Arjen poste al eerder een artikelover onderstaande lawine. En ik vind dat ABS nu te ver gaat. Dit keer helpt de airbag van de 24-jarige freerider Aymar Navarro hem om niet begraven te worden. Gezien de grootte van de lawine kan je toch wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat de airbag z'n leven gered heeft. Maar zeker weten doen we dat nooit.
Laat ik voordat je begint met lezen een aantal zaken vooropstellen. Ik vind een airbag heel nuttig en geloof er in dat deze me kan helpen voor het geval het toch mis gaat. Sterker nog, ik rijd al jaren met een lawine airbag. Na het volgen van een of meerdere lawinecursussen en het hebben van een eigen lawinepieper, schep en sonde is een lawine airbag een logische aanvulling. Maar de wijze waarop ABS nu campagne voert stinkt en daar is bovenstaand filmpje onderdeel van.
Waarom?
Jaarlijks overlijden er 100-110 mensen in de Alpen als gevolg van een lawine. En waar een overgrote meerderheid denkt dat die lawines zomaar spontaan op je hoofd vallen is de realiteit een andere. 90% van de slachtoffers heeft zelf zijn dodelijk lawine veroorzaakt. En dat is bij Aymar Navarro niet anders. Hij heeft zelf de lawine veroorzaakt. Dat was die dag slecht nieuws voor hem, maar goed nieuws voor jij en mij. Want als we zelf onze dodelijke lawines veroorzaken dan betekent dat ook dat je 'm kunt vermijden. Simpelweg door niet op die lawinegevaarlijke helling te zijn.
Bewustzijn
Toch blijft dat beeld van die spontane lawine bij velen in het hoofd rondzingen en ABS doet er weinig aan om je er bewust van te maken dat 90% van de dodelijke lawines door de rijder of zijn vrienden zelf is veroorzaakt. Want als iets zo onvoorspelbaar en spontaan komt, hoe kun je je er dan tegen wapenen? De lawine airbag toch? En precies deze denklijn wordt de laatste tijd actief neergezet in de campagnes van ABS. Kijk nog eens goed naar bovenstaand filmpje. Kijk je verder op YouTube, dan vind je onder bovenstaand filmpje deze passage:
The 24-year old survived the accident thanks to his avalanche airbag unscathed except for a few scratches.
Is het zo dat zonder ABS Aymar de lawine niet overleefd zou hebben? Geen idee, ik geloof van wel maar het is onmogelijk om daar een sluitend antwoord op te geven. Maar klik je dan door naar de YouTube pagina van ABS dan zie je hoe ze de campagne neerzetten. Net voor de start van de winter zijn er opvallend genoeg heel wat nieuwe filmpjes van rijders geüpload die hun liefde voor de ABS airbag ten toon spreiden.
Op Facebook is de toon van ABS nog wat scherper en openen ze zo: 'If you think you don't need to care about avalanche safety you better watch this video.' Het is goed dat ze dit aankaarten, maar voorkomen is nog altijd genezen. De boodschap daarentegen is helder: koop een airbag en je overleeft een lawine. Want wat leert het filmpje jou? Wat is je conclusie na het zien van het filmpje van Aymar? Zeg het maar....
Het pijnlijkste in de ABS campagne vind ik het verhaal van Elyse Saugstad. Zij was onderdeel van de groep van skiërs en snowboarders ten tijde van de door de NY Times zo fantastisch gedocumenteerde lawine in Stevens Pass.
Voorkomen is beter dan genezen
Als de Stevens Pass lawine iets laat zien, en laat ik er niet omheen draaien, is dat er fout op fout op fout gestapeld is. Dit was Russische roulette in zijn puurste vorm. We hebben geluk dat Elyse het kan na vertellen, maar zouden de andere het ook overleefd hebben met een airbag? ABS claimt een survival rate van 97%, maar lees je verder dan wordt het interessant. Mijn economie leraar zei altijd, je hebt leugens, je hebt grotere leugens en je hebt statistieken. En laat ik je één ding zeggen, wees altijd alert bij statistieken en probeer ze te doorgronden.
Eerst de feiten
Jaarlijks vallen er 100-110 doden in de Alpen als gevolg van lawines. Tenminste 90% hiervan heeft de lawine zelf veroorzaakt. Uit onderzoek van de ICAR blijkt dat van de mensen die volledig in een lawine komt (d.w.z. het hoofd volledig onder de sneeuw) uiteindelijk 50% het overleefd. Van de slachtoffers overlijdt het grootste deel door verstikking, een trauma is de tweede doodsoorzaak.
Maar hoeveel mensen komen er jaarlijks in een lawine? Welk percentage daarvan ligt met zijn hoofd volledig onder de sneeuw? Hoewel er steeds meer data is, weten we nog steeds niet zo heel veel. Maar dat is ook niet zo vreemd. Buiten lawinegoeroe Martin Engler om zijn er maar weinig onderzoekers die bewust een lawine veroorzaken in het vrije terrein. En als we die statistieken niet hebben, hoe kan ABS dan op een survival rate van 97% komen? Goochelt ABS met cijfers en spiegelen ze ons een mooie toekomst voor of kloppen deze cijfers? Weet jij het? Ik lees graag de berekeningen....
Wat weten we wel?
We weten dat met de juiste kennis de kans heel veel kleiner was om in een lawine te komen. Namelijk door de lawinegevaarlijke helling te vermijden. Hoe je dat doet? Door de onveilige hellingen er al op tijd uit te filteren. Hoe je dat weet? Met de juiste kennis.
Geloof je dat niet? Iedereen die een lawinecursus heeft gevolgd weet welke fouten er zijn gemaakt bij het ongeluk in Stevens Pass en zou alleen al op grond van het lawinebericht en de hellingshoek hebben afgezien van die helling. En dan heb ik het nog niets eens over de overige fouten.
Wat is dan wel ethisch?
Ik draag graag een airbag. En ook deze winter draag ik weer mijn ABS Airbag. Voor het geval dat. Niet omdat ik een stuntman ben.
Was getekend Morris