weersvoorspelling

• poling
    Beginner
    poling op 8 Januar 2010 · 16:18
    Nou heb ik het hoofdstuk over weersvoorspelling, straalstromen, drukgebieden al een paar keer gelezen. Ook probeer ik dagelijks (wat niet altijd lukt) te kijken naar wat verschillende sites met verschillende kaartjes, en ik denk dat ik ook wel de belangrijkste sites heb. En nu kan ik met de voorspelling van onze heilige weerzegger eea terugvinden in deze kaartjes. Maar het fijne weet ik er nog niet van en zelf al iets erover roepen gaat me nog wat ver. vooral op regio nivo en nog detailistischer is het gewoon rete moeilijk.

Daarom dacht ik zouden we niet een kleine cursus kunnen organiseren waar hopelijk MM dan ook mee aan wilt mee werken of zo af en toe een kaartje er bij te pakken, deze iemand uit laten leggen, hierop correcties bespreken en dat soort dingen? Of gaat dat wat ver?

Ik snap dat zoiets ook niet in een week te leren of te begrijpen is, maar goed ik heb ook verder geen ambities om dit jaar nog bij het knmi ofzo te werken.

anyway, just a thought
  • brt
    Advanced
    brt op 8 Januar 2010 · 16:56
    Lijkt me erg interessant. Cursus Weerzeggen 1 door MM 😉
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 8 Januar 2010 · 20:15
    Ik wil best een cursus geven, maar wil het dan ook meteen goed aanpakken..
    Met was oefeningen etc.. daar gaat dan wel wat ontwikkelwerk inzitten..
    May the powder be with you.
  • gillie-o
    Tourist
    gillie-o op 8 Januar 2010 · 20:24
    ik ben ook van de partij...
    live to ride, ride to live
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 8 Januar 2010 · 22:37
    Zeker voor!

(tip: ik lees ook elke dag passief mee op weerwoord.be (een hoop weerhobbyisten), daar kun je soms echt wat opsteken van het weer!)
    WeRookie
  • Dirk
    Tourist
    Dirk op 10 Januar 2010 · 23:02
    Lijkt me cool! so count me in!
    Ride the big one!
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 11 Januar 2010 · 09:36
    Intresant!
    sneeuw, pffff
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 11 Januar 2010 · 16:32
    Zeker interessant!
  • Powderfan
    Advanced
    Powderfan op 11 Januar 2010 · 20:21
    Zeker interessant, wanneer zijn de cursusdagen???
  • poling
    Beginner
    poling op 11 Januar 2010 · 20:44
    misschien moeten we beginnen met informatie delen, MM is druk lees ik tussen de regels door.
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 14 Januar 2010 · 10:33
    Nou bij deze dan: Zou je kunnen stellen dat als het hier in NL lekker winterweer is, zoals we nu hebben(veel hoge druk?), het in de noordalpen bijna niet dumpt? Ik kom maar niet van die hersenkronkel af en begin al nagels te bijten...nog 1,5 week tot Disentis, ik wil [size=20pt]DIKKE[/size] sneeuw!
    WeRookie
  • poling
    Beginner
    poling op 14 Januar 2010 · 10:58
    @polderboarder: allereerst is het juist lage druk die neerslaag geeft. hogedruk staan normaliter garant voor mooi weer (uitzonderingen daar gelaten) (blz 38 van je bijbel!)

voor de rest geloof ik sowieso niet dat de stelling op gaat, het is net afhankelijk hoe en waar het lagedruk gebied zich bevindt en verplaatst.

ik begin ook al zenuwachtig te worden voor aankomende powderchase... 😃

wat doen de sneeuwhoogtes momenteel in Disentis?
  • Teze
    Tourist
    Teze op 14 Januar 2010 · 11:13
    ik zie zo'n cursus weerzeggen voor (semi) dummies ook wel zitten.
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 14 Januar 2010 · 11:33

@polderboarder: allereerst is het juist lage druk die neerslaag geeft. hogedruk staan normaliter garant voor mooi weer (uitzonderingen daar gelaten) (blz 38 van je bijbel!)

voor de rest geloof ik sowieso niet dat de stelling op gaat, het is net afhankelijk hoe en waar het lagedruk gebied zich bevindt en verplaatst.

ik begin ook al zenuwachtig te worden voor aankomende powderchase... 😃

wat doen de sneeuwhoogtes momenteel in Disentis?

Dat van hoge en lagedruk had ik wel aardig door, maar das juist het probleem toch? Bij ons hoge druk (lekker winterweer) houd dan dus de straalstroom in een andere regio (gokje) en dus ook geen lage druk/depressies via het westen/noorden richting de alpen.

Op de http://www.disentis-sedrun.ch/de/webcams.cfm ziet het er wel aardig uit maar vers (en veel) zou natuurlijk erg lekker zijn.
    WeRookie
  • Dennnnis
    Beginner
    Dennnnis op 14 Januar 2010 · 12:29
    Hoge druk in NL betekend mogelijk dan geen sneeuw voor de noord/west alpen?
    Een Genualaag heeft veel minder last van ons mooie weer?
    Mogelijk na dit weekend sneeuw voor de noordalpen aldus Morris's laatste sneeuwbericht.
    Kracht van de Nordstau was nog niet duidelijk...
    Ik duim mee voor jullie! en een beetje voor mezelf uiteraard..

PS allemaal veronderstellingen 😉 Resultaten uit het verleden .....
    sneeuw, pffff
  • poling
    Beginner
    poling op 14 Januar 2010 · 13:39
    @polderboarder, had je niet begrepen...en nog steeds niet. we hebben toch geen mooi winterweer? het sneeuwt voortdurend (uitgaande dat we dat slecht winterweer noemen .. 8))

@Dennnnnnnnnnis, ik ben benieuwd. vanmorgen weer zitten kijken naar de kaartjes, en kon nou niks spannends ontdekken wat echt aanhoud, maar ja. dat ik het niet zie zegt dus echt helemaal niks!!  ;D geen resultaten uit verleden zelfs...

maarre een kleine prik in zuidwesten van de alpen in FR eins volgende week?? er uit van gaande dat zover vooruit kijken (en dan nog eens door  mij) totaal niks zeggend is  :😃

anyway, ik ben benieuwd...
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 14 Januar 2010 · 16:04

@polderboarder, had je niet begrepen...en nog steeds niet. we hebben toch geen mooi winterweer? het sneeuwt voortdurend (uitgaande dat we dat slecht winterweer noemen .. 8))

Hahaha, daar gaan we scheef. Sneeuw, koud, ijs...ik vind het allemaal mooi winterweer. Je hebt gelijk, niet echt zonnig winterweer maar ik had wel de indruk dat het weer in ons deel van Europa gedomineerd wordt door dat hogedrukgebied Bob op http://www.wepowder.com/nieuws/klein-11e-poederalert....
    Laat het hier maar kletteren van de regen, als het daar maar dumpt kan het me niet bommen 😋
    WeRookie
  • poling
    Beginner
    poling op 15 Januar 2010 · 10:22
    aah, ik ben het eens met je dat dat eigenlijk mooi winterweer is, maar de grote meerderheid heeft het meer met zon en warmere temperaturen 😃 vandaar.

maarre ik denk dat we juist op de rand van Ela zatten...

hier de http://www.met.fu-berlin.de/de/wetter/bodenvorhersage/... voor deze overzichten
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 Januar 2010 · 11:10

[quote author=poling link=topic=980.msg15098#msg15098 date=1263472752]

Hahaha, daar gaan we scheef. Sneeuw, koud, ijs...ik vind het allemaal mooi winterweer. Je hebt gelijk, niet echt zonnig winterweer maar ik had wel de indruk dat het weer in ons deel van Europa gedomineerd wordt door dat hogedrukgebied Bob op http://www.wepowder.com/nieuws/klein-11e-poederalert....
    Laat het hier maar kletteren van de regen, als het daar maar dumpt kan het me niet bommen 😋
    [/quote]

Klopt, Bob is de boosdoener
  • poling
    Beginner
    poling op 15 Januar 2010 · 13:28
    de boosdoender van wat? van de dooi nu of van de sneeuw die laatst nog viel??
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 Januar 2010 · 08:44
    @Poling..
    Polderboarder heeft het over de noordalpen. Bos is de boosdoener van het gebrek aan sneeuw in de noordalpen.
    En de aanleiding voor de regelmatige Genua-lagedrukgebieden in de zuid(west) alpen.
    Situatie is identiek aan vorig jaar begin januari.
  • elchico
    Tourist
    elchico op 16 Januar 2010 · 08:56
    een cursus  meteo-snow ;D
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 16 Januar 2010 · 10:14

Als de situatie in februari ook gelijk is aan vorig jaar, zal ik niet mogen klagen  8) Jeez wat een sneeuw toen
    Go to heaven, ski like hell!
  • poling
    Beginner
    poling op 16 Januar 2010 · 11:15

@Poling..
    Polderboarder heeft het over de noordalpen. Bos is de boosdoener van het gebrek aan sneeuw in de noordalpen.
    En de aanleiding voor de regelmatige Genua-lagedrukgebieden in de zuid(west) alpen.

ah ok, dan zeggen we hetzelfde!! leuk hoor
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 16 Januar 2010 · 20:32
    Net het aangescherpte 12e alert gelezen, begrijp ik nu goed dat Bob oprot?
    WeRookie
  • poling
    Beginner
    poling op 16 Januar 2010 · 20:59
    bob lijkt inderdaad naar het oosten te vertrekken. Ela zie ik overigens nie meer. Ligt Ela nu boven ijsland?

rond de alpen zie ik wel een ander hoog, Christiaan...dusse..ik snap er niks meer van..

• Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 20 Januar 2010 · 15:06
    En nu dus weer Dirk... 😞
    Is er ook maar enig kans dat die hoge druk een eind opbokt met een paar dagen? Het wordt nu wel erg duimen draaien :-[
    WeRookie
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 Januar 2010 · 15:17

En nu dus weer Dirk... 😞
    Is er ook maar enig kans dat die hoge druk een eind opbokt met een paar dagen? Het wordt nu wel erg duimen draaien :-[

Al het goede komt uit het zuiden.. het leven is er relaxter, de off-piste minder bevolkt en de dumps veel dikker.. en waar komt de sneeuw vandaan komende week..
    http://www.wepowder.com/nieuws/1050-hpa-en-toch-verse-sneeuw...
  • Polderboarder
    Tourist
    Polderboarder op 21 Januar 2010 · 21:47
    Is dit ook goed als het uitkomt?
    WeRookie
  • SimonDS
    Tourist
    SimonDS op 23 Januar 2010 · 21:56
    Eigenlijk dezelfde vraag hier 😀
    Dit lijkt mij er goed uit te zien... Als ik HET boek een beetje begrepen heb  ;D
    Is dit een nordstau?

[hoopmodus]edit: de verschillende modellen lijken allemaal defzelfde evolutie te geven op wetterzentrale voor volgende weekend... goed teken?[/hoopmodus]

Morris?...  ;D

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro