Test: NTN telemark binding

Von dr.Gear an 9 April 2013 · 35

Dr Gear is van alle markten thuis. Alsof je iets anders zou verwachten, duh! Hij kiest zijn tools afhankelijk van de omstandigheden en afhankelijk van welk been hij mee uit bed is gestapt. Publieke opinie is hij wars van (wat nou snowboarden minder populair?). En dus als we zeggen 'alle markten' dan bedoelen we natuurlijk ook alle markten. Dus ook de telemarkt... uh... -mark. Mais oui, bien sur!

En zo, op een ochtend onbepaalde tijd geleden, stond Dr Gear op uit bed, keek naar buiten naar de bergen en zag dat het goed was: zon, verse sneeuw en goede zin in een flinke uitdaging. Die dag werd de dag voor het testen van een nieuwe telemark binding...

De beoefenaars van dit gracieuze alternatief voor het alpiene skiën, deze uit Noorwegen afstammende Godenzonen (en -dochters natuurlijk), mogen zich gelukkig prijzen dat de laatste jaren ook de spullen in deze tak van sport zich ontwikkelt. Want veel soeps was het niet…

Old school, geitewollensokken telemark
Old school, geitewollensokken telemark

Telemarken is een natuurlijke ontwikkeling vanuit het langlaufen. Zo was ook de eerste schoen/ ski verbindingen een typische langlauf binding. Om draaikrachten over te brengen werden er drie pinnen geprikt in een flap voorop een leren (berg)schoen. Vervolgens werd deze flap verder vastgeklemd. Dit was de three pin binding. Maar de wil om sneller, steiler, groter te gaan vroeg om stijvere schoenen. De plastic schoen deed haar intrede. En daarmee ook de bekende kabel binding waarbij een kabel die rare flap voorop de schoen nog beter vastklemde in een vormvast frame. Hiervoor werd de vorm van de flap voorop de schoen verder aangepast. En de kabel werd achter de hak met een hendeltje strak getrokken. Wat een gepiel altijd om dat hendeltje goed te positioneren. Dat vond zelfs Dr Gear.

Variaties

Vele variaties op dit concept volgden. Maar ideaal was het dus niet. Gaandeweg bleek er toch nog een gebrek aan stijfheid, controle en betrouwbaarheid. Een gebrek dat duidelijker werd door de trend dat skis steeds breder werden. Maar er was een gebrek aan uitbreekmogelijkheden, uitwisselbaarheid van skis (links/ rechts), voorspelbaarheid van het gedrag en natuurlijk gebruiksgemak. Een deel van die problemen ontstond door het ontwerp zelf. Een ander deel van die problemen komt voort uit het feit dat de maatvoering van deze 'flappen' de zogenaamde 'duckbills' per fabrikant verschillen, waardoor de ene schoen het heel goed deed in binding X maar weer problemen gaf in binding Y. Die duckbills veroorzaakten ook ellende in combinatie met stijgijzers. Enzovoorts. Iedereen deed maar wat en een wildgroei aan bindingen was het gevolg.

Vernieuwing

Tijd voor vernieuwing dus, tijd voor NTN. De NTN Freeride om precies te zijn. De New Telemark Norm ontwikkelt door Rottafella, uit -waar kan het ook anders- Noorwegen. Deze binding deed haar intrede enkele jaren geleden. NTN bindingen kennen zowel een (niet DIN gecertificeerde) uitbreekmogelijkheid als ook een gebrek aan 'duckbills' voor op de schoen. Bijkomend voordeel was dat je er zo in kon stappen, hendeltje overhalen en klaar ben je. Geen gepiel met kabeltjes achterlangs de schoen of ski zekeringen die je aan je schoen moet vastmaken. Instappen, klik, klaar... En, je kon er nog mee touren ook. Een inventieve binding waar je dan weliswaar een speciale schoen voor nodig had maar deze binding werd ontwikkelt met een aantal schoenfabrikanten dus dat zat ook wel goed. Handige marketing truc of...?

Nee, de NTN schoen/ binding combinatie was duidelijk een stap vooruit. Vele telemarkracers stapten er dan ook direct op over. Ook omdat NTN ongekende controle bracht als gevolg van een stijve, vaste verbinding. Heerlijk om op te racen dus! En dat klopt want ook Dr. Gear heeft ondervonden dat je knetterhard kunt carven op deze bindingen.

Lichtgewicht?

Net als in het echt leven 'heb ook dit voordeel een nadeel'. Deze stap vooruit ging namelijk ten koste van het lichte gewicht waar telemark voorheen altijd om geroemd was. En ook het gevoel werd minder. Het gevoel van 'die freie Ferse' nam met de toenemende activiteit van de bindingen (dat is de kracht die nodig is om je hak van de ski te tillen) af. En dat was nu juist hetgeen velen naar telemark trok: het heerlijke, vrij en natuurlijke gevoel!

De NTN Freedom
De NTN Freedom

Maar goed, de eerste mobiele telefoons waren ook massieve gedrochten van apparaten, en kijk nu eens... de maat van de telefoon wordt tegenwoordig bepaald door hoe groot onze vingers zijn! Zover is NTN nog niet maar er is wel een significante stap gezet. Want sinds een jaar is de NTN Freedom op de markt verkrijgbaar. Daar waar je met de NTN Freeride 1850gr per paar kwijt bent, weegt de Freedom een dikke 350gr minder per paar. Hoewel dat misschien niet zoveel lijkt, is het wel gewicht dat aan je voeten hangt. Het schijnt dat een gewichtsbesparing aan de voeten overeenkomt met een [url=http://www.howstuffworks.com/outdoor-activities/hiking/one-pound-off-feet-five-pounds-off-back.htm]5 a 6 keer[/url] zo grote besparing in je rugzak. Met andere woorden, die 350gr besparing aan de bindingen is vergelijkbaar met 1,5 tot 2kg in je rugzak! En dat voelt ook Dr Gear duidelijk.

Grotere bewegingsuitslag

Maar de Freedom is niet alleen een vooruitgang qua gewicht. Ook de bewegingsuitslag van de bindingen is tijdens touren groter. Oftewel je kunt een grotere stap zetten totdat de binding weerstand begint te geven. Grotere passen, sneller thuis...of zoiets. En de kick turns gaan ook een stuk gemakkelijker. En zelfs de stijghulpen doen het beter en zijn minder lomp dan op de Freeride. Dr Gear vond het in ieder geval duidelijk prettiger touren.

Is er nog meer? Yep. De activiteit is beter instelbaar dan bij de Freeride. Als je de veren met minimale voorspanning instelt dan skiet deze binding vergelijkbaar met een matig active kabelbinding. Je kunt dus kiezen tussen een hele actieve binding ala Freeride of meer richting het klassieke gevoel (het is en blijft een actieve binding dus helemaal ‘three pin, leather' wordt het nooit. Het gevoel komt dus weer terug! Skibaarheid krijgt dus ook een dikke plus van Dr Gear.

Sideview van NTN Freedom

De ultieme telemark binding? Nou nee, dat dan ook (nog) niet. Het mag nog wel wat lichter, wat Dr Gear betreft. Een kabel binding met touroptie weegt tenslotte ook maar een grammetje of 1400 (G3 Ascent). Maar misschien nog wel van grotere zorg: sneeuwopbouw tussen de binding en de schoen is onder plaksneeuwomstandigheden echt een ramp. Of in ieder geval, net zo'n ramp als bij de Freeride. Tourend merk je daar niet zo veel van. Maar skiënd kan die sneeuwopbouw je behoorlijk uit evenwicht brengen. Ook moet je echt even opletten met het vastzetten van de binding van tourmode naar skimode. Je moet dan een beugeltje naar beneden duwen waar gemakkelijk sneeuw onder vast kan komen te zitten. Opletten dat je de 'klik' wel echt voelt want anders schiet de binding tijdens het skien zomaar in tour stand. Nog genoeg verbeterpuntjes, met de nadruk op ‘-JES'.

Best wel tevreden

Dat gezegd hebbende, Dr Gear is bijzonder tevreden over de ski- en toureigenschappen van de Freedom. Een flinke stap vooruit en alles bij elkaar een prima telemark binding. Het zou zomaar kunnen dat Dr Gear op al zijn/ haar telemark skis NTN Freedoms gaat monteren. Zegt genoeg toch?

PS Dr Gear heeft de Freedom ook nog even getest op een paar [url=http://www.downskis.com/]DOWN 4 skis[/url]. Erg fijn skietje, en een interessant merk om in de gaten te houden. Binnenkort hopelijk hierover meer. Hoe dan ook, hou die jongens in de gaten.

Kommentare

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 9 April 2013 · 14:23
    Dr. Gear,
    Een kort consultje:
    "Je kunt dus kiezen tussen een hele actieve binding ala Freeride of meer richting het klassieke gevoel..."
    Begrijp ik goed dat je daarvoor een fijn setje extra veren met andere stijfheid voor gebruikt, of kan je met 1 paar veren in een bepaalde stijfheid ook nog wat varieren?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 9 April 2013 · 14:59
    Ik vrees dat ik voor m'n nieuwe 100-105mm setup wel ff langs de winkel ren voor n setje. Vooral die extra graden toer vrijheid zagen er in real live zeer aantrekkelijk uit.
    Ben erg benieuwd wanneer Dr.Gear die Down's te pakken krijgt 😉
    http://verticaldissidents.net
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 9 April 2013 · 19:17
    Versta ik goed dat de freedom het gevoel van een O1 of dergelijke evenaardt?
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 9 April 2013 · 21:04
    @Emile: ik kan natuurlijk niet voor Dr Gear spreken maar ik weet dat je met de voorspanning van de veren al heel behoorlijk kunt varieren. Let wel: minder voorspanning betekent automatisch ook een lager benodigd uitbreekmoment.

@Jozua: ook nu kan ik niet voor Dr Gear spreken. Voor mezelf kan ik zeggen dat ik het gevoel wel wat weg vond hebben van mn oude G3 Ascents met WC cartridges (en misschien zelfs nog wel minder actief als je dat zo wilt... maar daarvoor is het te lang geleden dat ik op die bindingen heb gestaan).
    White room,Pillow lines,I rule
  • Ingmar
    Beginner
    Ingmar op 10 April 2013 · 21:48
    Mijn ervaring met Freedom versus Freeride is dat je bij het inveren op de Freerides op een gegeven moment een soort "muurtje" tegen komt waarbij de weerstand sneller dan evenredig toeneemt, maar dat kan ook komen door de rode veer cartridges die ik gebruik. Bij de Freedom heb je dat niet en is dat wellicht wat sommige als meer vrijheid ervaren.
    Minder prettig vind ik dat een kick turn nog steeds lastig is. Je hebt, net als bij de Freeride, nog steeds weinig tijd om je ski te bewegen omdat er nog steeds te veel voorspanning in de binding zit (de tip van je ski duikt te snel naar beneden). Van deze weerstand merk je niets tijdens het lopen. Om de kick turn eindelijk een keertje fatsoenlijk onder de knie te krijgen (zwakke plek van de meeste telemarkers), heb ik geëxperimenteerd met elastiek. Het ziet er niet uit, maar het werkt wel.
  • mitely
    Expert
    mitely op 10 April 2013 · 22:53
    Terug komend op de Duckbill verschillen:
    De breedte van de Duckbill is bei elke Hersteller 75mm, echter de dikte van deze Duckbill is verschillend. (Bv. Mondo 25 is deze dunner dan Mondo 31, dit kan per merk ook nog verschillen.) Zo kan het gebeuren dat de ene schoen beter in de binding steekt dan de andere.
    Overigens bestaan er Stijgijzers voor Telemarkschoenen met 75mm norm (petzl,Grivel..)

@Emile
    Er bestaan twee Cartiges Medium (blauw) en Soft (groen) deze kan je instellen voor het
    release-systeem. (Scala van 1-5)
    De large binding komt met een blauwe en de Small komt met groen.
    De ski stijl, Gewicht v.d skier, schoen ''flex'' bepalen dan of je evt de cartridges wisselen wil.

@jozua en anderen..
    De ervaring met touren:
    De binding heeft nog altijd een kleine weerstand bij hooglopen. Zo de ski -tip heeft de neiging
    om naar beneden te duiken, wat erg lastig kan worden in diep sneeuw, en bij Kick-turns heb
    wordt een goede techniek verlangt.
    NTN heeft geen ''harscheisen''.
    De O1, Axl, Switchback, G3Ascent hebben een loopmodus met een scharnier die geen weerstand heeft. En je kan bovendien ''harscheisen'' gebruiken.

Ook misschien interrassant te schrijven is dat de Freedom direkt op de ski geschroefd wordt. Zo niet kompatibel met de Mounting plate (die past alleen op de Freeride )
    De Climbing wire kan je makkelijk met de stok bedienen en komt standaard met twee wires in ene met 35mm en de langere had 65mm.

Salut, Ski safe.!
    Mitely
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 10 April 2013 · 22:54
    Ik kan op mn Freedoms vrij relaxt een kick turn maken. Zeker gemakkelijker dan bij de Freeride! Maar ik geef toe, zo gemakkelijk als bij een dynafit binding is het niet. Begrijp wdb sowieso niet waarom ze die voorspanning hebben aangebracht?
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 11 April 2013 · 08:59
    Dus de freedoms ( en freeride) stijgen beduidend minder goed dan O1 enz.
    Anderzijds lijkt het mij wel een voordeel bij ntn dat je niet zo'n grote duckbill vanvoor hebt als je crampons aan hebt, wat denk ik wel van belang is als je bijv ook stukjes mixed gaat klimmen. Als ik het goed heb zijn NTN botinnen ook iets stijver (?)
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 11 April 2013 · 09:44
    Hmmm, vind ik de Freedom minder lekker touren dan O1 en dergelijke? Nou geen idee. Ik vind het eigenlijk vrij vergelijkbaar maar loop al een aantal jaren op NTN's. Tip dive tijdens touren heb ik nog nooit problemen mee gehad, noch bij Freeride, noch bij Freedom. Die voorspanning vind ik bij de Freedoms wel degelijk minder groot dan bij de Freeride. En dat merk je oa in de kick turns.

Maargoed, ik vraag me wel af waarom die er uberhaupt in zit. Zonder was mooier geweest, dat wel...

Activiteit is idd instelbaar. Zowel met een draaisysteem (geen schroevendraaier nodig), als door cartridges uit te wisselen als de mate van activiteit je nog te groot/ klein is.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 11 April 2013 · 09:49
    NTN schoenen zijn niet per se stijver, volgens mij. De Scarpa schoenen zijn vrij soepel, oude Crispi's weer heel stijf. Zie ook: http://www.newtelemarkguide.com/wiki/NTN_Boots#NTN_-_a_new_breed_of_te... voor een indruk.

Volgens mij zijn er geen NTN schoenen die vergelijkbaar zijn met bv een T1 oid.
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 11 April 2013 · 11:35
    @ Telemikey
    Dat er geen NTNschoenen vergelijkbaar zijn met T1's bedoel je dat de NTN's dus stijver zijn?
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 11 April 2013 · 12:17
    Ik maak een type fout zie ik.

Ik bedoelde, de Scarpa T3. Dit was een typische lage, lichte telemark schoen die gericht was op wat meer rollend terrein/ lichte skis. De T1 is juist wat hoger/ stijver en is daarmee meer gericht op freeride/ steil/ heftig/ etc. Er zijn mij geen lage, lichte, soepele NTN schoenen ala T3 bekend.

Overigens, als jij zegt stijver dan is dat voor mij lastig te interpreteren. Want je hebt te maken met twee 'soorten' stijfheid.
    1. hoeveel kracht moet je zetten om de zool/ bellows te buigen? Hoe stijver, des te meer ga je richting alpiene schoen. Hoe soepeler, des te meer ga je richting het leren schoenen gevoel. Eigenlijk zou je hier moeten spreken van 'lengte stijfheid' want de zool van de schoen vervormd ook door torsie.
    2. hoe stijf is de schacht van de schoen. Dit is vergelijkbaar met de definitie van de flex-stijfheid van alpiene schoenen. Hoe stijver deze is des te directer zet je moment van je benen om naar je skis.

Idealiter is een telemarkschoen in de lengterichting soepel (natuurlijke afwikkeling) maar kun je wel je skis maximaal op hun kant zetten zonder dat de schoenzool verbuigd (torsiestijf). Hoe stijf (en hoog) de schacht is, is een kwestie van persoonlijke voorkeur en gebruik (lage schacht = licht = tour-gericht).

Overigens hebben de NTN schoenen van Scarpa relatief soepele bellows met een hoge schacht. De schoenen van Crisipi hadden daarentegen relatief stijve bellows (is gelukkig bijgesteld).
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 11 April 2013 · 12:48
    Hehe ik bedoelde dus inderdaad vooral de stijfheid van de bellows, ik zal ze toch gewoon eerst eens moeten testen (ben btw ondertussen volledig verknocht aan telemarken, vaste hiel doe ik niet meer aan me 😋 )
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 11 April 2013 · 13:00
    Gooi eens een balletje op bij Wil van de Telemarkshop. Hij heeft iig test skis staan. Misschien ook wel schoenen???
  • ruud_
    Beginner
    ruud_ op 10 April 2018 · 16:31
    Ik wil volgend jaar toch de overstap maken naar Telemark. Tour en piste.
    Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen?
    Wat zijn de do's en don'ts?
    Ze gaan onder mijn freeriders/twintips 95mm met 85kg.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 April 2018 · 18:08
    Er is best veel nieuws. 22 Design lynx. Meidjo 2.0. Dat is een beetje waar het heengaat. Toch weer wat lichter dan ntn.
    splitfest.nl
  • KarlijnvdB
    Advanced
    KarlijnvdB op 9 April 2019 · 18:02
    Er is best veel nieuws. 22 Design lynx. Meidjo 2.0. Dat is een beetje waar het heengaat. Toch weer wat lichter dan ntn. ieism op 10 apr 2018 18:08

Goed punt! Ik heb twee dagen getelemarkt en vind het fantastisch! Maar wat voor binding? Zou er ook mee willen touren, dus zou top zijn als iemand hier nieuwe inzichten over heeft (ik kom ook de Outlaw tegen bijvoorbeeld)?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 April 2019 · 20:49
    Hangt een beetje van je budget en voorkeur af. Wil je de lichste binding, of liever iets dat bulletproof is. @teleaddict heeft denk ik beide wel vrij veel gereden. Of kom op maandagavond naar zoetemeer voor de tele turn-in en vraag het de instructeurs. Kan je meteen tele vrienden en vriendinnen maken.
    splitfest.nl
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 10 April 2019 · 10:26
    Heb niet zo veel binding ervaring, maar zelf wat vergelijken is zoiezo leerzaam en interessant. Inserts waren mijn grootste ontdekking: dan kan je dezelfde binding relatief goedkoop op 2e (beter tourbare?) ski gebruiken. Zeker met de duurdere bindingtypes de moeite waard. En wat ik me vooral herinner van mijn eerste bindingkeuze: Moeilijk! Maar op een gegeven moment gewoon de knoop doorhakken en gaan 😃
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 10 April 2019 · 11:31
    Welkom bij t telemarken! Ik heb iid best wel wat verschillende NTN bindingen geskied. In Zoetermeer regelmatig genoeg telemarkers aanwezig die hun verhaal over hun bindingen willen delen en je evt wat kunnen laten testen.

NTN vs 75mm:
    NTN is de toekomst. 75mm sterft n langzame dood. Reden, markt is te klein voor 2 standaarden naast elkaar. Is voor fabrikanten niet vol te houden. 75mm gear nu nog wel voor een leuke prijs op de kop te tikken, maar met oog op de toekomst wellicht niet handig. NTN biedt zoiezo meer zijdelingse stijfheid wat meer controle geeft en erg prettig is in harde omstandigheden.

bindigen zelf:
    - Met alle telemark & dus ook NTN bindingen kan je toeren. Zit nu eenmaal in het DNA van de telemarkers. Met de 1 alleen wat gemakkelijker dan de ander.
    - Elke merk/type binding heeft een bepaalde flex / opbouw van veerspanning die je voelt bij het buigen van de knie. Hier gaat persoonlijke voorkeur bij diverse telemark skiers een rol spelen. (en dus wie wat adviseert 😉 )

ik zou zeggen voor als je begint met telemarken:
    ***** 22Design Outlaw - Freeride binding met veel controle, gemakkelijke instap en prima op te toeren door 55 graden "ROM". Heerlijke flex waar veel mensen enthousiast over zijn.
    *** Rottefella NTN Freeride - Freeride binding, lekker lomp, heerlijk instappen, toeren mwahhh door 30-35 graden "ROM". K** met harschijzers. Flex eindigd in harde muur. Gemakkelijk op meerdere ski's te gebruiken.
    ** Rottefelle NTN Freedom - Ben er zelf nooit zo'n fan van de flex/binding geweest... anderen wel.
    * 22Design Lynx - (nog niet geskied) erg veel belovend de flex van de Outlaw kennend. Bovenal een toerbinding.
    * Meidjo - ik ben fan. Kan m ook op ijzige pistes knalhard skien op stijve 100mm ski's. Ik zie m toch als toerbinding, maar heb de luxe meerdere type bindingen te hebben. Een genot met harschijzers.

Tech Telemark Systeem als Lynx / Meidjo: voor beginners? Kan.. Als je veel toert zijn ze top!! Maar ze skien ook nog als een malle (stijf en direct). Bindingen zijn wel delicater (zeker Meidjo) dus vragen ook om delicater gebruik. Als je veel lift (en zeker gondels doet), blijft het wat gepiel om in die puntjes te komen. Zeker als je dan de NTN Freeride/Outlaw gewend bent met lomp instappen en wegwezen.
    Bij de Meidjo knal ik in harde piste omstandigheden/stijl/lompe ski's wel eens uit de puntjes. Wellicht ook bij Lynx, weet ik niet. Dan lock ik het teen stuk.

Inserts gebruiken die Emile noemt is leuk, maar daar moet je zin in hebben in de skikelder na een paar biertjes... Meidjo en inserts? 13 schroeven per voet....succes! Outlaw wellicht gemakkelijker. Rotte NTN Freeride basisplaten zijn dan verreweg t gemakkelijkste. Gewoon lekker schuiven en de skirem breedte aanpassen.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Nog vragen? Vragen!
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 10 April 2019 · 11:52
    @KarlijnvdB check eens https://nl-nl.facebook.com/groups/1276105935741853/... voor een leuk NL telemark event einde zomer. of voor Teleturn Ins waar naar gerefereerd wordt https://telemark.nl/
  • Anton
    Tourist
    Anton op 11 April 2019 · 12:22
    Wat @teleaddict zegt 😃 Skip 75MM en oriënteer je voor aanschaf op NTN.

Ik heb zelf de volgende bindingen (gehad):
    *****22 Design Outlaw: Deze bindingen zijn wat mij betreft favoriet. Relatief licht, eenvoud in design, mooi weerstandsverloop en solide. Ook zeer geschikt voor toeren.
    ***Rottefella NTN Freeride: Deze bindingen zijn solide en hufterproof. Maar ook zwaar en hebben een iets ander weerstandsverloop. Grote pré is dat je met één binding meerdere ski's kan rijden omdat je deze er kan af- en opschroeven en schuiven. Vergt voor iedere ski wel een setje basisplaatjes.
    - Rottefella NTN Freedom. (geluid van prullenbak waarin zwaar object valt) Ik heb noodgedwongen meerdere setjes gehad. Eén binding is letterlijk opengeklapt op een niet ontworpen wijze. De onderdelen lagen toen op de piste verspreid. Onder garantie een ander exemplaar gekregen. Beide setjes hadden een identieke andere klacht; de binding schiet wel eens op toerstand. Dat is niet fijn als je vol druk wil hebben. En ja daar is een workaround voor dus het valt allemaal wel mee. Als je er even op let. Bij ie-de-re-keer dat je instapt .😉

Over de Meidjo kan ik alleen maar zeggen dat ik 'm Frans vind 😃 Over-engineerd en iets te veel Renault. Mensen als @teleadict kunnen hier een mooie stap voorwaarts mee maken en verbeteren de binding maar dat is niet iedereen gegeven.

Kom gerust langs in de hal op de tele-turn ins, 29 april is de laatste geplande van het seizoen, of haak aan bij het Summerfest weekend in Landgraaf in augustus. Er zijn goede leraren, Nederlandse maar ook DSV leraren, die met plezier clinics geven. Er zijn spullen te huur en er kan altijd wel iets getest worden van elkaar. Én we camperen, bbq-en, zwemmen en hebben een goed feestje 😃
    *Nachricht bearbeitet durch Anton op 11 Apr 2019 12:24
  • Havana
    Beginner
    Havana op 11 April 2019 · 21:04
    Ik ski nu 4 jaar op de Freedom en heb nog nooit gehad dat de binding spontaan op tour-mode schoot. Kan aan mijn liggen. Wat ik wel een nadeel vind is dat je eigenlijk toch wel moet hurken om de binding vast te maken. JA, het kan ook met alleen een skistok maar heel simpel is dat niet. Echt step-in is het dus zeker niet. Zeker als je zoals ik veel piste skiet (met veel liften) is dat niet zo handig. Zeker met de trend richting gondels.

Ik zit voor mijn volgende setje toch sterk de Meidjo te overwegen, vooral vanwege de alpine heel... Ik kom er alleen nog niet uit welke ski ik erbij wil. Iets van 100 mm onder de voet...
    *Nachricht bearbeitet durch Havana op 11 Apr 2019 21:21 (7% bewerkt)
  • Anton
    Tourist
    Anton op 12 April 2019 · 09:14
    😃 Dus
    Plus 1 voor de Outlaw; dat is een step in. Dan wel even stoppers monteren, anders ben je nog aan het bukken voor je leashes.
    En ok; Plus 2 voor de Freedom omdat dit niet bij iedereen voor komt. 😉

De telemarkshop heeft al deze bindingen op voorraad. Je kan daar eens je licht laten schijnen en voelen door gewoon eens in de bindingen te gaan staan met een paar schoenen, en hun advies aanhoren.
    *Nachricht bearbeitet durch Anton op 12 Apr 2019 09:14
  • mitely
    Expert
    mitely op 12 April 2019 · 21:31
    Hallo

Hoezo, Waarom is 75mm dood...of Skippen...?

Geen enkele Hersteller van Schoenen en/of Bindingen had zoiets gezegd / bekend gegeven.
    Ben benieuwd hoeveel telemarkers/innen nog op 75mm skien. (wereldweid.)
    Natuurlijk is Tele een kleine markt, natuurlijk moet elke Hersteller kijken of de Produktie van Equipment rendabel is,
    noch steeds worden beide systemen aangeboden. (Bv. 22Design met Axl, Vice, Bishop..)
    (En ja ik ski op 75mm, en ja ik hab ze alle geskied, van Telemark Extrem, Cobra, Voile,Bulldog, Pitbull, Targa, O1,O2,Freedom,Freeride, Outlaw..)

Salut
    Mitely
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 13 April 2019 · 09:43
    Met het stilletjes verdwijnen van wat bindingen uit Rottefella's productgids, wil ik best geloven dat 75mm er een keer niet meer gaat zijn. Maar of dat 10 of 20 jaar duurt? Ik zie het nog wel gebruikt worden. Vooral in wat meer 'medium' terrein. En daar blijft 't gewoon lekker en handig.

@Anton , kan het zijn geweest dat er sneeuw/ijs tussen heeft gezeten en je de binding alsnog dicht hebt gedrukt? Dit ervaar ik zelf ook wat vaker, zeker tijdens touren. Omdat de binding wel open is, maar niet zo open als een Meidjo, is het meer gepiel om effe schoon te bikken/weg te blazen met het ombouwen. Ik bewaar mijn geweld voor de afdaling en dat lijkt te schelen 😉

Als ik over een paar jaar een keer een nieuwe binding nodig zou hebben, zou ik mogelijk ook voor een meer 'tech' gaan, maar dat soort keuzes lijken me vooral een kwestie van wat je wilt: Met liften werken, half/half, of vooral touren. Maar 'wat je wilt' is altijd in 't leven de moeilijke vraag. Maak die eerst 😉 Niet allemaal geprobeerd, maar als ik vandaag op nieuw zou moeten kiezen voor poeder op NTN's:
    - lift based of half/half Outlaw of Freeride (en een beetje schoonmaken/blazen) want niet pielen met kabeltjes is lekker.
    - touren: Moonlight / Meidjo (of eigen variant?) want licht is wel lekker.

Verdikkie, nou schieten nieuwe ski's en bindingen toch een paar plaatsen omhoog op m'n spaar/klus-lijst... :/
  • Havana
    Beginner
    Havana op 13 April 2019 · 14:25
    Zou je de alpine heel van Meidjo ook kunnen combineren met een Outlaw NTN of zeg ik nu iets heel doms?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 13 April 2019 · 19:22
    @Havana En je kniebanden dan? 😃
    splitfest.nl
  • Havana
    Beginner
    Havana op 13 April 2019 · 19:26
    Als je de alpine heel op de Meidjo monteert dan schijn je ook gewoon los te kunnen... geen idee hoe dat bij de Outlaw zou werken, vandaar dat ik het hier vraag. Nogmaals: wellicht domme vraag.

Ik blijf ook aanhikken tegen de enorme prijs van de Meidjo, maar da's een andere discussie.

Iemand nog een tip voor een 100mm ski die ook goed bruikbaar is op de piste?
    *Nachricht bearbeitet durch Havana op 13 Apr 2019 19:35 (31% bewerkt)

Antworten

Du musst eingeloggt sein, um auf dieses Thema zu antworten. Bitte Einloggen oder erstelle einen Account.

Upgrade zu wepowder Pro

• Erweiterte 14-Tage Vorhersage
  • Hangneigungs- und Expositionsebenen
  • Begeisternde Freeride Varianten
wePowder Pro