Daar sta je dan met je goede gedrag. Winterbanden op de wagen, 4x4 en de wagen volgeladen met [url=http://www.versesneeuw.nl/verse-sneeuw-magazine]versesneeuw #2 magazines[/url] om naar wat shops in Nederland te brengen. En dan blijkt het een No-Go. Niet dat m'n wagen het niet aankan. Nee, die heeft wel erger gezien. Een sneeuwstorm op de Julierpas, meer dan een meter verse sneeuw in de Italiaanse Piemonte en een ingesneeuwde snelweg in Wallis. Er moet veel gebeuren voordat deze combinatie wordt gestopt door het weer.
Ik heb geleerd van al die jaren in de Alpen. Goed gekeken naar de locals. Als de R in de maand zit de winterbanden eronder. Niet remmen via de remmen, maar met behulp van de motor. Liever een smalle band dan een brede band om zoveel mogelijk druk op de banden te hebben en noeiwe banden eronder wanneer de bestaande banden minder dan 4mm profiel hebben. Klinkt niet ingewikkeld. is ook niet ingewikkeld. En toch.
[b]Mazzeltje[/b]
Maar goed dat half Nederland al van de kerstvakantie geniet want anders was de economische schade enorm geweest. Een [url=http://www.nu.nl/binnenland/2149169/hele-dag-wel-ergens-file-in-nederland.html]ochtendfile die overgaat in een avondfile[/url]. Tientallen aanrijdingen en voor miljoenen schade. Stel je eens voor dat het de week voor Sinterklaas was geweest. Een mazzeltje dus? Nee, want ik dacht vandaag even wat magazines te droppen. Eerst m'n vriendin naar haar werk gereden. Mens erger je niet... mens erger je niet... mens erger je niet... maar dat doe je uiteindelijk dus wel. Daar sta je voor een groen stoplift en de rij komt niet in beweging. Wat blijkt. Er staat iemand met z'n zomerslicks spinnend voor het stoplicht. Dan maar via de trambaan. Grootlicht in m'n spiegel. De zomerspinner glibbert nog steeds op dezelfde vierkante centimeter voor het stoplicht. In plaats van zijn concentratie volledig te richten op het in beweging krijgen van z'n vehicule grijpt hij het moment aan om mij te vermanen. Voor wat is me onduidelijk. Het is natuurlijk even wennen als je daar stil staat en een ander je passeert alsof er niets aan de hand is.
Niet veel later een zelfde voorval. Een doorgaande weg. Dubbele banen. De rechterbaan redelijk 'schoon gereden', de linkerbaan nog volledig besneeuwd. Een rij ontstaat. We rijden 15. Let wel vijftien kilometer per uur. Met deze snelheid doen we er een uur over om van de ene kant van de stad naar de andere kant te komen. Waarbij ik de vetraging als gevolg van de zomerspinners voor stoplichten niet eens meetel. Dan maar over links. M'n wagen sputtert niet tegen. Sterker nog, hij geniet. Binnen no-time ben ik voorbij. Wederom een begroeting in m'n achteruitkijkspiegel. Groot licht. Zou het dan toch een soort van respect-teken richting de winterbandenrijder zijn?
[b]Winterbandenplicht[/b]
Ik zeg [url=http://www.versesneeuw.nl/nieuws/donderdag-veiligheid-winterbanden]winterbandenplicht[/url]. Scheid het kaf van het koren. Hanteer eenzelfde regel als in Duitsland. Stel winterbanden verplicht op die dagen dat de weersomstandigheden er om vragen. Verbaliseer iedereen die onnodig het verkeer ophoudt omdat zijn vehicule niet goed geequipeerd is. Vervolg iedereen die zonder winterbanden onderweg is en een ongeluk veroorzaakt danwel erbij betrokken is. Niet alleen goed voor de veiligheid op dergelijke winterse dagen. De politie haalt ook nog eens z'n jaarlijkse boetequotum. Stel je voor, iedere zomerslickrijder een boete. Dat tikt aan en het wordt lekker rustig op de wegen. Scheelt files en aanrijdingen. Want hoe kun je nu met droge ogen volhouden dat het logisch is om boetes uit te delen voor snelheidsovetredingen op lege nachtelijke snelwegen en nu je pen droog houden, terwijl de situatie onveilig is als je met zomeruitrusting onderweg bent. Ik zeg winterbandenplicht! Dan is er tenminste nog [url=http://www.nu.nl/binnenland/2149104/situatie-spoor-dinsdag-onveranderd.html]een vorm van vervoer die wel doorgang kan vinden[/url] op een winterse dag in Nederland.
[b]Reageren?[/b]
Tuurlijk, graag zelfs. Ik ben benieuwd naar je opvatting. Vermeld er wel even bij of je wel of niet met winterbanden onderweg bent en waarom..!