel varieerde.
    4) Liever wel, dan weet ik in ieder geval dat iedereen er 1 om heeft en ik voer dan ook liever zelf de uitgebreide check om het bereik van alle piepers te weten = handig en weet je meteen welke afstand je tijdens de grobsuche aan moet houden.
    5) In dit geval was er 1 iemand die alle routes kende. Hij gaat iedere keer voor, dus logisch dat hij de "leiding" had. Wil niet zeggen dat er geen communicatie meer moet zijn en ook niet dat mensen niet meer zelf na moeten denken.
    6) Goh, echt waar? Sorry, maar ik heb ook over sneeuw en lawines geleerd in mijn opleiding en ben nog van plan in dit traject door te gaan.

Sorry als ik enigszins geïrriteerd klink, maar dat komt dan weer doordat ik geen klein kind ben waartegen je spreekt.
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 15 Januar 2010 · 17:59
    Met het risico om de hitte van Bart's Toornige Toorts te voelen: Ik doe dat op gevoel

Huh?
    You ski? wePowder!
  • Dio
    Advanced
    Dio op 15 Januar 2010 · 23:34

Komt omdat al die safetyfreaks hier te bang zijn om eens stelling te nemen en vervolgens afgefakkeld te worden...

😉

Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 15 Januar 2010 · 23:44

[ Ik lees het lawinebericht, ik check de kaart, ik kijk naar de berg, maar ergens in mijn achterhoofd klinkt het: ben je niet iets vergeten? Zie je misschien van alles over het hoofd? Je hebt maar een begin gemaakt met leren wat er te leren valt. Dus voelt de helft van de berg voor mij 'niet goed'

Dat dus. Alsof je net je rijbewijs hebt en de eerste keer losgelaten wordt in de 'grote stad'. Een gebied inkomen na een grote dump, lawineniveau is een 3, de Tell-tales zien om je heen (en geen historie hebben van het sneeuwdek) en weten dat een helling ook kan gaan bij de 99ste rijder die er in stapt. Dan hanteer ik toch maar de regels (niet door rood rijden). Niks instinct. Ingeprente schijterigheid. Hoe leuk ik freeriden ook vind, een one way trip is het niet waard, de rest van m'n leven is ook leuk.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 Januar 2010 · 07:09
    @Mediahaas @Erwin..
    een keer met z'n 3-tjes rijden?
    Kunnen we er poeder over gooien 😃
    May the powder be with you.
  • elchico
    Tourist
    elchico op 16 Januar 2010 · 08:51
    @ erwin.

Dat "minder actieve" houding is een beetje gechargeerd.
    En het was zo dat de skiërs, in het terrein dat we reden, veel mobieler waren. Wat er in resulteerde dat de skiers voor een Helling, de situatie al hadden besproken en als we de eerste boarder aan zagen komen al weer verder gingen.

Achteraf bekeken, had de organisatie beter gemoeten en is 8 man indd te groot. vanaf 4 man is eigenlijk al een grotere risico om mee rijden.

3-4 weken geleden toen ik De Kochspitze omhoog ben gelopen met een groep van 5. Was er een Staatliche die heel duidelijk de leiding had. Ons allemaal heel duidelijk uitlegde hoe, we gingen skien en waar, en wat we vooral niet moesten doen. Tijdens die afdaling, hoewel die steiler was met meer triebschnee voelde ik me ook relaxter dan vorig week.

en ik geloof erg in instinct, voel je je ergens niet happy over, bespreek het en maak een keuze.
    De meesten fouten worden gemaakt door mensen die geen keuze durven te maken en andere voor zich laten denken.

• Dio
    Advanced
    Dio op 16 Januar 2010 · 13:07
    Dat is een goed leermoment geweest.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 16 Januar 2010 · 14:51
    @el chico: thanks, ben blij te horen dat we op 1 lijn zitten! Voor mij was het een goed leermoment en vond het dan ook niet erg om het hier op wepowder te delen. Anyway, volgens sommigen zegt het hebben van je lerarendiploma niet veel over je freeride-kunnen en -kunde, ook al heb je je staatliche. 😉 Ben het ten dele hiermee eens al weten veel mensen niet wat de opleiding inhoudt en dat je ook kan zakken op je Alpinkurs. Ik neem je graag een keer mee rijden in Kaprun, als je het niet erg vindt om achter een staatliche snowboarder aan te rijden... 😋 Blijft nog zoveel te leren en de enige manier is veel meters maken.

@meteomorris: ik hou me van harte aanbevolen!
  • elchico
    Tourist
    elchico op 16 Januar 2010 · 19:17
    @el chico: Ik maak mijn fouten, maar weet dat het een teken van groei is. Citaat van Typhoon.

@erwin: ik hou me van harte aanbevolen, op 1 lijn zitten is OK, zolang je maar niet DOOR mijn lijn gaat rijden 😉
  • Haas
    Expert
    Haas op 17 Januar 2010 · 22:56
    @ erwin neem 't niet te persoonlijk, ik vind het zowieso goed dat jullie het 'voorval' zo open op het forum bespreken.
    een mooi voorbeeld van 'gruppendynamische prozesse' die 'schlagartig' kunnen veranderen zodra de samenstelling van de groep (tijdens het rijden) veranderd.
    en begrijp me niet verkeerd. ik heb een vrij hoge pet op van staatlich geprüfte boarders!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • poling
    Beginner
    poling op 18 Januar 2010 · 09:41

@ erwin.

Dat "minder actieve" houding is een beetje gechargeerd.
    En het was zo dat de skiërs, in het terrein dat we reden, veel mobieler waren. Wat er in resulteerde dat de skiers voor een Helling, de situatie al hadden besproken en als we de eerste boarder aan zagen komen al weer verder gingen.

wil me niet inhouidelijk mengen in de discussie (overigens goed dat dit zo wordt besproken, aangezien het een heel wezenlijk praktijk voorbeeld is wat niet uniek is en opzich zelf staat) maar ik denk dat bovenstaande heel erg fout is gegaan.
    Als er als groep gereden wordt dan moet ook de groep als groep geinformeerd worden. Kan me voorstellen dat Erwin er alleen maar minder bij ging voelen aangezien (zoals ik het nu lees) weinig betrokken was.

anyway: boards zijn niet lanzamer dan skiers!!!  😋 😉
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 Januar 2010 · 15:00
    Dat gaan we as weekend dus effe in de praktijk uittesten...
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro