Arjen poste al eerder een artikelover onderstaande lawine. En ik vind dat ABS nu te ver gaat. Dit keer helpt de airbag van de 24-jarige freerider Aymar Navarro hem om niet begraven te worden. Gezien de grootte van de lawine kan je toch wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat de airbag z'n leven gered heeft. Maar zeker weten doen we dat nooit.
Laat ik voordat je begint met lezen een aantal zaken vooropstellen. Ik vind een airbag heel nuttig en geloof er in dat deze me kan helpen voor het geval het toch mis gaat. Sterker nog, ik rijd al jaren met een lawine airbag. Na het volgen van een of meerdere lawinecursussen en het hebben van een eigen lawinepieper, schep en sonde is een lawine airbag een logische aanvulling. Maar de wijze waarop ABS nu campagne voert stinkt en daar is bovenstaand filmpje onderdeel van.
Waarom?
Jaarlijks overlijden er 100-110 mensen in de Alpen als gevolg van een lawine. En waar een overgrote meerderheid denkt dat die lawines zomaar spontaan op je hoofd vallen is de realiteit een andere. 90% van de slachtoffers heeft zelf zijn dodelijk lawine veroorzaakt. En dat is bij Aymar Navarro niet anders. Hij heeft zelf de lawine veroorzaakt. Dat was die dag slecht nieuws voor hem, maar goed nieuws voor jij en mij. Want als we zelf onze dodelijke lawines veroorzaken dan betekent dat ook dat je 'm kunt vermijden. Simpelweg door niet op die lawinegevaarlijke helling te zijn.
Bewustzijn
Toch blijft dat beeld van die spontane lawine bij velen in het hoofd rondzingen en ABS doet er weinig aan om je er bewust van te maken dat 90% van de dodelijke lawines door de rijder of zijn vrienden zelf is veroorzaakt. Want als iets zo onvoorspelbaar en spontaan komt, hoe kun je je er dan tegen wapenen? De lawine airbag toch? En precies deze denklijn wordt de laatste tijd actief neergezet in de campagnes van ABS. Kijk nog eens goed naar bovenstaand filmpje. Kijk je verder op YouTube, dan vind je onder bovenstaand filmpje deze passage: