Het komt er aan. Nog even geduld!
Huidige situatie
Het kan verkeren. Er zijn jaren dat je al in oktober poeder rijdt en je in december al tientallen dagen poeder in de benen hebt. Dit jaar houdt koning winter het spannend. Openingen worden uitgesteld en shops klagen dat de verkoop niet op gang komt. Mountainbikeshops in de Alpen daarentegen draaien hun beste seizoen ooit. Al sinds maart wordt er in de bergen gefietst en nog steeds trekken er ieder weekend rijders de bergen in nu de dikke latten en poederboards noodgedwongen in de kast blijven staan. Dit jaar heeft de twijfelachtige eer als het langste mountainbikeseizoen ooit de boeken in te gaan.
Waarbij we iedere dag op het puntje van de stoel zitten. Komt het nu dan echt? De beelden van Noord-Amerika helpen daar ook niet bij. Jackson beleeft zijn vroegste seizoensopening ooit. Whistler is loaded en dit soort shots hebben me tot een beslissing gedwongen. In februari zit ik met wat andere jongens van wePowder in Noord-Amerika; storm- en pillowchasen. En natuurlijk voor de droomreis die we mogen weggeven. (Droomreis? Jij kunt een compleet verzorgde heliskitrip in Canada winnen!). Ik ben zo blij dat ik die kant op ga. Zeker nu het weer een La Nina jaar is en we hierna zeker 4-7 jaar moeten wachten op een volgende La Nina-event. Ga jij ook richting Noord-Amerika?
Het zijn bange dagen. Het is droog, veel te droog en voor het eerst in mijn leven moet ik een poederalert uitstellen. Nu is het gezegde van uitstel komt… Maar ik weiger dit woord uit te spreken. Het moet nu komen, anders is de winter in het hooggebergte tot midden februari voorbij. Zonder een basis kunnen we geen lijnen gaan trekken zonder de rotsen te raken.
Korte termijn
Het Genua-laag dat ontstaat wordt flink minder krachtig en de luchtdruk in de buurt van de Alpen minder laag dan eerder verwacht. Dat zorgt voor beduidend minder neerslag en ook een hogere sneeuwgrens. Op vrijdag zorgt dit voor wat sneeuw in de Franse Zuidalpen en ten zuiden van de lijn Gotthard-Bernina. Zaterdag houdt dit aan en volgt er een zwakke noordelijke nazwieper. Dan voornamelijk sneeuw op de hoogste toppen van de Jura en het Berner Oberland. Grootste lichtpuntje zijn [url=]de Alpes Maretimes[/url]. De combinatie koude bovenlucht en een warme middellandse zee zorgt zoals wel vaker voor heel wat sneeuw in deze regio's. Isola 2000 krijgt er weer een laagje bij en ze zijn komend weekend open. Het enige plekje in de Alpen waar je komend weekend liftassisted verse sneeuw kunt rijden. Reken op 15-25 cm verse sneeuw. Maar beter ga je komend weekend richting Scandinavie. Roldal gaat open en er wordt de komende dagen nog heel wat sneeuw verwacht.> Poederregio's: Alpes du Sud & Norge.Lange termijn
Goed, de westelijke straalstroom. Ik had het er zaterdag al over. En hij komt, maar dat nare hogedrukgebied blijft wel heel erg dicht in de buurt liggen. Volgens de huidige berekeningen liggen Zwisterland en Voralberg vol in de line of fire. Maar een verschuiving van 100-250 kilometer naar het oosten betekent enkel stau in het oosten van Oostenrijk, terwijk eenzelfde verschuiving richting het westen ervoor zorgt dat het aan gaat in Frankrijk. Vanaf maandag zou het dan echt moeten gebeuren. Vrijdag een update hierover.> Lange termijn poeder indicatie: Alps.Poeder Advies
Voor wat vers in de Alpen met een basislaag moet je richting Isola 2000. Voor vers in het noorden richting Roldal. Beide zijn komend weekend open.> Where to go: Røldal, Narvik, Oppdal, Sauda, Sunnmørsalpane, Isola 2000, Serre Chevalier & Risoul/Vars.Stay Stoked!
Morris